Tutut tuntemattomat

Suomi24toimitus

Tutut tuntemattomat - kysely nettikaveruudesta

PIDÄTKÖ YHTEYTTÄ YSTÄVIISI JA KAVEREIHISI INTERNETIN KAUTTA? KÄYTÄTKÖ TOISINAAN NETTI-AIKAASI MYÖS UUSIEN TUTTAVUUKSIEN TAPAAMISEEN? VASTAA NETTIKAVERUUTTA KOSKEVAAN KYSELYYN!

http://www.webropol.com/P.aspx?id=393644&cid=109833051

Tämän kyselyn avulla on tarkoitus saada tietoa nettituttavuuksiin liittyvistä positiivisista ja negatiivisistakin kokemuksista: kuinka yleistä tutustuminen netin välityksellä on, kuinka läheisiä ystävyyssuhteita netissä voidaan solmia ja ylläpitää, millaisista asioista nettikavereiden kanssa keskustellaan, ja millä tavoin nettikaveruus eroaa reaalimaailman kaveruudesta.

Joskus internetin kautta luodut kaveruus- ja ystävyyssuhteet myös voivat pohjimmiltaan osoittautua pettymykseksi, ja aivan muuksi kuin miltä ne alun perin tuntuivat. Ne voivat myös liittyä seksuaaliseen hyväksikäyttöön, tai siihen pyrkivään toimintaan.

Kysely liittyy Jyväskylän Yliopiston sosiologian laitoksen opintojen osana toteutettavaan pro gradu tutkielmaan, joka toteutetaan yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n Nettiturvallisuustoimintojen kanssa.

Ystävällisesti, Katri Lampainen ([email protected])

18

4739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hyväksy

      "sinulla ei ole oikeus vastata tähän kyselyyn"
      kerrottiin kun yritin avata linkin

      • lovetti

        alkoi toimimaan yrittäkääs.


    • 19+17

      ...vastassa linkin takana on teksti "Sinulla ei ole oikeutta vastata kyselyyn". :-(

      • lovetti

        alkoi toimimaan yrittäkääs.


    • lovetti

      Tähän annan vähän mielipidettä,itse en ainakaan tee muuta kuin juttele,suurella porukalla,ei muuta,hössötätte liikaa,joskus liian vähän.

      • VIRUKSIA

        Virustorjunta varoittaa että tuo sivu on vaarallinen ja sieltä yrittää pukata jotain virusta koneellee!!


    • sellainen tuntematon

      Olen sitä mieltä, että kyselystä olisi voinnut tehdä tarkemman ja paremman, tosin jaksavatko nuorimmat siihen sitten vastata. Mutta tästä puuttuu sellainen äärimmäisen tärkeä kohta, kuten KUINKA KAUAN OLET TUNTENUT NETTIKAVERISI. Olihan siellä muitakin puutteita, mutta tähän takerrun. Mielestäni on eri asia tuntea tyyppi jotain 4 vuotta tai vastaavasti 4 päivää, viikkoa tai kuukautta ja milloinka sitten kertoo, mistäpäin on. Itse tutustuin tosi tärkeisiin nettikavereihin noin 6 vuotta sitten ja yhteydessä olen miltei joka päivä ja kyllä siellä keskustelut menevät aika eri sarjassa kuin jonkun kanssa, jonka on tuntenut pari viikkoa. Kolme tällaista vanhaa ja tärkeää nettikaveria olen tavannut tähän mennessä ja jos hyvin käy, niin neljännen tapaan tänä vuonna.

      • Nörtihkö tyttö

        Itsellä oli hieman ongelmallista, kun olen tuntenut joitain samaisen 6 vuotta, ja toiset hyvät kaverit puolisen vuotta. Tavannutkin heitä olen, mikä sai olon hämmentyneeksi siinä vaiheessa kyselyä kun piti vastata yhden kaverin kohdalla ja tajusin loppuvaiheessa kyselyä, että tämän olisi pitänyt olla VAIN nettikaveri eikä sellainen jonka olisi tavannut.

        Noh, olisihan tuota voinut parantaa myös siinä mielessä että erottaa vielä yhden ryhmän: iät 20-22 tai 20-25 ja siitä yli erikseen, koska luulen monen 40v vastaavan kyselyyn ja oudoksuttavan tuloksia. Tai niin, että olisi voinut vastata omien muistikuvien mukaan siltä iältä kun oli teini! Eli tutkijat olisivat voineet saada erilaisia muutostuloksia jne.. Kaikkea ei voi saada, mutta toivottavasti tuosta nyt jotain hyötyä saadaan aikaan.


    • InterNerd

      Kysymykset oli tosiaan suunnattu lähinnä alle 20 vuotiaille mielestäni... x) Mutta tulipa vastattua.

      Itse olen 24v. nainen, nettikavereita on ollut vuosikausia ja olen vieraillut ulkomailla heidän perheidensä luona jo useamman vuoden. Nettikaverisuhteet ovat yhtä rakkaita kuin "normaalit" kaverisuhteetkin koska yhteydenpito netin kautta nykypäivänä on paljon helpompaa ja aktiivisempaa.

    • ₱€₫Ωβ€₳₨

      ..sivustolla niin kanattaa olla huolissaan: 4chan. :P

    • ---

      Onko sinulla profiili, blogi jne. kysymykseen on hankala vastaata, jos ei oo mitään noista. Ei ole "ei" vaihtoehtoa ja kysymys on pakollinen.

    • Sanniiii

      Samaa sanon kuin muutkin, kyselyssä olisi ollut paljon parantamisen varaa. Nyt ette yhtään tiedä minkä ikäisiä nämä "yli 20-vuotiaat ovat". Jos halusitte vain lähinnä alle kaksikymppisten vastauksia, selvennys olisi ollut tarpeen. Tästä viestii kyllä jo netin käyttöpaikkojen vaihtoehdot, parikymppisenä kun en enää asu kotona niin en oikein istu näistä mihinkään, mutta pakko oli jotain vastata. Ja koska minäkään en kuulu mihinkään galleriaan tai vastaavaan enkä pidä blogia tms, kysely pakotti vastaamaan jotain sattumanvaraisesti. Näin ollen tulokset valehtelevat. Näytti aiemmilta amiksen harjoitustöiltämme koko kysely..

      • Hysteriaa!

        Kysely on täysin turha. Tuon tarkoitushan on selkeästi lietsoa tuloksillaan lisää pedofiilihysteriaa, eikä sillä ole minkäänlaista tieteellistä painoarvoa, mutta se on satavarma että juuri tuosta "luotettavasta" kyselystä revitään isot otsikot ja taas pelotetaan vanhemmat hermoraunioiksi.

        Kysely oli selkeästi muotoiltu siten että pienikin vihjaus johonkin "oudosti käyttäytyvään tyyppiin" tarkoittaa tutkijan mielessä helvetinmoista pervertikkoa ja lapsimetsästäjää.

        Eiköhän se tutkija unohda juuri sopivasti kaikki ne hyvät puolet nettiyhteyksissä ja unohda mainita että lapsen ja nuoren mahdollisuus joutua jonkun pedofiilin kohteeksi on paljon harvinaisempaa kuin kuolla lento-onnettomuudessa.

        Tietenkin tutkija muistaa mainita että 100% nuorista on keskustellut seksistä netissä, ja että tietenkin keskustelu seksistä netissä tarkoittaa keskustelua jonkun hirveän pedofiilin kanssa joka on yrittänyt jälleen kerran pikku Siiriltä viedä pöksyt jalasta! Muistaisipa tutkija mainita vielä senkin kuinka vaarallista alaikäisiä on valistaa ehkäisyvälineiden käytöstä, koska se tarkoittaa alaikäisten houkuttelua seksiin ja näinollen pedofiliaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä.

        Jos yksikin lapsi vastaa että on saanut sopimattomia ehdotuksia, niin tottakai välittömästi lukuja rukataan että 100% kyselyyn vastanneista on piirittänyt joku 50 vuotias, hikinen, kalju, rasvainen, läski, runkkari, pedofiilijärjestön johtajapedofiili, joka metsästää leipätyökseen lapsia ja haluaa heidän kuvaavan itseään nettikameralla jotka sitten levittää saatanaa palvoville hirviöpedofiileille. Tietenkin hän muistaa kertoa myös sen kuinka juuri tuo 50 vuotias, hikinen, kalju ja läski runkkari on aina se kiltiltä vaikuttanut naapurin setä josta kukaan ei olisi koskaan uskonut paljastuvan noin hirveää salaisuutta. Tietenkin tarkoituksena on pelottaa vanhemmat kyttäämään juuri sitä yksinään asuvaa kilttiä naapurinsetää joka on kalju, lihava, 50 vuotias, alati hymyilevä, kieltämättä rasvainen ja hieltäkin haiseva runkkari = pedofiili.

        Tietenkään mitään mahdollisuutta sille ei missään tapauksessa ole että esimerkiksi samanikäinen poikaystävä tai tyttöystävä tai joku tuttu koulukaveri olisi yrittänyt päästä pöksyihin, koska eihän tietenkään samanikäiset sellaisia ehdotuksia koskaan tee. Sellaista ilmiötä kuin teiniraskaudet, teinirakkaudet tai teinien väliset seksisuhteet ei ole esimerkiksi olemassakaan, vaan kyse on ammattipedofiilien mielenhallintatoimista ja netin kiroista.

        Ja tietenkin, jos nuori on tuollaisen ehdotuksen saanut, se ei ole voinut tulla keneltäkään satunnaiselta idiootilta jota ei ole enää koskaan jälkeenpäin nähty tai jota ei ole pelkkänä vitsinä heitetty jonkun tutun toimesta, vaan se on tullut nimenomaan hirviömäiseltä lapseksi tekeytyneeltä ammattimetsästäjältä joka on jo vuosikausia odotellut ja luonut monimutkaisia salaliittoja milloin päästä pienen tyttösen housuihin.

        Lietsotaan vielä enemmän pedofiilihysteriaa!


    • kaveripiiri

      kysely oli vähän oudosti laadittu.

      Harvoin ne on ne nettiKAVERIT jotka haluaa paljastavia kuvia tai seksiä. Ne on juuri niitä tuntemattomia, jotka tulee irc-galleriassa sanomaan "Moi oot kaunis :) haluaisitko tavata joskus?"
      Nettikaverit taas on ihan eri asia, ne ovat täsmälleen kuin normaalit kaverit mutta vain netissä. Ne eivät halua seksiä tai alastonkuvia, vaan toisen samanmielisen jonka kanssa jutella asioista. Toki jos esim siellä irc-galleriassa joku 30v mies haluaa alkaa "ihan vain nettikaveerata" jonkun 13v tytön kanssa, niin se on sitten vähän eri asia.. Toivottavasti kyselyn tekijä lukee tämän ja ymmärtää pointtini.

      • kaverit ei ahdistele

        Ton kesely oli varmaan tehny jotku sairaan epäluuloiset vanhemmat, jotka luulee että nuoret on tyhmiä. Ei kukaan normaali lähde tollaseen ehdotteluun mukaan eikä ainakaan oo ehdottelijan kaveri. Tässähän kysyttiin kavereista eikä ihme ahdistelijoista. Oon mä ainaki tutustunu joihinkin oman ikäisiin netissä ja sitte ollaan tavattu lintsillä, vanhemmat mukana molemmilla tietysti.


      • JustChillin91xx
        kaverit ei ahdistele kirjoitti:

        Ton kesely oli varmaan tehny jotku sairaan epäluuloiset vanhemmat, jotka luulee että nuoret on tyhmiä. Ei kukaan normaali lähde tollaseen ehdotteluun mukaan eikä ainakaan oo ehdottelijan kaveri. Tässähän kysyttiin kavereista eikä ihme ahdistelijoista. Oon mä ainaki tutustunu joihinkin oman ikäisiin netissä ja sitte ollaan tavattu lintsillä, vanhemmat mukana molemmilla tietysti.

        Elä ole niin varma tuosta, etteikö kaveripiirissä näin kävisi.. Omalle kohdalle sattunut kaveri, jolle on hyvinkin sattunut ja tapahtunut - ja joka on itsekin toiminut tyhmästi. Netin kautta.


      • JustChillin91xx kirjoitti:

        Elä ole niin varma tuosta, etteikö kaveripiirissä näin kävisi.. Omalle kohdalle sattunut kaveri, jolle on hyvinkin sattunut ja tapahtunut - ja joka on itsekin toiminut tyhmästi. Netin kautta.

        tuskinpa kaikki pedofiilit ensimmäisenä ehdottelemaan käy, he kuluttavat aikaa lapsen liehittelyyn tarkoituksena voittaa lapsen luottamus ensin, näin lapsi ei todennäköisesti kerro tapahtumista vanhemmilleen...siksi niitä kutsutaankin seksuaalisiksi vaanijoiksi !!

        Et voi koskaan tietää kun keskustelet netissä, kuka siellä ruudun toisessa päästä ihan oikeasti on !!
        Se kiva teinipoiks voikin olla oikeasti joku pervo !!

        Varovaisuutta kehiin nuoret !


    • tsejejejejejeje-jaa!

      Miksi oli pakko ottaa joko blogi, profiili tai oma nettisivu?
      Itsellä ei ole enää mitään noista. Oman profiilin poistin netistä sen jälkeen, kun huomasin kuinka paljon siihen upposi aikaa... :/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe