Aamuinen päätös

Römpsänperän kuulumiset eivät jatku.

Sopivan viesteilyn puutteessa aloin Anselmi Salakähmäksi, joka vaimonsa Amalian kanssa viettää päiviään Römpsänperällä.

Tuo onneton kokeilu, jossa testasin kirjailijakykyjäni, osoiitti taitoni huonoiksi. Ei "minun tarinaani" voi jatkaa kukaan muu kuin minä. Väitettiin, etten osaa omia perunoitani nostaa. Minä, Anselmi, tiedän kyllä. Olen pienviljelijän poika ja raskaita maanviljelystöitä tehnyt halvaantumiseeni asti. Tunnen kyntöauran ja sen pienemmän "peruna-aurankin", jollaista vieläkin perunapalstoilla käytetään. Kapt. cöpenick tiesi sen nimenkin, aatra. Omassa murteessani ei nimitystä tunnettu.

Unohdetaan Römpsänperä, Anselmi ja Amalia. Suuttunut en ole mutta hiukan pettynyt.

Sukujuureni Anselmina vielä kerron:

Siirryin pienenä lapsena Suomeen Ruotsista, yhdessä isäni Alfred Hunsvotin ja hänen vaimonsa Eufrosynen kanssa, joka siis oli äitini.

Opin suomen helposti lapsena ja ihan savoakin viännän. Aikuistuttuani kyllästyin nimeeni ja suomensin sen Anselmi Salakähmäksi. Samanhenikisen, mutta kookkaamman vaimoni, Amalia Kieron tapasin jo Anselmina.

12

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinisirkku-

      Ihan mieli on hyvä, kun lopun jälkeen, jossa Amalia rutisti Anselmia ja hukutti suukkoihin 140 kg voimalla, sai päätöksensä.Vähemmästäkin voi mies säikähtää:DDD

      Hyvää jatkoa!

    • Ramoona*

      Anteeksi, että sekaannuin. Mutta itse pyysit osallistumista ja ilmaisit pettymyksesi, kun kukaan ei kirjoittanut. Ajattelin, että tuo perinneaskartelu olisi ihan viatonta ja sopivaa. Siinä oli pieni yhteiskunnallinenkin piikki : vanhuksia varsinkin laitoksissa aliarvioidaan ja heitä joskus leikitetään kuin lapsia. Pieleen meni. Römpsänperäläisiä kunnioittaen ja kaikkea hyvää heille toivottaen, samoin mukavaa alkusyksyä Sinulle Ruuneperi !

      • sinisirkku-ek

        surullinen mieli kirjoittajana, kun ihan samoista syistä kuin Ramoona yhdyin leikkiin, Ruuneperin harmitellessa ettei kukaan tullutkaan mukaan. En usko, että kukaan palstalaisista haluaisi tuottaa Ruuneperille pettymystä, päinvastoin! Minäkin pyydän anteeksi,jos olen tahtomattani tuottanut Sinulle mielipahaa.


      • Satu*
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        surullinen mieli kirjoittajana, kun ihan samoista syistä kuin Ramoona yhdyin leikkiin, Ruuneperin harmitellessa ettei kukaan tullutkaan mukaan. En usko, että kukaan palstalaisista haluaisi tuottaa Ruuneperille pettymystä, päinvastoin! Minäkin pyydän anteeksi,jos olen tahtomattani tuottanut Sinulle mielipahaa.

        joka nauratti todella, - hyviä oivalluksia täynnä oli Anselmin perunapalsta!
        Hykerrytti !


      • Sinä nyt et asiallisuuksinesi loukkaa. Vähäsitähän se muukin. Tarkkana täällä saa kuitenkin olla. Aina ei tule ymmärretyksi eikä itsekään aina ymmärrä.

        Jatketaan kuitenkin kirjoittelua!


      • sinisirkku-
        Ruuneperi kirjoitti:

        Sinä nyt et asiallisuuksinesi loukkaa. Vähäsitähän se muukin. Tarkkana täällä saa kuitenkin olla. Aina ei tule ymmärretyksi eikä itsekään aina ymmärrä.

        Jatketaan kuitenkin kirjoittelua!

        Kun Anselmi, alias Ruuneperi tuossa avauspuheenvuorossaan toi esiin ajatuksensa, ettei: " minun tarnaani"
        voi kirjoittaa kukaan muu kuin minä itse, oli hän aivan oikeassa.

        Hämmentävää täytyy ollakin, jos osallistujien ja lukijoiden hauskuudesta huolimatta, oma tarina lähtee aivan uusille urille.
        On niinkuin tarinan kertojajoutuisi menettämään alkuperäisen tunnelmansa, joka jokaisella
        luovalla kirjoittajalla on oikeus pitää sisimmässään. Siinä todellinen aitous onkin ja viehätys.

        Siinä suhteessa ymmärtää pettymyksen, jonka on tuottanut tarinan rönsyilyminen kauas alkuperäisestä tarkoituksestaan, jolloin muut kuin alkuperäinen kirjoittaja( minä varmaan eniten) ovat kerrontakankaaseen lisänneet omia kuvioitaan!
        Mutta, niinkuin kudonnaisestakin voi purkaa siihen sopimattomat osat, on nyt tästäkin keritty pois kaikki turhat lisäykset, jättäen Amalian ja Anselmin siihen kirjoittajan luomaan omaan hyvään maailmaan:)


    • Maalaismies*

      Loihdit niin elävästi Römpsänperän Kutemajärvineen ettei siihen sivullisella ole mitään lisättävää. Nostit riman niin korkealle että itseäsikin hirvittää.

      Älä nyt hautaa sitä! Anna silloin tällöin - kun siltä tuntuu Römpsänperän Pekhamin ilmestyä iloksemme. Muistanko muuten oikein vai tiedänkö väärin, että Amalia nuorena, silloin kuin itsepuolustus vielä oli sallittua, piti sudet loitolla sudenkuoppia kaivamalla.

      Paljon ajatuksia herättävät Anselmin ja Amalian rauhanomaiset seikkailut.

      • Anselmi S

        Amalia on paitsi muhkea muodoltaan myös voimanainen sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Amalia oli kerran eräissä paikallisissa kemuissa, joissa oli suuria ja vahvoiksi itseään luulevia miehiä Kun oli vähän käytetty näitä mihiäkin väkevämpiä ruvettiin kehuskelemaan voimilla.

        Amalia seurasi hetken tilannetta ja meni sitten suuren saavin luo, jossa taisi olla vettä ainakin sata litraa.

        Amalia ojensi paksut käsivartensa ja tarttui saavia korviin. Näennäisen kevyesti saavi nousi Amalian huulille ja hän joi hetken saavista. Hyvää vettä teillä juotavaksi, totesi Amalia ja laski saavin maahan

        Miehet eivät yrittäneet kilpailla.

        Paikkakuntien tunnetuilla tapaa olla lempinimensä, Amalialla se oli ja on tietysti vieläkin, Kutemajärven Kauhu. Lepposaha Amalia on ja ystävällinenkin.


      • Katleija

        Amalia täällä heippa vaan. Jotta ymmärrätte paremmin Anselmia, niin minun on tunnustettava että syy on nyt täällä Römpsänperällä. Anselmi sai minulta ankaran läksytyksen, siitä sillä mieli on matalana vaikka sanookin sen johtuvan tuosta perunan nostosta.
        Kävi nimittäin niin että Anselmi ei tullut määrätyssä ajassa kalareissultaan kotiin, vaan lähti kylään kierrokselle ja kaikki torpat kierteli, jotta vasta illalla kotiin ehti. Taisivat sille miestä väkevämpääkin tarjota, kun osa kaloista oli tippunut matkan varrelle ja loput olivat jo melkein mätiä.
        Mykkäkoulua tuo Anselmi nyt alkoi pitää. Mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, kyllä hän siitä ”pettymyksestä” selviää. Voi se kyllä viedä vähän aikaa.
        Annetaan nyt perhesovun Kutemajärven rannoilla palautua, niin voidaan sitten taas mennä kuulustelemaan tunnelmia siellä.

        ps. kun sivusta kuuntelin Anselmin juttua perunan nostosta, niin tuli siitä vanhat ajat mieleen. Niin taisi muillakin tulla ja niitä muistoja sitten julki tuotiin, mitä kullekin mieleen juolahti. Minä se vaan olen kuokalla nostanut ja sen jälkeen olenkin perunani kaupan laarista valkannut. Se vaan oli huonoa aikaa silloin kun perunat oli pussitettu ja vasta kotona näki kuinka monta pilaantunutta pottua oli joukossa.


      • Katleija kirjoitti:

        Amalia täällä heippa vaan. Jotta ymmärrätte paremmin Anselmia, niin minun on tunnustettava että syy on nyt täällä Römpsänperällä. Anselmi sai minulta ankaran läksytyksen, siitä sillä mieli on matalana vaikka sanookin sen johtuvan tuosta perunan nostosta.
        Kävi nimittäin niin että Anselmi ei tullut määrätyssä ajassa kalareissultaan kotiin, vaan lähti kylään kierrokselle ja kaikki torpat kierteli, jotta vasta illalla kotiin ehti. Taisivat sille miestä väkevämpääkin tarjota, kun osa kaloista oli tippunut matkan varrelle ja loput olivat jo melkein mätiä.
        Mykkäkoulua tuo Anselmi nyt alkoi pitää. Mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, kyllä hän siitä ”pettymyksestä” selviää. Voi se kyllä viedä vähän aikaa.
        Annetaan nyt perhesovun Kutemajärven rannoilla palautua, niin voidaan sitten taas mennä kuulustelemaan tunnelmia siellä.

        ps. kun sivusta kuuntelin Anselmin juttua perunan nostosta, niin tuli siitä vanhat ajat mieleen. Niin taisi muillakin tulla ja niitä muistoja sitten julki tuotiin, mitä kullekin mieleen juolahti. Minä se vaan olen kuokalla nostanut ja sen jälkeen olenkin perunani kaupan laarista valkannut. Se vaan oli huonoa aikaa silloin kun perunat oli pussitettu ja vasta kotona näki kuinka monta pilaantunutta pottua oli joukossa.

        Oikein perinjuurin mallikelpoista elämäähän Amalia ja Anselmi viettävät. Sellaista, johon muka edistykselliset vihertävät vain puhuvat ja pyrkivät. Eipä ole perunoiden nostossakaan pahoja rikkeitä, ei savua traktorit, ei ole eläinrääkkäystä hevosten hyväksikäytössä. Jos päästöjä joskus ponnistellessa pörähtelee, nekin ovat täyttä luomua kuten ilmeisesti koko tuotanto.

        Pitkospuiden takana, savusaunassa syntyneenä ja siellä nuoruuteni eläneenä ja niissä puuhissa ainakin jonkunverran valistuneena, no ...tulee vanhoja nostalkijoita (hienosti sanottu!) mieleen. Taatusti tunnen
        sen aikaisten tutantovälineiden nimet ja käyttötarkoitukset - no joo, kulmakunnittain ne vaihtelevat. Vaan enpä niistä enempää. Ehkä sittenkin...työhön panostettiin niin paljon, että tuotteet eivät olleet leikittelytavaraa.(Sori, Ramoona, olen ehkä liikaa eläytynyt aiheeseen, enhän tiedä Amalian näkemyksiä ja Anselmin...no niillä nyt ei ole suurempaa merkitystä. Olen ymmärtänyt, että johto ja vastuu lepää
        viimekädessä Amalian tukevilla harteilla.)

        Minun piti kysymäni neuvoakin, mutta tämä ilmoitus...niin kuitenkin, minulla on kahden neliömetrin perunahuuhta, myös hyvin käännelty. Upotin siihen yhdeksän perunaa, itusiakin oli, koska ne olivat lojuneet komerossa ikäänkuin ylimääräisinä. Aloinpa tönkämään satoa, kyllä, kyllä, tulihan sitä karpalon
        kokoisia kymmenkunta. Tappiolle kääntyi koko homma. En toisin ollut paikanpäällä tekemässä edes sitä kuuluista laihiolaista lannoitusta. Onkohan ne perunatkin niin seurankipeitä?


      • ynnämuu kirjoitti:

        Oikein perinjuurin mallikelpoista elämäähän Amalia ja Anselmi viettävät. Sellaista, johon muka edistykselliset vihertävät vain puhuvat ja pyrkivät. Eipä ole perunoiden nostossakaan pahoja rikkeitä, ei savua traktorit, ei ole eläinrääkkäystä hevosten hyväksikäytössä. Jos päästöjä joskus ponnistellessa pörähtelee, nekin ovat täyttä luomua kuten ilmeisesti koko tuotanto.

        Pitkospuiden takana, savusaunassa syntyneenä ja siellä nuoruuteni eläneenä ja niissä puuhissa ainakin jonkunverran valistuneena, no ...tulee vanhoja nostalkijoita (hienosti sanottu!) mieleen. Taatusti tunnen
        sen aikaisten tutantovälineiden nimet ja käyttötarkoitukset - no joo, kulmakunnittain ne vaihtelevat. Vaan enpä niistä enempää. Ehkä sittenkin...työhön panostettiin niin paljon, että tuotteet eivät olleet leikittelytavaraa.(Sori, Ramoona, olen ehkä liikaa eläytynyt aiheeseen, enhän tiedä Amalian näkemyksiä ja Anselmin...no niillä nyt ei ole suurempaa merkitystä. Olen ymmärtänyt, että johto ja vastuu lepää
        viimekädessä Amalian tukevilla harteilla.)

        Minun piti kysymäni neuvoakin, mutta tämä ilmoitus...niin kuitenkin, minulla on kahden neliömetrin perunahuuhta, myös hyvin käännelty. Upotin siihen yhdeksän perunaa, itusiakin oli, koska ne olivat lojuneet komerossa ikäänkuin ylimääräisinä. Aloinpa tönkämään satoa, kyllä, kyllä, tulihan sitä karpalon
        kokoisia kymmenkunta. Tappiolle kääntyi koko homma. En toisin ollut paikanpäällä tekemässä edes sitä kuuluista laihiolaista lannoitusta. Onkohan ne perunatkin niin seurankipeitä?

        Taidamme olla samantapaisia takametsien Taaveja lähtökohdiltamme. Tänne Sivistyksen Pellon Reunaan ollaan vain ylletty.

        Jotain olen itsekin nasevista vastauksista saanut.

        Kummallisia käänteitä Amalian ja minun elämässä. Tämä muiden kertomana.

        Ei mennyt aikaakan Römpsänperällä kun Amalia tuli raskaaksi. Kaikkea sitä nyt tapahtuukin iäkkäälle naiselle yksinäisyydessä. Ei mennyt aikaakaan kun venäläiset tulivat suurella rahalla ostamaan minun kahden lehmän kyyttökarjaani. Meidän Mansikki ja Mielikkikö teuraaksi? Kauhistus!

        Sitten tuli päätös muuttaa kirkonkylään, vanhainkotiin. Mekö kaksi hyvin liikkuvaa, vaikkakin iäkästä ihmistä pois rakkaasta kodistamme.


      • sinisirkku-
        Ruuneperi kirjoitti:

        Taidamme olla samantapaisia takametsien Taaveja lähtökohdiltamme. Tänne Sivistyksen Pellon Reunaan ollaan vain ylletty.

        Jotain olen itsekin nasevista vastauksista saanut.

        Kummallisia käänteitä Amalian ja minun elämässä. Tämä muiden kertomana.

        Ei mennyt aikaakan Römpsänperällä kun Amalia tuli raskaaksi. Kaikkea sitä nyt tapahtuukin iäkkäälle naiselle yksinäisyydessä. Ei mennyt aikaakaan kun venäläiset tulivat suurella rahalla ostamaan minun kahden lehmän kyyttökarjaani. Meidän Mansikki ja Mielikkikö teuraaksi? Kauhistus!

        Sitten tuli päätös muuttaa kirkonkylään, vanhainkotiin. Mekö kaksi hyvin liikkuvaa, vaikkakin iäkästä ihmistä pois rakkaasta kodistamme.

        Römpsänperän terveyskeskus on hyvin aikaansa seuraava. Totuus on, että emäntä A. Salakähmä poti valeraskautta, joka on hyvin tyypillinen naiselle joka toivoo raskautta. '

        Jos emäntä A.Salakähmä ei aviomiehelleen ole tohtinut tapausta kertoa, olin avustavana, kun lääkäri
        Toropainen totesi halluus/illusio tapauksen, ja työnsi piikiin emäntä A.Salakähmän ennenkuulumattoman muhkeaan takamukseen!
        Minä kyllä jouduin neulan katkettua sen kaivamaan sieltä, emännän ollessa vakuuttunut pistoksen olevan vitamiiniperäisen.

        Tuohon illuusioon kuuluu myös elävä kuvittelu lapsen syntymästä, mutta muhkean rasvakerroksen vaikutuksesta teho ilmeisesti tuli viiveellä.
        Olen tavannut vaimonne useaan otteeseen, ja kaikki näyttää olevan ohi siltä osin.

        Hyvän yhteiselon toivotuksin!

        Jaana Heltansyrjä, sairaanhoitaja Römpsänperän terveyskeskus 31.08. 2010


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe