Oikosulkumoottori

epäilen

Tulipa mieleeni kysymys, että kummasta suunnasta oikosulkumoottorin pyörimissuunta katsotaan, moottorin takaa, eli tuulettimen puolelta vai edestä akselin puolelta.
Ei kiinnosta vastaukset, että jos et tiedä et tee tiedolla yhtään mitään yms..
Tuli vain kädenvääntöä tästä tutun kanssa, eräs sähköä opiskeleva sanoi, että katsotaan akselin puolelta, onko asian laita näin?

22

8130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,mjjk

      pyörimisuunta katsotaan toisesta päädystä

      • ernessssssss

        Standardin mukaan kaverisi on aivan oikeassa, moottorin pyörimissuunta katsotaan moottorin d-päästä joka siis sijaitsee akselin puoleisessa päädyssä.


      • gfagg
        ernessssssss kirjoitti:

        Standardin mukaan kaverisi on aivan oikeassa, moottorin pyörimissuunta katsotaan moottorin d-päästä joka siis sijaitsee akselin puoleisessa päädyssä.

        Lisätään vielä että d tulee drive- sanasta ja n tulee non drive- sanasta.


    • MS

      Kyllä se katotaan akselin päästä

      • Anonyymi

        Moottorin liittimet ilmaistaan DIN EN 60 034-8 / IEC 34-8 mukaisesti. Perusversiossa moottorin pyörimissuunta on
        valittavissa. Perusversion oikeassa vaiheiden L1, L2, L3 liitännässä liittimiin U-V-W pyörimissuunta on
        oikealle, ts. tarkasteltaessa pyörimistä käytön puolelta moottori pyörii myötäpäivään.


    • ihan oikea sähkäri

      ..pyörimissuunta katsotaan sieltä mistä sen sattuu näkemään.

      50% (perinteisistä 3-vaihe) moottoreista pyörähtää ekalla yrittämällä takaperin, eli nokkelana asentajana pitää ensin selvittää miten pyöritettävän laitteen pitäis toimia ja kun sen on ymmärtänyt, voi todeta pyörimissuunnan vaikka nippusidettä tuulettimen siipien väliin tarjoamalla.

      sillä ei ole kenellekkään paskankaan merkitystä, pyöriikö se masiina myötäpäivään vai vastapäivään, kun kukaan ei käytännön tilanteissa jaksa miettiä miten päin sitä pitäis tulkita.

      eli moottori voi pyöriä vain oikein tai väärin päin, muita asian esittämistapoja ei tarvita.

      • töitä teettää

        Kysyjä ehkä meinasi sitä, että mikäli ilmoitetaan, että moottori pyörii myötäpäivään, niin mistä suunnasta sitä pitäisi tulkita silloin.
        Tosiaan kun kytket L1->U, L2->V, L3-W, niin moottori pyörii myötäpäivään joka katsotaan siis akselin päästä.

        Joskus kun olen sanonut että moottorin pitää pyöriä myötäpäivään niin kokemattomampi kaveri on katsonut sen moottorin vapaasta päästä ja kytkenyt sen mukaan.


      • töitä teettää
        töitä teettää kirjoitti:

        Kysyjä ehkä meinasi sitä, että mikäli ilmoitetaan, että moottori pyörii myötäpäivään, niin mistä suunnasta sitä pitäisi tulkita silloin.
        Tosiaan kun kytket L1->U, L2->V, L3-W, niin moottori pyörii myötäpäivään joka katsotaan siis akselin päästä.

        Joskus kun olen sanonut että moottorin pitää pyöriä myötäpäivään niin kokemattomampi kaveri on katsonut sen moottorin vapaasta päästä ja kytkenyt sen mukaan.

        Mutta joo kuten kirjoitit, "pitäisi nokkelana asentajana selvittää miten päin sen kuuluisi pyöriä"


      • Jpe-
        töitä teettää kirjoitti:

        Mutta joo kuten kirjoitit, "pitäisi nokkelana asentajana selvittää miten päin sen kuuluisi pyöriä"

        Jos moottorin pyörimissuunnalla on väliä, moottorissa yleensä on nuoli ja kattoo että se pyörii siihen suuntaan ja sen kattominen on ihan sama kattooko sen akselin vai propellin päästä.


      • ihan oikea sähkäri
        Jpe- kirjoitti:

        Jos moottorin pyörimissuunnalla on väliä, moottorissa yleensä on nuoli ja kattoo että se pyörii siihen suuntaan ja sen kattominen on ihan sama kattooko sen akselin vai propellin päästä.

        ..on tosiaan hyvinkin samanlainen "ongelma" kuin monen laitteen NO/NC kärjet.. mistä sitä tietää mikä on valmistajan näkemys normaalista tilanteesta esimerkiks painekytkimien tapauksessa? jos sen saa selvitettyä tuotteen ohjepapereista, pitää vielä pystyä pitämään ajatuksensa kasassa, kun laitteisto johon sitä kytketään, onkin "normaali" tilassa silloin kun edellä mainittu kytkin ei ole.

        eli onko tommosella merkinnällä liitäntäpisteen kupeessa jotain merkitystä, kun asian joutuu tarkistamaan mittaamalla ja kokeilemalla kuitenkin? hommahan selkiää kummasti, jos noita hakkaa jossain tehtaassa 300 kappaletta päivässä kiinni johonkin isompaan tuotteeseen, mutta yksittäisiä ja harvoin kahta samanlaista peräkkäin kytkeskellessä saa aina arpoa.


      • ihan oikea motoristi
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

        ..on tosiaan hyvinkin samanlainen "ongelma" kuin monen laitteen NO/NC kärjet.. mistä sitä tietää mikä on valmistajan näkemys normaalista tilanteesta esimerkiks painekytkimien tapauksessa? jos sen saa selvitettyä tuotteen ohjepapereista, pitää vielä pystyä pitämään ajatuksensa kasassa, kun laitteisto johon sitä kytketään, onkin "normaali" tilassa silloin kun edellä mainittu kytkin ei ole.

        eli onko tommosella merkinnällä liitäntäpisteen kupeessa jotain merkitystä, kun asian joutuu tarkistamaan mittaamalla ja kokeilemalla kuitenkin? hommahan selkiää kummasti, jos noita hakkaa jossain tehtaassa 300 kappaletta päivässä kiinni johonkin isompaan tuotteeseen, mutta yksittäisiä ja harvoin kahta samanlaista peräkkäin kytkeskellessä saa aina arpoa.

        ihan oikeasti kusta ja paskaa päässä nimimerkillä "ihan oikea sähkäri", niinkuin monet ovat huomauttaneet aikaisemminkin.

        IEC-moottoreilla on yksi ainoa oikea pyörimissuunta: Vetopäästä katsottaessa akselin yläreuna liikkuu oikealle. Myötäpäivään- ja vastapäivään-selitykset ovat turhia. Australiassa ja Etelä-Arikassa kone toimii samoin kuin täällä, mutta Aurinko taas näyttää kiertävän ihan toiseen suuntaan.


      • olen ollut
        ihan oikea motoristi kirjoitti:

        ihan oikeasti kusta ja paskaa päässä nimimerkillä "ihan oikea sähkäri", niinkuin monet ovat huomauttaneet aikaisemminkin.

        IEC-moottoreilla on yksi ainoa oikea pyörimissuunta: Vetopäästä katsottaessa akselin yläreuna liikkuu oikealle. Myötäpäivään- ja vastapäivään-selitykset ovat turhia. Australiassa ja Etelä-Arikassa kone toimii samoin kuin täällä, mutta Aurinko taas näyttää kiertävän ihan toiseen suuntaan.

        avioliitossa kysytään myötä vai vastapäivään, sähkömoottorin pitää pyöriä oikeinpäin. Ei sen enempi selittelyitä (paitsi ihan oikea sähkäri varmaan tähänkin jotain vastaa vaikka ei mistään mitään tiedä).


      • maallllikko
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

        ..on tosiaan hyvinkin samanlainen "ongelma" kuin monen laitteen NO/NC kärjet.. mistä sitä tietää mikä on valmistajan näkemys normaalista tilanteesta esimerkiks painekytkimien tapauksessa? jos sen saa selvitettyä tuotteen ohjepapereista, pitää vielä pystyä pitämään ajatuksensa kasassa, kun laitteisto johon sitä kytketään, onkin "normaali" tilassa silloin kun edellä mainittu kytkin ei ole.

        eli onko tommosella merkinnällä liitäntäpisteen kupeessa jotain merkitystä, kun asian joutuu tarkistamaan mittaamalla ja kokeilemalla kuitenkin? hommahan selkiää kummasti, jos noita hakkaa jossain tehtaassa 300 kappaletta päivässä kiinni johonkin isompaan tuotteeseen, mutta yksittäisiä ja harvoin kahta samanlaista peräkkäin kytkeskellessä saa aina arpoa.

        Ajattelee vain, että 0bar on normitilanne, näin on ollut ainakin kaikissa johon itse olen törmännyt.
        Painekytkimissä voidaan ajatella, että silloin kun tulee painetta yli 0bar niin koskettimet vaihtavat tilaa, ei oo noin vaikeeta.
        Tai jos virittää vaikka kytkimen 20mbar, niin koskettimet vaihtaa tilaa, kun paine nousee yli 20mbar.

        Jos rupee järjestelmää ajattelemaan, niin monissa tilanteissa esim rele on vetäneenä normitilassa.
        Eihän valmistajat rupee muuttamaan koskettimien perusmerkintöjä sen mukaan mihin järjestelmään ne kytketään....

        Normaalitila tarkoittaa sitä, kun mikään ulkopuolinen ei vaikuta kojeeseen millään tavalla, yksinkertaista?!


      • maalllikko
        maallllikko kirjoitti:

        Ajattelee vain, että 0bar on normitilanne, näin on ollut ainakin kaikissa johon itse olen törmännyt.
        Painekytkimissä voidaan ajatella, että silloin kun tulee painetta yli 0bar niin koskettimet vaihtavat tilaa, ei oo noin vaikeeta.
        Tai jos virittää vaikka kytkimen 20mbar, niin koskettimet vaihtaa tilaa, kun paine nousee yli 20mbar.

        Jos rupee järjestelmää ajattelemaan, niin monissa tilanteissa esim rele on vetäneenä normitilassa.
        Eihän valmistajat rupee muuttamaan koskettimien perusmerkintöjä sen mukaan mihin järjestelmään ne kytketään....

        Normaalitila tarkoittaa sitä, kun mikään ulkopuolinen ei vaikuta kojeeseen millään tavalla, yksinkertaista?!

        Tämä siis ihan oikeelle sähkärille


      • urpott
        maalllikko kirjoitti:

        Tämä siis ihan oikeelle sähkärille

        Oot säkin vähän tietämätön, painekytkimet voi myös tilata esiasetetulla kytkentäpisteellä, kaikki ei oo säädettäviä!!


      • jepjep---
        Jpe- kirjoitti:

        Jos moottorin pyörimissuunnalla on väliä, moottorissa yleensä on nuoli ja kattoo että se pyörii siihen suuntaan ja sen kattominen on ihan sama kattooko sen akselin vai propellin päästä.

        Jos on iso moottori, niin mielummin sen kytkee heti ekalla kerralla oikein!!!
        Joku tampio kun ei tiedä, että mitenpäin se moottori pyörii jos vaiheet kytkee l1-u, l2-v ja l3-w


      • Sähköllä se käy

        Kiertosuuntamittari on keksitty jo kymmeniä vuosia sitten millä voi testata keskuksen/pistorasian vaihejärjestyksen.(nykyään elektronisen).Jonka avulla saadaan selville miten päin 3~moottorin pitäisi pyöriä.Osan koneista kun täytyisi pyöriä heti oikein päin!Eikä moottoria aina voi irroittaa.Moottorit kun aina rakennetaan samoilla pyörimisnormeilla on jännite sitten mikä vain.Tavattu matkan varrella väärin vaiheistettu keskus isossakin firmassa.
        Oliskohan ihan oikea sähkäri ihan oikea "rane".


    • jesper1234

      akselin molemmat päät pyörii samaan suuntaan

    • myötäpäivään

      ellei ole tarkoitus pyöriä vastapäivään.
      Vaikka kytkisit moottorin oikeaan vaihejärjestykseen, niin voipi pyöriä väärinpäin... pari ABB-moottoria oli kasattu tehtaalla väärin... aina pitää tarkistaa, pyöriikö moottori niin kuin halutaan. Puhaltimissa ja pumpuissa on yleensä nuolimerkki jossain.
      Sama pätee kolmivaihepistorasian (voimavirtarasia) napaisuutta!
      Kun maajussi lainaa sirkkelin naapurilta ja haukkuu sitten naapurin sirkkelin paskaksi, kun terä pyöriikin "väärinpäin"... :D

    • höntit

      Riippu että mitä sillä moottorilla tehdään, mutta se on oikea suunta jolla moottori tekee sille tarkoitettua työtä oikein (sirkkelin terä pyörii niin että se leikkaa, puhallin puhaltaa eikä ime, liukuhihna tai ruuvi kuljettaa haluttuun suuntaan jnes)

      • exsähkäri

        Keskipakopuhallin puhaltaa vaikka moottori pyörisi väärinpäin. Puhaltaa vain heikommin.
        Oikeinpäin pyöriessään puhaltaa vinhasti.


    • Anonyymi

      Vanha viestiketju joo... Tsori siittä. L1 UUYKKÖSEEN, L2 VEEKAKKOSEEN, L3 WEEKOLMOSEEN. Vetopää pyörii silloin myötäpäivään. Prosessia ymmärtäväiset teollisuuden sähkärit tietävät tämän. Vähän niinkuin väri väriin ja loput yhteen. Ps. Hyviä tulevia eläkepäiviviä kaikille ammattilaisile.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2432
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      2004
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      22
      1806
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1595
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1445
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1329
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1328
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1275
    9. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      37
      1171
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1046
    Aihe