Meneekö mustasukkaisuuteni sairaalloiseksi?

Vainoharhainen

Olen seurustellut kohta 4 vuotta tyttöystäväni kanssa. Suhteemme voi loistavasti kaikin puolin loistavasti, mutta en tahdo päästä eroon mustasukkaisuudestani ja pelkään, että se kostautuu vielä joskus.

Aluksi olin mustasukkainen täysin naurettavista asioista, kuten siitä, että tyttöystäväni näki opiskelujen jälkeen miespuolisia kavereitaan kaupungilla (Olimme samalla luokalla jolla oli lähinnä miehiä). Juttelimme asiasta muutaman kerran ja tajusin itsekin kuinka typerää mustasukkaisuuteni oli. Opiskelu kuitenkin loppui ja muutimme yhteen, sen jälkeen minulla ei ollutkaan edes mahdollisuutta olla mustasukkainen, koska näimme ystäviä lähes poikkeuksetta yhdessä ja vietimme suurimman osan ajasta kahdestaan.

Sitten asepalvelukseni alkoi.

Tyttöystäväni oli suuren osan asepalvelukseni ajasta työtön ja itse vietin viikot kasarmilla. Ymmärtäähän sen että kotona on yksin tylsää. Tyttöystäväni piti ensin yhteyttä opiskelukaveriimme lähinnä netissä, mutta pyysi tämän kuitenkin käymään jossain vaiheessa. En tiedä miksi, mutta sain jälleen ihmeellisen mustasukkaisuus-kohtauksen. Tyttöystäväni huomasi sen ja kertoi, että he olivat vain jutelleet ja hieroneet toisiaan. Ymmärsin, että vainoharhaisuuteni oli vain kateellisuutta siitä, että joku muu näkee tyttöystävääni kun itse olen jumissa muualla.

Pääsin jälleen asian yli melko nopeasti, mutta pahin alkoi kun tyttöystäväni kertoi, että juttelee usein yömyöhään netissä tämän kaverin kanssa ja että hän oli sanonut hieman ahdistaviakin asioita.

Sain hirveän mustasukkaisuuspuuskan ja tein täysin moraalittomasti. Luin tyttöystäväni tietokoneelta keskusteluhistoriat. Sitä ei olisi pitänyt tehdä. Minulle kuitenkin selvisi, että he keskustelivat usein hieman eroottisistakin asioista ja esimerkiksi linkittivät aikuisviihdettä toisilleen. Koska suurin osa keskusteluista oli puhe/webkamera-yhteydellä, joten en saanut tietää mitä niissä tapahtui.

Olin pari viikkoa täysin murtunut ja rakentelin mielessäni uhkakuvia. Asepalveluksesta ei tahtonut tulla yhtään mitään eikä muutenkaan paljoa hymyilyttänyt.

Myönsin kuitenkin tekoni viime viikonloppuna ja olin pettynyt itseeni. En kuitenkaan osannut odottaa, että tyttöystäni myönsi nukkuneensa juuri yhden yön tämän kaverinsa luona, samassa sängyssä. Mitään muuta kuin halailua ei kuitenkaan kuulemma tapahtunut. En osannut olla vihainen, mutta tivasin lisätietoja ja sain tietää, että he sopivat etteivät kertoisi asiasta minulle. Kuulemma sen takia, että olen niin mustasukkainen ja ymmärtäisin väärin.

Lähetin viestin tälle kaverille ja kysyin hänen versiotaan tarinasta, se täsmäsi. Kuulemma ihan kavereina olivat vain nähneet ja nettikeskusteiluissa asiat olivat vain vitsejä. Katkaisin kuitenkin kaikki yhteydet tähän kaveriin, joka oli myös siihen asti oma kaverini.

Puimme asiaa päivätolkulla ja sanoin, että he voivat olla puolestani kavereita, mutta että haluan tietää mikäli he tapaavat. En halua rajoittaa kohtuuttomasti tyttöystäväni elämää, vaikka toivoisinkin että hän ei ikinä edes kuulisi kyseisestä kaverista enää. Vaikka tiedän tyttöystäväni olevan bi-seksuaali, niin hänen naispuoliset ystävänsä eivät ole ikinä haitanneet minua millään tavalla.

Nyt olen ollut täysin vainoharhainen, koska tiedän että tyttöystäväni chättäilee tämän tyypin kanssa yöt läpeensä. Jo ajatuskin siitä inhottaa minua enkä tahdo saada unta. Pelkään, että mikäli jatkan tästä asiasta jauhamista, niin tyttöystäväni vain etääntyy minusta ja mustasukkaisuuteni ei ikinä lopu.

Kysynkin siis vinkkejä miten ratkaisisin asian satuttamatta suhdettamme ja sitä, että voiko läheisellä kaverisuhteella perustella vastakkaisen sukupuolen kanssa nukkumisen ja halailun? Onko vika vain omassa päässäni, vai onko minulla oikeutta olla vihainen asiasta?

Itselläni ei ikinä ole ollut kovin läheisiä kaverisuhteita, joten en oikein tiedä miten suhtautua koko asiaan.

7

1396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • natja

      tyttöystäväsi on todellakin tehnyt väärin ja sinulla on täysi oikeus olla vihainen! ei miespuolisten KAVEREITTEN EIKÄ YSTÄVIEN vieressä nukuta ja vielä halailla jos on oma mies! pyydä tyttöystävääsi kertomaan että miltä hänestä tuntuisi jos olisit tehnyt samoin,nukkunut toisen naisen vieressä ja halaillut tämän kanssa. minusta hieman liian läheinen kaverisuhde. tuskin hänkään siitä tykkäisi. mielestäni sinun pitäisi sanoa nyt tyttöystävällesi että hän ei saa tämän miehen kanssa olla missään tekemisissä.

    • N38v

      En tiedä yhtään ihmistä joka EI tuntisi oloaan epävarmaksi kun ei voi olla rakkaansa luona JA kun tämän tarpeet herättävät kysymyksiä. Mustasukkaisuus kumpuaa aina epävarmuudesta.
      Väitänpä ettei likkakaverisi olisi valmis antamaan sulle samanlaista "vapautta" naispuolisen ystäväsi kanssa, jos hän itse olisi "jumissa" leirillä jossain korvessa. Se vetäisi myös hänen itseluottamuksensa yhtä matalaksi jos hän saisi kuulla, että olet jopa nukkunut samassa sängyssäkin sen toisen kanssa. Ihan sama vaikkei mitään sen kummempaa olisi tapahtunutkaan. Kyllä siinä hänenkin mielikuvituksensa lähtisi laukkaamaan ja luottamus sinuun rakoilisi väkisinkin. Muussa tapauksessahan olisi kyse täysin tunteettomasta ihmisestä.

      Nostan hattua (kypärää!) sulle, joka olet (yhä?) siellä simputettavana ja yksityiselämäsikin puolella sun sietokykyäsi venytetään noihin mittoihin. Et sinä ole sairalloisen mustankipeä, sinä olet ihan normaali ihminen jolla on tarve tuntea oma paikkansa turvatuksi myös silloin kun se rakkauden kohde ei ole sun vierelläsi.

      Voisit kertoa joskus tyttökaverillesi noista ahdistuksenkin tunteistasi, kertoa vaan, ilman mitään draamaa tai syyttelyntarvetta. Voisit näyttää hänelle oman haavoittuvuutesi. Siinä ei olisi mitään kummallista, ja hänenkin olisi hyvä joutua astumaan sinun saappaisiisi kokemaan vastaavaa ja samaistumaan sinuun. Vasta sitten hän ymmärtäisi miten kevyestä tuleekin yhtäkkiä painavaa kun mielikuvitus saa siivet selkäänsä.

      Ei kannata hirveästi miettiä sitä mitä ne kaksi kenties tekevät sun "selkäsi takana". Se on heidän ongelmansa, jonka he joutuvat joko pitämään salaisuutenaan tai jos eivät siihen kykene (kuten eivät ole kyenneet nytkään) joutuvat tunnustamaan tekonsa sinullekin. Se on sitten sen ajan murhe. Nyt on aika hoitaa se asevelvollisuus pois alta niin kivuttomasti kuin mahdollista ja siihen sun kandee energiasi laittaa.

      Rakasta naistasi kaikkien käytettävissä olevien kanaviesi kautta sieltä kaukaa ja ole ihana itsesi sitten kun te tapaatte sun lomillasi. Se on kaikki mihin sun tarvii yltää. Loppu hoituu sitten itsestään ja jälkipyykki puidaan myöhemmin. Ei sun tyttökaverillasi ole mitään tarvetta pelehtiä muiden kanssa jos suhde sinuun on kunnossa ja tyydyttää hänet. Kaveria hän varmasti kaipaa ja siihen rooliin saa kelvata ne muutkin.

      Sinä olet tärkein, sen osoittaa jo se, ettei likkakaverisi ole käyttänyt vapauttaan teitä kahta vastaan, vaan on ehkä vain kiitollisuudestakin ystäväänsä kohtaan ollut sille vähän "sisko", siis läheisempi kuin pelkkä juttukaveri. Kun sinä hyväksyt heidän kaveruutensa on heillä asetetta vaikeampaa pettää sun luottamuksesi. Siitähän tulisi vain hirveä morkkis ja syyllisyydentunne, jota he tuskin haluavat tietoisesti kokea.

      • Vainoharhainen

        Kiitos helpottavasta vastauksesta!

        Olen tosiaan vielä asepalveluksessa kuukauden verran. Hommat eivät onneksi ole pitkään aikaan olleet kovin rankkoja, ainoa asia joka painaa, on ettei öisin pääse kotiin nukkumaan. Eiköhän tämä asia helpota aika paljon kun pääsee vihdoin siirtymään reserviin.

        Tyttöystävälläni meni välit poikki läheisimmän (tyttö) kaverinsa kanssa juuri vähän aikaa sitten ja ymmärrän, että tällä hetkellä tämä kyseinen tyyppi on hänen läheisin ystävänsä. Luotan tyttöystävääni täysin siinä, että hän on kertonut kaiken mitä tapahtui, eikä tee mitään selkäni takana. En halua viedä häneltä viimeistäkin läheistä ystävää, mutta joka kerta kun kuulen hänen olevan yhteyksissä tähän tyyppiin alkaa ahdistaa ihan älyttömästi (vaikkakin syyttä).

        Taidan ottaa neuvostasi vaarin ja ainakin yrittää olla ajattelematta asiaa siihen asti että kotiudun, siihen kun ei kuitenkaan enää pitkään ole. Yhteiset viikonloputkin menevät paljon mukavammin jos osaa olla ajattelematta tätä asiaa ja nauttia yhdessä olosta. Tiedä sitten miten onnistuu, mutta aina voi yrittää.

        Kiitos :)


      • olen pahoillani
        Vainoharhainen kirjoitti:

        Kiitos helpottavasta vastauksesta!

        Olen tosiaan vielä asepalveluksessa kuukauden verran. Hommat eivät onneksi ole pitkään aikaan olleet kovin rankkoja, ainoa asia joka painaa, on ettei öisin pääse kotiin nukkumaan. Eiköhän tämä asia helpota aika paljon kun pääsee vihdoin siirtymään reserviin.

        Tyttöystävälläni meni välit poikki läheisimmän (tyttö) kaverinsa kanssa juuri vähän aikaa sitten ja ymmärrän, että tällä hetkellä tämä kyseinen tyyppi on hänen läheisin ystävänsä. Luotan tyttöystävääni täysin siinä, että hän on kertonut kaiken mitä tapahtui, eikä tee mitään selkäni takana. En halua viedä häneltä viimeistäkin läheistä ystävää, mutta joka kerta kun kuulen hänen olevan yhteyksissä tähän tyyppiin alkaa ahdistaa ihan älyttömästi (vaikkakin syyttä).

        Taidan ottaa neuvostasi vaarin ja ainakin yrittää olla ajattelematta asiaa siihen asti että kotiudun, siihen kun ei kuitenkaan enää pitkään ole. Yhteiset viikonloputkin menevät paljon mukavammin jos osaa olla ajattelematta tätä asiaa ja nauttia yhdessä olosta. Tiedä sitten miten onnistuu, mutta aina voi yrittää.

        Kiitos :)

        N38v vastasikin sinulle jo erittäin hyvin. Silti haluan vielä painottaa asioita.

        Yritä oman vointisi vuoksi. En usko, että olet mustasukkainen suotta. Ei tyttöystäväsi käytöksestä kyllä hyvää seuraa jos tilanne jatkuu samana eikä kyllä lupaavalta suhteenne vaikuta muutenkaan, mutta toisaalta olette vielä niin nuoria, että sen Oikeankin kanssa tekee pahoja virheitä helposti. Toivottavasti myöntää edes itselleen toimineensa kyseenalaisesti ja muuttaa käytöstään vastaisuudessa vaikka sinun puoleltasi ei näyttäisi paljoa paineita hänelle tulevankaan kun ahdistuksissasi olet valmis uskomaan mitä vain. Itsekieltämisesi on myös aika huolestuttavaa sillä näyttää että hait täältä tukea sille vaikka tilanne on melko karun selvä näin ulkopuolisena. Onneksi olet siellä niin saat pakostakin muuta ajattelemista vaikka muuta hyvää siinä ei olekaan. Ensimmäinen ajatukseni oli sääli ja ajatukseni kirjoittaa pelkojasi lievittävästi ja kannustaa sinua jaksamaan, mutta ehkä parenpi sanoa rohkeasti oma mielipiteeni totuudesta. En halua sopia, että olet vähän turhan mustasukkainen helpottaakseni raskasta tilannettasi. Sulla on kaikki oikeus olla suuttunut. Surullista nähdä miten ihminen (tässä tapauksessa sinä) on valmis luottamaan vaikka luottamus jo on petetty. Toisaalta kaunista nähdä kuinka paljon rakastat häntä. Toivottavasti kumppanisi on rakkautesi arvoinen.

        Hän on toiminut niin väärin suhdettanne kohtaan. Minusta näyttää, että tyttöystäväsi on ihminen joka ei ole vielä kovin kokenut seurustelija ja vielä melko lapsi tunneasioissa, ettei voi käsittää kuinka pahasti voi satuttaa suhteessa toista. Ehdottomasti olisi varmasti hyvä jos teet sen selväksi ilman mustasukkaisuus kohtausta ja syyttelyä. Näytät sen kuinka pahalta sinusta on tuntunut. Jos hän on kypsä ihminen se jää hänen muistiinsa ja ei varmaan niin helpolla petä sinua vastaisuudessa. Toivottavasti tuo ihme säätäminen johtuu nyt vain lapsellisuudesta eikä tunteiden vähyydestä sua kohtaan. Jos on epäilystä että olisi tunteiden vähyyttä niin selvitä kokeeko hän sinun olevan itselleen elämänkumppani tai onko jotain suhteessanne mikä painaa. Aivan kuin ei olisi selvästi kestänyt yksinoloa ilman romanttista suhdetta. Onko tyttöystäväsi ehkä läheisriippuvainen. Jotain jännitteitä heillä on. Ehkä on tapahtunut muutakin mistä sinulle ei kerrota, ehkä ei, mutta rakkautenne on silti nyt se oleellisin asia. Ehkä kehittelevät suhdetta ja tyttöystäväsi on vielä epävarma kumman tahtoo tai sitten se on vain nurjaa toimintaa hänen taholtaan ikävänsä lievittämiseksi. Sääli ainoastaan siinä mielessä, että on tehnyt moisen juovan suhteeseenne mikä tuskin katoaa vuosiin vaikka olisikin "viaton" ja pahinmillaan sinusta tulee vielä sairaalloisen mustis. Tuollaisessa on myös aina riskinsä, että vaikka korvikkeelle ei olisi enään käyttöä kotiin tulosi jälkeen niin aina pääsee väliinne kun elämänne vastustaa. Uskon, että hän on rakastunut tyttöystävääsi tai haluaa seksisuhteen. Hyvä, että olet katkaissut omalta taholtasi ystävyyden koska ei kukaan oikea mies ja ystävä käyttäytyisi noin ystävänsä tyttökaverin kanssa ja ihailtavaa, että et ole vaatinut sitä tyttöystävältäsi, mutta harmi, että hän ei ole silti tehnyt niin tai siis lopettanut tapaamisia hänen kanssaan kun et ole läsnä nyt edes siksi aikaa, että saatte asia kuntoon. Se kertoo jo paljon. Ystävättömyys on tässä tilanteessa huono tekosyy. Kukaan ei voi neuvoa toista suhdeasioissa joten jätän sanomatta sanat jotka haluaisin sanoa. Olen sanonut jo ihan liikaa, mutta mielestäni on tervettä, että saat hieman toisenlaistakin näkökulmaa. Uskon, että kestät sen ja kaiken kritiikin. Uskalla tuntea tunteesi vaikka välillä ampuisivat ylikin siten pääset eroon niistä ja saatte asiat kuntoon. Et lakaisemalla ongelmat maton alle, koska muuten ne jäävät nakertamaan suhdettanne. Puhukaa kaikesta kun pääset kotiin.

        Pidä huolta itsestäsi. Keskity kaikkeen muuhun mitä elämä antaa. Olet liian kilttiä jalkamatto tyyppiä. Kasvata selkärankaa ja kasvata itsestäsi vahva mies niin ettet ota kaikkea liian tunteellisesti ja ettei toisen mustasukkaisuus-kortti tepsi sinuun. Sellaisia vaimot harvemmin pettävät.


    • .....

      Minun mielestäni hierominen/vieressä nukkuminen/halailu menee jo pettämisen puolelle. Mieti mitä haluat kestää. Itse en kestäisi!

      • Ciannnna

        Olen ollut avoliitossa mieheni kanssa 5v. (olemme molemmat 25v.) ja kyllähän meilläkin on vastakkaista sukupuolta olevia kavereita ja ystäviä, mutta ei nyt herranen aika sellaisia "ystäviä" joiden kanssa nukutaan samassa sängyssä ja hierotaan toisiamme! Ihan aiheesta olet mustasukkainen ja mielestäsi sinun kannattaisi pari kertaa miettiä haluatko elää sellaisen naisen kanssa joka tykkää kosketella toisten miesten kanssa kun sinä olet poissa. Minä tulkitsisin tyttöystäväsi käytöksen jo pettämisenä! Ja vaikka kuinka vannovat ja vakuuttavat, että "vain" halailivat ja hieroivat toisiaan niin voin jopa pääni lyödä pantiksi, että varmaan on tapahtunut vähäsen jotain muutakin. Aika surkeita hätävalheita!


    • Ei hyväksyttävää

      Ihan aiheesta olet mustasukkainen!

      Olen itse nainen, sinkku tällä hetkellä, mutta en todellakaan hyväksyisi että poikaystäväni chattailisi yöt läpeensä toisen naisen kanssa, ja vielä webbicamin ja puheen kanssa, hieroisivat toisiaan, nukkuisivat ja halailisivat yhdessä...

      Tuskinpa muijasikaan hyväksyisi samaa sinulta!

      Ehkä sinunkin pitäisi hankkia tälläinen läheinen naisbestis jonka kanssa sitten kiehnätään ja kyhnytetään yhdessä, vakuutellen muille että kaikki on aivan täysin platonista...

      Vaikka selvästi jotain jännitettä mukana, tuskin se mieskaveri toisen miehen kanssa olisi noin intiimisti! Sehän olisi jo homostelua, niinpä tämäkin menee jo hyvän maun tulle puolen.

      Koita maksaa potut pottuina, tai etsi kokonaan uusi nainen, kyllä meitä kivoja ja uskollisiakin naisia on olemassa ;)

      Itse en ikinä kohtelisi poikaystävääni noin epäkunnioittavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe