Tulipa mieleeni kysymys, että kummasta suunnasta oikosulkumoottorin pyörimissuunta katsotaan, moottorin takaa, eli tuulettimen puolelta vai edestä akselin puolelta.
Ei kiinnosta vastaukset, että jos et tiedä et tee tiedolla yhtään mitään yms..
Tuli vain kädenvääntöä tästä tutun kanssa, eräs sähköä opiskeleva sanoi, että katsotaan akselin puolelta, onko asian laita näin?
Oikosulkumoottori
20
7791
Vastaukset
- ,mjjk
pyörimisuunta katsotaan toisesta päädystä
- ernessssssss
Standardin mukaan kaverisi on aivan oikeassa, moottorin pyörimissuunta katsotaan moottorin d-päästä joka siis sijaitsee akselin puoleisessa päädyssä.
- gfagg
ernessssssss kirjoitti:
Standardin mukaan kaverisi on aivan oikeassa, moottorin pyörimissuunta katsotaan moottorin d-päästä joka siis sijaitsee akselin puoleisessa päädyssä.
Lisätään vielä että d tulee drive- sanasta ja n tulee non drive- sanasta.
- MS
Kyllä se katotaan akselin päästä
- ihan oikea sähkäri
..pyörimissuunta katsotaan sieltä mistä sen sattuu näkemään.
50% (perinteisistä 3-vaihe) moottoreista pyörähtää ekalla yrittämällä takaperin, eli nokkelana asentajana pitää ensin selvittää miten pyöritettävän laitteen pitäis toimia ja kun sen on ymmärtänyt, voi todeta pyörimissuunnan vaikka nippusidettä tuulettimen siipien väliin tarjoamalla.
sillä ei ole kenellekkään paskankaan merkitystä, pyöriikö se masiina myötäpäivään vai vastapäivään, kun kukaan ei käytännön tilanteissa jaksa miettiä miten päin sitä pitäis tulkita.
eli moottori voi pyöriä vain oikein tai väärin päin, muita asian esittämistapoja ei tarvita.- töitä teettää
Kysyjä ehkä meinasi sitä, että mikäli ilmoitetaan, että moottori pyörii myötäpäivään, niin mistä suunnasta sitä pitäisi tulkita silloin.
Tosiaan kun kytket L1->U, L2->V, L3-W, niin moottori pyörii myötäpäivään joka katsotaan siis akselin päästä.
Joskus kun olen sanonut että moottorin pitää pyöriä myötäpäivään niin kokemattomampi kaveri on katsonut sen moottorin vapaasta päästä ja kytkenyt sen mukaan. - töitä teettää
töitä teettää kirjoitti:
Kysyjä ehkä meinasi sitä, että mikäli ilmoitetaan, että moottori pyörii myötäpäivään, niin mistä suunnasta sitä pitäisi tulkita silloin.
Tosiaan kun kytket L1->U, L2->V, L3-W, niin moottori pyörii myötäpäivään joka katsotaan siis akselin päästä.
Joskus kun olen sanonut että moottorin pitää pyöriä myötäpäivään niin kokemattomampi kaveri on katsonut sen moottorin vapaasta päästä ja kytkenyt sen mukaan.Mutta joo kuten kirjoitit, "pitäisi nokkelana asentajana selvittää miten päin sen kuuluisi pyöriä"
- Jpe-
töitä teettää kirjoitti:
Mutta joo kuten kirjoitit, "pitäisi nokkelana asentajana selvittää miten päin sen kuuluisi pyöriä"
Jos moottorin pyörimissuunnalla on väliä, moottorissa yleensä on nuoli ja kattoo että se pyörii siihen suuntaan ja sen kattominen on ihan sama kattooko sen akselin vai propellin päästä.
- ihan oikea sähkäri
Jpe- kirjoitti:
Jos moottorin pyörimissuunnalla on väliä, moottorissa yleensä on nuoli ja kattoo että se pyörii siihen suuntaan ja sen kattominen on ihan sama kattooko sen akselin vai propellin päästä.
..on tosiaan hyvinkin samanlainen "ongelma" kuin monen laitteen NO/NC kärjet.. mistä sitä tietää mikä on valmistajan näkemys normaalista tilanteesta esimerkiks painekytkimien tapauksessa? jos sen saa selvitettyä tuotteen ohjepapereista, pitää vielä pystyä pitämään ajatuksensa kasassa, kun laitteisto johon sitä kytketään, onkin "normaali" tilassa silloin kun edellä mainittu kytkin ei ole.
eli onko tommosella merkinnällä liitäntäpisteen kupeessa jotain merkitystä, kun asian joutuu tarkistamaan mittaamalla ja kokeilemalla kuitenkin? hommahan selkiää kummasti, jos noita hakkaa jossain tehtaassa 300 kappaletta päivässä kiinni johonkin isompaan tuotteeseen, mutta yksittäisiä ja harvoin kahta samanlaista peräkkäin kytkeskellessä saa aina arpoa. - ihan oikea motoristi
ihan oikea sähkäri kirjoitti:
..on tosiaan hyvinkin samanlainen "ongelma" kuin monen laitteen NO/NC kärjet.. mistä sitä tietää mikä on valmistajan näkemys normaalista tilanteesta esimerkiks painekytkimien tapauksessa? jos sen saa selvitettyä tuotteen ohjepapereista, pitää vielä pystyä pitämään ajatuksensa kasassa, kun laitteisto johon sitä kytketään, onkin "normaali" tilassa silloin kun edellä mainittu kytkin ei ole.
eli onko tommosella merkinnällä liitäntäpisteen kupeessa jotain merkitystä, kun asian joutuu tarkistamaan mittaamalla ja kokeilemalla kuitenkin? hommahan selkiää kummasti, jos noita hakkaa jossain tehtaassa 300 kappaletta päivässä kiinni johonkin isompaan tuotteeseen, mutta yksittäisiä ja harvoin kahta samanlaista peräkkäin kytkeskellessä saa aina arpoa.ihan oikeasti kusta ja paskaa päässä nimimerkillä "ihan oikea sähkäri", niinkuin monet ovat huomauttaneet aikaisemminkin.
IEC-moottoreilla on yksi ainoa oikea pyörimissuunta: Vetopäästä katsottaessa akselin yläreuna liikkuu oikealle. Myötäpäivään- ja vastapäivään-selitykset ovat turhia. Australiassa ja Etelä-Arikassa kone toimii samoin kuin täällä, mutta Aurinko taas näyttää kiertävän ihan toiseen suuntaan. - olen ollut
ihan oikea motoristi kirjoitti:
ihan oikeasti kusta ja paskaa päässä nimimerkillä "ihan oikea sähkäri", niinkuin monet ovat huomauttaneet aikaisemminkin.
IEC-moottoreilla on yksi ainoa oikea pyörimissuunta: Vetopäästä katsottaessa akselin yläreuna liikkuu oikealle. Myötäpäivään- ja vastapäivään-selitykset ovat turhia. Australiassa ja Etelä-Arikassa kone toimii samoin kuin täällä, mutta Aurinko taas näyttää kiertävän ihan toiseen suuntaan.avioliitossa kysytään myötä vai vastapäivään, sähkömoottorin pitää pyöriä oikeinpäin. Ei sen enempi selittelyitä (paitsi ihan oikea sähkäri varmaan tähänkin jotain vastaa vaikka ei mistään mitään tiedä).
- maallllikko
ihan oikea sähkäri kirjoitti:
..on tosiaan hyvinkin samanlainen "ongelma" kuin monen laitteen NO/NC kärjet.. mistä sitä tietää mikä on valmistajan näkemys normaalista tilanteesta esimerkiks painekytkimien tapauksessa? jos sen saa selvitettyä tuotteen ohjepapereista, pitää vielä pystyä pitämään ajatuksensa kasassa, kun laitteisto johon sitä kytketään, onkin "normaali" tilassa silloin kun edellä mainittu kytkin ei ole.
eli onko tommosella merkinnällä liitäntäpisteen kupeessa jotain merkitystä, kun asian joutuu tarkistamaan mittaamalla ja kokeilemalla kuitenkin? hommahan selkiää kummasti, jos noita hakkaa jossain tehtaassa 300 kappaletta päivässä kiinni johonkin isompaan tuotteeseen, mutta yksittäisiä ja harvoin kahta samanlaista peräkkäin kytkeskellessä saa aina arpoa.Ajattelee vain, että 0bar on normitilanne, näin on ollut ainakin kaikissa johon itse olen törmännyt.
