Opastusta/Opetusta pikkufanficcareille? (Ei ficci vaan asiaa)

NuttyNuti

Hei!

Olen 19-vuotias nainen, ja kirjoitellut fanficcejä muutaman vuoden. Tässä pari kuukautta sitten otin siipieni suojaan erään minua huomattavasti kokemattomamman (ja nuoremman) ficcarin, iältään luultavasti siinä 12 vuoden tienoilla. Olen yrittänyt betata hänen tekstejään ja opastaa häntä, mutta pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, etteivät pedagogiset taitoni riitä hänen opastamiseensa. Ikäeromme ja ajatusmaailmojemme erot ovat liian suuria, enkä minä ole mikään peruskouluopettaja. Pikkukaveri on kyllä kehittänyt jo hieman esimerkiksi oikeinkirjoitus- ja kuvailutaitojaan, mikä on toki hyvä asia. Pikku hiljaa alkaa kuitenkin tuntua siitä, että tämä opettamiseni alkaa mennä pään hakkaamiseksi seinään; pikkukaveri etenee hitaasti, ja minulla on todellisia vaikeuksia kehittää hänen ikäiselleen ihmiselle sopivia kirjoitusharjoituksia tai muuten opastuksia.

Olen jo ehdottanut pikkukaverille sanataideleirejä, kansalaisopistoja ja vastaavia, mutta olisiko vaikkapa jossain päin verkkoa jotain kolkkaa, jossa pikkuväki voisi "opetella" kirjoittamaan? Pikkukaveri ei täysin toivoton ole, mutta paljon on vielä petrattavaa enkä osaa oikein opettaa häntä. Kielioppi toki opetetaan koulussa, mutta entäpä tyylit, juonet, kiintoisat henkilöhahmot ja vastaavat?

Tiedän kyllä, ettei tarinankirjoittaminen saisi olla tuonikäisellä tosikkomaista, mutta pikkukaveri on tosissaan ilmoittanut, että hän haluaa oppia ja tulla paremmaksi ficcariksi. Ja tiedän, että ficcariksi oppii parhaiten kirjoittamalla ja antamalla tekstiä arvosteltavaksi, mutta minusta tuntuu, että pikkukaverille tekisi hyvää muunlainenkin pohjustava opetus.

Eli nettisivuja, kursseja, jotain muuta mistä pikkukaveri voisi ottaa oppia?

Jos keksitte hyviä keinoja, miten voisin opastaa pikkukaveria tai miten minun ylipäätää kannattaisi opastaa häntä, otan paremmin kuin mielelläni myös sellaisia niksejä vastaan.

2

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • argent

      Itselläni on vähän samankaltainen ongelma paitsi, että "oppilaani" on minua muutaman vuoden vanhempi ja betaan hänelle englanniksi. En tiedä mistä päin hän on kotoisin, epäilen jotain Aasian maata. Kuitenkin hänen englannintaitonsa ovat surkeat ja betaaminen on yhtä tuskaa.

      Kokeilin joskus antaa raapalehaastetta harjoitukseksi, eli hänen tuli kirjoittaa yksi raapale, jossa on imperfektiä, toisessa preesens ja kolmannessa dialogia. Voisitko soveltaa samaa oppilaaseesi? Laita hänet kirjoittamaan raapale vaikka jokaisesta vuodenajasta, käske käyttämään valon ja varjon leikkimistä toisaalla jne. Periaatteessa siinä ei ole mitään rajaa, mitä haluat keksiä hänelle.

      Oma oppilaani kyllä kehittyi jossain määrin, mutta hän ei oikeasti kiinnitä näihin asioihin huomiota. Toisaalta sinun oppilaasi vaikuttaa ottavan asian vakavasti, joten tämä metodi saattaisi toimiakin.

      Ja tietenkin ehdotan nettisivuna finfanfun.fi:tä, josta löytyy kasoittain ficcejä. Varmasti oppilaasi hyötyisi palautteesta ja itsekin olen saanut hyviä vinkkejä multa käyttäjiltä sieltä :) Okei, finissä on K-15 ja K-18 osastot, joten en ole varma onko se noin 12 vuotiaalle paras paikka. Osa siellä olevasta materiaalista on aika... no, sellaista, ettei ole ihme, että se on K-18.

      Toinen sivusto olisi vuotava noidankattila, eli vuotis.net. Sieltä löytyy HP ficcejä mutta K-18 kama on kiellettyä. En itse ole paljoa vuotiksessa pyörinyt, joten en tiedä tarkkaan, mutta sieltäkin löytyy kunnioitettava määrä ficcejä.

      Kolmas, josta olen vain kuullut, on hopeinen pimeys, joka on tarkoitettu ylipäätään kirjoittajille. Eiköhän google löydä sen...

    • Nuti miinus salasana

      Hei vaan, en muista salasanaani enkä jaksa kirjautua muutenkaan sisään, joten viestin näin...

      Kiitos tiedoista, niistä on varmasti hyötyä tuleville tapauksille, mutta tilanne on omalta osaltanut selvinnyt. Pikkukaveri kulkee nyt itsekseen, ja olen kehoittanut häntä kyselemään itse kritiikkiä toisilta, VANHEMMILTA kirjoittajilta. Olo on kyllä hyvin helpottunut, kun ei tarvitse enää takoa päätä seinään.

      Sen sijaan olen pystyttänyt (nyt viime aikoina himpun epäaktiivisen) foorumin nimeltä Fanficcarien luokka ( http://fanficluokka.omapalsta.net/ ). Siellä ideana on se, että sinne voi kokoontua sekä isoja että pieniä ficcareita keskustelemaan fanficcien ihmeistä ja kommentoimaan toistensa töitä. Auttaa kummasti, kun vastuuta voi jakaa toisille ja toiminta on aivoriihimäistä. Pikkukaveria ei ole kyllä sinne saatu.

      Mutta joo, mikäli pikkuveijari tulee uudelleen juttelemaan kanssani, voin mainita noista jos muistan silloin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe