Haluaisin luoda laskuja Accessilla. Ongelmaksi muodostuu fyysisen laskun rivien määrä. Rivejä on 21 kpl ja jokaisella rivillä on yhdeksän eri kohtaa. Tietueen kenttien määrässä tulee raja äkkiä vastaan, kun maksimi kenttien määrä on 255. Kun samaan tietueeseen pitäisi saada vielä mahtumaan asiakastiedot ja työselitykset ynnä muuta, ei 255 kenttää riitä millään. Olisiko tähän ongelmaan jotain ratkaisua? Yritin jo luoda rivit toisella taulukolla, mutta en saa kohdennettua "rivit"taulukkoa yhteen tietueeseen. Varmaankin pitäisi eritellä asiakastiedot ja työselitykset sekä rivit erilleen jotenkin, mutta miten ne saisi linkitettyä niin, että saisin ne kohdennettua yhteen tietueeseen. Tämä siis siksi, että voisin selailla ja tulostaa laskuja ja tarkastella yksi kerrallaan. Onkohana Access tällaiseen hommaan väärä ohjelma?
Laskutus Accessillä?
13
1256
Vastaukset
- rvoc6vTI9g
Jaa homma useampaan taulukkoon ja yhdistä ne sopivalla avainkentällä kuten laskut ja asiakastiedot asiakasnumerolla.
- juhakorkeapudas
Oikeita ja valmiita laskutusohjelmiakin on olemassa pilvin pimein, ilmaisia ja maksullisia joten en tiedä onko se sitten vaivan arvoista keksiä pyörä uudelleen. Jos kuitenkin haluat yrittää niin tutustu relaatiotietokantoja käsittelevään oppaisiin.
Yhtä laskua asiakastietoinen ei tungeta yhden rivin tietueisiin vaan tieto jaetaan eri taulukoihin sen mukaan mitkä niistä kuuluvat yhteen; asiakastiedot asiakastauluun, laskun rivit omaan tauluun ja sitten koko hoito liitetään yhteen relaatiolla. Lopputulos on se, että jokaisella asiakkaalla voi olla x määrä laskuja jotka voivat sisältää y määrän laskurivejä, kuitenkin, että mikää tieto ei ole tallennettu kuin yhden kerran tietokantaan. Saattaa olla, että jostain löytyy valmiskin Access laskutussovellus minkä toimintoja voi tutkia ja parannella sen toimintaa tai tehdä itse uuden.- jtuits
Juuri jotain tällaista eri tietojen eriyttämistä eri taulukoihin olenkin ajatellut ratkaisuksi. En vain vielä ole keksinyt, kuinka tiedot linkitetään toisiinsa, niin että homma toimii haluamallani tavalla. Laskutusohjelman hankkiminen ei nyt tässä tapauksessa tule kyseeseen. Oikeastaan ei ole edes kyse laskusta, vaan eräänlaisesta pinta-alojen mittaamisen, tuotteiden hinnoittelun, tilauksen ja työselityksen sekä työmääräimen yhdistävästä asiakirjasta tai raportista. Käytämme siitä nimeä Mittausraportti. Se muistuttaa olemukseltaan hyvin paljon laskua, ja sen takia sanoin, että kyseessä on lasku, joka on yleisti tunnettu.
Mikään valmis ohjelma ei sovellu tähän tarkoitukseen, koska mittausraportti on erikoisasiakirja, joka on sellaisenaan vain meillä käytössä. Nykyään jokainen raportti on tallennettu erillisenä Word-tiedostona ja tietysti paperiversiona perinteisti arkistoituna. Haluaisin kuitenkin parantaa mittausraporttien tietokantaa ja haku- sekä selailutoimintoja. Haluaisin siis käytännössä muuntaa perinteisen paperilomakkeen Access-muotoon.
Noh, ehkä ydinongelmani on avainkenttien ja linkitysten käyttö. Ja yleisemmin koko Accessin ja tietokantojen käyttötaito. En ole vielä löytänyt selkokielistä Access 2007 opasta mistään, joten olen tehnyt tästä Mittausraportti-ongelmastani itselleni oman Access-kurssini. Isompana tavoitteenani on saada käytössämme olevat asiakirjat järkevämpään muotoon, kun nykyisellään kaikki asiakirjat (mm. lähetteet, tilaukset, tarjoukset) ovat omina excel- tai word-tiedostoinaan. Kaikki ne tietysti löytyvät resurssienhallinnan kautta, mutta tämä on jotenkin kankea systeemi. Esimerkiksi juuri asiakastiedot joutuu kirjoittamaan jokaiseen asiakirjaan aina uudestaan.
Kaikki apu on vielä tervetullutta! Ja kuten sanoin, minkään ohjelmiston hankinta ei nyt tässä vaiheessa auta. - jtuits
jtuits kirjoitti:
Juuri jotain tällaista eri tietojen eriyttämistä eri taulukoihin olenkin ajatellut ratkaisuksi. En vain vielä ole keksinyt, kuinka tiedot linkitetään toisiinsa, niin että homma toimii haluamallani tavalla. Laskutusohjelman hankkiminen ei nyt tässä tapauksessa tule kyseeseen. Oikeastaan ei ole edes kyse laskusta, vaan eräänlaisesta pinta-alojen mittaamisen, tuotteiden hinnoittelun, tilauksen ja työselityksen sekä työmääräimen yhdistävästä asiakirjasta tai raportista. Käytämme siitä nimeä Mittausraportti. Se muistuttaa olemukseltaan hyvin paljon laskua, ja sen takia sanoin, että kyseessä on lasku, joka on yleisti tunnettu.
Mikään valmis ohjelma ei sovellu tähän tarkoitukseen, koska mittausraportti on erikoisasiakirja, joka on sellaisenaan vain meillä käytössä. Nykyään jokainen raportti on tallennettu erillisenä Word-tiedostona ja tietysti paperiversiona perinteisti arkistoituna. Haluaisin kuitenkin parantaa mittausraporttien tietokantaa ja haku- sekä selailutoimintoja. Haluaisin siis käytännössä muuntaa perinteisen paperilomakkeen Access-muotoon.
Noh, ehkä ydinongelmani on avainkenttien ja linkitysten käyttö. Ja yleisemmin koko Accessin ja tietokantojen käyttötaito. En ole vielä löytänyt selkokielistä Access 2007 opasta mistään, joten olen tehnyt tästä Mittausraportti-ongelmastani itselleni oman Access-kurssini. Isompana tavoitteenani on saada käytössämme olevat asiakirjat järkevämpään muotoon, kun nykyisellään kaikki asiakirjat (mm. lähetteet, tilaukset, tarjoukset) ovat omina excel- tai word-tiedostoinaan. Kaikki ne tietysti löytyvät resurssienhallinnan kautta, mutta tämä on jotenkin kankea systeemi. Esimerkiksi juuri asiakastiedot joutuu kirjoittamaan jokaiseen asiakirjaan aina uudestaan.
Kaikki apu on vielä tervetullutta! Ja kuten sanoin, minkään ohjelmiston hankinta ei nyt tässä vaiheessa auta.Oppaista vielä sen verran, että niille ei voi esittää tarkentavia kysymyksiä. Siksi siis täällä kyselemässä. :-)
Ilmeisestikin minun täytyy luoda "Rivit"-niminen taulukko. Siihen tulee siis kaikki rivit jokaisesta eri mittausraportissa. Jokainen rivit-taulukon tietue vastaa yhtä riviä. Perusavaimena toimii tunniste-sarake. Tietyt rivit täytyy kohdentaa yhteen mittausraporttiin. Luonko siis yhteyden Mittausraportti-taulukon tunnisteesta Rivit taulukon tunnisteeseen? Onko kyseessä yksi-moneen yhteys? Miten kohdistan juuri oikeat rivit oikeaan mittausraporttiin?
Toinen kysymys. Mittausraporttien muokkaus ja uusien luominen tapahtuu lomakkeella. Kuinka saisi järkevästi tulostettua vain juuri näytöllä lomakkeena näkyvän tietueen? Raportti-toiminnolla? Huomasin sen, että tulostettaessa lomaketta, oletusarvoisesti ohjelma tulostaa kaikki tietueet, ellei tulostus-ikkunasta merkitse kohtaa "tulosta sivut välillä se ja se".
Olen luonut lomakkeen, joka vastaa haluamaani tulostusasua. Jos minun tarvitsee tehdä vielä Raportti, jonka haluaisin näyttävän ulkoasultaan samalta kuin Lomake, täytyykö minun luoda alusta asti koko Raportti vai pystynkö kopioimaan Lomakkeen. Puhun siis Accessin Lomakkeista ja Raporteista. - juhakorkeapudas
jtuits kirjoitti:
Oppaista vielä sen verran, että niille ei voi esittää tarkentavia kysymyksiä. Siksi siis täällä kyselemässä. :-)
Ilmeisestikin minun täytyy luoda "Rivit"-niminen taulukko. Siihen tulee siis kaikki rivit jokaisesta eri mittausraportissa. Jokainen rivit-taulukon tietue vastaa yhtä riviä. Perusavaimena toimii tunniste-sarake. Tietyt rivit täytyy kohdentaa yhteen mittausraporttiin. Luonko siis yhteyden Mittausraportti-taulukon tunnisteesta Rivit taulukon tunnisteeseen? Onko kyseessä yksi-moneen yhteys? Miten kohdistan juuri oikeat rivit oikeaan mittausraporttiin?
Toinen kysymys. Mittausraporttien muokkaus ja uusien luominen tapahtuu lomakkeella. Kuinka saisi järkevästi tulostettua vain juuri näytöllä lomakkeena näkyvän tietueen? Raportti-toiminnolla? Huomasin sen, että tulostettaessa lomaketta, oletusarvoisesti ohjelma tulostaa kaikki tietueet, ellei tulostus-ikkunasta merkitse kohtaa "tulosta sivut välillä se ja se".
Olen luonut lomakkeen, joka vastaa haluamaani tulostusasua. Jos minun tarvitsee tehdä vielä Raportti, jonka haluaisin näyttävän ulkoasultaan samalta kuin Lomake, täytyykö minun luoda alusta asti koko Raportti vai pystynkö kopioimaan Lomakkeen. Puhun siis Accessin Lomakkeista ja Raporteista.Teet rivit ja mittausraportti taulut. Yhteys on yksi - moneen. Voi käyttää myös välitaulua jolloin tehdään kolmas taulu, mihin lisätään ainoastaan rivit ja mittausraporttin perusavaimet.
Accessin raporttityökalua käytetään niin, että kun olet valinnut tietojen syöttö/muokkauslomakkeelle jonkin mittaraportin, voit tulostaa sen sisältävät rivit. Raporttia ei siis ajeta koko aineistosta. Raporttivelho tms. auttaa luomaan oikeanlaisen raportin ja kohdistamaan se vain esitettäviin tietoihin.
- hullu.kukko
Hanki muu tietokanna kuin access. Access ei ole edes harrastustietokanta.
Esim. postgreSQL tai MySQL olisi jo paremmat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Viikon lounas menut:
http://www.mymenu.fi - AccessMaximus
Access Raportti pitää perustua esim..avoinna olevaan lomakeeseen ja siihen on valittu esim asiakas no.3 silloin kysely napista toteutetaan se hakee asiakaaksi ko asiskaan tiedot,muistaakseni kyselyn rakennusvaiheessa on taulukko oltava alaspudotettuna auki ja makson muodostimen vasemmasta reunasta määritetään avoinnaolevan lomakeen as numero on mitä etsitään.
tai sitten raportin kyselyyn tai makroon on määritettävä vaikka välikysely asiakaan numerosta. Olen joskus tehnyt Accesilla laskutustietokannan omaa toimintaani varten. Tässä linkki jossa esimerkkinä tilauslomake ja lasku ko. tilauksesta:
http://aijaa.com/7wBKkw
"Hanki muu tietokanna kuin access. Access ei ole edes harrastustietokanta."
Ne jotka väittävät ettei Accesilla tee mitään, voisivat kokeilla mitä kaikkea sillä voi oikeasti tehdä, jos vain osaa.Lisäys:
Lasku on tehty raporttimuotoisena, jolloin rivejä voi olla niinpaljon kuin tulostimen kaukalossa paperia piisaa.
Tuo esimerkki on tehty jollakin vanhalla harjoittelupohjalla, jossa on pieniä puutteita, kuten alv% laskulla ym.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1701844Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671656Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761434En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1331336- 481264
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1101017- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke192840Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60774Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43734