Painekytkimissä voidaan ajatella, että silloin kun tulee painetta yli 0bar niin koskettimet vaihtavat tilaa, ei oo noin vaikeeta.
Tai jos virittää vaikka kytkimen 20mbar, niin koskettimet vaihtaa tilaa, kun paine nousee yli 20mbar.
Jos rupee järjestelmää ajattelemaan, niin monissa tilanteissa esim rele on vetäneenä normitilassa.
Eihän valmistajat rupee muuttamaan koskettimien perusmerkintöjä sen mukaan mihin järjestelmään ne kytketään....
Normaalitila tarkoittaa sitä, kun mikään ulkopuolinen ei vaikuta kojeeseen millään tavalla, yksinkertaista?! - maalllikko
maallllikko kirjoitti:
Ajattelee vain, että 0bar on normitilanne, näin on ollut ainakin kaikissa johon itse olen törmännyt.
Painekytkimissä voidaan ajatella, että silloin kun tulee painetta yli 0bar niin koskettimet vaihtavat tilaa, ei oo noin vaikeeta.
Tai jos virittää vaikka kytkimen 20mbar, niin koskettimet vaihtaa tilaa, kun paine nousee yli 20mbar.
Jos rupee järjestelmää ajattelemaan, niin monissa tilanteissa esim rele on vetäneenä normitilassa.
Eihän valmistajat rupee muuttamaan koskettimien perusmerkintöjä sen mukaan mihin järjestelmään ne kytketään....
Normaalitila tarkoittaa sitä, kun mikään ulkopuolinen ei vaikuta kojeeseen millään tavalla, yksinkertaista?!Tämä siis ihan oikeelle sähkärille
- urpott
maalllikko kirjoitti:
Tämä siis ihan oikeelle sähkärille
Oot säkin vähän tietämätön, painekytkimet voi myös tilata esiasetetulla kytkentäpisteellä, kaikki ei oo säädettäviä!!
- jepjep---
Jpe- kirjoitti:
Jos moottorin pyörimissuunnalla on väliä, moottorissa yleensä on nuoli ja kattoo että se pyörii siihen suuntaan ja sen kattominen on ihan sama kattooko sen akselin vai propellin päästä.
Jos on iso moottori, niin mielummin sen kytkee heti ekalla kerralla oikein!!!
Joku tampio kun ei tiedä, että mitenpäin se moottori pyörii jos vaiheet kytkee l1-u, l2-v ja l3-w - Sähköllä se käy
Kiertosuuntamittari on keksitty jo kymmeniä vuosia sitten millä voi testata keskuksen/pistorasian vaihejärjestyksen.(nykyään elektronisen).Jonka avulla saadaan selville miten päin 3~moottorin pitäisi pyöriä.Osan koneista kun täytyisi pyöriä heti oikein päin!Eikä moottoria aina voi irroittaa.Moottorit kun aina rakennetaan samoilla pyörimisnormeilla on jännite sitten mikä vain.Tavattu matkan varrella väärin vaiheistettu keskus isossakin firmassa.
Oliskohan ihan oikea sähkäri ihan oikea "rane".
- jesper1234
akselin molemmat päät pyörii samaan suuntaan
- myötäpäivään
ellei ole tarkoitus pyöriä vastapäivään.
Vaikka kytkisit moottorin oikeaan vaihejärjestykseen, niin voipi pyöriä väärinpäin... pari ABB-moottoria oli kasattu tehtaalla väärin... aina pitää tarkistaa, pyöriikö moottori niin kuin halutaan. Puhaltimissa ja pumpuissa on yleensä nuolimerkki jossain.
Sama pätee kolmivaihepistorasian (voimavirtarasia) napaisuutta!
Kun maajussi lainaa sirkkelin naapurilta ja haukkuu sitten naapurin sirkkelin paskaksi, kun terä pyöriikin "väärinpäin"... :D - höntit
Riippu että mitä sillä moottorilla tehdään, mutta se on oikea suunta jolla moottori tekee sille tarkoitettua työtä oikein (sirkkelin terä pyörii niin että se leikkaa, puhallin puhaltaa eikä ime, liukuhihna tai ruuvi kuljettaa haluttuun suuntaan jnes)
- exsähkäri
Keskipakopuhallin puhaltaa vaikka moottori pyörisi väärinpäin. Puhaltaa vain heikommin.
Oikeinpäin pyöriessään puhaltaa vinhasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791