Hei!
Osaisiko joku tilastollisesti hieman kokeneempi auttaa minua tässä asiassa? Olen ajautunut vähän umpikujaan, tai oikeastaan en tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Eli:
Teen gradua (tietotekniikka/kauppatiede), jossa tein kyselyn eräästä palvelusta n=vajaa 300 henkilölle. Kyselyssä on noin 10kpl mielipideväittämiä (5-portainen Likert) ja muutama avoin kysymys. Taustamuuttujina olen kerännyt iän, sukupuolen, ammatin ja koulutuksen. Iän olen nyt luokitellut ikäluokkiin.
Kysymys kuuluu: mitä testejä/analyysimenetelmiä minun kannattaa käyttää? En halua mennä liian syvälle tilastoanalyysiin (toki kyselykin on aika simppeli, joten sekin edesauttaa tätä), mutta silti haluaisin jotain vertailuja muuttujien välillä tehdä. Ristiintaulukointi on yksi, mutta millä perusteella siihen kannattaa valita muuttujat? Toinen, mitä mietin on faktorianalyysi. Käytössäni on SPSS-ohjelma, josta olen käynyt peruskurssin.
Jos joku osaisi tämän perusteella antaa vinkin, miten kannattaa edetä niin olisin erittäin kiitollinen! Gradulla on aika kova kiire, joten paniikki hiipii kun en osaa tehdä päätöstä.. Kiitos jo etukäteen!
Kyselyn tilastollinen analyysi SPSS - mitä menetelmiä käytän?
2
1482
Vastaukset
- :)
Suurin kysymyshän taitaa olla se, miltä pohjalta teit kyselyn. Faktorianalyysissähän oletetaan olevan jokin latentti muuttuja, jota ei voida suoraan mitata. Analyysillä yritetään vähentää dimensionaalisuutta. Teoreettisessa viitekehyksessä tulisi pohtia montako/mitä faktoria odotetaan saatavan analyysistä (ja sitten toivotaan sormet ristissä että ne myös näkyisivät analyysissä, hekhek :). Mitä sinun on ollut tarkoitus valitsemillasi väittämillä mitata?
- 27
En ole tilastotieteessä kovin kokenut (10 op peruskurssin käynyt), mutta se kai lienee selvää, että ei voi tietää mitä testejä tai analyysimenetelmiä teet aineistolle, jos ei ensin tiedä mikä on tutkimuskysymys ja hypoteesit? Niistä sitten loogisesti seuraa millä tavalla käsittelet aineistoa. Onko kysymyksesi ja hypoteesisi esimerkiksi että vaikuttaako sukupuoli vastaukseen a tavalla ö ja että koulutus taas on suoraan verrannollinen lukuun å.. ? Mitä haluat aineistosta saada selville?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2116531Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 972164
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 801444
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3881261