Heips, meidän 3 vuotias kolli on nyt viikon verran saanut ihmeellisiä kohtauksia.Niitä tulee 5-10 krt päivässä.
Ensin luulin että se alkaa oksentamaan mutta mitään ei tule ulos.Yksi kohtaus pitää sisällään n. 10-20 kovaäänistä ihan niin kuin yrittäisi oksentaa ja samalla henki rohisee voimakkaasti, niin kuin tupakkayskäisellä ukolla.
Kissa voi ja syö hyvin ja on muuten normaalisti yöt ulkona ja päivät löhöilee ja nukkuu sisällä.
Olisiko kellään ollut vastaavaa ja mikä oli diagnoosi.
Oksennusreflexi kohtauksia
20
16053
Vastaukset
- äkkiä lääkäriin
Kuulostaa suolitukoksen oireilta. Kissa yrittää oksentaa, mutta ei saa mitään ulos koska suolessa on tukos. Suosittelen nopeaa soittoa eläinlääkärille, tukossa oleva suoli voi muutamassa päivässä mennä kuolioon, jolloin kissa ei selviä. Tukos voi muodostua jopa karvoista, eli ei edes välttämättä vaadi vierasesinettä elimistöön.
- 4+2
vierasesine nielussa tai paha tulehdus. Joka tapauksessa heti lääkäriin.
Miksi ihmeessä olet viikon vierestä katsonut kun kissa oireilee noin?
Itse vein kissani lääkäriin heti kun havaitsin sillä juuri kuvailemaasi oiretta ja sillä oli saraheinänpala nielussa. Nielu oli jo verille raapeutunut ja tulehtunut vaikka tosiaan heti oireiden tultua kissan hoitoon kiidätin.
P.S. Lääkärit tekevät diagnoosin vastaanotolla, emme me nettikirjoittelijat omien koneittemme äärellä!- maalaisjärki peliin
Jos kyseessä olisi jotain todella vakavaa niin söisikö ja käyttäytyisikö kissa normaalisti? Olisiko se edes hengissä viikon päästä jos todella olisi suoli tukossa tai vieras esine kurkussa? Miten se muka kävisi laatikolla ja saisi aikaan jätöksen? Miten se söisi jos kurkku olisi tukossa?
- dsfff
saattaa myös olla että karvapallo tulossa, mutta kissa ei halua oksentaa niitä. Meidän kollilla sellanen tapa
Mutta kannattaa ainakin soittaa lääkärille ja kysellä - **tun aivottomat!
olisi vastaavaa, niin en varmasti kakoisi viikkoa vaan heti soittaisin ajan päivystävälle terveyskeskukseen. Ja jos kissallani tai koirallani olisi sama, niin yhteys eläinlääkäriin.
Vai kuinka kauan pitäisi kakistella ja yökkäillä?- sata kissaa, tuhat k
Meidän kissa käyttäytyy noin kun yrittää oksentaa karvapalloa, se tulee sieltä ennen pitkää. Tai sitten kakoo jos on matoja, meillä kissa on kesäisin mökillä irti ja syö hiiriä, jos ei madota ajoissa niin alkaa kakomaan, yleensä käytän syksyllä mato piikillä kun kattia ei saa ottamaan suun kautta mitään lääkettä.
Terve ja onnellinen kissa muuten on.
Jos on vakavaa niin kissan yleiskunto romahtaa nopeasti, kyllä sen huomaa tyhmempikin, ei joka yskäisystä tarvitse lääkäriin mennä, kannattaa seurata ja yrittää selvittää syy. - LÄÄKÄRIIN!
sata kissaa, tuhat k kirjoitti:
Meidän kissa käyttäytyy noin kun yrittää oksentaa karvapalloa, se tulee sieltä ennen pitkää. Tai sitten kakoo jos on matoja, meillä kissa on kesäisin mökillä irti ja syö hiiriä, jos ei madota ajoissa niin alkaa kakomaan, yleensä käytän syksyllä mato piikillä kun kattia ei saa ottamaan suun kautta mitään lääkettä.
Terve ja onnellinen kissa muuten on.
Jos on vakavaa niin kissan yleiskunto romahtaa nopeasti, kyllä sen huomaa tyhmempikin, ei joka yskäisystä tarvitse lääkäriin mennä, kannattaa seurata ja yrittää selvittää syy.Jos kissa yskii 5-10 kertaa päivässä niin raivokkaasti että kerralla tulee 10-20 yskäisyä niin mistään normaalista karvapallojen yskimisestä ei todellakaan ole kyse, varsinkin kun hengitys rohisee voimakkaasti.
Mutta ainahan teitä vatipäitä on jotka ihmettelette ensin muutaman viikon että mikä kissalla vikana kun se ei hengitä, sen silmät seisoo päässä ja puoli kalloa on poissa.. ja vasta sitten tajuatte että jotain on ehkä kisumirrissä vialla! - sairaus
LÄÄKÄRIIN! kirjoitti:
Jos kissa yskii 5-10 kertaa päivässä niin raivokkaasti että kerralla tulee 10-20 yskäisyä niin mistään normaalista karvapallojen yskimisestä ei todellakaan ole kyse, varsinkin kun hengitys rohisee voimakkaasti.
Mutta ainahan teitä vatipäitä on jotka ihmettelette ensin muutaman viikon että mikä kissalla vikana kun se ei hengitä, sen silmät seisoo päässä ja puoli kalloa on poissa.. ja vasta sitten tajuatte että jotain on ehkä kisumirrissä vialla!Tosiaankin, viikon odottelu on jo liian pitkä aika. Vierasesineet ja tukokset aiheuttavat tuollaista, mutta kissalla voi olla myös hengitysvaikeuksia. Astmasta kärsivät kissat kakovat ja vetävät kaula pitkällä henkeä. Joka tapauksessa pikaisesti lääkäriin.
- kattiemo
LÄÄKÄRIIN! kirjoitti:
Jos kissa yskii 5-10 kertaa päivässä niin raivokkaasti että kerralla tulee 10-20 yskäisyä niin mistään normaalista karvapallojen yskimisestä ei todellakaan ole kyse, varsinkin kun hengitys rohisee voimakkaasti.
Mutta ainahan teitä vatipäitä on jotka ihmettelette ensin muutaman viikon että mikä kissalla vikana kun se ei hengitä, sen silmät seisoo päässä ja puoli kalloa on poissa.. ja vasta sitten tajuatte että jotain on ehkä kisumirrissä vialla!Kissa voi hyvin ja syö normaalisti, sairas kissa ei sitä tee, minulla on ollut kymmeniä huostaanotettuja kissoja joille olen hommannut kodin ja leikkuuttanut.
Ainakin sen olen oppinut että sairas kissa ei syö, ja on alakuloinen, aloittaja sanoi kissan voivan hyvin muuten.
Joskus karvapallojen kakominen kuulostaa aika pahalta. En väheksy sitä etteikö kissaa pidä hoitaa jos se on avun tarpeessa. Sinulle suosittelisin käytöstapoja, voi asiansa ilmaista nätimminkin. - 66+6
kattiemo kirjoitti:
Kissa voi hyvin ja syö normaalisti, sairas kissa ei sitä tee, minulla on ollut kymmeniä huostaanotettuja kissoja joille olen hommannut kodin ja leikkuuttanut.
Ainakin sen olen oppinut että sairas kissa ei syö, ja on alakuloinen, aloittaja sanoi kissan voivan hyvin muuten.
Joskus karvapallojen kakominen kuulostaa aika pahalta. En väheksy sitä etteikö kissaa pidä hoitaa jos se on avun tarpeessa. Sinulle suosittelisin käytöstapoja, voi asiansa ilmaista nätimminkin.kakominen ei ole hyväksi varsinkin jos se on jatkuvaa ja voimakasta. Tarttis siis kuitenkin viedä se katti lääkäriin jotta ongelmasta selvittäisiin. Karvapallo kun voi aiheuttaa mm. suolitukkeuman jos kissa ei saa sitä yskäistyä pois. Vaikka oma kissani kakoisi vain karvapalloa, niin en sitä montaa päivää kyllä katselisi vaan veisin saamaan apua.
kattiemo ei taida tietää kissoista paljoakaan, sillä hyvinkin sairas kissa saattaa päällisin puolin käyttäytyä normaalisti. Esim. oma kissani oli todella sairas ja silti kiipeili vielä puissa samana päivänä kun jouduin sen viemään lääkäriin kun se romahti kerralla. Enpä olisi uskonut kissaani sairaaksi kun tosiaan vielä samana päivänä söi, joi ja kiipeili!
Kissat ovat hyvin sitkeitä eläimiä jonka sairauksista ja huonovointisuudesta ei välttämättä saa selkoa ennen kuin kissa on jo hyvin huonona. Koirasta sen sijaan näkee jo kauas jos sillä ei ole kaikki hyvin. - kattiemo
66+6 kirjoitti:
kakominen ei ole hyväksi varsinkin jos se on jatkuvaa ja voimakasta. Tarttis siis kuitenkin viedä se katti lääkäriin jotta ongelmasta selvittäisiin. Karvapallo kun voi aiheuttaa mm. suolitukkeuman jos kissa ei saa sitä yskäistyä pois. Vaikka oma kissani kakoisi vain karvapalloa, niin en sitä montaa päivää kyllä katselisi vaan veisin saamaan apua.
kattiemo ei taida tietää kissoista paljoakaan, sillä hyvinkin sairas kissa saattaa päällisin puolin käyttäytyä normaalisti. Esim. oma kissani oli todella sairas ja silti kiipeili vielä puissa samana päivänä kun jouduin sen viemään lääkäriin kun se romahti kerralla. Enpä olisi uskonut kissaani sairaaksi kun tosiaan vielä samana päivänä söi, joi ja kiipeili!
Kissat ovat hyvin sitkeitä eläimiä jonka sairauksista ja huonovointisuudesta ei välttämättä saa selkoa ennen kuin kissa on jo hyvin huonona. Koirasta sen sijaan näkee jo kauas jos sillä ei ole kaikki hyvin.Kissat ovat sitkeitä eiväkä helposti näytä heikkouttaan.
Olen huolehtinut paljon kissoista, kun ne tulevat vanhaksi niin sairaudetkin ovat väistämätön tosi asia kuten ihmisilläkin.
Yksi kuoli virtsakiviin, oli tyttären kissa joka oli paljon meillä, he syöttivät kissaa liian yksipuolisesti tonnikalalla ja raksuilla. Huomasin kun kissa alkoi vetäytyä omiin oloihinsa että kaikki ei ole kunnossa.
Toiselle tuli maksasairaus, meni keltaiseksi ja myös vetäytyi.
Vein molemmat eläinlääkäriin heti kun huomasin oireet, tutkittiin tarkoin, mitään ei ollut tehtävissä, eläinlääkäri sanoi elämän jatkamisen vain pitkittävän kärsimyksiä.
Yksi kissa jäi valitettavasti auton alle, yhdelle tuli vettä keuhkoihin ja hengitys alkoi vaikeutua, se ei yskinyt mutta hengitti vaivalloisesti, kissan iästä en tiennyt, se pelastettiin kolmenkymmenen asteen pakkasessa puun latvasta, korvat olivat jo ehtineet jäätyä, oli pyöreäkorvainen lopun elämäänsä.
Kissa piti lopetaa, sillä oli sairalloinen ruokahalu kun oli elänyt alku-elämänsä nälässsä ja kylmyydessä.
Lisäksi on ollut todella paljon kissoja lyhytaikaishoidossa, olen leikkuuttanut ne ja hommannut kodin, en tiedä kaikkien kohtalosta.
En silti voi kehua olevani mikään asiantuntija, jokakinen kissa käyttäytyy eri tavoin, luonteensa mukaisesti.
Nyt on yksi kissa, se yskii ja yökkäilee joskus aika pahan kuuloisestikin, mutta karvapallo sieltä aina on tullut.
On tuttu eläinlääkäri joten saan tietoa tarvittaessa, madotukset, rokotukset ym, tulee helposti hoidettua. - 5+212
kattiemo kirjoitti:
Kissat ovat sitkeitä eiväkä helposti näytä heikkouttaan.
Olen huolehtinut paljon kissoista, kun ne tulevat vanhaksi niin sairaudetkin ovat väistämätön tosi asia kuten ihmisilläkin.
Yksi kuoli virtsakiviin, oli tyttären kissa joka oli paljon meillä, he syöttivät kissaa liian yksipuolisesti tonnikalalla ja raksuilla. Huomasin kun kissa alkoi vetäytyä omiin oloihinsa että kaikki ei ole kunnossa.
Toiselle tuli maksasairaus, meni keltaiseksi ja myös vetäytyi.
Vein molemmat eläinlääkäriin heti kun huomasin oireet, tutkittiin tarkoin, mitään ei ollut tehtävissä, eläinlääkäri sanoi elämän jatkamisen vain pitkittävän kärsimyksiä.
Yksi kissa jäi valitettavasti auton alle, yhdelle tuli vettä keuhkoihin ja hengitys alkoi vaikeutua, se ei yskinyt mutta hengitti vaivalloisesti, kissan iästä en tiennyt, se pelastettiin kolmenkymmenen asteen pakkasessa puun latvasta, korvat olivat jo ehtineet jäätyä, oli pyöreäkorvainen lopun elämäänsä.
Kissa piti lopetaa, sillä oli sairalloinen ruokahalu kun oli elänyt alku-elämänsä nälässsä ja kylmyydessä.
Lisäksi on ollut todella paljon kissoja lyhytaikaishoidossa, olen leikkuuttanut ne ja hommannut kodin, en tiedä kaikkien kohtalosta.
En silti voi kehua olevani mikään asiantuntija, jokakinen kissa käyttäytyy eri tavoin, luonteensa mukaisesti.
Nyt on yksi kissa, se yskii ja yökkäilee joskus aika pahan kuuloisestikin, mutta karvapallo sieltä aina on tullut.
On tuttu eläinlääkäri joten saan tietoa tarvittaessa, madotukset, rokotukset ym, tulee helposti hoidettua.EIVÄT OLE SYY lopettaa kissa!
Jos virtsaputki on niin tukossa ettei sitä saa katetroimalla auki, kissa leikataan ja kirurgisesti poistetaan kiteet ja kivet niin virtsaputkeista kuin -rakostakin. Tämän jälkeen napakka lääkekuuri ja liuotusravintoa. Jos virtsakiteitä ja -kiviä ei ole leikkauksella poistettu, voi virtsarakosta lähteä uusia liikkeelle ja tukkia virtsaputken uudelleen, joten katetroimaan joudutaan ehkä useampaan kertaan tai kissalle asetetaan kestokatetri. Leikkausta usein pelätään, mutta se usein nopeuttaa vaivan paranemista.
Kun virtsakiteet ja -kivet on saatu pois joko operoiden tai liuotusravinnolla, kissa syö loppuelämänsä ylläpitoravintoa josta ei saa lipsua. Näin kissa elää terveenä vielä vuosikausia! - kiattiemo
5+212 kirjoitti:
EIVÄT OLE SYY lopettaa kissa!
Jos virtsaputki on niin tukossa ettei sitä saa katetroimalla auki, kissa leikataan ja kirurgisesti poistetaan kiteet ja kivet niin virtsaputkeista kuin -rakostakin. Tämän jälkeen napakka lääkekuuri ja liuotusravintoa. Jos virtsakiteitä ja -kiviä ei ole leikkauksella poistettu, voi virtsarakosta lähteä uusia liikkeelle ja tukkia virtsaputken uudelleen, joten katetroimaan joudutaan ehkä useampaan kertaan tai kissalle asetetaan kestokatetri. Leikkausta usein pelätään, mutta se usein nopeuttaa vaivan paranemista.
Kun virtsakiteet ja -kivet on saatu pois joko operoiden tai liuotusravinnolla, kissa syö loppuelämänsä ylläpitoravintoa josta ei saa lipsua. Näin kissa elää terveenä vielä vuosikausia!Tässä oli syynä se että kissan munuaiset olivat vaurioituneet. Jos kyseessä olisi ollut oma kissani noin ei olisi päässyt käymään, tämä oli meillä hoidossa aika usein.
Kyllä me eläinlääkärin kanssa käytiin läpi kaikki vaihtoehdot. - tarkkuutta!
kiattiemo kirjoitti:
Tässä oli syynä se että kissan munuaiset olivat vaurioituneet. Jos kyseessä olisi ollut oma kissani noin ei olisi päässyt käymään, tämä oli meillä hoidossa aika usein.
Kyllä me eläinlääkärin kanssa käytiin läpi kaikki vaihtoehdot.kuollut virtsakiviin vaan munuaiset petti!
- kattiemo
tarkkuutta! kirjoitti:
kuollut virtsakiviin vaan munuaiset petti!
Kirjoitin epäselvästi. Munuaiset olivat vaurioituneet todennäköisesti virtsakivien takia. Tyttäreni on koiraihminen, hänen ei olisi pitänyt ottaa kissaa, kissan itsenäisyys ja sisukkuus hämää sellaista joka ei niitä ymmärrä.. Itse olisin huomannut ajoissa että jotain on vialla, huomasin kyllä, mutta liian myöhään.
- just ja joo..
kattiemo kirjoitti:
Kirjoitin epäselvästi. Munuaiset olivat vaurioituneet todennäköisesti virtsakivien takia. Tyttäreni on koiraihminen, hänen ei olisi pitänyt ottaa kissaa, kissan itsenäisyys ja sisukkuus hämää sellaista joka ei niitä ymmärrä.. Itse olisin huomannut ajoissa että jotain on vialla, huomasin kyllä, mutta liian myöhään.
Kuinka, miten ja miksi munuaiset olivat vaurioituneet virtsakivien vuoksi?
- kattiemo
just ja joo.. kirjoitti:
Kuinka, miten ja miksi munuaiset olivat vaurioituneet virtsakivien vuoksi?
Äläkä tenttaa.
Niin minulle sanottiin ja uskon lääkäriä.
Miksi olet noin kuulusteleva ja agressiivinen.
Jos olet pelastanut yhtä monta kissaa kuin minä pakkasen kourista, leikkuuttanut ne ja hommannut kodin niin kuulustele sitten. Pitäisi jopa sinunkin tajuta että halunnut hyvää kissoilleni ja olen tehnyt parhaani niiden eteen, yhteistyössä eläinlääkärin kanssa.
Joka tapauksessa Roopea ei voitu pelastaa, se oli hyvin murheellista, omille kissoilleni ei ole koskaan tullut virtsakiviä.
Mikä saa sinut luulemaan että olet ainoa oikea asiantuntija kissojen suhteen, kissojen pitäisi poistaa ihmisiltä agressioita, sinun suhteesi se ei ole toiminut. Kuinkahan kohtelet kissaasi kun olet noin kärsimätön.
Kissat ovat persoonia, on nirsoja, arkoja, seurallisia, ahmijoita... Ei ole olemassa yhtä hyvää keinoa kuinka niiden kanssa tulisi toimia. On kissoja jotka eivät suostu syömään terveellisesti, vaikka mitä tekisi, mutta vanhaksi ovat kaikki eläneet ja melko terveinä hoidossani, vanhuuden vaivoja tulee kaikille ennen pitkää, kuten ihmisillekin. - 5+33 ;((
kattiemo kirjoitti:
Äläkä tenttaa.
Niin minulle sanottiin ja uskon lääkäriä.
Miksi olet noin kuulusteleva ja agressiivinen.
Jos olet pelastanut yhtä monta kissaa kuin minä pakkasen kourista, leikkuuttanut ne ja hommannut kodin niin kuulustele sitten. Pitäisi jopa sinunkin tajuta että halunnut hyvää kissoilleni ja olen tehnyt parhaani niiden eteen, yhteistyössä eläinlääkärin kanssa.
Joka tapauksessa Roopea ei voitu pelastaa, se oli hyvin murheellista, omille kissoilleni ei ole koskaan tullut virtsakiviä.
Mikä saa sinut luulemaan että olet ainoa oikea asiantuntija kissojen suhteen, kissojen pitäisi poistaa ihmisiltä agressioita, sinun suhteesi se ei ole toiminut. Kuinkahan kohtelet kissaasi kun olet noin kärsimätön.
Kissat ovat persoonia, on nirsoja, arkoja, seurallisia, ahmijoita... Ei ole olemassa yhtä hyvää keinoa kuinka niiden kanssa tulisi toimia. On kissoja jotka eivät suostu syömään terveellisesti, vaikka mitä tekisi, mutta vanhaksi ovat kaikki eläneet ja melko terveinä hoidossani, vanhuuden vaivoja tulee kaikille ennen pitkää, kuten ihmisillekin.mutta en mielestäni ole aggressiivinen tai tenttaa!
Kysyin ainoastaan että miten munuaiset ovat vaurioituneet virtsakivien vuoksi, sillä asia KIINNOSTAA minua koska minulla on 16-vuotias FUS-kissa!
En ymmärrä miksi minua aloit haukkumaan, sillä saa kai tällä palstalla kysellä ja kirjoittaa ihan vapaasti!
- voi olla
astmakohtaukset, joten lekurille kiikuttaisin tutkimuksiin ennen kuin kohtaus tukkii hengityselimistön.
Toinen mikä voisi olla syynä on madot ja niiden munavaiheet jotka helposti menevät keuhkoihin ja tukkivat ilmatiet aiheuttaen "yskimistä" ja yökkimistä ilman tulosta.- tupakkayskääkö
Kakiminen ja rykiminen loppui jo samana iltana, kissa edelleen ihan normaali syö ja riehuu.
Enpä tiedä mikä oli mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783