Muutos migreenissä

kamalaa

Aikaisemmin migreenini on ollut sellaista, että ensin tulee näkökenttäpuutoksia, sitten aika pian koko näkökenttä on sekava ja "hämärä" ja silmässä alkaa välkkyä ja liikkua voimakas kirkkaanvärinen sahalaitakuvio, tätä kestää 15 min - ½ tuntia, sitten sahalaita alkaa siirtyä silmän ylänurkkaan, lopulta katoaa, jonka jälkeen otsa ja silmä ja poski tuntuu puutuneelta ja 1-3 tuntia on vähän pöhkö olo ja joskus huimaa vähän. Sitten se on ollut ohi ja tullut seuraavan kerran 1-3 kk:n kuluttua.
Nyt tällaisia kohtauksia on melkein 2 vrk:n ajan tullut koko ajan, välillä näköhäiriöt ovat poissa 1-3 tuntia, vähäistä päänsärkyä ja valo sattuu silmiin ja sitten kaikki alkaa taas alusta. Voiko tämä olla enää migreeniä? Voiko minulla olla jotain ihan muuta, aivoinfarkti, aivohalvaus, aivokasvain tms? Eli voiko migreenissä tulla ikäänkuin monia kohtauksia melkein peräjälkeen?

9

862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikuolemaksi

Hei - kun itselläni alkoi migreeni vuosikymmenet sitten, niin ensimmäiset kohtaukset olivat hyvin kertomasi kaltaisia - pisimmillään kesti viikon. Oireyhtymiin on liittynyt muutakin auraa eli ennakoivia oireita ennen varsinaista kipua. Itsekin olin alkuajan kohtausten vuoksi tutkimuksissa yliopistollisessa sairaalassa, jossa suoraan sanottiin heidän epäilevän aivokasvainta. Lopptulos oli kuitenkin migreeni, joka onkin ollut kumppanina pitkään, mutta ikää myöten onneksi - harvenevin kohtauskerroin. Kannattaa tutkituttaa ja keskutella lääkityksestä. Itse on suostunut lääkityksiin - serkkuni, jolla on samankaltainen migreeni on ottanut pysyvää ja kohtauslääkettä, koska hänen lääkärinsä pelotteli mahdollisella aivohalvauksella, jos ei käytä lääkkeitä. No, mutta nyt hänkin on niistä luopunut, koska on seurannut eloani ja rohkaistunut käyttämään vain kohtauslääkkeitä. Kaikki nämäkin tapaukset ovat yksilöllisiä ja parasta on solmia lääkärisuhde, jotta tilanteen kehittymistä voi seurata. Lohdutan kokonaisuudessaan, että kunhan oireet tasoittuvat ja asettautuvat jollekin janalle, niin elämä jatkuu ja kohtauksen jälkeiset päivät ovatkin sitten mahtavan luomisvoimaisia. - Toivon Sinunkin tilanteeseen pikaista apua.

• a.p.

Lääkäri sanoi, että koska näitä kohtauksia oli näin pitkään jatkuvasti niin pitäisi mennä pyytämään terveysasemalta lähete varmuuden vuoksi uudelleen neurologille. Kun nämä alkoivat olin jo kerran aikaisemmin neurologin tutkimuksissa, otettiin MRI ja aivosähkökäyrä ja muistaakseni jotain verikokeilta. Sillon ainoa löydös oli MRI:ssa joku pienenpieni epäselvä alue, jossa kuulemma oli mahdollisuus että joskus on ollut pieni aivoinfarkti jota en ole edes huomannut, mutta ei kai se mitenkään liity tähän migreeniin ja silloin neurologi sanoi että suurella todennäköisyydellä on kysymys migreenistä ja hyvin pieni mahdollisuus on että johtuu aivoverenkiertohäiriöstä. Nyt silmälääkäri tutki myös silmät ja sanoi että ovat ihan ok.
        Sain ensimmäistä kertaa nyt lääkkeeksi Sumatriptan -nimistä lääkettä. Tänä aamuna oli pää ihan hirvittävän kipeä sen jälkeen kun perjantain ja lauantain oli ollut niitä näköhäiriöitä ym. ja otin puolikkaan tuosta pilleristä ja noin tunnin kuluttua oli ainakin 80 % siitä hirvittävästä päänsärystä poissa. Onko tuttu lääke?

• a.p.
        a.p. kirjoitti:

Lääkäri sanoi, että koska näitä kohtauksia oli näin pitkään jatkuvasti niin pitäisi mennä pyytämään terveysasemalta lähete varmuuden vuoksi uudelleen neurologille. Kun nämä alkoivat olin jo kerran aikaisemmin neurologin tutkimuksissa, otettiin MRI ja aivosähkökäyrä ja muistaakseni jotain verikokeilta. Sillon ainoa löydös oli MRI:ssa joku pienenpieni epäselvä alue, jossa kuulemma oli mahdollisuus että joskus on ollut pieni aivoinfarkti jota en ole edes huomannut, mutta ei kai se mitenkään liity tähän migreeniin ja silloin neurologi sanoi että suurella todennäköisyydellä on kysymys migreenistä ja hyvin pieni mahdollisuus on että johtuu aivoverenkiertohäiriöstä. Nyt silmälääkäri tutki myös silmät ja sanoi että ovat ihan ok.
        Sain ensimmäistä kertaa nyt lääkkeeksi Sumatriptan -nimistä lääkettä. Tänä aamuna oli pää ihan hirvittävän kipeä sen jälkeen kun perjantain ja lauantain oli ollut niitä näköhäiriöitä ym. ja otin puolikkaan tuosta pilleristä ja noin tunnin kuluttua oli ainakin 80 % siitä hirvittävästä päänsärystä poissa. Onko tuttu lääke?

Onkohan jotain ruokia mitkä erityisesti aiheuttaa migreenikohtauksen? Minulla on muutaman kerran tullut sen jälkeen kun olen syönyt kirjolohta. Nyt olin kahtena päivänä syönyt muikkuja ennen kuin tämä "kohtaussarja" tuli. Jostain luin netistä, että muikut voisi aiheuttaa migreeniä.

• eikuolemaksi
        a.p. kirjoitti:

Onkohan jotain ruokia mitkä erityisesti aiheuttaa migreenikohtauksen? Minulla on muutaman kerran tullut sen jälkeen kun olen syönyt kirjolohta. Nyt olin kahtena päivänä syönyt muikkuja ennen kuin tämä "kohtaussarja" tuli. Jostain luin netistä, että muikut voisi aiheuttaa migreeniä.

Hei - itselläni en ole havainnut yhteyksiä ravintoon, mutta stressi on varma ja häikäisyt. Aivan ensimmäinen kohtaus aktivoitui kirkkaan valon osuttua silmääni - ja kirkas valoilmiö - kapeakiilainen - on useimmin aiheuttajana, jopa marimekkomaiset raidat voivat toimia laukaisijana. Toki on ollut runsaasti kohtauksia ilman tunnistettavaa valoailmiötä - stressi ja hormonit myötävaikuttavat asiaan - siis negatiivisesti. Olen kyllä kuullut, että joillekin määrätyt aineet kuten punaviini voi laukaista kohtausketjun. - Itsekin olen kalla-allergikko, mutta enpäs ole edes ajatellut sillä olevan merkitystä - nimittäin olen syönyt kalaa kielloista huolimatta siedättääkseni itseäni, mutta nyt iho-oireet ovat olleet niin vakavia, jotta olen lopettanut kalan syömisen kokonaan. Ja lähiseuraamus siitä oli juuri tämä viikon mittainen oireketju. - En muista muinoin saamieni lääkkeiden nimiä, koska ne apteekista haettuni joutuivat hylkyyn. Jotenkin vierastan yleensäkin lääkkeitä, joten sinne meni. Nyt otan joskus käsikauppasärkylääkettä, jos töissä on jotain toptärkeää ja siitähän seuraa tilanteen pitkittyminen - tosin hetkellisesti kivun katoaminenkin. - Olen mukana Hgin yliopiston migreenitutkimuksessa eli suuri joukko sukulaisianikin on, ja odotamme jossain vaiheessa tuloksia, jotta osaisimme suhtautua vaivaamme rauhallisen järjellisesti. - Tunnen suurta myötätuntoa kaikkia migreeniläisiä kohtaan. Jaksamista!

• Jeppe12323
        a.p. kirjoitti:

Äidillä banaani laukaisee migreenin, eli joku ruoka voi hyvinkin aiheuttaa kohtauksia. Kannattaa tarkkailla syömisiään ja pitää vaikka jotain päiväkirjaa, milloin oli migreeni ja mitä tuli syötyä ennen sitä. Äidilläni kohtaus alkaa noin 10-20 min sen jälkeen, kun on syönyt banaania. Omitusiseltahan se kuulostaa...

• Sumeni...
        a.p. kirjoitti:

Itselleni ei sopinut kyseinen lääke. On basilaarimigreeni ja en oikein tiedä miksi lääkäri määräs sitä. Tuli sellainen olo,että tulee sydänkohtaus. Puristi rintalastasta niin paljon ja jalat meni holtittomiksi. En koskaan kokeile.

• tutustu laukaisijoih

Alkuperäisellä on migreenin kesto muuttunut. Se on täysin mahdollista, kun migreenin aiheuttajaa ei tiedetä. Stressi esimerkiksi voi laukaista pitkän -tai oikeastaan toistuvat- migreenikohtaukset.

Aloittajalla on aurallinen migreeni, joten hän ei voi käyttää estrogeenia sisältäviä e-pillereitä.

Migreenipotilaat oppivat kokemuksen kautta, mitkä asiat juuri omalla kohdalla laukaisevat kohtauksen. Joskus voi nimetä selkeästi yhden ja joskus kymmenen laukaisijaa.

- hormonaalinen migreeni liittyy kuukautisiin (e-pillereillä voidaan migreenityypistä riippuen pahentaa tai helpottaa tilannetta).
      - neste/suolatasapaino. Tarvitaan riittävästi vettä. Magnesiumin käyttöä voi kokeilla.
      - sauna ja kuumuus lisää kohtausriskiä (osittain liittyy nestetsapainoon)
      - liikunta voi lisätä riskiä, jos rääkkää itsensä äärirajoille (liittyy myös tuo neste/suolatasapaino)
      - liian vähän tai liian paljon nukkuminen lisää riskiä
      - jotkut ruoka-aineet lisäävät riskiä, esimerkiksi juustot, suklaa, kahvi (voi myös helpottaa) vai johtuiko juustonhimo siitä, että kohtaus oli joka tapauksessa tulossa?
      - alkoholi, etenkin tanniininen punaviini( ja taas nesteet?)
      -vilkkuvalot
      -auringonvalo
      - kaamos
      - melu
      - tupakansavu ja tupakointi yleensä
      - kiire ja stressi
      - kireydet niska-hartiaseudulla
      -särkylääkkeet eli ns. särkylääkepäänsärky

Joskus tuntuu, että yksi ainoa juttu laukaisi migreenin ja toisinaan saa oikein "kerjätä" kohtausta, eikä sitä tulekaan, vaikka miten monta laukaisijaa toteutuisi yhtä aikaa.

Migreeni kannattaa lääkitä etupainotteisesti. Kun ensimmäiset (aura)oireet ilmestyvät, otetaan kunnon satsi särkylääkettä. Jos ei ole vielä täsmälääkkeitä, niin käsikaupan särkylääkettä. Jos pakkauksessa sanotaan, että aikuisen annos on 1-2 tablettia kerralla, niin ota 2.

• uskallanko jatkaa

Minullakin on ollut vuosikymmenet aurallinen migreeni pelottavine ennakko-oireineen. Nyt olen yli 50 v. ja kohtausten määrät ovat vähentyneet, mutteivät kokonaan poistuneet. Käytän korvaushoitoa vaihdevuosivaivoihin, jotka olivat todella rajoittavia. Olen ajatellut käyttää ko. hoitoa niin kauan, kun olen töissä. Hoitamattomana ne oireet olisivat ehdoton este työssäolemiselleni. Mutta kuinkahan tämä hoito vaikuttaa migreeniin? Kerroin kyllä gynekologille asiasta, mutta hän ei ottanut siihen ääneen kantaa.

• Migreenimummo
        uskallanko jatkaa kirjoitti:

Minullakin on ollut vuosikymmenet aurallinen migreeni pelottavine ennakko-oireineen. Nyt olen yli 50 v. ja kohtausten määrät ovat vähentyneet, mutteivät kokonaan poistuneet. Käytän korvaushoitoa vaihdevuosivaivoihin, jotka olivat todella rajoittavia. Olen ajatellut käyttää ko. hoitoa niin kauan, kun olen töissä. Hoitamattomana ne oireet olisivat ehdoton este työssäolemiselleni. Mutta kuinkahan tämä hoito vaikuttaa migreeniin? Kerroin kyllä gynekologille asiasta, mutta hän ei ottanut siihen ääneen kantaa.

Ainakin minulla hk-hoito pahensi rutkasti migreenejä, en kertakaikkiaan pystynyt niitä käyttämään.Olen 56v

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3296
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1549
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe