Varkaus rakennustyömaalla, kenen vastuu?

rikoksen uhri

Meidän rakennustyömaalla kävi varkaita. Ovi ei ollut lukittuna. Sisältä vietiin vielä paketissa oleva astianpesukone sekä takkaan liittyviä juttuja.

Nyt meidän rakentaja väittää, että hän ei ole korvausvalvollinen, koska tavarat oli meidän itse tilaamia, eikä talopakettiin kuuluvia. Meillä on avaimet käteen -talo, mutta emme halunneet perus astianpesukonetta mikä pakettiin kuului sekä takka tuli takkatoimittajalta eikä muurattuna, kuten talopaketissa tarjottiin.

Noh, kenen on vastuu?

Timpurin, joka ei pidä ovia lukossa?

Rakentajan, jolla on vakuutus, mutta jonka vakuutuksen omavastuu on 1000 euroa ja joka ei suostu korvaamaan mitään, koska sanoo että itepähän olette sinne takan ja apk:n tilanneet.

Vai onko vastuu kenties astianpesukoneen toimittaneen firman (expert), jolta olemme varanneet koneen ( muut kodinkoneet), mutta joka on sen jostain kumman syystä toimittanut meille 2 kk etukäteen (koneen asennus on aiheellinen vasta lokakuussa emmekä ole konetta vielä paikan päälle tilanneet, se on vain tullut - muita samalta firmalta varattuja koneita ei ole vielä tullut). Olemme firmalle ilmoittaneet kuukausia sitten, että tilaamme koneet paikan päälle sitten kun niitä tarvitaan.

Vai onko vastuu meidän? Meidän tehtävä ei kai ole tässä vaihessa huolehtia, että ovi lukitaan, kun emme siellä edes päivittäin käy jne jne

4

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räyrinki 1,3

      1. Kodinkoneen ostaja ja myyjä = Sinä ja tavaran toimittaja. Mitä sopimuksessa sanotaan tavaran toimittamisesta ja vahingonvaarasta? Myyjällä on varmasti jokin vakiosopimus, jota et ehkä ole lukenut. Yleensä niissä lukee, että vahingonvaara (kuka maksaa vahingon) siirtyy ostajalle, kun tavara on luovutettu ostajalle tai itsenäisen rahdinottajan kuljetettavaksi,
      2. jos vahingonvaara kuuluu Sinulle, niin sitten:
      2.1 Sinä/rakentaja, jolla on kyllä yleinen huolehtimisvelvollisuus, jos ei muuta. Ja jossain taas on todennäköisesti vakiosopimus ja sen ehdot.
      2.2. Jos timpuri on töissä rakennusliikkeessä, niin pääsäännön mukaan työnantaja vastaa työntekijön työssään aiheuttamista vahingoista.
      2.3. tai ehkä olet itse palkannut timpurin jolloin suhde on Sinä/timpuri. Ja niin edelleen.
      Kuten näet mahdollisuuksia on.

      • rikoksen uhri

        Meillä on kodinkoneitten toimittajan kanssa suullinen sopimus siitä, että tavara toimitetaan sitten, kun me haluamme ja emme tavaraa ole vielä halunneet. Olen ollut yhteydessä tavarantoimittajaan, siellä on porukkaa lomalla ja saan keskiviikkona asiaan lisäselvyyttä.

        Itse emme ole palkanneet timpuria, vaan timpuri tekee hommia firmalle, jolta olemme talopaketin ostaneet. En tiedä onko kyseisen firman palkkalistoilla, vai onko firma ostanut vain timpurilta urakalla rakennushomman.


      • 18
        rikoksen uhri kirjoitti:

        Meillä on kodinkoneitten toimittajan kanssa suullinen sopimus siitä, että tavara toimitetaan sitten, kun me haluamme ja emme tavaraa ole vielä halunneet. Olen ollut yhteydessä tavarantoimittajaan, siellä on porukkaa lomalla ja saan keskiviikkona asiaan lisäselvyyttä.

        Itse emme ole palkanneet timpuria, vaan timpuri tekee hommia firmalle, jolta olemme talopaketin ostaneet. En tiedä onko kyseisen firman palkkalistoilla, vai onko firma ostanut vain timpurilta urakalla rakennushomman.

        Jos muuta ei ole sovittu, niin vaaranvastuu on siirtynyt, kun tavara on luovutettu ostajan hallintaan. Jos tavara on toimitettu liian aikaisin, niin siltä osin se on sopimusrikkomus.
        Kun tässä nyt voisi olettaa, että vaaranvastuu on ollut ostajalla, niin sen jälkeen pitää tarkastella edellä olevan vastauksen kohdan 2 mukaisesti kenellä on ollut huolehtimisvelvollisuus tavarasta.


    • aaaapeeeee

      Nosto... kenelläkään tietoa, kenen vastuu?
      Kai rakentajalla ja timpurilla on vartuu pitää paikat lukittuna?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1828
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1261
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1174
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1077
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    10. 10
      980
    Aihe