Haaveilen uudesta Fabiasta, 1.2 TSI Combi, menossa koeajamaan lähipäivänä. Kysyisin ko autojen omistajilta käyttökokemuksia ajokista, itseäni arveluttavat seuraavat seikat :
- auton ruostesuojaus, onko se riittävällä tasolla vai onko ensimmäinen homma viedä auto perusteelliseen ruostesuojaukseen ?
- auton lämmityslaite, riittääkö sen teho Suomen talven olosuhteisiin ?
- onkos tämä uusi 1.2 TSI moottori luotettava ja onko eri tehoisina eroa luotettavuudessa ?
Asiallisista vastauksista kiitokset jo etukäteen.
Fabia 1.2 TSI
20
5625
Vastaukset
- 1.2 TSI
Ruostesuojaus on Skodassa perinteisesti hyvin hoidettu, ellei uuden Fabian kohdalla ole sitten tingitty.
Lämmityslaitteesta ollaan kahta mieltä, sama kone (tehokkaampi malli) oli Skoda Yetissä Tekniikan Maailman talvitestissä, jossa ko. auto sai hyvän sijoituksen. Jotkut taas väittävät, ettei ko. moottori pysty pitämään autoa lämpimänä. Tiedä häntä, kokemuksia Fabian suhteen ei tietenkään vielä ole. Itse moottoristakaan ei ole monen vuoden kokemuksia, aika näyttää mitä se on syönyt. Sama moottori isommalla teholla löytyy tosiaan Octavian, Yetin, VW Golfin ja taitaa olla myös audi A3:n nokalla. - jikow
Skoda Fabian ongelmana ei ole kestävyys vaan alusta.
Fabian kolmas sukupolvi on jo menossa ja alustalle ei ole tehty yhtään mitään.
Raideleveys on ennallaan eli liian kapea 1430 mm ja akseliväli 2460mm, eli
liian lyhyt.
Uuden pienen saksassa suunnitellun ja tsekissä valmistetun Kia Vengan
raideleveys on 1550 mm ja akseliväli 2610 mm.
Suomen talvisilla ja uraisilla teillä ajettaessa normaaliautojen
urissa kapea raidevälisellä Fabialla saa olla tarkkana.
Skoda Fabia on sen verran hinnakas auto, että odottaisi jo
todellisia uudistuksia, eikä keulamaskin ja etuvaloumpioiden parissa
askartelua.- f*bia
...uusia moottoreita. Eikä noissa alustan mitoissa mitään ihmeellistä ole, samanlaisia kaikki pikkuautot ovat. Esimerkkinä vaikka Ford Fiesta, raideleveys 1460/1473.
- Kian myyjäkö?
tosiaan nuohan akselien välimitat ovat melko tarkasti juuri samat kuin muissakin pikkuautoissa ja hyvin Mamma on Fabialla pärjännyt jo 95.000 km ajaneena, eikä ole yhtään valitellut etteikö auto kulkisi suoraan.
- ▀▄▀
siinä on vanhanaikainen moottori, ainoastaan yhtä moottorikokoa saatavana joka on 1,4 litrainen. Tehoa siinä on ainoastaan 66 kW (90 hv) ja vääntömomentti parhaimmillaan on 137 Nm.
Fabiaan löytyy kolme erilaista bensakonetta, joista kaksi turboahdettuja. Pienemmästäkin lähtee 63kW mutta vääntöä on laajalla alueella heti 160 Nm ja isompitehoisesta koneesta löytyy tehoja 77kW (105 heppaa) ja 175 Nm vääntöä.
- Samoja harkittten
Tsekkaa toki myös Seat Ibiza ST. Kyseessä on käytännössä sama auto, mutta nopeasti katsottuna hinta Style/Sport varusteisena on huomattavasti edullisempi kuin Sotkassa samoilla varusteilla. Kontti on vähän pienempi, mutta auto myös linjakkaamman näköinen, eikä siis näytä venäläiseltä kumolleen kaatuneelta muuntajalta. :)
- öö▀öö
Ibiza on toki pikkuisen halvempi (Style n.17640e) kuin Fabia (Ambiente n.18555e) mutta en tunne Ibizan varustelutasoa. Entäs jälleenmyyntiarvo ja vakuutukset? Nekin merkitsee jotain.
PS. En ole koskaan nähnyt venäläistä kumolleen kaatunutta muuntajaa. - _-----_
Espanjalaisessa ei ole mitään muuta hyvää, kuin Vag maine. käytännössä, se ei ole sama auto lähimainkaan. Ulkonäkö on yks paska hailee, mut jos joku väittää, että Espanjalainen tekee samanlaatuisen korin kuin Tsekki/Saksalainen, pitää äkkiä hakea parempi lääkitys.
- Pikkufarkku
_-----_ kirjoitti:
Espanjalaisessa ei ole mitään muuta hyvää, kuin Vag maine. käytännössä, se ei ole sama auto lähimainkaan. Ulkonäkö on yks paska hailee, mut jos joku väittää, että Espanjalainen tekee samanlaatuisen korin kuin Tsekki/Saksalainen, pitää äkkiä hakea parempi lääkitys.
Kävin koeajamassa uuden Fabian, 85 heppaisella koneella,jätti kyllä hyvän kuvan itsestään.Tosin farkkua ei ollut koeajettavana.Auto liikkui miellyttävän ripeästi, äänimaailma ei ollut paha ollenkeen ja auton ajettavuuskin vaikutti olevan ihan ok.
Kysellessäni auton lämppärin ja ruostesuojauksen tasosta, niin myyjältä sai vastaukseksi vain sitä kuuluisaa liirumlaarumia, joten kysymysmerkkejä jäi ilmaan.
Seat Ibizan jälleenmyyntiarvostus ei ollenkaan innosta espanjalaiseen siirtymään ja sama vaiva on kyllä ranskalaisella pikkupösölläkin.
Ja siitten , korvat meinasivat pudota päästäni, kun myyjä ilmoitti uuden auton saatavuuden : odotusaika noin 6 ( kuusi ! ) kuukautta.
Nyt sitten mietintämyssy päähän ja syvälle... - Hötky-Esko
Pikkufarkku kirjoitti:
Kävin koeajamassa uuden Fabian, 85 heppaisella koneella,jätti kyllä hyvän kuvan itsestään.Tosin farkkua ei ollut koeajettavana.Auto liikkui miellyttävän ripeästi, äänimaailma ei ollut paha ollenkeen ja auton ajettavuuskin vaikutti olevan ihan ok.
Kysellessäni auton lämppärin ja ruostesuojauksen tasosta, niin myyjältä sai vastaukseksi vain sitä kuuluisaa liirumlaarumia, joten kysymysmerkkejä jäi ilmaan.
Seat Ibizan jälleenmyyntiarvostus ei ollenkaan innosta espanjalaiseen siirtymään ja sama vaiva on kyllä ranskalaisella pikkupösölläkin.
Ja siitten , korvat meinasivat pudota päästäni, kun myyjä ilmoitti uuden auton saatavuuden : odotusaika noin 6 ( kuusi ! ) kuukautta.
Nyt sitten mietintämyssy päähän ja syvälle...Skodan tehtaat tuntuvat olevan aivan tukossa. Eipä silti, sama obngelma vaivaa varmaan muitakin merkkejä. Menekkiennusteet ovat täysin alakanttiin ja tehtaat nukkuvat vielä lamaa.
- EkoNomi
Hötky-Esko kirjoitti:
Skodan tehtaat tuntuvat olevan aivan tukossa. Eipä silti, sama obngelma vaivaa varmaan muitakin merkkejä. Menekkiennusteet ovat täysin alakanttiin ja tehtaat nukkuvat vielä lamaa.
Ei iso laiva käänny hetkessä. Tehtaiden logistiikka toimiin kädestä suuhun periaatteella. Tavaraa pitää tulla juuri oikeaan aikaan ja lähteä oikeaan aikaan. Puskureita ei ole. Vuosi sitten kun tätä vuotta on plännätty niin kukaan ei odottanut esim Skodan myynnin kasvavan 63%! Tämän takia tavaraa ja kokoonpanokapasiteettia ei vaan ole valmiina ja niiden rakentaminen ei tapahdu hetkessä.
- siedettävä
Pikkufarkku kirjoitti:
Kävin koeajamassa uuden Fabian, 85 heppaisella koneella,jätti kyllä hyvän kuvan itsestään.Tosin farkkua ei ollut koeajettavana.Auto liikkui miellyttävän ripeästi, äänimaailma ei ollut paha ollenkeen ja auton ajettavuuskin vaikutti olevan ihan ok.
Kysellessäni auton lämppärin ja ruostesuojauksen tasosta, niin myyjältä sai vastaukseksi vain sitä kuuluisaa liirumlaarumia, joten kysymysmerkkejä jäi ilmaan.
Seat Ibizan jälleenmyyntiarvostus ei ollenkaan innosta espanjalaiseen siirtymään ja sama vaiva on kyllä ranskalaisella pikkupösölläkin.
Ja siitten , korvat meinasivat pudota päästäni, kun myyjä ilmoitti uuden auton saatavuuden : odotusaika noin 6 ( kuusi ! ) kuukautta.
Nyt sitten mietintämyssy päähän ja syvälle...Pari viikkoa sitten tilasin tuon Fabia TSI 85 Combin ja arvoitu toimitusaika oli 10 viikkoa, ei sentään 6 kuukautta. Tai voihan se venyä, kukapa tietää.
- fabiaa odotellaan
siedettävä kirjoitti:
Pari viikkoa sitten tilasin tuon Fabia TSI 85 Combin ja arvoitu toimitusaika oli 10 viikkoa, ei sentään 6 kuukautta. Tai voihan se venyä, kukapa tietää.
Tulossa Fabia TSI 85, mutta ei farmarina. Tilattu elokuun lopulla ja alunperin piti tulla marraskuun lopulla. Sain viikko sitten ilmoituksen, että autoni on nyt tehtaalla tuotannossa, ja tulee varmaan joulu/tammikuun vaihteessa tai tammikuun puolessa välissä, eli toimitusajaksi olisi tulossa 4-4,5 kk.
Skodalla on kuulemma jonkun verran ruuhkaa, joten siihen saa varautua.
Toivottavasti TSI moottori osoittautuu hyväksi. Ainakin useammassa koeajossa koin auton miellyttääväksi kaikin puolin. Hyvänä pidin myös sitä, että vetää hyvin myös isommalla vaihteella, eikä siis tarvitse jokaisessa tiukassa mutkassa tai hidastettavassa risteyksessä vaihtaa montaa pykälää pienemmälle. - nus
fabiaa odotellaan kirjoitti:
Tulossa Fabia TSI 85, mutta ei farmarina. Tilattu elokuun lopulla ja alunperin piti tulla marraskuun lopulla. Sain viikko sitten ilmoituksen, että autoni on nyt tehtaalla tuotannossa, ja tulee varmaan joulu/tammikuun vaihteessa tai tammikuun puolessa välissä, eli toimitusajaksi olisi tulossa 4-4,5 kk.
Skodalla on kuulemma jonkun verran ruuhkaa, joten siihen saa varautua.
Toivottavasti TSI moottori osoittautuu hyväksi. Ainakin useammassa koeajossa koin auton miellyttääväksi kaikin puolin. Hyvänä pidin myös sitä, että vetää hyvin myös isommalla vaihteella, eikä siis tarvitse jokaisessa tiukassa mutkassa tai hidastettavassa risteyksessä vaihtaa montaa pykälää pienemmälle.saat autoasi tänä vuonna .tilattu fabia 105 heinäkuun lopulla ,luvattu toimitusaika 2,5kk venyy 6-8kk.
- GolleeGio
Mulla 3 vkoa ollut farkkufabio tuolla koneella. On perhanan ärtsy menijä, tuntuu että polleja on 120 eikä 85. Käytän tosin aina 98-pensaa joten voipi olla osasyy. Kulutus liikkuu 6 paikkeilla. Tilaa kivasti kahdelle aikuiselle ja tanskandoggille. Hyvä ajaa vielä 180 mittari nopeudessa (juu, ajettu tietysti saksanbaanalla hah hah!).
- lanaaa..
Tarkkana taustapeilistä, ettei kiakarjut aja yli. Pääset piantareelle. Onpa sokotossa mahtava mittarivurhe jos 180 näytti!
- skoda, nyt ja aina
naurattaa kun puupäät suomalaiset ostavat hulluna hatchback-Golfia, miksi????? Fabioso combi on tilavampi ja kaikin puolin Golfia laadukkaampi. Kyllä vois kansa ottaa jo järjen käteen ja marssia ostamaan Fabia 1,2 TSI.
- Lämmityslaite
Lämmityslaite on tässä mallissa hyvä. Itse pelkäsin, ettei bensaturbo anna tarpeeksi lämmintä, mutta nyt on ollut /- 20 pakkasastetta ja ei ole lasit huurussa. Kun alkaa lämmintä tulemaan, niin siihen kestää kolme kilometriä ajaa. Välillä on ollut pakko pienentää lämmitystä. Ruostesuojauksesta en osaa sanoa vielä mitään, kun en ole vielä tutkinut alustaa.
- järkipeli
Octavian Ambiente -mallissahan on Fabiaa parempi varustelutaso mm. Maxidot -näyttöineen ja vakkareineen. Jos Fabia olisi vielä huomattavasti selvemmin Ocua edullisempi, niin näppärä 1.2 TSI Fabia farkku olisi moneen käyttöön ihan riittävä ja jopa parempi vaihtoehto.
Fabian lämppäri ja kenno on varmaan sama kuin Ocussa, mutta koska Fabia on pienempi, niin lämpöä riittää Fabia 1.2 TSI -koneellakin Ocua paremmin.
Ja leppoisan mukava kone tuo 1.2 TSI on ajella. Selvästi 1.6 TDI:tä laaja-alaisempi ja kulutushan on todella pieni, jos ei revittele. Ensimmäinen todellinen dieselin haastaja, vaikka kilometrjä tulisi 30 tkm vuodessa. järkipeli kirjoitti:
Octavian Ambiente -mallissahan on Fabiaa parempi varustelutaso mm. Maxidot -näyttöineen ja vakkareineen. Jos Fabia olisi vielä huomattavasti selvemmin Ocua edullisempi, niin näppärä 1.2 TSI Fabia farkku olisi moneen käyttöön ihan riittävä ja jopa parempi vaihtoehto.
Fabian lämppäri ja kenno on varmaan sama kuin Ocussa, mutta koska Fabia on pienempi, niin lämpöä riittää Fabia 1.2 TSI -koneellakin Ocua paremmin.
Ja leppoisan mukava kone tuo 1.2 TSI on ajella. Selvästi 1.6 TDI:tä laaja-alaisempi ja kulutushan on todella pieni, jos ei revittele. Ensimmäinen todellinen dieselin haastaja, vaikka kilometrjä tulisi 30 tkm vuodessa.1,2 TSI 77 kW DSG. On hyvä ajettava ja lämpöä saa penkinlämmittimestä ennen moottorin lämpenemistä. Maxidot-näyttö kannattaa ottaa, onhan paljon selvempi eikä kauheasti maksa.
Huonoa on että takapenkkien selkänojia ei voi kääntää irroittamatta niskatukia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854