Lauta-aita

Maria

Osaisiko joku yhtään arvioida hintaa lauta-aidalle jonka pitäisi olla 1,6 m korkea, pienillä väleillä ja aidattava alue 2000 neliöö? Asun Satakunnassa. Itse siis tehtäisiin, mutta materiaalit? Vaikea kysymys ehkä, mutta olen niin uusavuton ja uusi omakotitalon omistaja enkä tiedä vielä mistään mitään.

6

15846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihertäjä

Hinnoista en osaa sanoa - sinun pitäisi ensin suunnitella tarkkaan, millaisella mallilla alat rakentaa, ja laskea sitten suunnitelman pohjalta, kuinka paljon lautaa metreinä tarvitset - sitten voit selvittää laudan hintaa eri puutavaraliikkeistä.

Mutta varsinainen asiani oli, että olethan tietoinen siitä, että yli 1,2 m:n aita vaatii rakennusluvan? :)

• lautatarhan omistaja

jos lasket silleen, et 4" laudalla esim 1,2m korkeaa aitaan lautaa menee 13 metriä metrin matkalle ja 5" lautaa 9 metriä metrin matkalle. Tolppia menee noin kahden metrin välein se 1,2 metriä. 4 tuumanen raakalauta on n.0,40 egee metri ja 5 tuumanen 0,50 egee/m. Tolpat on jotain esim.100x100 2 egeä metri. painekyllästettynä yli puolet kalliinpaa.

ota huomioon myös aitatolpan teräsjalat maksaa noin 3-6 egeä kipale. ruuvit/naulat sekä maalit.Ei ihan halpa juttu ton kokoselle tontille ;)

• köyhä
        lautatarhan omistaja kirjoitti:

jos lasket silleen, et 4" laudalla esim 1,2m korkeaa aitaan lautaa menee 13 metriä metrin matkalle ja 5" lautaa 9 metriä metrin matkalle. Tolppia menee noin kahden metrin välein se 1,2 metriä. 4 tuumanen raakalauta on n.0,40 egee metri ja 5 tuumanen 0,50 egee/m. Tolpat on jotain esim.100x100 2 egeä metri. painekyllästettynä yli puolet kalliinpaa.

ota huomioon myös aitatolpan teräsjalat maksaa noin 3-6 egeä kipale. ruuvit/naulat sekä maalit.Ei ihan halpa juttu ton kokoselle tontille ;)

kokonaiskustannukset (materiaaleista) yhteensä n. 25 - 30 e metri, sisältäen kaiken, myös maalit. Maalaus muuten tekee hinnasta ainakin n. 1/3, huomioi se.

• kermi

Seuraavasta linkistä löytyy keskeneräisten sivujeni taloustaulukko-osa, jossa on kuvan kera hintatoteuma aidasta.

Hintaa tuli vähän yli 30€/aitametri. Taulukossa oleva kattohuopa tosin meni aidassa kiinni olevan varaston kattamiseen.

http://www.pori.tut.fi/~kermi/koe/taulukoitua.htm

• nikkari

Itse tein viime viikolla 14 metriä pitkän ja noin metrin korkean, kevytrakenteisen aidan 5 cm leveistä sahatuista rimoista. Rimojen väli oli noin 8 cm. Aitapylväinä käytin kakkosnelosia ja niihin sinkityt pylväsjalat. Hintaa tuli siten, että puutavara noin 50 euroa, pylväsjalat 42 euroa (3,50/kpl), maali 27 euroa ruuvit ja naulat ja työkalut, jotka löytyi ihan omasta takaa. Näin ollen minulla hinnaksi tuli noin 120 euroa eli vajaa 10 euroa/metri.

Hinnaksi tulee tietysti paljon enemmän, jos tarvitsee korkeamman ja tiheämmän aidan, jolloin puutavaraa kuluu enenmmän ja pylväiden pitää olla vahvempia. Myös maalia kuluu aika paljon enemmän, jos aidan haluaa maalata.

• pensasaita

Pensasaidan saat noin 5-10 Euroa/metri. Itselläni on lauta-aita jonka viereen olen kaatumista odotellessa laittanut jo pensasaidan tulemaan. Pensasaita on siistimpi hoidettuna ja hoitoa se vaatiikin mutta lauta-aidan raaputus ja maalaaminen ei kiinnosta tippaakaan.

Jos kuitenkin laitat lauta-aidan osta ehdottomasti paras mahdollinen maali ja laita homesuoja alle jotta huoltoväli pitenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6545
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1804
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      999
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      942
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      869
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      242
      851
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe