Vararahasto

Suosittelen

Sota-aikojen jälkeen puhuttiin kotivarasta, jolla tarkoitettiin ilmeisesti sitä, että kotona oli ainakin jotakin kuivamuonaa pahojen päivien varalle. Miten olisi tänä päivänä vararahasto.
Tarkoitan, että ei eletä ns. kädestä suuhun, vaan jossakin, 'sukan varressa' tai muualla olisi vararahasto, jota tarvittaessa voisi käyttää.
Itse löysin tällaisen vararahaston avulla kirppikseltä pesukoneen 120 eurolla, ihan uden veroisen. Hyvin on toiminut monen monituista vuotta ja toimii edelleen. Vastaava uusi olisi maksanut useamman sadan enemmän.
Tällä kertaa vaan oli sellainen sattuma, että olin oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja minulla sattui olemaan vararahasto tällaosille 'yllätysostotksille'.
Monta muutakin hyödyllistä ostosta olen tähän tapaan tehnyt.
Siinä on vaan se, että tarttee olla joku vararahasto tai 'varaventtiili' jolla tällaiset edulliset ostokset järjestää.

4

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velaton..

      Totta kirjoitat, mikään ei ole niin kallista rahaa, kuin luottokortit ja pikavipit.
      On turha kierrellä kauppoja etsimässä tarjoustelkkaria ja maksaa se velalla.
      Tuossa hinta tuplaantuu korkojen ja laskutuslisien myötä.

      Noitten pikalainojensa kanssa ihmiset velkaantuu ja myö hankkimaansa
      omaisuutta sitten pilkkahintaan, jotta selviävät maksuistaan.
      Velkaiselta ostin hiljattain 1500 €uron uudenkarhiat sähköurut 200 €urolla.
      Toiselta autonrenkaat vanteineen satasella.

      Tuo on jo puolivoittoa, jos et velkaannu.

    • 1+1

      nyrkkisääntönä että kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa olisi aina tilillä.

      • jo ihan hyvä

        Riippuen tietysti tuloista ja menoista, mutta tuo on ihan kohtuullinen puskuri. Itse olen mieltänyt, että 4-6 kuukauden menot pitäisi olla kokoajan käsillä, ja loput sitten sijoituksissa. Jos jotain kalliimpaa pitää hankkia, niin siihen säästetään erikseen.

        Tästä lipsuminen on joskus kostautunut. Juuri kun taannoin olin käyttänyt suuren osan tuosta puskurista, lähti työt. Ainahan sitä voi tietysti myydä osakkeita, mutta sitä pyrin välttämään viimeiseen asti. Pahimmassa tapauksessa niitä joutuu pakon edestä myymään tappiolla. Vaikka ne saakin vähentää verotuksesta seuraavan kolmen vuoden aikana, ei koskaan voi varmaksi tietää tuleeko seuraavan kolmen vuoden aikana tarpeeksi voittoa mistä vähentää.

        Siispä kannattaa luoda mahdollisimman ehdottomat rajat omalle rahankäytölle, vaikka tietysti välillä tulee tilanteita jolloin on pakko toimia niiden vastaisesti esimerkiksi yllättävien menojen osuessa kohdalle.


    • kjljhgljgjfhtfygkjlh

      Lapsena opin kotona tällaisen vararahaston tekemisen, ensin possuun säästämällä, sitten pankkitilille säästämällä. Tuo tapa on käytössä vielä aikuisenakin nyt päälle kolmikymppisenä perheellisenä. Lapsi saa meillä myös talousopetusta kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3852
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      119
      1514
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      272
      1358
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1319
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1204
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1111
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1078
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1061
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      57
      1001
    Aihe