Pääsymahdollisuudet engl. filologiaan tai käännöstieteeseen?

miydes

Olen nyt lukion kolmannella ja olen ajatellut hakea opiskelemaan Tampereen yliopistoon joko englantilaista filologiaa tai sitten monikielistä viestintää ja käännöstiedettä B-työkielenä englanti. Jos tätä palstaa lukee joku, joka on jompaankumpaan päässyt sisään (mielellään ihan viime aikoina), niin voisitteko kertoa, kuinka korkea taso hakijoilla nykyään on?

Lukion englannin kursseilta on tullut ekana vuonna ysejä (koska en tykännyt silloisesta opettajasta ja kapinoin ja laiskottelin), toisena vuonna kaikista kursseista 10, ja opettaja on monta kertaa kehunut varsinkin kirjoitustaitojani. Luen myös hyvin paljon englanninkielisiä kirjoja ja katson oikeastaan kaikki enkunkieliset leffat ilman tekstityksiä, ja olen muutenkin netissä paljon tekemisissä englannin kanssa. Voitteko näiden tietojen perusteella sanoa, olisiko minulla mahdollisuuksia päästä opiskelemaan noille aloille?

5

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evvel

      Hei.

      Itse hain Tampereelle englantilaista filologiaa viime keväänä. Pääsin, mutta valitsin toisen koulun.
      Tampereellehan on paljon hakijoita, mitä itsekin stressasin paljon etukäteen. Kannattaa panostaa nyt myös ylioppilaskirjoituksiin, että saat hyvät taustapisteet, itsellä ainakin ne auttoivat paljon.
      Pääsykoekirjoja oli kaksi, ja toinen niistä oli ihan ok, toinen oli todella vaikea. Koe on vain monivalintaa pelkästään, eivätkä kirjakysymykset olleet mielestäni lainkaan vaikeita. Luetunymmärtäminen ja idiomitehtävä sen sijaan olivat vaativahkoja.
      En osaa oikein antaa mitään neuvoa, enhän edes tiedä, millaista TREellä opiskelu loppujen lopuksi on, kun en sinne mennyt. Lue pääsykoekirjat hyvin, mutta omalla tyylillä ja tahdilla. Älä stressaa siitä, vaikka nettikeskusteluissa ihmiset hehkuttavat lukeneensa kirjat jo viiteen kertaan. Lue niin kuin itsellesi parhaiten sopii. Itse luin kirjat noin kaksi kertaa, ja yritin tehdä myös muistiinpanoja, kunnes huomasin, ettei se vain ole minun tapani opiskella. Ja voila, sisään pääsin silti.
      Tsemiä :-)

      • horsesmouth

        Onko mahdollisuuksia? Jos englanti tuntuu sinusta suorastaan toiselta kotimaiselta, etkä kieltä lukiessa joudu pysähtymään juuri koskaan ymmärryksen puutteen vuoksi, luulisin, että pääset sisään heilahtamalla.


      • tltkdtk
        horsesmouth kirjoitti:

        Onko mahdollisuuksia? Jos englanti tuntuu sinusta suorastaan toiselta kotimaiselta, etkä kieltä lukiessa joudu pysähtymään juuri koskaan ymmärryksen puutteen vuoksi, luulisin, että pääset sisään heilahtamalla.

        Ei mene näin. Pelkällä kielitaidolla ei sisään pääse, pääsykoekirjoja on yleensä kolme ja ne pitää sisäistää niin hyvin, että tietoja osaa soveltaa kokeessa.
        Yo-kokeita ei kannata sekoittaa tähän muutoin kuin niiden ällästä saatavien pisteiden takia.


      • 235234234523
        tltkdtk kirjoitti:

        Ei mene näin. Pelkällä kielitaidolla ei sisään pääse, pääsykoekirjoja on yleensä kolme ja ne pitää sisäistää niin hyvin, että tietoja osaa soveltaa kokeessa.
        Yo-kokeita ei kannata sekoittaa tähän muutoin kuin niiden ällästä saatavien pisteiden takia.

        Siis mihin olette oikein ajatelleet työllistyvänne kun luette filologiaa?


      • an englishman
        235234234523 kirjoitti:

        Siis mihin olette oikein ajatelleet työllistyvänne kun luette filologiaa?

        Minä toimin osa-aikaisena englannin tuntiopettajana amk:ssa ja lisäksi freelancer-kääntäjänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe