neuvoja kaivataan kipeästi...
tein ekat soseet monitoimikoneessa, soseutin oikein antaumuksella, ihanan samettista sosetta (bataattia) no kuinka ollakkaan maha tuli kipeäksi mahottomasta vatkaamisesti, jälkikäteen tajusin vasta. no rupesin painamaan siivilän läpi, perunaa ja bataattia, ja maha kiittää =) mutta mikä homma, aina menny niskat totaali jumiin kun sitä väsänny, hermo siinä vaan palaa mutta ruoka on tosi ihanan olosta rakenteeltaan. no nyt aattelin ettei pää kestä tota siivilä touhua että soseutan koneella bataatin ja perunan ihan pari kertaa ettei tule vatkulia, no pari kertaa joo j asiinä ajassa meni jo liisterix ja mikä parasta niin perunasta jäi iso paloja sekaan, kyllä v*********'tti.. no eihän siitä syömisestä tullu mitään, kako ja yski minkä ehti. eli mitäs nyt?!? millä ihmeellä teen soseet, ottaa päähän tuo kone kun se tota varten ostin ja ei todellakaan ole hyvä soseiden tekoon. onko sauva sit parempi vai mitä ihmettä keksi, ruuat on loppu..haarukalla soseutettu ei mene alas vielä, koska siitä ei saa kunnon sosetta vaan jää rakeiseksi ja olomuodoltaan ällöttäväks niellä. ja bataatti on ihme rihmasta kanss ajos sitä yrittää pilkkoa. järki lähtee..neuvojaa pliis =)
soseitten teko, järki lähtee!!
28
3668
Vastaukset
- .....
Mä oon aina sauvasekoittimella tehnyt. Halpa ku mikä ja kätevä. Vähän tiskiä. Vaan se teräosa pitää pestä.
- minäkin!
Sauvasekointinta minäkin olen käyttänyt. Hyvin toimii ja sopivaa tulee.
Eikä ne muutama myky haittaa, jos sellaisia sattuu jäämään. Niitä voi maistella, ettei lapsesta ihan tieten tahtoen sihtisuuta kasvata. Jos ei mene, niin sitten jäävät lautaselle. Sauvasekoitin on käytössä ollut täälläkin. Kuten sanottu, kätevä, vähän tiskiä ja tehokaskin vielä. Ei ole kakomista aiheuttaneet soseiden rakenteet.
- 15+10
Niin me muutkin tehdään.
- fisutt
Minä olen tehnyt kaikki soseet ensimmäiset 2kk tehosekoittimella. Tosi hyvää ja pehmeää sosetta on tullut. Nyt olen alkanut tehdä soseet sauvasekoittimella kun voi tehdä jo vähän paksumpaa niin on helpompi syöttää.
- ap.
kyllähän teharilla saa ihanat sametti soseet mutta meillä tuli ilmaa niistä masukkaan =) kokeilen sauvaa! joo voihan niitä kaupastakin ostaa mutta ekanakin maistoin yhtä valmis perunamuusia ja oli aika kamalaa...ja toisekseen meillä on maitoallergia joten saa maidottomia ite tehtyä monesta, paitsi eihän nyt kaupan porkkana perunassa toki maitoa ole mutta muita ajatellen! sauvaan siirrytään ;)
- hennaliina
ap. kirjoitti:
kyllähän teharilla saa ihanat sametti soseet mutta meillä tuli ilmaa niistä masukkaan =) kokeilen sauvaa! joo voihan niitä kaupastakin ostaa mutta ekanakin maistoin yhtä valmis perunamuusia ja oli aika kamalaa...ja toisekseen meillä on maitoallergia joten saa maidottomia ite tehtyä monesta, paitsi eihän nyt kaupan porkkana perunassa toki maitoa ole mutta muita ajatellen! sauvaan siirrytään ;)
menee se peruna sauvallaki liisteriksi jos ei ole tarpeeksi nestettä seassa. kokemusta on :) ensi potunpalat kippoon ja puoleen väliin perunanpaloja nestettä. siinä on ollu ainaki tälää ihan toimiva sekotussuhde.
- ap.
hennaliina kirjoitti:
menee se peruna sauvallaki liisteriksi jos ei ole tarpeeksi nestettä seassa. kokemusta on :) ensi potunpalat kippoon ja puoleen väliin perunanpaloja nestettä. siinä on ollu ainaki tälää ihan toimiva sekotussuhde.
ok! tuo yleiskone vaan tuppas jättään isoja paloja kun osa perunasta nousee siihen reunalle! sitä ei auta mikään vaikka vettä laittais. teen sauvalla tänään! peruna menee hyvin siivilän läpi, ihanaks raasteeks ja siihen vettä ja sekotus lusikalla niin kyllä on niin samettista ettei mikään! harmi vaan kun bataattia ei saa paineltua siitä läpi, on sellasta rihmasta ällötystä..vaikea käsitellä!
- RebeccaXo
ap. kirjoitti:
ok! tuo yleiskone vaan tuppas jättään isoja paloja kun osa perunasta nousee siihen reunalle! sitä ei auta mikään vaikka vettä laittais. teen sauvalla tänään! peruna menee hyvin siivilän läpi, ihanaks raasteeks ja siihen vettä ja sekotus lusikalla niin kyllä on niin samettista ettei mikään! harmi vaan kun bataattia ei saa paineltua siitä läpi, on sellasta rihmasta ällötystä..vaikea käsitellä!
menee ihan tasaiseksi soseeksi haarukallakin, ei siihen mitään vehkeitä tarvita! Kaikkein helpoin soseutettava! :)
- Isä itsekin
hennaliina kirjoitti:
ja kannattaa valita soseperunaksi jokin jauhoinen lajike, esimerkiksi Rosamunda... ei mene liisteriksi ollenkaan niin helposti.
- Irene4578
Minkäs ikäisiä vauvoja teillä on, kun suostuvat syömään itse tehtyjä soseita? Meidän poika 5 kk, yökkää ja yökkää jokaisen lusikallisen jälkeen ja lopulta sulkee suunsa kokonaan. Piltti ja Bona uppoavat kuin häkä. Harmittaa kantaa kymmeniä Pilttejä kaupasta joka viikko ja samat lasipurkit kierrätykseen parin päivän päästä, mutta en tiedä mitä asialle voisi tehdä. Olen koittanut tehdä porkkana-peruna-sosetta sekä vatkaimen terällä (bamixin tapainen) että silppumisterällä. Lopputulos näyttää minusta melko sileältä, mutta ei kelpaa vauvalle. Kaiken lisäksi vauva huutaa kuin syötävä sen aikaa kun käytän vatkainta, vaikka mies on hänen kanssaan toisessa huoneessa ja ovi on kiinni:/ Toivon että muutaman kuukauden päästä itsetehdytkin kelpaavat.
- tehtiin..
Me aloitettiin omilla soseilla eli tottui makuun heti alusta saakka. Ostin vain maissin ja hedelmät.
Tämä jo senkin takia, että aluksi määrät on niin pieniä, että se kaupan purkki ei ehtinyt puoleen väliin siinä kahdessa päivässä, jonka aikana se olisi pitänyt käyttää. - bububuu
tehtiin.. kirjoitti:
Me aloitettiin omilla soseilla eli tottui makuun heti alusta saakka. Ostin vain maissin ja hedelmät.
Tämä jo senkin takia, että aluksi määrät on niin pieniä, että se kaupan purkki ei ehtinyt puoleen väliin siinä kahdessa päivässä, jonka aikana se olisi pitänyt käyttää.Samoin täällä, eli teen kasvissoseet itse ja hedelmäsoseet kaupasta. Sauvasekoittimella valmistan ja hyvin uppoaa. Söi jopa sitä liian vetistä kukkakaali-kesäkurpitsasosetta, jonka parin päivän jälkeen heitin pois. Vauva niin innoisaan soseista (päivän tähtihetki suorastaan...), etten raaskinu syöttää moista "liisteriä" vaan tehtiin uusi satsi. :)
Bataatti valmistuu pehmeäksi soseeksi ja maistuu hyvin, niin olen käyttänyt sitä pohjana muille mauille. Aluksi pelkkä bataattisose n. viikon, sittemmin ollut mm. bataatti-kukkakaali-, bataatti-kesäkurpitsa- ja nyt menossa bataatti-parsakaalisose. - ettei bataattia
bububuu kirjoitti:
Samoin täällä, eli teen kasvissoseet itse ja hedelmäsoseet kaupasta. Sauvasekoittimella valmistan ja hyvin uppoaa. Söi jopa sitä liian vetistä kukkakaali-kesäkurpitsasosetta, jonka parin päivän jälkeen heitin pois. Vauva niin innoisaan soseista (päivän tähtihetki suorastaan...), etten raaskinu syöttää moista "liisteriä" vaan tehtiin uusi satsi. :)
Bataatti valmistuu pehmeäksi soseeksi ja maistuu hyvin, niin olen käyttänyt sitä pohjana muille mauille. Aluksi pelkkä bataattisose n. viikon, sittemmin ollut mm. bataatti-kukkakaali-, bataatti-kesäkurpitsa- ja nyt menossa bataatti-parsakaalisose.suositella annettavaksi kuin kaksi kertaa viikossa.Neuvolasta sanottiin näin.
- ap
ettei bataattia kirjoitti:
suositella annettavaksi kuin kaksi kertaa viikossa.Neuvolasta sanottiin näin.
no joka neuvolassa on erilaiset ohjeet ekanakin, ja toisekseen ei olla sanottu siellä, ei ´kä allergiahoitaja eikä lääkärikään! oisko sulla edellinen perusteluita ko. väitteelle?
- neuvolassa
ap kirjoitti:
no joka neuvolassa on erilaiset ohjeet ekanakin, ja toisekseen ei olla sanottu siellä, ei ´kä allergiahoitaja eikä lääkärikään! oisko sulla edellinen perusteluita ko. väitteelle?
itse että olen innostunut bataatista ja annan vauvallekkin sitä niin neuvolatäti sanoi että uusimmat suositukset on ettei annettaisi enempää kuin kaksi kertaa viikossa.Olisko liittynyt allergioiden puhkeamiseen..
- bububuu
neuvolassa kirjoitti:
itse että olen innostunut bataatista ja annan vauvallekkin sitä niin neuvolatäti sanoi että uusimmat suositukset on ettei annettaisi enempää kuin kaksi kertaa viikossa.Olisko liittynyt allergioiden puhkeamiseen..
enpäs ole kuullutkaan.
eikö uutta makuakin suositella annettavaksi noin viikon kerrallaan jotta mahd. allergiaoireet tulee esiin?
koitapa nyt tässä ohjeviidakossa tehdä oikein. bataattia hehkutetaan joka paikassa, on lempeä aloitussose vatsalle jne., ja onpa lastenruokahyllyllekin jo soseena päätynyt.
Sen sijaan perunasta saa lukea kuinka on niin tärkkelyspitoinen että jumittaa vauvan masuun, tulee vatsanväänteitä, ummetusta ja itkua.
Täytyy kysyä neuvolasta. Voihan ohjeet olla hieman asenteellisestikin värittyneitä, meillä ainakin anoppi oli ihmeissään kun lapselle ei anneta perunaa, herranen aika... jotain ulkolaista potaattia vaan ;D - RebeccaXo
bububuu kirjoitti:
enpäs ole kuullutkaan.
eikö uutta makuakin suositella annettavaksi noin viikon kerrallaan jotta mahd. allergiaoireet tulee esiin?
koitapa nyt tässä ohjeviidakossa tehdä oikein. bataattia hehkutetaan joka paikassa, on lempeä aloitussose vatsalle jne., ja onpa lastenruokahyllyllekin jo soseena päätynyt.
Sen sijaan perunasta saa lukea kuinka on niin tärkkelyspitoinen että jumittaa vauvan masuun, tulee vatsanväänteitä, ummetusta ja itkua.
Täytyy kysyä neuvolasta. Voihan ohjeet olla hieman asenteellisestikin värittyneitä, meillä ainakin anoppi oli ihmeissään kun lapselle ei anneta perunaa, herranen aika... jotain ulkolaista potaattia vaan ;DIrene4578, meidän tyttö ei ole koskaan saanut muuta kuin omatekoisia soseita, saanut niitä siis 4kk iästä alkaen. Ja on myös olleet kokkareisia ekan parin viikon jälkeen, joten tottui siihen, ja puolivuotiaana söi jo soseuttamatonta pieneksi silputtua ruokaa.
Alusta asti on soseet tehty itse. Ainoastaan hedelmäsoseita ostettu, joten ihan sileää sosettakin on päässyt syömään. Eipä ole laittanut vastaan syödessään kotikeitoksia, kaupan soseista on aiheutunut kohtalaista kapinaa.
- Bataaaattia!
ettei bataattia kirjoitti:
suositella annettavaksi kuin kaksi kertaa viikossa.Neuvolasta sanottiin näin.
...eli kun käytiin viimeksi neuvolassa noin reilu viikko sitten, kysyin tätä bataattiin liittyvää suositusta (vain 2 x vko). Terveydenhoitaja sanoi ettei sellaista suositusta ole tullut ja että saavat kyllä kattavasti uusimmat tiedot. Voisko joku joka tällaista tiesi, valottaa tarkemmin mistä kyse!
- Marsu11
Tilasin Englannista Philips Aventin höyrykeitin-tehosekoitin yhdistelmän ja on tosi kätevä tehdä soseet mistä vain vauvalle. Laite ensin valmistaa ruuan ja sitten vain käännät laitteen niin soseuttaakin. On myös kätevä laite tehdä terveellistä ruokaa koko perheelle. Suomesta saa samaa laitetta, mut melkein puolta kalliimpi hinta kun Amazonissa.
http://www.philips.fi/c/avent-vauva-jalkeilla/scf870_20/prd/ - gfn
Ei sitä perunaa kannate sauvasekoittimella tehä ku ihan vaa joko haarukalla tai sitten itse olen käyttänyt "perunasurvinta" (vai mikä sen oikea nimi on, se jolla tehdään perunamuusia). Sekoittimella tulee sellasta liisteriä että huh! Ja meilläkin on alusta asti (n.4kk nyt) syöty omatekoisia soseita, ja kyllä on kelvannut :)
- K-
Meillä ei syödä perunaa,allerginen sille..Itse väänsin kanssa alussa siivilän läpi kun monitoimikoneella meni liisteriksi kaikki..Tein kauhean määrän perunaa,meni liisteriksi ja muutenki koko keittiö oli räjähtänyt,sitten tajusin että perunaa ei voi pelkiltään pakastaa koska se alkaa maistua pahalle,annoin pojan maistaa ekaa kertaa perunaa ja naamahan meni ruvelle ja maha kipeäksi,sinne lenti koko satsi perunaa roskikseen.
Nyt teen sauvasekoittimella ja ihan hyvää näyttäis tulevan ja eipä tuo mahaansa itke.Maissisoseen ja hedelmät yms ostan kaupasta..Meillä syö rakeisempaa ja vähän paakkustakin ruokaa,söis varmaan hiekkaakin veteen sekotettuna:D Ei oo kertaakaan millekään ruoalle yökkäilly tai sylkeny ulos,eli kaikki menee- omatekoista pyh
meillä tehtiin kolme satsia sauvasekoittimella, ja kyllä sitä ilmaa soseeseen meni siitäkin. Vauva huusi mahaansa. Ei mulla riitä otivaatio harukalla painella isoa määrää, joten kaupasta ostetaan soeet tästä eteenpäin
- weraertwet
RELAX, lasten hoidossa on isompiakin murheita kun joku soseiden tekeminen! Itse hermosin ja tein soseet esikoiselle, mutta 7kk ikäiselle kuopukselle olen päättänyt syöttää 6-12 kk iässä lähestulkoon kaupan purkkiruokia, koska kotona hoidettavana 2 pientä lasta ja 2-vuotiaallekin teen joka päivä 2 lämmintä ruokaa, ulkoilutan lapset, siivoan ja hoidan kodin, joten jostain on karsittava, joten syötän vauvalle purkkiruokaa, mutta sitten kun vauva täyttää 1v, siirtyy hän syömään samaa kotiruokaa kuin esikoinenkin. Sen jälkeen siis purkit joutuvat pois käytöstä. Varmaan joku superäiti sanoo nyt tekevänsä kaikki soseet itse, mutta itse haluan myös käyttää aikaa lasten kanssa olemiseen ja ihan leikkimiseenkin :-). Joskus teen bataatti-perunasosetta ja saan siitä lähes kaupan veroista, kun pistän tarpeeksi vettä ja lusikallisen rypsiöljyä (lisää liukkautta) joukkoon. Sauvasekoittimella siis teen silloin.
- utkltukl
mä teen itte lähes kaikki soseet, joskus laiskottaa tms reissussa saa purkkeja. teen aina ison määrän, laitan 2- 3l pakastepussiin ja painelen litteäksi tarjottimelle, ja painan päälle vielä sellaiset urat veitsellä (muovinen "pitsaveitsi") niinkuin suklaapaloissa. sit pakkaseen ja seuraavana päivänä irti toisistaan ja minigrippussiin. palat on n. 20g, ja voi vähän vaihdella mitä syöttää. lajeina on ollut mm. porkkana-rakuuna, kukkakaali-timjami, parsakaali-persilja, bataatti, purjo-kesäkerpitsaa. lihoihin laitan aina sipulia ja mustapippuria ja valkosipulia, joskus varsiselleriäkin. helppoo noin. en tykkää jääpalamuoteista, ja litteet palat sulaakin helposti.
- o87rsdxcbnm
Mulla on sellainen ongelma (en jaksanut koko ketjua lukea), että poika ei syö mitään muuta kuin kaupan soseita! Alkuun tein kaikki soseet itse (6 kk lähtien, ne ensisoseet). Keittelin kasviksia ja poika söi hyvin. Sitten siirryttiin liharuokiin ja äidin tekemät kelpasivat hyvin. Jossain vaiheessa pääsi sitten purkkiruokien makuun, eikä MIKÄÄN mun tekemä ruoka kelpaa! Poika on siis nyt 1v2kk ja PELKÄSTÄÄN purkkiruokaa syö :( Mä oon ihan epätoivoinen ton kanssa... Meinaako syödä purkista koko loppu elämänsä??? Yritän kokata ja tehdä, maustaa ja olla maustamatta, mutta ei. Huoh, välillä aina luovutan ja syötän purkista hyvillä mielin, mutta eihän kukaan lapsi voi pelkällä purkkiruoalla elää! Tulee jo kalliiksikin... Tänään taas kokkasin pari tuntia, niin ei. Onko KENELLÄKÄÄN edes mitään läheltäliippaavaa tilannetta?? Tarviin henkistä tukea tähän v*tutukseen.
- strg
EN tiedä lohduttaako, mutta meillä vanhempi lapsi söi vauvana (6-8kk) PELKÄSTÄÄN YHTÄ liha-perunasosetta, ei mitään muuta (no jokunen hedelmä meni, mut siinä se). ´Kaikki omatekemä (ja paljon tein, uskokaa se!) lensi roskiin kun mikään ei kelvannut - ei sellaisenaan, miedoilla mausteilla, voilla... edelleen melko nirso (kohta 4v), nyt siirrytty siihen, että ennen ruokaa saa salaattia/vihanneksia, mitkä pitää syödä, ennen kuin saa kunnon ruokaa (voi kuulostaa julmalta, mutta muuten ei menisi MIKÄÄN hedelmä/vihannes, kuin joskus tomaatti/kurkku ja banaani..)huoh. Mut nyt jo voiton puolella. Joskus lautasella oleva ruoka tehdään jonkun hahmon (esim. auto, nalle tms) muotoiseksi, tai ihan vain valehdellaan, mitä siinä on (ei aina auta), pysytään kovana, että ei "turhaa " ruokaa yms. Teen itse smoothieita (nimi kuulostaa hienolta - uppoaa hyvin) yms ja lapsi osallistuu paljon ruoanlaittoon. Kyllä se siitä. Kysykää muuten lisäravinteista neuvolasta!!! jos yksipuolista ruokaa jatkuu kauan, tarvii vitamiinien saanti turvata!
Ja sitten vielä rohkaisuksi: kakkonen syö IHAN MITÄ VAAN, eli on siis ihan lapsesta kiinni:)
Niin ja neuvolasta sanottiin silloin, kun vauva söi vaan sitä yhtä (valmis)sosetta ja rintamaitoa, että ihan hyvä niin, pääasia, että syö!
Vauvat on ihania, joskin tuottavat stressiä:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854