AMT 200 DC

soonmä

Kertokaas veneen omistajat venettä harkitsevalle, että missä kohtaa menee 200 DC:n rajat merellä kelissä. Kuinka paljon pitää puhaltaa ja olla aallonkorkeutta ettei veneellä pysty enää ajamaan plaanissa.

46

6755

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • late67

      ihan itsestäsi ja omasta sietokyvystäsi kiinni. Tai ehkä sittenkin kyytiläistesi sietokyvystä kiinni. Oma mieleipiteeni on, että seitsemisen metriä tuulta ja metriä lähentelevä aallonkorkeus niin alkaa vauhti olla enemmän 15 kuin 25 solmua, eikä sitäkään enää voi mukavaksi sanoa.

      • Tuon kokoista venettä pitää jatkuvasti "ajaa" aallokossa, eli ohjata ja toisella kädellä käyttää kaukosäätölaitetta. Joten pärjääminen on ainoastaan ohjaajan kyvyistä kiinni.

        Ja sitten itseäni vanhemman opettama asia, pienessä liukuvassa veneessä toinen käsi on ohjauspyörällä, ja toinen hallintalitteella, eikä tyyni kelikään sitä asiaa muuta.


    • m.r.

      Ylitin 200 dc:llä Porkkalan selän reilussa 10 metrin tuullessa ja noin metrisessä aallokossa. Matka nopeutena pidin 17 - 20 solmua. Vene oli melko kova aallokossa, mutta matkustajat pysyi kuivana ilman kuomua. Veneily ei ollut tietenkään mukavaa, mutta kuitenkin turvallisen tuntuista.

      • soonmä

        Kiitti kaikille asiallisista vastauksista. Tiedän ettei tuon kokoluokan veneeltä voi odottaa ihmeitä, mutta jos sillä pystyisi ylittämään Porkkalan selän 10 m/s tuulessa plaanissa niin se voisi riittää mulle.


      • roothmans
        soonmä kirjoitti:

        Kiitti kaikille asiallisista vastauksista. Tiedän ettei tuon kokoluokan veneeltä voi odottaa ihmeitä, mutta jos sillä pystyisi ylittämään Porkkalan selän 10 m/s tuulessa plaanissa niin se voisi riittää mulle.

        En halua lannistaa, mutta nyt ollaan kyllä hakoteillä. Jos tuuli on etelästä tai lounaasta niin 10 m/s tekee kyllä jo porkkalan selälle pitkälti toista metriä korkean aallokon, ja siinä on kyllä jollakin AMT:llä ihan vittumaista ryskettä mennä. Tää, joka kirjoitti "Ylitin 200 dc:llä Porkkalan selän reilussa 10 metrin tuullessa ja noin metrisessä aallokossa. Matka nopeutena pidin 17 - 20 solmua.", niin voi vain sanoa, ettei tuuli kyllä ole ollut ainakaan etelän suunnasta eikä toista kymmentä metriä nopeudeltaan. Tiedän, koska liikun porkkalan selällä melkolailla ympäri vuoden ja olen tahkonut niitä vesiä monen moisilla veneillä, ja kyllä siellä jyvät erottuvat akanoista. Itse en edes harkitsisi mitään AMT:tä, vaikka se varmaan suojaisille vesille ihan kelpo peli onkin.


      • rundari
        roothmans kirjoitti:

        En halua lannistaa, mutta nyt ollaan kyllä hakoteillä. Jos tuuli on etelästä tai lounaasta niin 10 m/s tekee kyllä jo porkkalan selälle pitkälti toista metriä korkean aallokon, ja siinä on kyllä jollakin AMT:llä ihan vittumaista ryskettä mennä. Tää, joka kirjoitti "Ylitin 200 dc:llä Porkkalan selän reilussa 10 metrin tuullessa ja noin metrisessä aallokossa. Matka nopeutena pidin 17 - 20 solmua.", niin voi vain sanoa, ettei tuuli kyllä ole ollut ainakaan etelän suunnasta eikä toista kymmentä metriä nopeudeltaan. Tiedän, koska liikun porkkalan selällä melkolailla ympäri vuoden ja olen tahkonut niitä vesiä monen moisilla veneillä, ja kyllä siellä jyvät erottuvat akanoista. Itse en edes harkitsisi mitään AMT:tä, vaikka se varmaan suojaisille vesille ihan kelpo peli onkin.

        tuntuu että liian optimistiset on ihmisillä kuvitelmat. Ja sitten kun siitä tavallisesta suvituulesta on selvitty niin ollaan kertomassa milaisesta "myräkästä" sitä sitten tultiin.


      • trolliksi haukkuvat
        rundari kirjoitti:

        tuntuu että liian optimistiset on ihmisillä kuvitelmat. Ja sitten kun siitä tavallisesta suvituulesta on selvitty niin ollaan kertomassa milaisesta "myräkästä" sitä sitten tultiin.

        Lähes kaikilla veneillä pitäisi pärjätä tuollaisessa kelissä. Jo noin 4 metriset veneet on käytännössä kaikki CE-luokaltaan C, joten tuulta saa olla noin 14 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 2 metriä. Suvin käsikirjan mukaan yksittäiset aallot voi olla kaksi kertaa tuota korkeampia.

        http://www.termalin.fi/IMAGES/Suvi_Kasikirja_NET.pdf

        Suurimman osan veneisä VTT on testannut ja todennut, että väitteet pitävät paikkansa.


      • aallokko kutsuu?
        trolliksi haukkuvat kirjoitti:

        Lähes kaikilla veneillä pitäisi pärjätä tuollaisessa kelissä. Jo noin 4 metriset veneet on käytännössä kaikki CE-luokaltaan C, joten tuulta saa olla noin 14 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 2 metriä. Suvin käsikirjan mukaan yksittäiset aallot voi olla kaksi kertaa tuota korkeampia.

        http://www.termalin.fi/IMAGES/Suvi_Kasikirja_NET.pdf

        Suurimman osan veneisä VTT on testannut ja todennut, että väitteet pitävät paikkansa.

        Niin, se että jostakin selviää hengissä on ihan eri asia kuin se, että kokemusta voisi kuvailla miellyttäväksi.


      • Päiväveneilijä
        aallokko kutsuu? kirjoitti:

        Niin, se että jostakin selviää hengissä on ihan eri asia kuin se, että kokemusta voisi kuvailla miellyttäväksi.

        Olin perheen kanssa retkellä AMT 200 DC:llä Morgonlandetissa Hankon edustalla. Illalla sinne mennessä oli aivan tyyni keli ja kaikin puolin mahtava ilta/yö. Aamupäivällä nousi kova merituuli ja aallokko noin metrinen, välissä jopa isompia aaltoja. Saaren keskellä olevalle lahdelle on kulku etelä/länsi puolelta. Päivällä lähdimme sieltä hieman jännittäen runkonopeutta 5 solmua kunnes saimme perän tuuleen. Sen jälkeen pystyi pitämään 20 solmun nopeutta tietenkin kahva jumppaa harrastaen. Ajo suunnalla aallokon suhteen on suuri merkitys, koska vastaan tulevilla huomattavasti suuremmilla veneillä ajettiin puoliplaania vastaseen.


      • uytrec
        Päiväveneilijä kirjoitti:

        Olin perheen kanssa retkellä AMT 200 DC:llä Morgonlandetissa Hankon edustalla. Illalla sinne mennessä oli aivan tyyni keli ja kaikin puolin mahtava ilta/yö. Aamupäivällä nousi kova merituuli ja aallokko noin metrinen, välissä jopa isompia aaltoja. Saaren keskellä olevalle lahdelle on kulku etelä/länsi puolelta. Päivällä lähdimme sieltä hieman jännittäen runkonopeutta 5 solmua kunnes saimme perän tuuleen. Sen jälkeen pystyi pitämään 20 solmun nopeutta tietenkin kahva jumppaa harrastaen. Ajo suunnalla aallokon suhteen on suuri merkitys, koska vastaan tulevilla huomattavasti suuremmilla veneillä ajettiin puoliplaania vastaseen.

        kyse on siis toisaan pitkälti mukavuudesta, ei niinkään siitä selviääkö ollenkaan. Monelle kyytiläiselle sellainen keli, jossa joudutaan harjoittamaan manitsemaasi "kahvajumpaa", on kaikkea muuta kuin kivaa. Ei tietenkään kaikille, mutta etenkin kokemattomammille. Niissä isommissa veneissä jotka tulivat vastaan oli kaiketi tehty päätös olla harrastamatta kahvajumppaa, ja edetä hitaammin ja mukavammin.


      • Anonyymi
        trolliksi haukkuvat kirjoitti:

        Lähes kaikilla veneillä pitäisi pärjätä tuollaisessa kelissä. Jo noin 4 metriset veneet on käytännössä kaikki CE-luokaltaan C, joten tuulta saa olla noin 14 m/s ja merkitsevä aallonkorkeus 2 metriä. Suvin käsikirjan mukaan yksittäiset aallot voi olla kaksi kertaa tuota korkeampia.

        http://www.termalin.fi/IMAGES/Suvi_Kasikirja_NET.pdf

        Suurimman osan veneisä VTT on testannut ja todennut, että väitteet pitävät paikkansa.

        Meinaatko, että käyväät ajamassa veneitä 🤡?

        Pelkästään papereita pyörittävät C kategoriassa ennen tuotannon käynnistymistä, joten mitään takeita ole sen kestävyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että käyväät ajamassa veneitä 🤡?

        Pelkästään papereita pyörittävät C kategoriassa ennen tuotannon käynnistymistä, joten mitään takeita ole sen kestävyydestä.

        Kyllä niillä esituotantoyksilöillä sea trialit ajetaan.


    • huomioizija

      Tässä on tuotu kovasti esille suuremman veneen autuutta kovemmassa aallokossa, mutta ei se ihan noinkaan tarkalleen mene. Joskus suuremmat veneet ovat hyviä rungoltaan ja ominaisuuksiltaan, joskus taas yllättävän surkeita. Silloin kun aallon pituus reilusti ylittää veneen pituuden, alkaa rungon vahvuudella kokoonsa nähden ja painopisteellä yms olemaan vaikutusta.

      Itse olen ajellut sivutuulessa porkkalanselän laitaa 4 tonniseella liukuvalla 9-10 solmua erittäin terävässä ja silmämääräisesti lähes veneen korkuiseessa aallokossa peläten että nyt se ihan oikeasti kaatuu. Öbiksen suunnasta vastaan tuli aaltojen takaa iloisesti hypähdellen joku intin pikku busteri, ohjaaja tosin pelastautumispuvussa. Kyyti näytti paljon varmemmalta kuin omalla veneelläni.

      Toisen tapaukseen muistan, kun itse ajoin 6m dc:llä Kökarin kulmilla päin merituulta. Eskaaderi jossa oli marino 8000 ja flipper 909 olivat hidastaneet uppooumavauhtiin ilmeiseesti marinon takia. Joka aallossa puolet veneestä nousi ilmaan ja tärskäys aallon pohjalle oli ulkoakin katsoen melkoinen. Itse ajelin trimmit alhaalla 12-14 solmua, toki loikkien, mutta vesi lensi hienosti sivulle ja aallon huiput halkesivat. Eli tässä tilanteessa massa ei enää auttanut isompaa venettä, vaan loiva pohja ei niin jäykkä runko pakotti sen ajamaan hitaammin.

      Tiedän pari 8-9 metristä puoliliukuvaa venettä, jotka ovat myötäaallokossa niin kammottavia ajettavia että vielä tuollaiseelle AMT:lle helppo aallokko alkaisi olla niille jo vaarallista.

      Niin ja vesiskoottereilla ajellaan jopa murtuvissa 10m aalloissa. Niissä jäykkyys ja teho-paino ovat kohdallaan.

      Ettei mene pelkäksi pikkuveneiden kehumiseksi totean, että aika paljon rauhallisemmin ajelisin myräkässä näillä kotimaisilla 6m veneillä, jos itsetyhjennysaukot olisivat isommat ja pareittain. Toki monissa jenkeissä mahd. vesi saa mennä pilssiin, josta se pumpataantai ei pumpata pois.

      • jussei

        ...aina automaattisesti autuaaksi tee, eikä kukaan varmaan kiistä että jotkut isot veneet ovat suorastaan paskoja ajettvia... Sinänsä tässä keskustelussa en ole huomnnut mitään ison veneen autuaaksi tekevästä vaikutuksesta, vaan kyse on ollut lähinnä siitä, että mukavuus voi olla nolla, ja se kuinka mukavuuden tulkitsee on aina ihmisyksilöstä kiinni. Kaikki ei tykkää siitä, kun vene lentää ilmassa ja rysähtää takaisin veteen.

        Ja tiedän minäkin sellaisia isoja veneitä jotka ovat suorastaan henegenvaarallisia ja uretaanitäytteisellä terhi soutuveneellä on paremmat selviytymismahdollsiuudet tosipaikan tullen.


      • amatöööri

        Miksi veneissä ei nähdä nykyistä jyrkempiä keulia? Ei välttämättä koko pohjaltaan jyrkempi vaan terävä kärkisempi. Luulisi aaltojen halkeavan paremmin, vaikka tuleehan se "tylpempi" osa vastaan lopulta. Valmistaminen saattaa olla vaikeampaa ja tuleeko lisää vastusta, kun eihän se lisätty terävyys lisää kantavuutta, mutta viistää vedessä enemmän?

        Melko terävä keula. http://www.safehavenmarine.com/CORK PILOT.htm
        Teho ja paino kunnossa? 42 malli näyttää kulkevan paljon pehmeämmin kuin suurempi 55.
        http://tinyurl.com/384a6b4

        Pienelle näyttä 12 metrinen vene tuossa kelissä.


      • m.j.
        amatöööri kirjoitti:

        Miksi veneissä ei nähdä nykyistä jyrkempiä keulia? Ei välttämättä koko pohjaltaan jyrkempi vaan terävä kärkisempi. Luulisi aaltojen halkeavan paremmin, vaikka tuleehan se "tylpempi" osa vastaan lopulta. Valmistaminen saattaa olla vaikeampaa ja tuleeko lisää vastusta, kun eihän se lisätty terävyys lisää kantavuutta, mutta viistää vedessä enemmän?

        Melko terävä keula. http://www.safehavenmarine.com/CORK PILOT.htm
        Teho ja paino kunnossa? 42 malli näyttää kulkevan paljon pehmeämmin kuin suurempi 55.
        http://tinyurl.com/384a6b4

        Pienelle näyttä 12 metrinen vene tuossa kelissä.

        Samaa mieltä. AMT 200 dc:ssä saisi olla terävämpi keula, koska vene on "kova" vastapalloon ajettaessa. Muuten ajo-ominaisuudet ovat hyvät kokoluokassa.


      • jännä juttu pasilast
        amatöööri kirjoitti:

        Miksi veneissä ei nähdä nykyistä jyrkempiä keulia? Ei välttämättä koko pohjaltaan jyrkempi vaan terävä kärkisempi. Luulisi aaltojen halkeavan paremmin, vaikka tuleehan se "tylpempi" osa vastaan lopulta. Valmistaminen saattaa olla vaikeampaa ja tuleeko lisää vastusta, kun eihän se lisätty terävyys lisää kantavuutta, mutta viistää vedessä enemmän?

        Melko terävä keula. http://www.safehavenmarine.com/CORK PILOT.htm
        Teho ja paino kunnossa? 42 malli näyttää kulkevan paljon pehmeämmin kuin suurempi 55.
        http://tinyurl.com/384a6b4

        Pienelle näyttä 12 metrinen vene tuossa kelissä.

        Interceptor 42 on melkein 13 metriä pitkä, painaa 14 500 kg ja tehoa on 2 x 450 hp. Leveys on 4,2 m. Mitoiltaan (pituus x leveys) karkeasti 4 kpl AMT:tä, joka painaa ilman moottoria 1080 kg.

        Vertaa tuota luotsivenettä esim. 10 000 kg painaviin kotimaisiin veneisiin, niin tuntuu hieman hämmästyttävälle. Mielessä ei osaa oikein suhteuttaa noita veneitä toisiinsa vaikka samaa kokoluokkaa ovatkin. Kuinka pienen ja minimalistisen vaikutelman tuollaisesta työveneestä saakaan ja kuinka paljon kaikkea yksityiskohtaa noissa kotimaisissa veneissä on. Millaisia kompromisseja joutuu tekemään, jos aikoo tehdä veneen todella koviin keleihin.
        http://www.nordstar.fi/fi/ns_40.php
        http://www.targa.fi/Boats/42_44


      • 12 + 2
        jännä juttu pasilast kirjoitti:

        Interceptor 42 on melkein 13 metriä pitkä, painaa 14 500 kg ja tehoa on 2 x 450 hp. Leveys on 4,2 m. Mitoiltaan (pituus x leveys) karkeasti 4 kpl AMT:tä, joka painaa ilman moottoria 1080 kg.

        Vertaa tuota luotsivenettä esim. 10 000 kg painaviin kotimaisiin veneisiin, niin tuntuu hieman hämmästyttävälle. Mielessä ei osaa oikein suhteuttaa noita veneitä toisiinsa vaikka samaa kokoluokkaa ovatkin. Kuinka pienen ja minimalistisen vaikutelman tuollaisesta työveneestä saakaan ja kuinka paljon kaikkea yksityiskohtaa noissa kotimaisissa veneissä on. Millaisia kompromisseja joutuu tekemään, jos aikoo tehdä veneen todella koviin keleihin.
        http://www.nordstar.fi/fi/ns_40.php
        http://www.targa.fi/Boats/42_44

        Pienoismalli liikkuu ja kääntyy ketterästi, mutta miten mahtaa 14 500 kilon versio toimia.

        http://www.youtube.com/watch?v=IeNc3rDT7gM



      • 12 + 2
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=ihzaDoG1JfY

        Ja jos pienoismallissa olisi oikeasti ollut ihmisiä, nin he olisivat joko kuolleita tai eliniäksi vammautuneita.

        Joo melkoista ravistusta olisi. Tai ei melkoista vaan järkyttävää ravistusta. Pienoismalleista puuttuu 14 500 kilon massan hitaus. Lähinnä mietin mitä, jos oikea paatti pyöräytettäisiin alaspäin. Tai jos lentäisi alaspäin lujaa, niin olisiko koppia enää ollenkaan veneessä.


      • kiireessä
        12 + 2 kirjoitti:

        Joo melkoista ravistusta olisi. Tai ei melkoista vaan järkyttävää ravistusta. Pienoismalleista puuttuu 14 500 kilon massan hitaus. Lähinnä mietin mitä, jos oikea paatti pyöräytettäisiin alaspäin. Tai jos lentäisi alaspäin lujaa, niin olisiko koppia enää ollenkaan veneessä.

        Tässä on hieman "normaalimpi" vene ja sää on vain tasoa 7. Ei ajeta kovaa eikä taideta ruokailla hytissä. Kuutosen kelissähän voi jo rentoutua esim. Terhi 4110:ssä :)

        http://www.youtube.com/watch?v=DSDP9Y1BnlY

        Napakasti iskee aalto kohdassa 1:45.


    • kapu 3

      - monessa paikkaa merellä on kuin sisävesien saaristossa.... turvallista. avomerelle vain hyvällä säällä -huom!

      - jo bella 530 on riittävä rannikon merivene !

    • soonmä

      Jepjep, ens kesänä ajellaan uudella 200 DCllä. Sittenpähän sen toteaa tuliko hyvä ostos ja pärjääkö sillä kelissä.

      Vaihtoehtona oli Yamarin 64 DC. Kahden Yamarinin jälkeen olen ollut niihin suht tyytyväinen, mutta ei ollut mitään ongelmaa luopua merkistä koska sen verran viimeistelemättömiä ärsyttäviä ratkaisuja niissä on ollut. Lisäksi yksi kriteeri oli WC, 64 DC sijoittaa WCn nerokkaasti avotilaan takapenkin alle ... Näistä kahdesta AMT vei omalla kohdallani selkeän voiton, varsinkin kun 2010 mallissa on pohja uusittu paljon aiempaa vakaammaksi mistä vene sai aiemmin moitteita testeissä.

      Nyt katsotaan samalla miten Honda toimaa. Yamaha on ollut luotettava, tosin F100 vikisee ärsyttävästi pystyakselin tiivisteen kuivahtaessa joka ikinen kesä.

      • 1+2+3

        Itselläni samanlainen. AMT noin yleisesti veneenä on vertailussa kaikissa ominaisuuksissa paras tai kärkijoukossa, eikä kyykkää missään kohtaa negatiivisesti, siksi joko voittaa testin tai on erittäin lähellä voittajaa. AMT 200 DC ei ole kuulemma saanut vuodelle 2011 mitään merkittävää muutosta vaan 2010 vene on todettu hyväksi ja käytännölliseksi (sillä uudella pohjalla joka tuli 2010). Onnittelut hyvästä valinnasta, Suomenlahden keleissä pärjää hyvin noin pääsääntöisesti.


    • Rosala09458

      Kokeile kulkuri 21:stä. Sillä pärjää hyvinkin 10 m/s tuulissa ja vähän ylikin, jos on kokemusta.

    • 8 + 34

      Taisi olla Kipparin numero 12/2009, jossa oli testissä AMT 200 C (ei siis DC). Loppu miinuksissa ja plussissa oli moitteena kova ajaettavuus vasta-aallokossa.

      • ootellaanpi

        AMT 200 DC:stä on kuulemma talven aikana tulossa uusi testi, jossa käydään läpi muuttunut runko ja sen tuomat parannukset. Sittenpähän nähdään onko AMT 200 DC eka vene joka voittaa koko/malliluokan tähän astisen virstanpylvään, Yamarin 64 DC:n.

        Mites Yamarin 64/68 DC:llä on pärjännyt Porkkalanselällä tuulessa, kysymys omistajille?


      • x024
        ootellaanpi kirjoitti:

        AMT 200 DC:stä on kuulemma talven aikana tulossa uusi testi, jossa käydään läpi muuttunut runko ja sen tuomat parannukset. Sittenpähän nähdään onko AMT 200 DC eka vene joka voittaa koko/malliluokan tähän astisen virstanpylvään, Yamarin 64 DC:n.

        Mites Yamarin 64/68 DC:llä on pärjännyt Porkkalanselällä tuulessa, kysymys omistajille?

        bella 530:lle, mutta ihan ok kelissä.

        Kukapa nyt omaansa oikeasti haukkuisi, mutta kovin suuria eroja ei samanpainoisissa ja samankokoisissa veneissä voi olla. Toki tuulipinnalla, painopisteellä ja pohjalla on merkitystä mutta näiden kahden kohdalla nekin ovat hyvin samanlaisa. Ja mitä hölmömpi kuski sen hurjemmassa kelissä pärjää, fiksummat ei lähde merelle.

        Yleensä jokaisella on myös henkilökohtaisia mieltymyksiä ja se joka sopii toiselle ei välttämättä ole paras itselle. Monesti myös testaajat arvioivat veneitä omasta lähtökohdastaan, jos olet jo henkilönä täysin erilainen ei testivoittajaan välttämättä sovellu sinulle.


      • pörtsäpete
        x024 kirjoitti:

        bella 530:lle, mutta ihan ok kelissä.

        Kukapa nyt omaansa oikeasti haukkuisi, mutta kovin suuria eroja ei samanpainoisissa ja samankokoisissa veneissä voi olla. Toki tuulipinnalla, painopisteellä ja pohjalla on merkitystä mutta näiden kahden kohdalla nekin ovat hyvin samanlaisa. Ja mitä hölmömpi kuski sen hurjemmassa kelissä pärjää, fiksummat ei lähde merelle.

        Yleensä jokaisella on myös henkilökohtaisia mieltymyksiä ja se joka sopii toiselle ei välttämättä ole paras itselle. Monesti myös testaajat arvioivat veneitä omasta lähtökohdastaan, jos olet jo henkilönä täysin erilainen ei testivoittajaan välttämättä sovellu sinulle.

        Useita veneitä ajaneena on kyllä sanottava että kyllä venetestit hyvää suuntaa antaa. Siellä on kokeneita veneilijöitä testejä tekemässä ja jyvät erottuu akanoista ja selkeät poikkeavuudet löytyy. Toki viimeinen mielipide jää aina itselle, mihin suuntaan se sarana nyt sitten aukeaa ja onko mukavampaa istua kemiallisessa WC:ssä avotilassa vai keulakajuutassa. Mutta testejä seuraamalla saa kuvan onko joku vene jo helisemässä kun muilla vielä pärjää, esim. Aquador otti joku aika sitten kelitesteissä runkohalkeamia kun muihin ei tullut mitään jne. Tämän takia multa jäi Aquadorin vene ostamatta joku aika sitten, ja vieläkin arveluttaa toi laatu kun noista runkohalkeamista on ollut enemmänkin juttua.

        Se on totta, ettei samanpainoisilla ja kokoisilla veneillä liikoja eroja voi tulla. Mutta eroja kuitenkin.


      • AaMmTt
        ootellaanpi kirjoitti:

        AMT 200 DC:stä on kuulemma talven aikana tulossa uusi testi, jossa käydään läpi muuttunut runko ja sen tuomat parannukset. Sittenpähän nähdään onko AMT 200 DC eka vene joka voittaa koko/malliluokan tähän astisen virstanpylvään, Yamarin 64 DC:n.

        Mites Yamarin 64/68 DC:llä on pärjännyt Porkkalanselällä tuulessa, kysymys omistajille?

        200 DC kiinnostaa, joten onko kellään tietoo/huhuja onko 2010 pohjalla varustettua yksilöä ehditty jo testaamaan ja koska testi olisi jossain lehdessä luettavissa? Yamarin pisti hädissään 65 DCn kehiin vastatakseen AMTlle tilojen puolesta.


    • lisääntyy

      uusavuttomuus.
      Jos ei ole perstuntumaa veneilyyn niin onko järkeä lähteä summamutikassa liukuvalla merelle.....
      Kysyjällä on totaalisesti pallo hukassa. "Kuinka paljon pitää puhaltaa ja olla aallonkorkeutta ettei veneellä pysty enää ajamaan plaanissa".
      Oma neuvoni on,,,, Älä aja plaanissa millään veneellä.

      • 10+12

        Kysyjä kyselee valideja asioita muilta kanssaveneilijöiltä. Kyllä minuakin kiinnostaisi uutta venettä ostaessani, mitkä sen kulkuominaisuudet ovat. Taitaa poekaa harmitaa kun day cruiserit painaa oikealta ja vasemmalta kaiken aikaa ohi?


      • slow boat restaurant
        10+12 kirjoitti:

        Kysyjä kyselee valideja asioita muilta kanssaveneilijöiltä. Kyllä minuakin kiinnostaisi uutta venettä ostaessani, mitkä sen kulkuominaisuudet ovat. Taitaa poekaa harmitaa kun day cruiserit painaa oikealta ja vasemmalta kaiken aikaa ohi?

        tuo ohi pääseminnen on tärkeää, huviveneilyssä hyvin harvoin. Venilyä ja tarpeita on kovin monenaisia ja yhdelle sopiva vene ei välttämättä sovi kaikille ja se sopivakin vene, useimmiten vielä ensivene voi muuttua hvyin usein ajansaatossa sopimatomaksi.


      • 11+22
        slow boat restaurant kirjoitti:

        tuo ohi pääseminnen on tärkeää, huviveneilyssä hyvin harvoin. Venilyä ja tarpeita on kovin monenaisia ja yhdelle sopiva vene ei välttämättä sovi kaikille ja se sopivakin vene, useimmiten vielä ensivene voi muuttua hvyin usein ajansaatossa sopimatomaksi.

        Mutta voisitko sanoa sen vielä ympäripyöreämmin? 6 m DC veneelle on olemassa keliraja, jonka jälkeen matkanteko ei ole hauskaa. Tuota käsittääkseni yritettiin selvittää. Muutama vastaava on antanut osviittaa, muuten on ollut aika mitään sanomatonta keskustelua.


    • AMT good

      Ei varmaankaan huono ostos. Kansainvälinenkin pressi huomio AMT 200 DC:n hyvänä veneen. Mm. Motor Boats February 2011.

    • Targa15

      Uusimmassa Vene-lehdessä oli varsin sekava ja ylimalkainen arvio, mutta senkin perusteella veneesi on varsin hyvä.

    • meri voittaa aina

      ostin juuri amt 185 br hyvin mielin (ikinä en ole ajanut amt:llä). purjehtinut olen 32vuotta ja ajanut 4 kesää flipper 470 gt:llä. sillä olen ajanut reilusti yli 3m aallokossa liukuvauhtia ja metrin aallokossa viel 22 solmun matkavauhdilla pumppaamatta kaasua. asenne ja omien vahvuuksien/heikkouksien tunteminen on a ja o! ajaessa täytyy keskittyä ajamiseen eikä haaveiluun/maisemiin. minkä tahansa kokoisen veneen saa hajomaan kovassa kelissä jos hankkii veneen vaan naapurikateuden vuoksi, tietämättä miten ko vene toimii/käyttäytyy merenkäynnissä.

    • jamäkans

      Nähdään kohta merellä. Kävin juuri hakemassa uuden karhean AMT 200 DC:n. Testitulokset vakuuttavat, viimeistely on laadukasta ja mietittyä.

    • Rm

      Toinen veneilykausi aloitettu AMT 200 DC:llä. Olen edelleen tosi tyytyväinen veneeseen. Viime kesänä tuli 75 tuntia mittariin joten jonkun verran kokemusta on kertynyt.

    • Soonmä

      Kahden kesän ja 150 h jälkeen voi vain kehua venettä (AMT 200 DC). Hamina - Hanko välillä on tullut ajeltua vaihtelevissa keleissä. Honda 150 vie venettä hyvin ja mielestäni varsin taloudellisesti. Yhdistelmä ei säikähdä kovempaakaan kuormaa.

      • 10+20

        Honda 150 kuljettaa takuu varmasti AMT 200 dc venettä riittävästi.
        Itselläni AMT 200 dc 115 hv hondalla ja silläkin ollaan pärjätty isommalla porukalla. Päiväretkiä ollaan tehty kahden lapsi perheen voimin. Plaaniin lähtö onnistuu helposti ja huiput täydessä lastissa 31-32 solmua.


    • soonmä

      AMT 200 DC ja 150 hv saa kulkemaan yksin 43-44 solmua myrkkyvärit pohjassa ja teräspotkurilla, vielä 4 isäntää ja viikonlopun varusteet kyydissä mennään 39 solmun vauhtia. Mutta kaikkein parasta on laaja marssialue vajaa 20-32 solmua, yhdistelmä menee taloudellisimmillaan 31-32 solmun vauhdilla jossa maisema vaihtuu ja pidempikin päiväetappi taittuu nopeasti kelin näin salliessa. Vauhti ei sinänsä haittaa, kun matkustamo on suht hyvin tuulelta piilossa. Kaikin puolin erinomainen peli kokoisekseen.

      • Anonyymi

        Vanha aihe tiedän, mutta itselleni ajankohtainen. Millä potkurilla saa AMT:en kulkemaan 150 hv Hondalla 43 solmua? Itse sain veneen kulkemaan täydellä tankilla yhden hengen kuormalla 39,2 solmua. Kierrokset olivat jossakin 5600-5900 välillä. Juuri hankittu vene ja kaikki vielä vähän hakusessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha aihe tiedän, mutta itselleni ajankohtainen. Millä potkurilla saa AMT:en kulkemaan 150 hv Hondalla 43 solmua? Itse sain veneen kulkemaan täydellä tankilla yhden hengen kuormalla 39,2 solmua. Kierrokset olivat jossakin 5600-5900 välillä. Juuri hankittu vene ja kaikki vielä vähän hakusessa.

        Olihan sulla potkuri trimmattu "naurettavan" ylös? Mulla oli Y64 DC, sillä viimeinen 5 solmua tuli kun trimmasi koneen pidon rajalle. Ja pitoa oli, oli joku teräsrusetti jossa oli kunnolla rake:a.


    • Anonyymi

      No joo nyt sain kulkua mukavasti lisää, kun kokeilin tyynemmässä kelissä vajaammalla tankilla. 42,2 solmua sain menemään yksin, kone kierti rajoittajaan 6200 rpm :) Kone trimmattu ylös pidon rajamaille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe