BMI taulukko teini-ikäisille

joku vaan

Aikuisten BMI taulukko ei pidä paikkaansa jos ikää on alle 18 v. Tässä linkissä on AITO tyttöjen teini-ikäisten ja lasten normaali-BMI-taulukko.
Sitä käytetään näin:

a) BMI lasketaan ensin normaalisti (= paino kiloina jaettuna pituus metreinä jaettuna vielä kerran pituudella metreinä : esim. 51 / 1.70 /1.70 = 17.65)
b) etsi x-akselilta (vaaka-akseli) ikäsi ja y-akselilta (pystysakseli) BMI:si
c) KAIKKI VIIVOJEN SISÄLLÄ OLEVA ON NORMAALIA. Jos BMI:si on alle alimmaisen viivan, painosi on "anorektinen".
Joten tuo 17,65 voi olla "anorektinen" 20-vuotiaalle mutta täysin normaalin rajoissa 14-15 vuotiaalle.

..ja sitten vaan kaikki katsomaan se oma OIKEA BMI - saatat yllättyä, ettet olekaan aivan niin laiha kuin kuvittelit :/

http://www.chartsgraphsdiagrams.com/HealthCharts/bmi-percentiles-girls.html

56

11997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h

      Mä olen ton mukaan "At Risk of Overweight", vaikka aikuisten laskurilla oon alipainonen. Ahdistus.

      • crest

        Niin... Aikuisia ja lapsia onkin niin järkevä rinnastaa toisiinsa. Kyllä nyt ihan aiheesta ahdistuit. Voi luoja anna mun kaikki kestää.


      • chocolat

        Aikuisten laskuri on erilainen, koska aikuisten luut ja lihakset ovat painavampia kuin lasten ja nuorten, ja esimerkiksi 160-senttiset aikuiset naiset painavat ja pitääkin painaa enemmän kuin 160-senttiset 11-vuotiaat.


      • hshk

        Olenko lihava/läski/ylipainoinen
        Olen 14
        154,5cm
        52kg
        Urheilen 3krt vk
        koulumatkat va vapaa aika
        Tunnen itseni niin lihavaksi😩
        Bmi sanoi että olen normaali painone Ja niin myös terkkri
        Mutta tunnen oloni niin isoksi ja lihavaksi ja en ole suju itseni kanssa,vihaan itteeni haluun olla laiha ja pieni🙄😩😭


    • skinny

      Muistan aikoinani - 13-vuotiaana sairastaessani anoreksiaan - kuinka kaikki lääkärit vaativat BMI:n nostamista 18. Ihan friikkiä, kun ajattelee, että olin silloin 13-14-vuotias eikä painoindeksini edes ollut ollut ikinä niin suuri! No pakkolihotus ei tietystikään onnistunut.

      Nyt ikää 20 ja BMI 16,7. Alipainoa, tiedän, mutta olen lääketieteellisesti terve.

      • Alipainoinen, silti

        Mä oon 14-vuotias, ja BMI on 15,4 oon myös ton taulukon mukaan alipainonen, en paljoo, mut silti.. Terkkarit yms sanoo aina että "eihän sulla varmasti oo anoreksiaa" tmv, no ei todellakaan ole! mä syön paljon, liikun paljon, en liho yhtään.. pituutta löytyy 161cm ja painoa 40kg, ihan normaalisti oon kehittynyt, mutta joidenkin on vaan vaikea hyväksyä että alipainonen voi olla ei anorektikko, ja terve kaiken lisäks.
        Mä en ihan tajua että mikä tässä on ongelma, mulla ei oo ongelmaa nii ei niilläkään pitäis olla?


      • Läskii

        Nii kaikki valittaa mulla koko ajan et syö enemmän vaik koitan laihduttaa ja oon terve. Onneksi kukaa ei oo huomannu laihduttamista(170cm41kg13v)


    • ei voi mitään...

      En osannut oikein lukea kyseistä taulukkoa ja minun BMI on 24,9 joka on juuri ja juuri normaalipainon sisällä, olen 13 vuotias, ja 170com pitkä... onko se norm. vai pitäisikö (no pitää) pudottaa painoa?

      • Pullukkaa

        Mun mielest pitää mut oma mielepide(oon sama ikäne ja pitune indeksi 14,5 laihudutus käynnissä)


    • yhdeksänvuotias??

      = D MULLA ON 9-VUOTIAAN BMI!!!
      = D = D ja syksyllä tulee 19 täyteen!!

      Hmmm... pitäiskö pudottaa, tää antaa potkua mukavasti! Jos sais sen vielä pienemmäksi!? = D

    • LIHAVA

      Olin jo 12v nykyisen pituuteni hankkinut, painoin silloin 55 kg ja olin tyytyvainen itseeni ja muotoihini (olin jo muodokas).Ei siina pituudessa tarvita erillisia painotaulukoita, osa silloisista kavereistani ovat yha samoissa mitoissa ,mina tuplannut painoni.

      Miten 168 cm aikuinen ja "lapsi" eivat voi olla yhta "normaalinpainoisia", jos kyseessa on jo kroppa joka on muotoutunut. Eri asia on ihan lapsen pituiset viela kasvavat lapset, tietenkaan aikuinen ei voi verrata painoaan heihin,mutta nykyaan jo 10-12v jalkeen ollaan kropaltaan kuin aikuisia niiin pituuden kuin painonkin suhteen, joten suhteellisuus kateen lukiessa naita taulukoita, ja nakeehan todelllisuuden peilistakin.....

    • BMI18,5.

      ^ Koska vaikka pituus olisi sama, niin keho silti muuttuu iän myötä. Aikuinen on kookkaampi kuin lapsi, oli sitten vaikka saman mittainen (hartiat, lantio, rinnanympärys ym). Eikä kellään 168 cm LAPSELLA ole samanlaista kehoa kuin 168 cm AIKUISELLA. Aikuisella naisella pitää olla myös enemmän rasvaa kuin pikkutytöllä. Lapsen ja aikuisen kehoa ei voi mitata samassa suhteessa.

      Itsellänikin käytettiin BMI-mittaria jo 15-vuotiaana ja nyt kun miettii, niin ei se kovin realistista tulosta antanut, koska en ollut kehittynyt loppuun eikä aikuisen BMI-mittari ole realistinen jos sitä sovelletaan vielä kehittyviin nuoriin/lapsiin.

    • 15-vuotias

      Oonko siis alipainoinen? Paino 52kg ja pituus 178.8cm...... BMI on 16.3.

      • Perttiperunapääpaskiaine

        Mietin samaa 151/36


    • derpina1234567890

      en tajuu tota mut oon 166/62

    • bmi16terve?

      Ikää 16 vuotta nyt ja pituus kasvupäättynyt niin terveydenhoitaja sanoi että bmi voidaan katsoa jo aikuistentaulukosta ja sen mukaan mun mitoil 164cm ja 43kg menee siihen 16 painoindeksi ja se on jo nääntymisen raja, mutta kun minä todellakin syön joka päivä noin 2lämmintä ateriaa, paljon hedelmiä ja ruisleipää menee kans 6-8 siivuu joka päivä ja juon aina ruuan kanssa rasvatonta maitoa. pari kertaa viikos syön suklaata ja jätskiä muuten en pahemmin karkeista ja sipseistä edes välitä ja roskaruokaa syön n. 3-4 kertaa kuussa. ja terveydenhoitaja käski kerran vanhempienikin listata syömiseni vko ajalta ja kalorinikin olivat joka päivä 2000-2500kcal ja liikun koulumatkat ja muut lyhyet matkat pyörällä si kavereitten kans oon aika paljon ulkona päivisin mut en oo mitenkään erikoisen urheilullinen. että onko mulla si viel niin noopee aineenvaihdunta vai mistä on kyse? itse tykkään kropastani tämän kokoisena mutta ärsyttää välillä kommentit että ''vitsit oot laiha'' ''söisit enemmän'' yms. mutkun syön! mul on epäilty kaikkee mm. kilpirauhasen vajaa toimintaa, mut verikokeis kävin ja kaikki arvot oli oikein hyvii:D että pitääkö mun nyt alkaa läskeileen oikein kunnolla vai voinko olla alipainoisena terve?

    • dfghjkl

      njii-i..ikää 18, 158/42
      Eli aiika läski :D bmi taitaa olla jotai 16.9?

    • ammmm1

      Mul on 18.55 oon 13 ja 154 cm pitkä painoo on 44 kiloo. Oonko läski

      • Laihdutaan

        Mun mielestä olet vähä lihava. Itse olen 13v, 170cm ja 43,5kg(BMI 14,8) ja laihdutan. Tuo on kuitenki vain mun mielepide


      • Vitunteinitsaatana

        Se on normaali painoinen. Laihdutaan nimi merkki on liian alipainoinen!


      • Hiihtäjä

        Et todellakaan itse olen saman pituinen ja painonen ja harrastan kilpahiihtoa


    • liian laiha?

      oon 14 ja mul on 7 vuotiaan bmi!

    • APUAMULLOPÖMPPIS

      Mun BMI on siinä normaali, mut ku mua kattoo luonnossaan mul on kamala pömppis :( Siis en pidä itseäni mitenkään "LIHAVANA" vaan mua harmittaa, että muuten olisin tosi kivan kokonen, mutta mun masu pömpöttää :c Mä oon 160 cm pitkä ja painoksi arvioin kutakuinkin 50kg, mutta vaakaa kun ei meillä toimivaa ole niin en voinut asiaa varmistaa. Painoindeksini on 19.52 ja mää järkytyin ku mä näin sen. Oletin sen olevan pienempi, mutta totuus oliki iha toista. Täytän tänäkesänä 15-vuotta ja mulla on ongelmia tän liikkumisen kanssa. En liiku ollenkaan, harrasta mitään tai syö terveellisesti, kun mää vaan istun koneella ja syön mitä tykkään. Voitte vaan kuvitella, että pömppis on ihan kiva. Mua hävettää pitää vartaloamyötääviä vaatteita, mutta tunnen niissä itseni kauniimmaksi - joskin vedän vastaa sisään. En voisi kuvitellakkaan pitäväni ihonmyötäistä paitaa vetämättä masua sisään. Onko neuvoja miten saan pömppiksen pois ilman sairaalloista laihduttamista, koska olen kumminkin muuten tyytyväinen kroppaani :c

    • Normaali.

      Minkä ihmeen takia täällä on kaikkia teinejä sanomassa että on läskejä? Naurettavaa mun mielestä :D omaan kroppaansa kuuluis olla tyytyväinen, välittämättä mitä tahansa toiset sanookaan! Itse oon 172cm, paino 61, ja ikää 16v. Paino ei sinänsä kerro mulle mitään, koska kun katson peiliin, oon vartalooni tyytyväinen. Terve ihminen on sellainen, jolla on realistinen kuva omasta vartalosta ja silti siihen tyytyväinen. Noita BMI taulukkoja ei kuuluisi katsoa ennen kuin pituuskasvu on päättynyt. Kukaan ei voi määritellä kuka on läski ja kuka ei, koska vartalotyypit on kaikilla niin erilaiset.

    • tattttttttt

      164cm ja 44kg, 14v

    • läski.

      162/49, laihdutettavaa vielä 3-6kg, mut aika nopeesti on lähteny yhessä päivässä 1kg, rankalla liikunnalla ja vähällä syömisellä.

      • MEGALÄSKI

        163cm ja 35kg ja silti pitää laihtuu


    • merkittävälihavuus

      .. 14 v. 168cm. 86 k.. oon yrittäny monta kertaa laihduttaa mut se on niin vaikeet !! :(

    • Miettikää

      lasten ja nuorten ei kuulu seurata painotaulukoita. Ne antavat useimmiten värää käsitystä koska nuoruuden kehittyminen on vielä käynnissä. Kannattaa kääntyä terveydenhoitajan puoleen, jos paino mietityttää.

    • Mie oon normaali (:

    • 00tyttö

      Moi olen 13 vuotias tyttö ja painan 53-54 ja olen pituudeltani 170
      Haluaisin että saisin laihdutettua painoni 48kg. Mietin sitä
      että kun koulut alkaa minä söisin päiv.ässä 300kcal
      Olenko ylipainoinen.

      • Kokkioppilaat

        Hei! Et ole yli painoinen.! Itse olen 11 vuotta
        Ja50-54 kg. Terkkari sano et oon normaali painoi-
        ne.


      • läski
        Kokkioppilaat kirjoitti:

        Hei! Et ole yli painoinen.! Itse olen 11 vuotta
        Ja50-54 kg. Terkkari sano et oon normaali painoi-
        ne.

        En tosta laskurista ymmärtäny yhtään mitään, mut oon 10v 133cm 22kg, eli bmi=läski


      • obeesi_läskiii

    • oikeest

      Pliis! Oon ihan masentunu, en tiiä, mitä teen! Kaikissa sivustoille, mille meen sanotaan ihan erilaista palautetta mun painosta. Oon 162 cm pitkä, ja painan 50 kg, ja oon 13v. Pliis joku! Voisko ees yrittää sanoo, oonks ylipainoinen vai normaali???!!!

      • oikeest

        Oon sama tyyppi ku toi "oikeest", mut lisäisin viel äsköseen, et oon jo aika muotoutunut, eli vois sanoo olevani suht aikuinen jo


      • oikeest

        Taas sama, ja lisäys vielä, mun BMI on 19.05, onks se ihan normaalii????????


      • se on normaali


      • Anonyymi

        Olet ihan normaali painoinen itse olen 15.v 166/68 ja silti normaali painoinen


    • Itsnotpossible

      Tuo ei näytä ihan toimivalta... menin niin alle sen viivan että ei edes ole mahdollista.... en ole kuin hieman alipainoinen ja tuo näyttää aivan muuta, en voi olla noin alipainoinen.

    • FatBunny1

      Mä oon "normal"

    • Kysymysmerkkiiiii

      Oonko läski jos oon 53kg ja 158cm ja 14v

      • Et oo läski, oot sopiva.


      • Lilapantteri
        JenniKpop kirjoitti:

        Et oo läski, oot sopiva.

        Oon myös 14v ja oon 159cm ja 43 kg, mutta uskon sinun olevan normaalipainoinen ja itse lievästi alipainoinen, kun niin on ainakin terkkari sanonut.


    • Kokeilin muita BMI juttui nii sain kaikista 16.3 ja oon 16v ja jtn 160 cm. Mä en lihoa niin nopeesti ku muut, terveydenhoitaja sano mulle niin myös. xD

      • ja myös se että välil ei miellytä syödä ruokaa. Suklaa vei mun elämän. xD


    • JustMee

      Mänoon 15v tyttö. Oon 170cm pitkä ja painan 47,2. Onhan tuo hyvä?

    • Justmeelaihikselle

      Olen 49-vuotias mies. Pituutta on 194 cm ja painoa 89 kg. Olen siis huomattavasti pidempi ja kookkaampi kuin nimim. justmee. Mitä justmeen kysymykseen tulee, 4-6 kg olisi hyvä saada pois.

    • OoOmaIttes

      Itte oon 14 v 162 cm ja noin 67 kiloo. Joo oon läski tiiän mut se ei vaikeuta mun elämää millään lailla paitsi ehkä kuvissa mutta ei terveydellisesti. Mä en tiiä, en näytä hirveen lihavalta mun mielestä mut oon kyl sitä vähän. Tiiän et menee tuol ylipainon kohal mut mitä välii ihmiset! Älkää välittäkö terkoista, ei nekään oo täydellisii.

    • kyselenapua

      oon 14 vuotias ja 1.56m pitkä painan noin 38.6 mutta se vaihtelee koko ajan 38.4 38.8 mutta ei koskaan oo menny 39 tai ylemmäs nyt tulee vähän tyhmä kysymys mutta miten mä saisin enemmän "painoa" koska muo ite huolestuttaa mun paino vaikka mun äiti on aina vaan sanonu että sä oot vaan todella pieni luinen että sä oot kyllä terveellinen mut nyt ei kyllä tunnu siltä.

    • OneMale

      Kirjotan harvoin millekkään palstalle, mutta nyt on ihan pakko. Oon seurannu vierestä mitä anoreksia tekee ihmiselle, miten se syö pala palalta ja kuihuttaa pois ja se on semmonen kohtalo mitä en kenellekkään sois.
      Kaikki te, jotka nyt mietitte omaa painoa/bmi:tä/jotain muuta, lopettakaa.
      Olette juuri hyviä sellasina kun olette, ei ole mitään tarvetta olla pieni, se on vaan sitä päänsisästä laulua.
      Kaikki te nuoret naiset jotka mietitte ulkonäköä tai kelpaavuutta, ihan turhaan. Ei tarvi.
      Voin kertoa, että ihmiset pitää teitä viehättävinä just omana itsenänne, muodot on vaan hyvästä, usein jopa enempi parempi.
      Jokasella teistä on oma tausta ja lähtökohdat, mutta nämä pätee kuitenki teihin kaikkiin.
      Toivon, että pystysitte joskus näkemään sen kauneuden mitä teissä on, jättämään painon kanssa kamppailun taakse ja olemaan onnellisia just semmosena kun ootte.
      Tämän viestin jälkeen minä en tuu palaamaan takasin näitä sivustoja katsomaan enää koskaan, mutta minä toivon, että tämän viestin jälkeen tähän ketjuun ei tulis enää yhtäkään viestiä joissa pohditaan että onko läski vai ei. Koska ei tarvi. Te menetätte niin paljon hyvää elämässä jatkamalla painon kanssa jojoilua. Mahdollisesti jopa sen oman unelmakumppanin.
      Miettikää ihan tosissan, mikä oikeasti on tärkeää.

      With love,
      Bystander

      • Jotai

        Kiitos. :)


    • Emttt

      En osaa lukea tuota taulukkoa mutta kaikki aijemmat bmilaskurit näyttäneet 13.6-8.(ei siis ole mitään anoreksiaa ja ihan lasten taulukkoja ovat olleet)Ja mietin vaan että miten voi olla niin vähän koska ei kukaan minun painosta ole huomautellut.(143cm ja 28.0 kg)Kertokaa omat mielipiteenne.

    • Anonyymi

      Ite oon 14v, 178cm ja 93kg. En tiiä pitäskö laihduttaa

    • Anonyymi

      Oonko ylipainoinen?
      07
      166cm
      65kg
      On alkanu menkat ja oon aikuisen kononen tavallaan. Liikun paljon ja osaksi geenit vaikuttaa ja oon kiinnittäny ruokaan huomiota. En syö ENÄÄ liikaa. Vielä puol vuotta sit välipalaks saatto mennä 4 leipää ja muroja. Nykyään yksi omena tai muu hedelmä tai vaikka smoothie tai jugurttia.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe