Psori pahentunut tänä kesänä!!

Riesa on...

Moi. Olen sairastanut psoria kolmekymmentä vuotta. Joskus aikoineen hoidin käymällä talvisin etelän lämmössä ja merivedessä. Sillä se meni niin, että rasvoja ei tarvinnut. Piiitkilleen ei ole ollut mahdollisuutta lähteä etelään.
Rasvoina mulla on Diprosalic ja Daivobet. Niillä olen saanut ihon aisoihin jotakuinkin.
MUTTAMUTTA.
Tänä kesänä iho on mennyt koko ajan pahempaan ja pahempaan päin. Ei auta enää rasvatkaan.
Vaikka kesä on ollut huippuaurinkoinen ja olen jotakuinkin ruskettunut, niin ei toimi.
IHMETYTTÄÄ, kun ole saanut samaa viestiä kahdeltä ystävältänikin. Heilläkin iho on mennyt tosi huonoksi tänä kesänä.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Meen ihotautilääkärille varmaan aika pian ja senkin olisi kiva kuulla, jos on muitakin.

3

921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salisyyli-Santra

paranna vaan pahentaa psoria. Olen viisastunut vahingosta kun sain psorini kamalaan kuntoon n. 5 vuotta sitten ja yli 3 vuotta kesti ennenkuin sain sen kuntoon. Nyt on psori hyvässä balanssissa , muutama näppy siellä täällä, korkeintaa 5 kpl.
      Suojasin koko kesän ihoni korkeakertoimisella aurinkovoiteella ja pysyttelin varjossa. Ilmaa kyllä annoin iholleni mutta ulkoilin vasta illemmalla kun aurinko ei ollut enää voimakasta ja varjossa silloinkin. Aurinko vain vaurioittaa ihoa ja saa psorin entistä pahemmaksi, koska psori oikein riehaantuu jos iho vaurioituu. Salisyylivaseliini kannattaa ottaa avuksi psorin hoitoon yhdessä Daivonexin ja hajusteettoman perusvoiteen kanssa. Olen miettinyt että miksi juuri salisyylivaseliini (20%) auttoi niin hyvin pääsemään guttatastani eroon. Acetysalisyyliähän on Aspiriinissa ja Disperiinissä ja ovat tulehduskipulääkkeitä. Vaikka vaseliinin tarkoitus on kuoria karstaa niin onkohan sillä myös paikallinen tulehdusta poistava vaikutus? Siltä ainakin tuntuu ja psorissahan on iholla tulehdustila. Ainakin käytän sitä jatkuvasti jos ilmestyy edes
      näpyn esiaste ja heti katoaa.

• rIKE_62

ajattelen samoin sekä tilanne mullakin suurinpiirtein samanlainen. Tää on TAITOLAJI :)

• Saman koin tänä kesänä eli iho kauttaaltaan näpyissä tai siis psoripilkuissa.
      Jaaina ennenkinollut niin,että lun aloittaa auringon tai valohoidon,niin iho ensi pahenee ja sitten paranee,mutta tänä kesänä yltyi vaan auringista??
      Sitten minä,joka enole koskaan miettinyt ruokavaliota,enkäliioin uskonut sellaisiin.
      Olen ollut kova syömään pullaa,leipää ja suklaata,niin vähensin roimasti.Ennen söin leipää noin 8palaapäivässä janyt korkeintaa 2.
      Iho parani runs.viikossa.
      Ihotautilääkärinikin ihmetteli asiaa.Otattiin keliakia-kokeet ja sokerit,mutta minulla ei niissä näkynyt mitään.
      TIEDOKSI:USEIN PSORIN KANTAJALLA HÄIKKÄÄ KELIAKIAN JA/TAI DIABETEKSEN KANSSA...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      168
      6787
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      53
      2146
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2088
    4. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      352
      1200
    5. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      57
      1194
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1192
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1081
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      950
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      938
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      937
    Aihe