Saisinpa sen diagnoosin!

Mun on ihan mahdoton keskittyä mihinkään. Olen 22-vuotias nainen, joka ei ole elämässään saanut peruskoulun jälkeen yhtään koulua päätökseen, pysynyt yhdessäkään työpaikassa puolta vuotta pidempään, ja joka käy nyt iltalukiota.

Olen keskustellut asiasta psykiatrini kanssa, mutta hän ei usko että keskittymisvaikeudet liittyvät neurologiseen tilaani, vaan ennemminkin persoonallisuuteeni. Kuitenkin hän lupasi järjestää mut testeihin.

Tuntuu että joudun tekemään paljon enemmän töitä opintojeni suhteen kuin useimmat muut. En siis ole tyhmä, mutta en vain pysty keskittymään. Tavallisestikin minulla menee tuntikausia läksyjen tekemisessä aineissa joissa olen keskiverto.

ADD/ADHD-diagnoosi ja lääkitys ovat mun viimeinen toivoni.

8

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skitsokin voi olla

      Skistofrenia diagnoosi on mahdollinen mutta ei tietenkään kovin todennäköinen. Se nimittäin myös vaikuttaa keskittymiskykyyn ja sellaisen voi saada jos lääkäri epäilee harhaisuutta. Ongelma on ettei harhoja voi kukaan todistaa. Siksi lääkärin sana on laki.

      • Hmm, enpä usko, että olisin skitsofrenikko, kun ei mulla ole harhoja oikein ollut, ei edes silloin, kun sairastin psykoosia joku vuosi sitten. Siis harha-ajatuksia on ollut, muttei kuulo- tai näköharhoja, ellen ole ollut nukahtamisen rajalla, milloin hallusinaatiot ovat yleisiä.

        Kiitoksia kuitenkin vastauksesta :)


    • Pahinta tässä on silti että olen ripustautunut tähän ADD:hen, enkä uskalla hirveästi kouluani käydä ennen kuin olen käynyt testeissä. Tiedän ettei se kannata, mutta mulla on jotenkin jäänyt päälle tuo ADD.

      Oireista (kopioitu Wikipediasta) mulla on:
      1. Keskittymättömyys
      tämä: * Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä
      tämä: * Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä
      tämä: * Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa
      tämä: * Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)
      tämä: * Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa
      tämä: * Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä
      tämä: * Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja)
      tämä: * Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
      tämä: * Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä

      1. Ylivilkkaus tai impulsiivisuus
      1. Ylivilkkaus
      tämä: * Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan
      * Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua
      tämä: * Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta)
      * Vaikeuksia leikkiä hiljaa
      * On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan.
      tämä: * Puhuu paljon
      2. Impulsiivisuus
      tämä: * Vastaa kysymykseen ennakkoon
      * Ei jaksa odottaa vuoroaan
      tämä: * Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)


      Eli olen mielestäni aika selvä tapaus. Ärsyttää vaan, kun sitä ei huomattu lapsuudessa, koska pärjäsin koulussa ihan hyvin, kun koulu oli helppoa.

      • Lisäksi olen kömpelö, en hahmota ajan kulumista kuten normaalit ihmiset, vaan myöhästelen jatkuvasti, jne.


      • psykiatri
        Carablea kirjoitti:

        Lisäksi olen kömpelö, en hahmota ajan kulumista kuten normaalit ihmiset, vaan myöhästelen jatkuvasti, jne.

        Minun mielestäni ADHD on hölynpölyä. Kaikki ADHD tapaukset saisi aika varmasti mahdutettua kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosiin.


      • hmmmmh
        psykiatri kirjoitti:

        Minun mielestäni ADHD on hölynpölyä. Kaikki ADHD tapaukset saisi aika varmasti mahdutettua kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosiin.

        Millä perusteella??


      • potil
        psykiatri kirjoitti:

        Minun mielestäni ADHD on hölynpölyä. Kaikki ADHD tapaukset saisi aika varmasti mahdutettua kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosiin.

        Palikkatestissäkin kaikki palat sopii kaikkiin reikin kun käyttää tarpeeksi voimaa.


      • Mustuaiset
        potil kirjoitti:

        Palikkatestissäkin kaikki palat sopii kaikkiin reikin kun käyttää tarpeeksi voimaa.

        Ehkä ne palaset sopii, mutta pitää olla vielä oikein. ;D

        Palikkatesti on helppo alussa ja vaikeutuu koko ajan. :D

        Ensimmäisen kerran palikkatestejä tehtäessä meni hermot ja pyysin anteeksi. :D

        Toisella kerralla neuropsykologi kannusti, niin sain sen lopulta oikein. :D

        Seuraavaa ei enää tehtykään. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2802
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      259
      2792
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2395
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      207
      1876
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1348
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1162
    Aihe