Hei!
Osaisiko joku tilastollisesti hieman kokeneempi auttaa minua tässä asiassa? Olen ajautunut vähän umpikujaan, tai oikeastaan en tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Eli:
Teen gradua (tietotekniikka/kauppatiede), jossa tein kyselyn eräästä palvelusta n=vajaa 300 henkilölle. Kyselyssä on noin 10kpl mielipideväittämiä (5-portainen Likert) ja muutama avoin kysymys. Taustamuuttujina olen kerännyt iän, sukupuolen, ammatin ja koulutuksen. Iän olen nyt luokitellut ikäluokkiin.
Kysymys kuuluu: mitä testejä/analyysimenetelmiä minun kannattaa käyttää? En halua mennä liian syvälle tilastoanalyysiin (toki kyselykin on aika simppeli, joten sekin edesauttaa tätä), mutta silti haluaisin jotain vertailuja muuttujien välillä tehdä. Ristiintaulukointi on yksi, mutta millä perusteella siihen kannattaa valita muuttujat? Toinen, mitä mietin on faktorianalyysi. Käytössäni on SPSS-ohjelma, josta olen käynyt peruskurssin.
Jos joku osaisi tämän perusteella antaa vinkin, miten kannattaa edetä niin olisin erittäin kiitollinen! Gradulla on aika kova kiire, joten paniikki hiipii kun en osaa tehdä päätöstä.. Kiitos jo etukäteen!
Kyselyn tilastollinen analyysi SPSS - mitä menetelmiä käytän?
2
1459
Vastaukset
- :)
Suurin kysymyshän taitaa olla se, miltä pohjalta teit kyselyn. Faktorianalyysissähän oletetaan olevan jokin latentti muuttuja, jota ei voida suoraan mitata. Analyysillä yritetään vähentää dimensionaalisuutta. Teoreettisessa viitekehyksessä tulisi pohtia montako/mitä faktoria odotetaan saatavan analyysistä (ja sitten toivotaan sormet ristissä että ne myös näkyisivät analyysissä, hekhek :). Mitä sinun on ollut tarkoitus valitsemillasi väittämillä mitata?
- 27
En ole tilastotieteessä kovin kokenut (10 op peruskurssin käynyt), mutta se kai lienee selvää, että ei voi tietää mitä testejä tai analyysimenetelmiä teet aineistolle, jos ei ensin tiedä mikä on tutkimuskysymys ja hypoteesit? Niistä sitten loogisesti seuraa millä tavalla käsittelet aineistoa. Onko kysymyksesi ja hypoteesisi esimerkiksi että vaikuttaako sukupuoli vastaukseen a tavalla ö ja että koulutus taas on suoraan verrannollinen lukuun å.. ? Mitä haluat aineistosta saada selville?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389