Täälä on varmaa kyselty jo tällästä, mutta oon laiska ettimään ja lukemaan joten kysyn vaan tällästä että voiko ruveta kummiksi jos ei ole käynyt rippikoulua mutta kuulun kuitenkin kirkkoon?
Kummiksi?
11
1006
Vastaukset
- riittääkö?
voi
- kirkon kummiksi
Itse olen kummi vaikka olen käynyt rippikoulun mutten kuulu kirkkoon, joten voit sinäkin alkaa kummiksi, muttet kristittyjen kummiksi. Ystävälleni ja siskolleni olen kuitenkin kummi, siitä myös muistona huomattavasti kristillistä kummitodistusta arvokkaampi itse tehty kummitodistus.
Eli kyllä todellakin voit :)- Pääsenkö kummiksi?
Kummeja ainakin ennen kuului olla vähintään kaksi. Entäpä jos kummiksi haluttaisiin kirkosta eronnut. Pitääkö se vielä paikkansa ja hyväksyykö kirkko kummiksi kirkosta eronneen? Vai onko se vaan sellainen keskinäinen sopimus ja pelkästään vanhempien ja kummin (ja lapsen, vaikkei hän sitä vielä ymmärräkään vuosikausiin) välinen sopimus.
- miiuu
Pääsenkö kummiksi? kirjoitti:
Kummeja ainakin ennen kuului olla vähintään kaksi. Entäpä jos kummiksi haluttaisiin kirkosta eronnut. Pitääkö se vielä paikkansa ja hyväksyykö kirkko kummiksi kirkosta eronneen? Vai onko se vaan sellainen keskinäinen sopimus ja pelkästään vanhempien ja kummin (ja lapsen, vaikkei hän sitä vielä ymmärräkään vuosikausiin) välinen sopimus.
Jos haluaa ihan virallisesti olla kummi, pitää kuulua kirkkoon kasteen aikaan.
- ihan eri asiat
Pääsenkö kummiksi? kirjoitti:
Itse olen ihan virallinen kummi. Siis vanhempien lapselleen haluama kummi, ei kuka tahansa rippikoulun käynyt ihminen lähisuvusta.
Virallinen kummi on siis juuri sitä mitä vanhemmat kummiudesta ajattelevat. Jos heille on tärkeää, että kummilla on tiettyjä ominaisuuksia, eikä niinkään se kuuluuko tämä kirkkoon vai ei, he valitsevat myös kummin vaikka pakanasta.
Virallisuus ainakin itselleni on sama kuin arvostus ihmisenä, eikä todistelua jostain mitä ei edes ymmärrä. - näin menee
ihan eri asiat kirjoitti:
Itse olen ihan virallinen kummi. Siis vanhempien lapselleen haluama kummi, ei kuka tahansa rippikoulun käynyt ihminen lähisuvusta.
Virallinen kummi on siis juuri sitä mitä vanhemmat kummiudesta ajattelevat. Jos heille on tärkeää, että kummilla on tiettyjä ominaisuuksia, eikä niinkään se kuuluuko tämä kirkkoon vai ei, he valitsevat myös kummin vaikka pakanasta.
Virallisuus ainakin itselleni on sama kuin arvostus ihmisenä, eikä todistelua jostain mitä ei edes ymmärrä.Tässä kirkollisessa yhteydessä, jossa kummeista useimmiten ja perinteisesti puhutaan, virallinen kummi voi olla vain kirkkoon kuuluva ja konfirmoitu henkilö. Se, mitä sinä kummiudella tarkoitat "vaikka pakana", ei ole tässä mielessä virallinen kummi. Kummiudessa sinänsä ei muuten ole mitään virallista lainkaan, koska kyse on vain kirkollisesta toimituksesta (kaste), jonka yhteydessä kastettavalle nimetään kummit. Toimitus ei kuitenkaan saa aikaan mitään juridisesti virallista suhdetta kummin osalta, kastettavan toki, sillä hänet liitetään siinä uskonnollisen yhteisön jäseneksi.
Sinun tavallasi määriteltynä kummi on tässä kirkollisessa yhteydessä nimenomaan se "sopiva" henkilö eikä "virallinen" kummi.
- riiitä
Sinun tulee olla käynyt rippikoulu ja konfirmoitu, jotta voit toimia kummina. Pelkkä kirkkoon kuuluminen ei riitä.
- kävin riparin
Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Kokemus voi olla erittäin hyvä ja myönteinen. Kotiseurakunta osaa neuvoa asiassa eteen päin.
- pappi Raumalta
Aivan niin kuin täällä on vastattukin. Luterilaisen kirkon kastetta varten tarvitaan VÄHINTÄÄN kaksi luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua jäsentä. (Ja konfirmaatiota edeltää aina rippikoulu.) Lisäksi voi olla muihin lapsikasteen hyväksyviin kristillisiin kirkkoihin kuuluvia kummeja.
Tietysti kristillisesti kastetullekin voi valita tärkeisiä aikuisia, kutsuen heitä sitten vaikka kummeiksi tai miksi vain. Kirkon näkökulmasta he eivät ole kummeja. Kummin tehtävä on huolehtia yhdessä seurakunnan ja vanhempien kanssa siitä, että lapsi oppii kasvaessaan, mihin uskoon hänet on kastettu ja miten sitä uskoa voi harjoittaa. Mutta tärkeitä aikuisia tarvitsee jokainen lapsi ympärilleen, joten itse en näe mitään pahaa siinä, että näitä kirkkoon kuulumattomiakin lasten luottoaikuisiksi valitaan. - kummiksi
Anteeksi nyt että kaivan tälläisen vanhan aiheen esiin, mutta olemme tuossa mieheni kanssa yhdessä miettineet, että voimmeko ottaa kummiksi ystäviemme lapsen, joka on 13 ? Neiti ei siis ole rippikoulua VIELÄ käynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984