Kummiksi?

ååååååå

Täälä on varmaa kyselty jo tällästä, mutta oon laiska ettimään ja lukemaan joten kysyn vaan tällästä että voiko ruveta kummiksi jos ei ole käynyt rippikoulua mutta kuulun kuitenkin kirkkoon?

11

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittääkö?

      voi

    • kirkon kummiksi

      Itse olen kummi vaikka olen käynyt rippikoulun mutten kuulu kirkkoon, joten voit sinäkin alkaa kummiksi, muttet kristittyjen kummiksi. Ystävälleni ja siskolleni olen kuitenkin kummi, siitä myös muistona huomattavasti kristillistä kummitodistusta arvokkaampi itse tehty kummitodistus.

      Eli kyllä todellakin voit :)

      • Pääsenkö kummiksi?

        Kummeja ainakin ennen kuului olla vähintään kaksi. Entäpä jos kummiksi haluttaisiin kirkosta eronnut. Pitääkö se vielä paikkansa ja hyväksyykö kirkko kummiksi kirkosta eronneen? Vai onko se vaan sellainen keskinäinen sopimus ja pelkästään vanhempien ja kummin (ja lapsen, vaikkei hän sitä vielä ymmärräkään vuosikausiin) välinen sopimus.


      • miiuu
        Pääsenkö kummiksi? kirjoitti:

        Kummeja ainakin ennen kuului olla vähintään kaksi. Entäpä jos kummiksi haluttaisiin kirkosta eronnut. Pitääkö se vielä paikkansa ja hyväksyykö kirkko kummiksi kirkosta eronneen? Vai onko se vaan sellainen keskinäinen sopimus ja pelkästään vanhempien ja kummin (ja lapsen, vaikkei hän sitä vielä ymmärräkään vuosikausiin) välinen sopimus.

        Jos haluaa ihan virallisesti olla kummi, pitää kuulua kirkkoon kasteen aikaan.


      • ihan eri asiat
        Pääsenkö kummiksi? kirjoitti:

        Kummeja ainakin ennen kuului olla vähintään kaksi. Entäpä jos kummiksi haluttaisiin kirkosta eronnut. Pitääkö se vielä paikkansa ja hyväksyykö kirkko kummiksi kirkosta eronneen? Vai onko se vaan sellainen keskinäinen sopimus ja pelkästään vanhempien ja kummin (ja lapsen, vaikkei hän sitä vielä ymmärräkään vuosikausiin) välinen sopimus.

        Itse olen ihan virallinen kummi. Siis vanhempien lapselleen haluama kummi, ei kuka tahansa rippikoulun käynyt ihminen lähisuvusta.

        Virallinen kummi on siis juuri sitä mitä vanhemmat kummiudesta ajattelevat. Jos heille on tärkeää, että kummilla on tiettyjä ominaisuuksia, eikä niinkään se kuuluuko tämä kirkkoon vai ei, he valitsevat myös kummin vaikka pakanasta.

        Virallisuus ainakin itselleni on sama kuin arvostus ihmisenä, eikä todistelua jostain mitä ei edes ymmärrä.


      • näin menee
        ihan eri asiat kirjoitti:

        Itse olen ihan virallinen kummi. Siis vanhempien lapselleen haluama kummi, ei kuka tahansa rippikoulun käynyt ihminen lähisuvusta.

        Virallinen kummi on siis juuri sitä mitä vanhemmat kummiudesta ajattelevat. Jos heille on tärkeää, että kummilla on tiettyjä ominaisuuksia, eikä niinkään se kuuluuko tämä kirkkoon vai ei, he valitsevat myös kummin vaikka pakanasta.

        Virallisuus ainakin itselleni on sama kuin arvostus ihmisenä, eikä todistelua jostain mitä ei edes ymmärrä.

        Tässä kirkollisessa yhteydessä, jossa kummeista useimmiten ja perinteisesti puhutaan, virallinen kummi voi olla vain kirkkoon kuuluva ja konfirmoitu henkilö. Se, mitä sinä kummiudella tarkoitat "vaikka pakana", ei ole tässä mielessä virallinen kummi. Kummiudessa sinänsä ei muuten ole mitään virallista lainkaan, koska kyse on vain kirkollisesta toimituksesta (kaste), jonka yhteydessä kastettavalle nimetään kummit. Toimitus ei kuitenkaan saa aikaan mitään juridisesti virallista suhdetta kummin osalta, kastettavan toki, sillä hänet liitetään siinä uskonnollisen yhteisön jäseneksi.

        Sinun tavallasi määriteltynä kummi on tässä kirkollisessa yhteydessä nimenomaan se "sopiva" henkilö eikä "virallinen" kummi.


    • riiitä

      Sinun tulee olla käynyt rippikoulu ja konfirmoitu, jotta voit toimia kummina. Pelkkä kirkkoon kuuluminen ei riitä.

    • kävin riparin

      Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Kokemus voi olla erittäin hyvä ja myönteinen. Kotiseurakunta osaa neuvoa asiassa eteen päin.

    • pappi Raumalta

      Aivan niin kuin täällä on vastattukin. Luterilaisen kirkon kastetta varten tarvitaan VÄHINTÄÄN kaksi luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua jäsentä. (Ja konfirmaatiota edeltää aina rippikoulu.) Lisäksi voi olla muihin lapsikasteen hyväksyviin kristillisiin kirkkoihin kuuluvia kummeja.

      Tietysti kristillisesti kastetullekin voi valita tärkeisiä aikuisia, kutsuen heitä sitten vaikka kummeiksi tai miksi vain. Kirkon näkökulmasta he eivät ole kummeja. Kummin tehtävä on huolehtia yhdessä seurakunnan ja vanhempien kanssa siitä, että lapsi oppii kasvaessaan, mihin uskoon hänet on kastettu ja miten sitä uskoa voi harjoittaa. Mutta tärkeitä aikuisia tarvitsee jokainen lapsi ympärilleen, joten itse en näe mitään pahaa siinä, että näitä kirkkoon kuulumattomiakin lasten luottoaikuisiksi valitaan.

    • kummiksi

      Anteeksi nyt että kaivan tälläisen vanhan aiheen esiin, mutta olemme tuossa mieheni kanssa yhdessä miettineet, että voimmeko ottaa kummiksi ystäviemme lapsen, joka on 13 ? Neiti ei siis ole rippikoulua VIELÄ käynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe