PUDOTETAANKO PAINOA

monica

taas olisi sellainen 2 -3 kg varaa pudottaa painosta, olisiko mukaan tulijoita, viimekerralla pudotus onnistui hyvin kaikilta, olisikin mukavaa tietää kuinka on mukanaolijoilla painonhallinta onnistunut, senjälkeen kun lopetimme, onko innostusta yksinään ollut tarkkailla, mitä suuhunsa panee, ja kuinka paljon ?

Aloittaisimme heti huomenna, punnitsemme itsemme ja ilmoitamme paljonko pitäisi saada pudotettua painosta, ja samalla lailla kun viimeksikin että päivittäin kirjoitamme mitä olemme syöneet ja liikkuneet päivän mitaan, ja sunnuntai aamulla punnitaan kuinka on mennyt ! Kannattaa pitää kirjanpitoa kaikesta vaikka siitä on vähän vaivaa, mutta siitä näkee mitenkä on mennyt, ja voi korjata jos on aihetta. Punnitaan itsemme aamulla, ja kerrotaan tavoitteemme jos meitä on riittämiin, niin aloitetaan taas. Terkuin Monica

102

1315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivupersoonani*

Ilmottautuja numero yksi. Painonvartijoissa ihannepainon saavuttanut kerran, mutta kuten kokemusta muillakin että laihduttaminen lienee helpompaa kuin painon pitäminen siinä ihannepainossa. Ne taulukot ovat aika haastavia. Ehdotan että jokainen saa asettaa tavoitteekseen osatavoitteen, jonka ei tarvitse olla se lopullinen taulukkopaino, ainakaan näin aluksi. Siihen osatavoitteeseen voisi laittaa vielä aikamäärän esimerkiksi kg/kk tai jotain.

• No siellä se innostunut painonpudottaja on, ja kokemustakin,,,,, viimekeralla, me pudotimme jokainen sen minkä halusi, ja minusta se toimi hyvin.

Mutta odotetaan saadaanko porukkaa kokoon että voidaanko alkaakaan, kiva kuitenkin että sinä rohkeasti ilmoittauduit mukaan.

• Toivotan onnea ja menestystä osallistujille!

Kehon koostumusanalyysin mukaan ihannepainoni on 3,5:n laardikilon pudotuksen päässä.
      Minulle 3,5kg merkitsee 3,75% painostani.

Minusta ei 2 - 3 kiloa, eikä edes 3,5 kiloa ole vaivan arvoista.
      Eipä silti, ei siitä haittaakaan olisi!

Kenellä on mahdollisuus niin mielestäni kannattaisi teetättää tuo koostumusanalyysi.
      Ei se mikään välitön työkalu ole mutta valaisee kummasti asioita ja asettaa ne oikeaan suhteeseen keskenään ja tyyppihahmon kanssa.

• Hyvä Laiska- Lasse kun otit kantaa yritykseemme, mutta minun on sanottava että nuo 2-3kg ovat juuri minulle se painolasti jossa aina pysähdyn, ja aloitan pudotus pelin, kun näin olen aina tehnyt, niin silloin ei painon pudotuskaan tunnu tuskallisen vaikealta.

Ja olen välttynyt lihomasta jatkuvasti lisää, enpä tiedä luulenpa että perintö tekijätkin vaikuttaa kuinka paljon saamme lihaa luiden päälle, mutta itse voimme vaikutaa kuitenkin asiaan.

Nyt on hyvä syy tulla mukaan Lassenkin, niin ne muutamat rasva kilot voisit pudottaa ja mukana olisi miespuolistakin iloa.

Se koostumusanalyysi voi ollakin erinomaine, pitää jättää harkintaan.

Rohkeasti nyt vaan mukaan kaikki jotka haluaisi olla muutaman kilon kevyempi,

Yhdessä kun yrittää
        toinen toistaan ymmärtää
        silloin kilot karisee
        olotila kevenee
        napostella ei me suotta
        pidetään me siitä huolta
        muuten ei tää onnistu
        liikakilon pudotus
        tulkaa mukaan rohkeasti
        miettiä voi aamuun asti.

• sinisirkku-ek
        monica kirjoitti:

Hyvä Laiska- Lasse kun otit kantaa yritykseemme, mutta minun on sanottava että nuo 2-3kg ovat juuri minulle se painolasti jossa aina pysähdyn, ja aloitan pudotus pelin, kun näin olen aina tehnyt, niin silloin ei painon pudotuskaan tunnu tuskallisen vaikealta.

Ja olen välttynyt lihomasta jatkuvasti lisää, enpä tiedä luulenpa että perintö tekijätkin vaikuttaa kuinka paljon saamme lihaa luiden päälle, mutta itse voimme vaikutaa kuitenkin asiaan.

Nyt on hyvä syy tulla mukaan Lassenkin, niin ne muutamat rasva kilot voisit pudottaa ja mukana olisi miespuolistakin iloa.

Yhdessä kun yrittää
        toinen toistaan ymmärtää
        silloin kilot karisee
        olotila kevenee
        napostella ei me suotta
        pidetään me siitä huolta
        muuten ei tää onnistu
        liikakilon pudotus
        tulkaa mukaan rohkeasti
        miettiä voi aamuun asti.

painonpudotusdieettejä. Paino putosi niinkuin tavallista kesäaikana, mutta en välittäisi saada niitä kiloja takaisin. 4 kg laihduin, kun hommia on aina enemmän kantovesineen, vessantyhjennyksineen ja puutarhatöineen. Ihan hyvä terveyden kannalta:D Kiva, että otat taas ohjelmaan tämän, kun liikapaino ei hyväksi ole, ja monikaan ei itsestään ala kontroloimaan syömistään.
        Talvihan se hiljentää minulla ainakin liikuntaa, kun juosten ei voi pensseliäkään heiluttaa. Uimisen aloitan kun saan suljettua kesänviettopaikan siistinä kevättä varten. heippa...

• jjoutava
        monica kirjoitti:

Hyvä Laiska- Lasse kun otit kantaa yritykseemme, mutta minun on sanottava että nuo 2-3kg ovat juuri minulle se painolasti jossa aina pysähdyn, ja aloitan pudotus pelin, kun näin olen aina tehnyt, niin silloin ei painon pudotuskaan tunnu tuskallisen vaikealta.

Yhdessä kun yrittää
        toinen toistaan ymmärtää
        silloin kilot karisee
        olotila kevenee
        napostella ei me suotta
        pidetään me siitä huolta
        muuten ei tää onnistu
        liikakilon pudotus
        tulkaa mukaan rohkeasti
        miettiä voi aamuun asti.

mutta ei ihan vielä kun on mentävä puumettään, jos saisin kuusia kuus' vielä nurin, motori saha on teretettävä ensin. Ei ole varmaa onko vanhan äijön kunto vielä niin hyvä, mutta yritetään vähitellen.
        Eikä ole liika painoakaan kuin viisi kuusi kiloa kun jäi vähän kesken viimeksi se laihutus mutta on pitäny aika hyvin takasi ei kilot jotka lähti tulleet.

• tarkkana kuin porkk

Tell me!

• tarkkana kuin porkk kirjoitti:

Tell me!

Erään joukkoliikuntatapahtuman yhteydessä oli Tanhuvaaran urheiluopiston esittelijät vehkeineen markkinointimatkalla.

Paljain jaloin seisomaan läpyille ja kahvoita kiinni. Paikallaan kaksi minuuttia.

Tulostin oksenti monivärisen A4:n jossa olevasta tiedosta osan ymmärränkin.
        Perustuu ilmeisesti eri kudostyyppien erilaiseen sähkön johtavuuteen.

Pitkälle menevä erittely mm.
        - solun sisäiset ja ulkoiset nesteet
        - proteiinimassa
        - mineraalit joissa erikseen luumassa
        - rasvamassa
        - lihasmassa kokonaisuutena ja raajoittain ja keskivartalokohtaisesti eriteltynä
        - painoindeksi, rasva% ja vyötärö/lantio suhde

Ryhmittelyt eriteltyinä
        - ravitsemustila
        - painonhallinta
        - painodiagnoosi
        - kehon tasapaino
        - terveysarvio

Tavoitepaino
        Painokontrolli (=muutostarve)
        Rasvakontrolli
        Lihaskontrolli
        Fitness indeksi ( myös miehillä )

Kaikista on vertailuryhmän keskiarvot, normaalialueet ja pirun paljon numeroita joista en ymmärrä mitään.

Yllätyin omasta peruskulutuksestani.
        Perusaineenvaihdutani ryystää vuorokaudessa yli 2000kcal!

Vekottimia löytynee urheiluopistojen lisäksi fysioterapia-asemilta.

Yritin vastata molempiin omiin kysymyksiini.

• Huomenta, kyllä meitä senverran on että voimme aloittaa, ja vielä voi tulla muitakin joukkoon, kunhan olemme pässeet vauhtiin.

Punnitaan itsemme nyt aamulla, ja kerrotaan kuika paljon haluaa painostaan pois, ja jokainen aamu kerrotaan mitä on EILEN syönyt ja paljonko on liikkunut, ja punnitus tehdään sunnuntai aamulla, minä en punnitse välillä ettei tule kyllästymistä kun vaaka ei aina heti näyytä pudotusta, sehän on päivässä niin vähän että minun vaakani viisari tusskin heilahtaakkaan.

Ohjenuorana sanoisin että pitää välttää rasvaisia ja makeitta ruokia, ja vettä suosittelen juotavan runsaasti ja monivitamiinit nyt mukaan, eikä kannata yrittää olla liian pieneellä ruualla, se kostautuu. Minulla on tapana pudottaa pikkuhiljaa painoa, mutta näin ekapäivänä kun vatsassa on yllinkyllin ruokaaa niin voin ottaa vähän tiukemmin .

Tässä nämä tärkeimmät tulikin, jos nyt jollakin on ideoita niin kerrotaan vaan kaikille muillekin,

Aamuni aloitin mustalla kaffeella ja pienellä voileivällä johon sipaisin vähän oivariinia päälle kurkkua.

Tervetuloa kaikki mukaan, ja tästä se alkaa.

• katleija4

Olin vähän ujo ilmoittautuessani ja olen edelleenkin. Ei kai tänne tule vaan noita, jolla on alle viisi kiloa liikaa. Silti tulen mukaan ja ajattelin ottaa painonvartijoissa oppimani pistesysteemin käyttöön. Jos noudatan niin laihdun. Onko tästä nyt apua, kun näin julkisesti esiintyy.
      Mielenkiintoista, viimeksi en ketjuun vilkaissut.

Minulla käytettävissäni 17 p/pv. (katson vihkoista pisteet tai pistelaskurista, kirjevaakakin käytössä)

Klo 7-9 Aamupala 4p. (tänään: kahvi 1dl r:ton maitoa, karjalanpiirakka 10g juustoa) tomaatti.
      Klo 11-14 Lounas tai kahvi 4p.
      Klo 16-18 Päivällinen 6p.
      Klo 20-22 Iltapala 3p.

• Heippa sulle, kiva kun tulit nikilläsi ja rohkeasti, käytä vaan sitä pisteytystä kun kerran sulla on tietoa niistä, minä en ole koskaan ollut missään muualla, tarkoitan misssään ryhmissä mitä viimekerralla täällä julkisesti, ja tuntui että se julkisuus puri hyvin, kun kaikilla paino putosi oikeinkin mukavasti.

Minä olen aina vaan oman tapani mukaan pudottanut painoa ja koko ikäni tehnyt sitä, niin on jäänyt jo kalloon mitä voi ja kuinka paljon pistää suuhunsa että paino laskisi,
        Mutta voithan sinä ilmaista kirjoittamalla mitä kuhunkin pisteeseen mahtuu ruokaa, niin minäkin pääsisin vähän uteliaana tietämään sitä hommaa. siis kun syöt aterian niin ilmaise määrä, kerro mikä pistemäärä siitä tulee, kai huomioit että jokaisena päivänä kerrotaan EILISEN päivän syömiset ja liikkumiset.

Toivotaan että nyt toisetkin rohkenee tulla kirjoituksineen, voihan kirjoittaa vielä kuinka ruhtinaallisesti eilen vielä popsi ruokaa, kun siihen oli vielä mahdollisuus. Tänään onkin sitten mietittävä mitä syö ja kuinka paljon,

Täällä odotellaan !

• sinisirkku-ek
        monica kirjoitti:

Heippa sulle, kiva kun tulit nikilläsi ja rohkeasti, käytä vaan sitä pisteytystä kun kerran sulla on tietoa niistä, minä en ole koskaan ollut missään muualla, tarkoitan misssään ryhmissä mitä viimekerralla täällä julkisesti, ja tuntui että se julkisuus puri hyvin, kun kaikilla paino putosi oikeinkin mukavasti.

Minä olen aina vaan oman tapani mukaan pudottanut painoa ja koko ikäni tehnyt sitä, niin on jäänyt jo kalloon mitä voi ja kuinka paljon pistää suuhunsa että paino laskisi,
        Mutta voithan sinä ilmaista kirjoittamalla mitä kuhunkin pisteeseen mahtuu ruokaa, niin minäkin pääsisin vähän uteliaana tietämään sitä hommaa. siis kun syöt aterian niin ilmaise määrä, kerro mikä pistemäärä siitä tulee, kai huomioit että jokaisena päivänä kerrotaan EILISEN päivän syömiset ja liikkumiset.

Toivotaan että nyt toisetkin rohkenee tulla kirjoituksineen, voihan kirjoittaa vielä kuinka ruhtinaallisesti eilen vielä popsi ruokaa, kun siihen oli vielä mahdollisuus. Tänään onkin sitten mietittävä mitä syö ja kuinka paljon,

Täällä odotellaan !

luvattoman hyvää. Kahdessa paikassa kun velaan oloa vielä, niin eilen ollessani kauppojen yltäkylläisyyden äärellä ostin palan porsaan seläkettä uunipaistiksi. Ei siinä mitään, vuoka uuniin muutaman perunan ja sipulin kera. Hyvähän siitä tuli 125 ast. hautuessaan.

Nyt siinä oli reilu rasvakerros, joka osittain suli, lopun paistuessa herkullisen ruskeaksi. Yhden aterian siitä söin, loput lihat ja liemen pakastin viipaloituna. Vuokaan jäi tuhti rasvakerros. Aamulla kun kahvin kanssa olin laittamassa voileipää, huomasin olevani ilman oivariinia.

Eikä mitään, koukkasin hyvää sianrasvaa leivälleni, sipulia- salaatinlehti, makkaransiivu ja tomaatti ja ------rasvaleipä oli paras mitä aikoihin olen syönyt-----niinpä menin ja tein toisenkin! ;DDDDDDDDDDD Näin tuli
        herkuteltua pyykkipäivänä, etupihaa rapsuttelin, ja ulkoilin järvilenkillä. Paistoin perunaa ja lihanrippeitä siinä samassa sianrasvassa ja lehtisalaatin kanssa herkuttelin.

Nyt join juuri lasillisen 1 maitoa pumpernikkelin kanssa. Oli herkuttelupäivä:D

• sinisirkku-ek kirjoitti:

luvattoman hyvää. Kahdessa paikassa kun velaan oloa vielä, niin eilen ollessani kauppojen yltäkylläisyyden äärellä ostin palan porsaan seläkettä uunipaistiksi. Ei siinä mitään, vuoka uuniin muutaman perunan ja sipulin kera. Hyvähän siitä tuli 125 ast. hautuessaan.

Nyt siinä oli reilu rasvakerros, joka osittain suli, lopun paistuessa herkullisen ruskeaksi. Yhden aterian siitä söin, loput lihat ja liemen pakastin viipaloituna. Vuokaan jäi tuhti rasvakerros. Aamulla kun kahvin kanssa olin laittamassa voileipää, huomasin olevani ilman oivariinia.

Eikä mitään, koukkasin hyvää sianrasvaa leivälleni, sipulia- salaatinlehti, makkaransiivu ja tomaatti ja ------rasvaleipä oli paras mitä aikoihin olen syönyt-----niinpä menin ja tein toisenkin! ;DDDDDDDDDDD Näin tuli
        herkuteltua pyykkipäivänä, etupihaa rapsuttelin, ja ulkoilin järvilenkillä. Paistoin perunaa ja lihanrippeitä siinä samassa sianrasvassa ja lehtisalaatin kanssa herkuttelin.

Nyt join juuri lasillisen 1 maitoa pumpernikkelin kanssa. Oli herkuttelupäivä:D

Kyllä tuli kova halu tehdä samallaiset sapuskat joita eilen teit ja söit, kun tämäpäivä on ollut vatsanpuolesta vähän kurniva olo, niin arvata saattaa että söisi vaikka pieniä kiviä, jos ilkenis vaan.

Kyllä rasvanen ja makea ovat lyömättömät ruuat jotka maistuu parhaiten ja niitä pitää juuri välttää,
        karjalan paistikin on siitä parhaasta päästä, kun on oikein sellaista rasvasta sianlihaa josta irtoo rasvaa,
        niin on herkullinen ateria ja nälkä pysyy kauan loitolla.

Nyt on parasta kun ei puhuta ruuasta mitään vaan, vaan lähdetään juures puolelle ja puputtelemaan salatin lehtiä ja muuta kevyttä suolistoon. Kiva kun kerroit herkkuateriastasi, siihen voin yhtyä että hyvältä varmaan maistui.

• Sen jälkeen tulee 5:n viikon takaisku.

Vuorokautinen vaakanäytön vaihtelu on jo melkein puolet tavoitteestani ihannepainooni.
      Aamupaino tänään 94,7kg, puolen päivän aikaan 93,2kg.
      Painoindeksini 93,5-kiloisena on 30,2 mutta rasva%:ni 18,1 kun optimialue ikäluokassani on 10 - 20.

Ihannepainokseni koostumusanalyysi kertoo 90kg tarkoittaen tämän hetken lihasmassaan laskettuna.
      Tuo pudotustarve 3,5kg tarkoittaa laardia eikä vaakanäyttöä.
      Olen havainnollistanut sitä 7:llä voipaketilla etupäässä vyötärölle levinneenä.
      Perusaineenvaihduntani nielee vuorokaudessa yli 2000kcal.

Tänään oli likunnan suhteen poikkeuksellinen päivä.
      Lihasvoiman huilipäivä.
      Vetelin leukoja pyramiidin 8 -> 5:n sarjoina edes takaisin. Yhteensä 44 toistoa. 1,5min sarjapalautuksella.
      Siihen päälle 60min aerobista jumputusta 115 - 130:n syketasolla.
      Matkakävelyä 4km.
      Normaalisti vain 1km.

Viitenä päivänä viikossa käyn puntti- / kuntosalilla.
      Ka !,5 - 2h syketaso 110.
      Lisänä sunnuntain maastavedot.
      Kolmena päivänä mukana 30 - 45min aerobista normaaliverryttelyjen lisäksi.

5%:n maratoonarin rasvoilla painoni olisi 81kg
      Syön terveellisesti nopeita hiilareita välttäen ja suhteellisen vähillä kokonaishiilareilla ylipäätään.

Tavoite on vähintään 150 nettogrammaa proteiinia / vrk.
      Mukana täydentävä 50 nettogrammaa pulveria.
      Vähärasvaista lihaa, kalaa, rasvatonta maitoa 1,5l, rasvatonta raejuustoa, kananmunia (kriitikoille tiedoksi kokonaiskolestrolini alle 5:n ja HDL 2), kuituista ruisleipää.
      Niukasti juureksia ja kaaleja.
      Päivittäinen tuoresalaatti mukana tomaatti, sipuli ja kotisoosi.

Täydennys.
      Rkl kalanmaksaöljyä
      Bio-Quinon10, 2kpl
      B1 125mg
      B6 125mg
      B12 250 mikrogrammaa

Vaakan ja indeksien asemesta alan mieluummin seuraamaan mittanauhaa.
      Nyt vyötärö 94cm.
      Mielenkiinnon vuoksi kahden viikon tavoite 90cm vaikka en verta itkekään sen saavuttamattomuudestakaan.

Tähän porukkaan olen liian nuori, väärää sukupuolta ja liikkeellä omituisin asentein.

Poikkeuksellisista takaiskuista raportoin.
      Muuten vaikenen.

• Kylläpä oletkin tarkoin ottanut kaikista selvää, mikä koskee kuntoasi ja otat itseltäsi tosipaljon aikaa toteuttaaksesi kehosi hyvinvoinnin, juu,,,,, olet varmaan liian nuori meidän joukkoon, me aherramme vaan ihan omaksi iloksemme painon pudotusta, emme ota sitä hyvin vakavasti, juuri senverran vaan että mahtuu taas vaatteet hyvin päälle, kiristämättä.

Mutta huomaan että sinulla on kehon muokkaus käynnissä ja sehän on mukavaa kun tekee itsensä eteen töitä vaikkakin se on minun mielestäni liiankin kovaa touhua, mutta mikä sopii toiselle ei vältämättä sovi itselle ja niinhän se pitää ollakkin.

Ilmoittelehan joskus, mitenkä menee ja oletko päässyt mittoihin joita tavoittelet. Kiitos kun kirjoitelit oli oikein mukava lukea ja ihailla sinun kykyäsi toimia niin että voisit osalistua vaikka kehonrakennus kilpailuihin ja taidat ollakin osallisena ? Hyvää jatkoa.

• monica kirjoitti:

Kylläpä oletkin tarkoin ottanut kaikista selvää, mikä koskee kuntoasi ja otat itseltäsi tosipaljon aikaa toteuttaaksesi kehosi hyvinvoinnin, juu,,,,, olet varmaan liian nuori meidän joukkoon, me aherramme vaan ihan omaksi iloksemme painon pudotusta, emme ota sitä hyvin vakavasti, juuri senverran vaan että mahtuu taas vaatteet hyvin päälle, kiristämättä.

Mutta huomaan että sinulla on kehon muokkaus käynnissä ja sehän on mukavaa kun tekee itsensä eteen töitä vaikkakin se on minun mielestäni liiankin kovaa touhua, mutta mikä sopii toiselle ei vältämättä sovi itselle ja niinhän se pitää ollakkin.

Ilmoittelehan joskus, mitenkä menee ja oletko päässyt mittoihin joita tavoittelet. Kiitos kun kirjoitelit oli oikein mukava lukea ja ihailla sinun kykyäsi toimia niin että voisit osalistua vaikka kehonrakennus kilpailuihin ja taidat ollakin osallisena ? Hyvää jatkoa.

40 -> 60 ikävuosien välillä treenaamattomien miesten lihasmassasta katoaa keskimäärin 40%.

Yritän nyt, lähestyessäni 70:ä vain hidastaa tuota taantumista.
        Kehittymisestä ei ole toivoakaan.

Lihasmassan peruskulutus sallii runsaamman syömisen lihomatta.
        Pääpaino minulla on terveydessä.

Mainospätkä:
        Ikäisiini ja pituisiini miehiin verrattuna
        - käsivarsieni lihasmassa on 1,62-kertainen
        - keskivartalon, vatsa- ja selkälihakset 1,38
        - jalkojen 1,13 = rimppakinttu!
        Ihannepaino 3,5kg:n päässä.

Olen yrittänyt etsiä palstaa ikäluokkani ukkojen lihaskuntoilulle mutta turhaan.
        Voimailuosastolla häiriköivät mitään ymmärtmättömät teinit tai aikuisikään saapuneet äheltäjät joiden painopiste on rasvaisessa estetiikassa.

60:n palstalla olen yrittänyt pari kertaa mutta turhaan.
        Siispä toksautan silloin tällöin mihin tahansa.
        Lopetan tähän ja etsin muita uhreja.

• Tästä se sitten alkaa taas se pudotus, eilisen päivän otin melko tiukan ruuan suhteen eli yritin olla niin vähällä kuin suinkin ja onnistuhan se, elin melkein luumuilla, napsin niitä suuhuni silloin tällöin, mutta hiukan kutenkin muutakin.

-5,30 aamukaffee mustana pieni voileipä sipaisu oivariinilla ja kurkkua päälle
      - pitkin päivää luumuja napsin suuhuni
      - 11,00 karjalanpiirakka taas sipaisu oivariinia kananmuna siivut päälle
      - 14,00 2 pientä perunaa muutama sillinpala
      -17,00 iltapäivä kaffetta voileipä sip. oivar. tomatti siivut
      - 19.00 iltatee vesirinkeli korppu
      - vettä join päivänmittaan runsaasti monivitamiini

Näin tällätavoin aloitin eilisen päivän, ja kyllä alku on taas hankalaa enenkuin vatsa tottuu ettei aina saakkaan, mitä vaatii. Ulkona liikuin kävellen noin 1½ tuntia,

jjoutavaa odottelenkin ja että mitä hänelle kuuluu ? Toivon mukaan ehtii jo tänään mukaan ja kaikki muutkin mukaan vaan, kertomaan eilisestä päivästä.

Toivottavasti saamme lisää porukkaa vielä, onhan painovaikeuksissa moni muukin kuin me tai oikeammin minä. Toivotankin hyvää alkavaa laihdutusintoa kaikille meille.

• susmorsian ek.

Juu...kyllä minäkin "mukana" olen, vaikken niin vaikeutena aattelekkaan koko syöntihommelia.Pulskan puoleinen tyttö kun olen koko ikäni ollut, se kuuluu minun olemukseeni, persoonaani, onhan ihmisellä jo luustorakenteensakin puolesta edellytykset "persoonalliseen olemukseen."Nautiskelija olen ja pysyn, miten lie makuaistikin kehittynyt siihen suuntaan yhä enemmän, että hyvältä maistuu "kaikki."
        No, tapanani on liioitella monesti vähän negatiivisempaan suuntaan "sovinnaista" käyttäytymistä vastaan.Minulla kesän aikana näköjään hiukan alaspäin paino pujahti, vaikka kuuma kesä teki rajoituksensa enempiin ulkonaoloihin, en koskaan puhu lenkeistä, koska niitä en tee...se on edelleen jonkinlaista hyötyliikuntaa.Aikaisin heräävänä aamuisin...illantorkku aina ollut, niin aamusyöppö olen, jo nytkin pistelin pari leipäpalaa samat perussörsselit päällä: ei levitteitä ole ollut vuosiin, paitsi ruisleivän päällä oikeeta voita, niin ensin valkosipulin ja inkiväärin muruset, sitten useimmiten kalaa tai kinkkua, keitettyä kananmunaa päällimmäiseksi.Nälkä on jo 10-12 aikaan, vaikkapa jotain puuroa tai kiisseliä silloin, varsinainen lämmin ateria 14-16 aikoihin. Koskaan en ole enää nälkäinen noin 17. jälkeen...mutta menenhän niin aikaisin jo petiinkin, jottei siin kerkiikäään.
        Kohta valmistatuduttava parturiin lähtöön, kirjoittelen myöhemmin sellaisesta hiilihydraatti-vähentämisestä, ei Atkinsonin juttuja, kunhan kerkiin.
        Syömisen nautintookin pitää olla, miksi pihdata siinäkään, mutta sekin tavoite on hyvä, että saisi painon pysymään joissain tietyissä rajoissa, ei niinkään se laihduttamisen vimma. Mulla on vähän kesken tää tutkinta kilpirauhasen toiminnasta, josta haluan vielä kunnollisen tutkimisen Prahan matkani jälkeen. Sehän on se elin, jolla voi olla mahdottomasti vaikutuksia moneenkin asiaan.
        No nyt pukemaan ja matkaan kohta...kävelen tohon Kaukajärvelle noin kilometrin matkan (rolli mukana, jossa voin välillä istahtaa), nivelrikkoni aiheuttaa jalan väsymisen, ei kipuja kuitenkaan, jo suht. lyhyelläkin matkalla.

• susmorsian ek. kirjoitti:

Juu...kyllä minäkin "mukana" olen, vaikken niin vaikeutena aattelekkaan koko syöntihommelia.Pulskan puoleinen tyttö kun olen koko ikäni ollut, se kuuluu minun olemukseeni, persoonaani, onhan ihmisellä jo luustorakenteensakin puolesta edellytykset "persoonalliseen olemukseen."Nautiskelija olen ja pysyn, miten lie makuaistikin kehittynyt siihen suuntaan yhä enemmän, että hyvältä maistuu "kaikki."
        No, tapanani on liioitella monesti vähän negatiivisempaan suuntaan "sovinnaista" käyttäytymistä vastaan.Minulla kesän aikana näköjään hiukan alaspäin paino pujahti, vaikka kuuma kesä teki rajoituksensa enempiin ulkonaoloihin, en koskaan puhu lenkeistä, koska niitä en tee...se on edelleen jonkinlaista hyötyliikuntaa.Aikaisin heräävänä aamuisin...illantorkku aina ollut, niin aamusyöppö olen, jo nytkin pistelin pari leipäpalaa samat perussörsselit päällä: ei levitteitä ole ollut vuosiin, paitsi ruisleivän päällä oikeeta voita, niin ensin valkosipulin ja inkiväärin muruset, sitten useimmiten kalaa tai kinkkua, keitettyä kananmunaa päällimmäiseksi.Nälkä on jo 10-12 aikaan, vaikkapa jotain puuroa tai kiisseliä silloin, varsinainen lämmin ateria 14-16 aikoihin. Koskaan en ole enää nälkäinen noin 17. jälkeen...mutta menenhän niin aikaisin jo petiinkin, jottei siin kerkiikäään.
        Kohta valmistatuduttava parturiin lähtöön, kirjoittelen myöhemmin sellaisesta hiilihydraatti-vähentämisestä, ei Atkinsonin juttuja, kunhan kerkiin.
        Syömisen nautintookin pitää olla, miksi pihdata siinäkään, mutta sekin tavoite on hyvä, että saisi painon pysymään joissain tietyissä rajoissa, ei niinkään se laihduttamisen vimma. Mulla on vähän kesken tää tutkinta kilpirauhasen toiminnasta, josta haluan vielä kunnollisen tutkimisen Prahan matkani jälkeen. Sehän on se elin, jolla voi olla mahdottomasti vaikutuksia moneenkin asiaan.
        No nyt pukemaan ja matkaan kohta...kävelen tohon Kaukajärvelle noin kilometrin matkan (rolli mukana, jossa voin välillä istahtaa), nivelrikkoni aiheuttaa jalan väsymisen, ei kipuja kuitenkaan, jo suht. lyhyelläkin matkalla.

kun ilmaisit itsesi täällä, olet tervetullut mukaan vaan, vaikket nautiskelijana laihdutakkaan niin jonkimmoinen painon hallinta voisi sopia sinulle, ja siinä sivussa voipi lähteä muutama kilokin pois, joten tuskin siitäkään olisit pahoillasi.

Kiva kun tulit mukaan kirjoittelemaan hyviä ajatuksiasi, joista voimme kukin saada osviittaa itsellemme, uskon että jonkimmoinen painonhallinta on kuulunut elämääsi, sillä katsoin joskus kuvaasi, ja en saanut kuvaa sinusta, että olisit ollut pulska, vaan ihan sopusuhtainen.

Minulla on samallainen päivärytmi aikasin ylös ja aikasin nukkumaan, niin aamusella kyllä maistuisi enemmänkin kuin pieni voileipä, minä siirrynkin aamupuuro linjalle, se pitää nälän loitolla melko mukavasti.

Liikkuminen on tärkeää teki sitä miten vaan, mutta hyötyliikunta on ihan sopivaa, tulee hommat hoidettua ja liikuntoa samalla,

Pirteätä mukanaoloa ja hyviä hetkiä toivotan sinulle !

• katleija4

Pistää arkailemaan osallistuminen, jos alkaa tulla moitteita tyylistä. No katsotaan.
        Ajattelin tsempata itseäni noilla saamillani painonvartijoitten teeseillä. Toukokuusta asti paino on pudonnut viisi kg, mutta elokuussa pysähtyi. Siksi osallistuin nyt tähän monican juttuun.
        Laitan nyt kunnianhimoiseksi tavoitteeksi -2kg/kk. Se on n. 0,5kg/viikossa. Jospa onnistuisin.
        Periaate: ateria-ajat x4-5, kirjaaminen, suunnittelu.

Eilen: apala: kahvi r.maito, karj.piir. juusto,tomaatti.(4p.)
        lounas:vihanneswokki mauseilla, r.maitolasi, 30g ruisl.(4p.)
        välip: kahvi, luumu ja omena.(1p.)
        päivällinen: kanakeitto(ei pussik.), leipä Benecol, r.maitolasi, vihannekset (5p.)
        iltapala: mysli, maust.jog,mak.jauhe(3p.)
        Liikuntaa oli liian vähän eilen, kun minulla oli vieras ja vaan istuskeltiin.

• katleija4 kirjoitti:

Pistää arkailemaan osallistuminen, jos alkaa tulla moitteita tyylistä. No katsotaan.
        Ajattelin tsempata itseäni noilla saamillani painonvartijoitten teeseillä. Toukokuusta asti paino on pudonnut viisi kg, mutta elokuussa pysähtyi. Siksi osallistuin nyt tähän monican juttuun.
        Laitan nyt kunnianhimoiseksi tavoitteeksi -2kg/kk. Se on n. 0,5kg/viikossa. Jospa onnistuisin.
        Periaate: ateria-ajat x4-5, kirjaaminen, suunnittelu.

Eilen: apala: kahvi r.maito, karj.piir. juusto,tomaatti.(4p.)
        lounas:vihanneswokki mauseilla, r.maitolasi, 30g ruisl.(4p.)
        välip: kahvi, luumu ja omena.(1p.)
        päivällinen: kanakeitto(ei pussik.), leipä Benecol, r.maitolasi, vihannekset (5p.)
        iltapala: mysli, maust.jog,mak.jauhe(3p.)
        Liikuntaa oli liian vähän eilen, kun minulla oli vieras ja vaan istuskeltiin.

2 kg / kk on ihan hyvä tavoite minä myöskin pudotan maltillisesti eli saman verran,
        0,5 kg viikko.

Olen huomannut että painonpudotus loppuu aina jossakin kohtaa, vaikuttaisikohan siihen aineenvaihdunta vai mikä lie. Mutta kun jatkaa vaan, niin se alkaa kuin uudestaan tippumaan.

Paljonkohan pudotit painonvartioissa, jos olet sanonut niin olen sen unohtanut,sen muistan että olet nyt itseksesi pudottanut 5 kg kesästä lähtien.

Kävimpä kurkkaamassa kirjoitustasi ja et maininnut paljonko putosi painonvartioissa, olisi mieleniintoista tietää, mutta jos et halua paljastaa, niin ymmärrän kyllä senkin.

Mutta kerrohan, paljonko siellä yleensä saivat painoa putoamaan, vai oliko sekin niin laaja asia että ei ole mitään keskivertoa tiedossasi.

Mutta nyt innolla pudottamaan, ja mukavaa päivän jatkoa.

Nyt minä lähden ulos ja kävelylle.

• susmorsian ek.
        monica kirjoitti:

2 kg / kk on ihan hyvä tavoite minä myöskin pudotan maltillisesti eli saman verran,
        0,5 kg viikko.

Olen huomannut että painonpudotus loppuu aina jossakin kohtaa, vaikuttaisikohan siihen aineenvaihdunta vai mikä lie. Mutta kun jatkaa vaan, niin se alkaa kuin uudestaan tippumaan.

Paljonkohan pudotit painonvartioissa, jos olet sanonut niin olen sen unohtanut,sen muistan että olet nyt itseksesi pudottanut 5 kg kesästä lähtien.

Kävimpä kurkkaamassa kirjoitustasi ja et maininnut paljonko putosi painonvartioissa, olisi mieleniintoista tietää, mutta jos et halua paljastaa, niin ymmärrän kyllä senkin.

Mutta kerrohan, paljonko siellä yleensä saivat painoa putoamaan, vai oliko sekin niin laaja asia että ei ole mitään keskivertoa tiedossasi.

Mutta nyt innolla pudottamaan, ja mukavaa päivän jatkoa.

Nyt minä lähden ulos ja kävelylle.

niin...no, toisista paikoista on ja toisista ei. Pääasiahan on, että suht. tyytyväinen itteesä rehevänäkkii, voisha sannoo, että uhkeena, mutta onhan se kevyempi liikkuu, jos muutamat kilot häviäis.
        Mieki oon aina aatellu, että pehvan kohalta ei haittais, jos ois isomppersuuksinen, ja tissit nyt harvemmin kait liian isot, paitsi hyppiissä. No, eipä tässä ennää muutenkaa oikein hypiskellä jaksa. En mie ainaskaa ennää polkkaakaan, vaikka ois nyt polkkatukkakii, äskön tulin sieltä kampaajalta.
        Entäpä luut? On se muuten totta, että hennompiluisella liika liha näyttää ja varmaan tuntuuki erilaiselta kuin paksuluisemmalla, ja painaahan luutki isoluisemmalla!! On niitä, jotka ei taho myöntää, että on enemmänpuoleisesti lihhaa, sannoovat ettenhän mie lihava, luutha ne painaa...heh.
        Toisilla hyllyy, toisilla ei....mikähän siinäi. On meitä kaikenlaisii, pullukka, pullero, pallero, läski, tykkylihanen, tanakka...jos mitä!
        Muistatteko, miten ohkanen oli ennenvanhaan vyötärökkii, liivejä pettiin, varmaan vaikutti.Herraisä, miunki ukkoin kourat ylti vyötäröin ympäri, voi niitä aikoja...nykysin ei ennää oo vyötäröitäkään.
        Mahottomaks vilosofeeraukses meni juttuin. Kerronki vasta ens kerralla siitä hiilihydraattiasiasta, nähhään.

• susmorsian ek.
        susmorsian ek. kirjoitti:

niin...no, toisista paikoista on ja toisista ei. Pääasiahan on, että suht. tyytyväinen itteesä rehevänäkkii, voisha sannoo, että uhkeena, mutta onhan se kevyempi liikkuu, jos muutamat kilot häviäis.
        Mieki oon aina aatellu, että pehvan kohalta ei haittais, jos ois isomppersuuksinen, ja tissit nyt harvemmin kait liian isot, paitsi hyppiissä. No, eipä tässä ennää muutenkaa oikein hypiskellä jaksa. En mie ainaskaa ennää polkkaakaan, vaikka ois nyt polkkatukkakii, äskön tulin sieltä kampaajalta.
        Entäpä luut? On se muuten totta, että hennompiluisella liika liha näyttää ja varmaan tuntuuki erilaiselta kuin paksuluisemmalla, ja painaahan luutki isoluisemmalla!! On niitä, jotka ei taho myöntää, että on enemmänpuoleisesti lihhaa, sannoovat ettenhän mie lihava, luutha ne painaa...heh.
        Toisilla hyllyy, toisilla ei....mikähän siinäi. On meitä kaikenlaisii, pullukka, pullero, pallero, läski, tykkylihanen, tanakka...jos mitä!
        Muistatteko, miten ohkanen oli ennenvanhaan vyötärökkii, liivejä pettiin, varmaan vaikutti.Herraisä, miunki ukkoin kourat ylti vyötäröin ympäri, voi niitä aikoja...nykysin ei ennää oo vyötäröitäkään.
        Mahottomaks vilosofeeraukses meni juttuin. Kerronki vasta ens kerralla siitä hiilihydraattiasiasta, nähhään.

Liekkö jollekin tuttua jo aikasemmin, niin sellanen vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen antaa ilmeisesti tuloksia nopeastikin. Ite olen juuri sellanen leivän ja perunan ystävä, siis perinteisen kotiruuan syöjä ollut, nyt aattelin paremmin tuohon perehtyy, kun yhellä tyttäristäin on siitä hyviä kokemuksia.
        En sen enempää nyt jaarittele siitä, kun se löytyy helpommin googlettamalla : Karppaus.

• susmorsian ek. kirjoitti:

Liekkö jollekin tuttua jo aikasemmin, niin sellanen vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen antaa ilmeisesti tuloksia nopeastikin. Ite olen juuri sellanen leivän ja perunan ystävä, siis perinteisen kotiruuan syöjä ollut, nyt aattelin paremmin tuohon perehtyy, kun yhellä tyttäristäin on siitä hyviä kokemuksia.
        En sen enempää nyt jaarittele siitä, kun se löytyy helpommin googlettamalla : Karppaus.

Olen kyllä lukenut hiilihydraatteista ruokavaliossa, mutta en osaa ottaa kantaa, kun en ole kokeillut minkä tuloksen se antaa, mutta jos sinä nyt perehdyt niihin, niin saamme tietää mikä homman nimi on, oikein niinkuin toivon että otat sen asiaksesi,,,,, koemielessä.......

Jos tyttäresikin on päässyt hyvään tulokseen niin kyllä sen luulisi olevan hyvä, nyt vaan hylkäämään kaikki se mikä enen on maistunut ja tilalle eläinkunnan tuotteita. Näinhän se menee.

Seuraan tiiviisti mitä laitat päivittäin suuhusi, sillä jos se tehoaa niin pakkohan on minunkin yrittää. Jos sillä saa helpommalla tulosta, joka tuntuu kyllä uskomattomalta. sitten se nähdään.

Mukavaa illanjatkoa.

• huolestunut lukija
        susmorsian ek. kirjoitti:

jos tuossa iässä jo rollaattorilla kuljet, tai on pian polvinivelien vaihto keinoniveliin edessä. Huono vaihtoehto ei sekään ole, mutta liikunta edistää koko kehon hyvinvointia! Reumaako se on Sinulla ?

• susmorsiin ek.
        huolestunut lukija kirjoitti:

jos tuossa iässä jo rollaattorilla kuljet, tai on pian polvinivelien vaihto keinoniveliin edessä. Huono vaihtoehto ei sekään ole, mutta liikunta edistää koko kehon hyvinvointia! Reumaako se on Sinulla ?

tuokin monelle varmasti tarpeellinen apuväline! Vähän ilkeilevän kuvan sain kommentistasi...olen vain sitä mieltä, että monetkaan eivät ota sitä apuvälinettä käyttöönsä, koska silläkin on jonkinlainen käsite "vanhuudesta" ja rapistumisesta. Onko häpeä näyttää, että tarvitsee liikkumiseen, pitempimatkaiseen, rollaattoria. Hienoa, että se on keksitty. Ja hienoa, että monilla on myös rohkeutta ottaa sekin käyttöönsä, että tulee nimenomaan enemmän liikuttua.
        En yleensä tykkää seli-seli-selittämisestä, jos ihminen vähän tahallisesti haluaa ymmärtää väärin, mutta jos nyt sitten omalta kohdaltani selitän...en minäkään, kuten monet muutkaan, halua antaa "väärää" kuvaa vanhuudestaan tai "vanhuudestaan."
        Olen siinä onnellisessa asemassa (täytin juuri kesällä 70), ettei mulla ole vielä mitään ns. vakavampia sairauksia. Nivelrikko on varmasti hyvinkin monella, ei ole minulla reumaa...mistä ihmeestä sen sait päähäsi.
        Olen sitäpaitsi ihmeen hyvin sopeutunut näihin "pikkuvaivoihin", mutta en myöskään teeskentele olevani nuoren neidon kävelykunnossa. Askel askeleelta sopeudumme näköjään ikääntymiseen, odotin minäkin päivää, milloin hyväksyn, olen valmis rollin kanssa silloin tällöin liikkumaan. Jotkut tuntuvat häpeävän sitäkin, ja silloinhan liikkuminen jääkin hyvin vähäiseksi. Onneksi tämäkin päivä koitti!
        Naapurissani on nuorempi, jo hyvinkin huonosti liikkuva naisihminen (vakavampi sairaus, ongelma liikkumisessa), joka ei halua "näyttää" ihmisille sairauttaan ja sen takia ei juuri ulkosalla liiku. Tyhmää, eikö totta! Teettää sitä paitsi miehellään nykyisin lähes kaiken...no, nopeamminhan oman terveytensä huonontaakin.
        Heh, en näköjään ole muuttunut alkuperäisestä susmorsiimesta, eloisasta ja "hymy jo puolet on hyvettä-ihmisestä" miksikään toiseksi...ainakaan vielä! Enkä toen totta naisellisuudestanikaan ole mitään menettänyt.
        Mitähän minä nyt tällaisesta rupesin paasaamaan. Onneksi minulla ei ole mitään kipuja, kiitos varmaan osaksi tuoreinkiväärin käyttämisestä päivittäin jo vuosikaudet, ennakkoon siis. Ne, joilla ei nivelrikkoa ole, tai se esiintyy erilaisena, eivät tietysti tiedä vauhdin hiljenemisestä, koska jalka väsyy helpommin jalkapöydän lihasten jostain laskeumasta, voimisteluttamiset ovat tärkeitä myös. Ja ilman muuta kevyempi paino kannettavanaan on helpompi liikkua.
        Hymyä huuleen ja liikkumaan...vaikka rollin kanssa...ei olla ihan haudan partaalla vielä, vaikka susmorsiimeenkin törmäisitte tuolla kivan syksyisillä teillä!

• Viikonloppu tuli taas yllättäin, kyllä nämä päivät menee nopeaan, Kerronkin heti alkuun että, sunnuntai aamulla ei kannata mennä punnitsemaan kun ollaan vasta pari päivää oltu pudotus linjalla, kyllä tämä tästä mukavasti lähtee käyntiin, toivottavasti kaikilla muillakin kuin minulla. Ja sitten syömisiin ja juomisiin.

- 5-½6 aamukaffeeta pieni voileipä sipaisu oivariinia kurkkua
      -10 kaurapuuroa 2 dl mustikkasopalla (makeutus hermesetas)
      - välipaloina luumuja päivänmittaan
      - 14,30 juuressose keitto (ohje myöhemmin) 2 voileipää tomaatilla, oivariinilla
      -18,00 teetä kilorinkeli korppu.

Juures sose keiton tein vain pienen, nämä keitot ovat suositeltavia ja kun tekee pieniä satseja keralla niin saa vaihtelua, kun vaihtelee juureksia, tälläkertaa tein näin :

2 porkkanaa, 2 pientä perunaa- kypssäksi ja Bamixilla ( sauvasekoitin) soseeksi
      maustoin basilikaa, tinjamia, herbamarella ja ruokalusikallinen tuorejuustoa ja hyvää tuli

Vettä join päivänmittaan runsaasti ja vitamiinit perään. tuli sekin puoli hoidettua, ja ulkona liikuin noin 1 tunnin verran ja kävellen, tällainen oli minun eilinen päiväni laihduttaessa, nyt tulkaa kertomaan minkälainen teillä oli ?

Laiska-Lasselle senverran vaan että kyllä nyt putosin kärryiltäsi, kuin eno veneestä.

No niin, hyvää alkanutta päivää kaikille.

• otin vain yhtenä esimerkkinä, en puhu mitään, aionko kovinkaan mitään tiettyjä kaavoja noudattaa...tulin mukaan, jotta muistaisin paremmin, mitä suuhuni laitan. Hiilihydraattien vähentäminen on minulle sopivaa, voita käytän, jos käytän, en mitään leikkirasvoja. Onneksi en makeasta välitäkään, hedelmiä, juureksia, vihanneksia olen vaistomaisesti yhä enemmän ruvennut käyttämään. Joitakin yritän noudattaa, kuten ei rasvoja ja hiilihydraatteja yhtäaikaa, leivissäkin on huomattavia eroja hiilihydraattien määrissä, ja kaikkein terveellisintä on kaiketi aivan pikkuhiljaa pudottaa painoaan, tulevat ne syöntitottumukset melkein itsestään. Joku viisas on sanonut, että oma perustyyppinsä on terveellisintä säilyttää, ei pulleammasta kovin laihaa tai laihuliinista pulskaa. Ei ole vahingollistakaan olla pulskempi, jos sellainen on vauvasta lähtien ollut, tai päinvastoin.
        No, nyt tuli kirjoiteltua enemmän...maanantaina lähen sinne Prahan matkalle...kerronpa sitten, mitä siellä syötiin.
        Hauskutukses kirjoitan tsekiksi sellaisen esimerkin tsekin kielestä, niinkuin meillä on tämä leikillinen hoku "vesihiisi sihisi hississä", niin heillä: Strc prst skrz krk = tunge sormet kurkkuusi (suomennettuna suunnilleen näin!)

• katleija4
        susmorsian kirjoitti:

otin vain yhtenä esimerkkinä, en puhu mitään, aionko kovinkaan mitään tiettyjä kaavoja noudattaa...tulin mukaan, jotta muistaisin paremmin, mitä suuhuni laitan. Hiilihydraattien vähentäminen on minulle sopivaa, voita käytän, jos käytän, en mitään leikkirasvoja. Onneksi en makeasta välitäkään, hedelmiä, juureksia, vihanneksia olen vaistomaisesti yhä enemmän ruvennut käyttämään. Joitakin yritän noudattaa, kuten ei rasvoja ja hiilihydraatteja yhtäaikaa, leivissäkin on huomattavia eroja hiilihydraattien määrissä, ja kaikkein terveellisintä on kaiketi aivan pikkuhiljaa pudottaa painoaan, tulevat ne syöntitottumukset melkein itsestään. Joku viisas on sanonut, että oma perustyyppinsä on terveellisintä säilyttää, ei pulleammasta kovin laihaa tai laihuliinista pulskaa. Ei ole vahingollistakaan olla pulskempi, jos sellainen on vauvasta lähtien ollut, tai päinvastoin.
        No, nyt tuli kirjoiteltua enemmän...maanantaina lähen sinne Prahan matkalle...kerronpa sitten, mitä siellä syötiin.
        Hauskutukses kirjoitan tsekiksi sellaisen esimerkin tsekin kielestä, niinkuin meillä on tämä leikillinen hoku "vesihiisi sihisi hississä", niin heillä: Strc prst skrz krk = tunge sormet kurkkuusi (suomennettuna suunnilleen näin!)

Jos meinaan laihtua, on kaloritasoni pudotettava n. 800 kcaloriin. Tarve on niin pieni kulutukseen nähden. En kuitenkaan liiku päivittäin tarpeeksi, vaikka kuntosalilla käynkin kerran viikossa ja pari kolme kertaa kesässä poljen Turusta Naantaliin ja takaisin (42km). Kerrostalossa asuvana ei ole hyötyliikuntaa arjessa muuta kuin siivous ja asioilla käynti.

En viitsi itseäni laihduttajaksi kutsua, pikeminkin painon tarkkailijaksi. Ellen tarkkailisi, olisin 200 kiloinen. Laihdutus vaatii aina sytykettä ja kainalosauvoja. Lipsuminen kostautuu heti.
        Sokeria en käytä, Benecol 32% 5 tl/pv. Öljyä ruoanlaitossa ja salaateissa. Heikkoutena leipä, tosin ruisleipä. Näkkileipää ei kannata kotiin ostaa.

Minä kannatan monipuolista ruokavaliota. Kyllä tähän aikaan vuodesta kelpaa, kun kotimaisia kasviksia on saatavana, joista kaali on yliveto (vuoden vihannes muuten). Mieluiten laitan kaalia kannellisessa wokissa. Siihen voi sitten lisätä mitä tahtoo. Saa vatsansa täyteen vähillä kaloreilla.

Heikkous: en erota nälkää mieliteosta. Siksi selvät ruoka-ajat ja -määrät. Lääkitys ja ruokalu sovitettava yhteen.

Kyllä siitä on apua, jos asian ottaa näin esille toisten kanssa. Motivaatiolla on tärkeä osuus. Tulkaa nyt ketjuun kunnolla pyöreät ihmiset, eikä vaan ne joilla jotain pari kiloa on liikaa.

• Mathilda**
        katleija4 kirjoitti:

Jos meinaan laihtua, on kaloritasoni pudotettava n. 800 kcaloriin. Tarve on niin pieni kulutukseen nähden. En kuitenkaan liiku päivittäin tarpeeksi, vaikka kuntosalilla käynkin kerran viikossa ja pari kolme kertaa kesässä poljen Turusta Naantaliin ja takaisin (42km). Kerrostalossa asuvana ei ole hyötyliikuntaa arjessa muuta kuin siivous ja asioilla käynti.

En viitsi itseäni laihduttajaksi kutsua, pikeminkin painon tarkkailijaksi. Ellen tarkkailisi, olisin 200 kiloinen. Laihdutus vaatii aina sytykettä ja kainalosauvoja. Lipsuminen kostautuu heti.
        Sokeria en käytä, Benecol 32% 5 tl/pv. Öljyä ruoanlaitossa ja salaateissa. Heikkoutena leipä, tosin ruisleipä. Näkkileipää ei kannata kotiin ostaa.

Minä kannatan monipuolista ruokavaliota. Kyllä tähän aikaan vuodesta kelpaa, kun kotimaisia kasviksia on saatavana, joista kaali on yliveto (vuoden vihannes muuten). Mieluiten laitan kaalia kannellisessa wokissa. Siihen voi sitten lisätä mitä tahtoo. Saa vatsansa täyteen vähillä kaloreilla.

Heikkous: en erota nälkää mieliteosta. Siksi selvät ruoka-ajat ja -määrät. Lääkitys ja ruokalu sovitettava yhteen.

Kyllä siitä on apua, jos asian ottaa näin esille toisten kanssa. Motivaatiolla on tärkeä osuus. Tulkaa nyt ketjuun kunnolla pyöreät ihmiset, eikä vaan ne joilla jotain pari kiloa on liikaa.

Mukana viime kerralla olin minäkin, ja pahoillani olin kun kiinnostus ketjuun loppui. Mutt aika hyvin olen kuitenkin saanut noudatettua tuota omaa pudotusohjelmistoa, vain pari kiloa tullut lisää kesäkauden herkkujen parissa. Pyöreyttä kuitenkin on, enkä sitä häpeä, sanovatkin jotkut, että vanhemmiten lievä pyöreys on hyväksi.
        No, kuitenkin muutaman kilon pudotus on paikallaan, joten saanen liittyä joukkoon tummaan....?

Kala ja kalastaminen on intohimoni, joten paljon tuli kesäaikaan virveliä heitettyä, onkea veteen viskattua, haukea ja ahventa nousi hyvin, ja vieläkin, ovat nuo ahvenet heikkoja katkaravun perään,
        joten savustamista riittää, hauenkin fileroin ja savustan, paljon vaan tilliä päälle ja merisuolaa vain mausteeksi, ja hyvää on eikä liikaa rasvaa ole. Salaattia ja pari perunaa lisukkeeksi, voi kun on hyvää!

Mökillä menee vielä ainakin ensi viikko, joten piipahtelen vain sillon tällöin kaupungissa, joten osallistumiseni on harvaa, mutta joukon jatkeena koitan olla!

Painon pudotus intoa kaikille, ja kiitos Monicalle, kun taas aloitit tämän tuiki tärkeän ketjun!

• pullukkainen+
        katleija4 kirjoitti:

Minulla on 30 kiloa ihannepainoon, mutta koska olen perusterve ja jaksan liikkua, en näe syytä laihdutukseen. Ukkoni pitää minua viehättävänä tällaisena, miksi tulisin tänne tiliä syömisistäni tekemään. Laihalla luutkin katkeilevat helpommin ja ovat kurttuisia, kävivarrtet ja kaula täynnä helttoja. Minä olen pyöreä ja kiinteä, olkoon sitten läskiä se pulleus.Hellemekkoki näytti minun päällä paljon paremmalta kuin laihalla naapurin eukolla. Naapurin äijän silmistäki sen huomasi. ;)

• sinisirkku-
        Mathilda** kirjoitti:

Mukana viime kerralla olin minäkin, ja pahoillani olin kun kiinnostus ketjuun loppui. Mutt aika hyvin olen kuitenkin saanut noudatettua tuota omaa pudotusohjelmistoa, vain pari kiloa tullut lisää kesäkauden herkkujen parissa. Pyöreyttä kuitenkin on, enkä sitä häpeä, sanovatkin jotkut, että vanhemmiten lievä pyöreys on hyväksi.
        No, kuitenkin muutaman kilon pudotus on paikallaan, joten saanen liittyä joukkoon tummaan....?

Kala ja kalastaminen on intohimoni, joten paljon tuli kesäaikaan virveliä heitettyä, onkea veteen viskattua, haukea ja ahventa nousi hyvin, ja vieläkin, ovat nuo ahvenet heikkoja katkaravun perään,
        joten savustamista riittää, hauenkin fileroin ja savustan, paljon vaan tilliä päälle ja merisuolaa vain mausteeksi, ja hyvää on eikä liikaa rasvaa ole. Salaattia ja pari perunaa lisukkeeksi, voi kun on hyvää!

Mökillä menee vielä ainakin ensi viikko, joten piipahtelen vain sillon tällöin kaupungissa, joten osallistumiseni on harvaa, mutta joukon jatkeena koitan olla!

Painon pudotus intoa kaikille, ja kiitos Monicalle, kun taas aloitit tämän tuiki tärkeän ketjun!

se juuressosekeitto! Mökillä kun on omppusosekeitokset meneillään, niin ostin valmista juuressosetta

Pirkan, ja 1/3 osa pötkylästä riitti hyvin ateriaan. Tilkka kevytmaitoa, ripaus suolaa ja ½ tl. hunajaa,1 pippurinkierros kattilan yllä. Raastoin sekaan kuivahtanutta hollantilaista vahvaa juustoan ½ dl, kyllä oli sopiva lounasateria. Täytyy ottaa mitä jääkaapista löytyy:D Kiva kun saa ideoita!

Ps. Kun työt on tehty hyvin, seuraa rauhallinen lepo :) moikka...

• Mathilda** kirjoitti:

ja tervetuloa, kiva että lähdet mukaan taas pudotamaan painoa,
        ja siinä samassa saadaan terveyttäkin, ja kummasti se yleiskuntokin
        kohenee kun paino putoaa.

Hyvä kun kerroit että et jokapäivä ole mukana kun aikasi menee muualla,
        että en ihmettele sitä, Sinä muistatkin mitenkä homma menee, jos et niin,
        lueppa tuolta alusta jossa kerron, kuinka edetään.

olet mainio kalanainen kun vielä annat ohjeetkin mitenkä teet
        kalojen kanssa kun olet ensin ravuilla pyydystänyt ne, niinhän
        se pitääkin jakaa tietoa muilekin.

Ny sitten vaan keksimään, mitä suuhunsa panee ja kuinka paljon,
        on siinäkin oma mielenkiintonsa, että kun löytää taas ne oikeat ruuat jotka
        sopii painon pudotukseen.

Mukava kuulla että et ole päästänyt painoasi pahemmin nousemaan
        eli olet onnistunut melko hyvin painon hallinassa, siitä on hyvä jatkaa

Intoa ja yritystä joka päivälle,

• pullukkainen+ kirjoitti:

Minulla on 30 kiloa ihannepainoon, mutta koska olen perusterve ja jaksan liikkua, en näe syytä laihdutukseen. Ukkoni pitää minua viehättävänä tällaisena, miksi tulisin tänne tiliä syömisistäni tekemään. Laihalla luutkin katkeilevat helpommin ja ovat kurttuisia, kävivarrtet ja kaula täynnä helttoja. Minä olen pyöreä ja kiinteä, olkoon sitten läskiä se pulleus.Hellemekkoki näytti minun päällä paljon paremmalta kuin laihalla naapurin eukolla. Naapurin äijän silmistäki sen huomasi. ;)

ja yrität lohduttaa itse minääsi että kaikki hyvin, vaikka kannat 30 / kilon ylimääräistä voipakettia mukanasi, eikä siinä vielä kaikki sisäkalusi rasvottuu kovaa vauhtia ja liikakilot antaa monille sairauksille sysäyksen, tätä puolta asiassa et ottanut huomioon vaan,,,,, mitä miehet sanoi,,,,, aika pinnallista, kun kysymys on terveydestä, vaikkakin tällähetkellä olet terve niin, huomenna voi olla toisin, jota en toivo.

• Maalaismies*

Viimeisimpien tutkimusten mukaan ilääntyneille suositeltava painoindeksialue on 24-29. Painoindeksin ollessa alle 24 sairastuvuus ja ennenaikaisen kuoleman riski lisääntyvät. Ravitsemustila voidaan arvioida käyttämällä MNA-testiä: http://www.mna-elderly.com/forms/MNA_finnish.pdf#search="MNA forms Finnish"

Tällainen tieto löytyy Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksista ikääntyneille (2010).

• hyvästi laihdutus !

Minä saan lihoa 10 kg tuon mukaan ! Olen 165 / 70. Nyt lihotuspalsta pystyyn, kuka alkais vetää ?

• Maalaismies*
        hyvästi laihdutus ! kirjoitti:

Minä saan lihoa 10 kg tuon mukaan ! Olen 165 / 70. Nyt lihotuspalsta pystyyn, kuka alkais vetää ?

Nyt tosiaan lievä lihavuus ikääntyville katsotaan hyväksi. "Ravitsemussuositukset ikääntyville" (2010) on mielenkiintoista luettavaa. Eniten huolta aiheuttaa heikko ravitsemus yli 7-kymppisillä. Painon suhteen molemmat ääripäät näyttävät olevan pahasta, niin liika laihuus kuin lihavuuskin. Vanhetessa yleensä laihtuminen vie voimat ja terveyden.

• Painoindeksi 30,2 ja rasva% 18,1.

Tunnottomat indeksit vaativat soveltavaa tulkintaa!

• Maalaismies* kirjoitti:

Nyt tosiaan lievä lihavuus ikääntyville katsotaan hyväksi. "Ravitsemussuositukset ikääntyville" (2010) on mielenkiintoista luettavaa. Eniten huolta aiheuttaa heikko ravitsemus yli 7-kymppisillä. Painon suhteen molemmat ääripäät näyttävät olevan pahasta, niin liika laihuus kuin lihavuuskin. Vanhetessa yleensä laihtuminen vie voimat ja terveyden.

Luulempa minäkin että molemmat on huono juttu, liika lihavat ja laihat, mutta kun on koko ikänsä ollut suurinpiirtein saman painoinen niin luulempa, että se on kaikkein terveellisintä jos nyt pari kolme kiloa heittää niin se ei varmasti elon kaareeen tee mutkia.

Mielenkiintoista, minä olen aina katsonut peiliin kun olen huomannut että nyt on aika taas palata päiväjärjestykseen kilojen suhteen, viimeistään silloin kun vaatteet hieman kiristää.

Uskonkin että kaikki jotka nyt on mukana, tietävät itse onko tarvetta pudottaa painoaan, minä vaan itse otan pari kolme kiloa pois, ja siltikään en ole laiha, painan nyt 60 kg ja lihaa on luiden päällä, että kukaan joka on nähnyt minut ei voi sanoa että olisin laiha, olen sen enenkin sanonut että luuni ovat pienet siksi painoni on mikä on,

Mutta jos voi valita kahdesta pahasta niin kyllä ennen olen laihempi kuin lihava,

Lopuksi sanoit että laihuus vie voimat ja terveyden, kyllä liikalihavuus on myöskin hyvin vaarallista sairauksien suhteen, kun lukee lääkärien kehotuksia sairauksien suhteen niin, käskevät pudottamaan painoa jotka ovat lihavia. Oli sairaus mikä vaan, se katsotaan niin terveydelle vaaraksi, olempa joskus lukenut että liha on käymistilassa olevaa ihraa , tiedä häntä sitten.

• monica kirjoitti:

Luulempa minäkin että molemmat on huono juttu, liika lihavat ja laihat, mutta kun on koko ikänsä ollut suurinpiirtein saman painoinen niin luulempa, että se on kaikkein terveellisintä jos nyt pari kolme kiloa heittää niin se ei varmasti elon kaareeen tee mutkia.

Mielenkiintoista, minä olen aina katsonut peiliin kun olen huomannut että nyt on aika taas palata päiväjärjestykseen kilojen suhteen, viimeistään silloin kun vaatteet hieman kiristää.

Uskonkin että kaikki jotka nyt on mukana, tietävät itse onko tarvetta pudottaa painoaan, minä vaan itse otan pari kolme kiloa pois, ja siltikään en ole laiha, painan nyt 60 kg ja lihaa on luiden päällä, että kukaan joka on nähnyt minut ei voi sanoa että olisin laiha, olen sen enenkin sanonut että luuni ovat pienet siksi painoni on mikä on,

Mutta jos voi valita kahdesta pahasta niin kyllä ennen olen laihempi kuin lihava,

Lopuksi sanoit että laihuus vie voimat ja terveyden, kyllä liikalihavuus on myöskin hyvin vaarallista sairauksien suhteen, kun lukee lääkärien kehotuksia sairauksien suhteen niin, käskevät pudottamaan painoa jotka ovat lihavia. Oli sairaus mikä vaan, se katsotaan niin terveydelle vaaraksi, olempa joskus lukenut että liha on käymistilassa olevaa ihraa , tiedä häntä sitten.

pituuteni joka on ollut 163 mutta lienee kai nyt vähän vähemmän, kai sitä on kasaan mennyt sentin kaksi.
        Tästä nyt voi sanoa tarkan mielipiteen jos haluaa.

• Maalaismies*
        laiska-lasse kirjoitti:

Painoindeksi 30,2 ja rasva% 18,1.

Tunnottomat indeksit vaativat soveltavaa tulkintaa!

Sinä treenaat kuin kilpa-urheilija ja sen mukaisesti paino/rasva-arvosi lienevät kohdallaan. MNA-testi on tehty ikä-ihmisiä varten, esim. minua joka ensi helmikuussa täytän 80. Minun paino-indeksini jää hiukan alle 24:n. Minäkin treenaan yläkanttiin, joka kuitenkin tarkoittaa ihan muuta kuin sinun treenisi.

Oletko suunnitellut painopisteen vähittäistä muuttamista kevyempään ja liikunnallisempaan suuntaan? Tuota menoa jatkaessasi tulee seinä eteen nivelten ym. kuluessa ennenaikaisesti. En tarkoita treenauksen lopettamista enkä edes vähentämistä vaan painopisteen muuttamista.

• sinisirkku-
        Maalaismies* kirjoitti:

Sinä treenaat kuin kilpa-urheilija ja sen mukaisesti paino/rasva-arvosi lienevät kohdallaan. MNA-testi on tehty ikä-ihmisiä varten, esim. minua joka ensi helmikuussa täytän 80. Minun paino-indeksini jää hiukan alle 24:n. Minäkin treenaan yläkanttiin, joka kuitenkin tarkoittaa ihan muuta kuin sinun treenisi.

Oletko suunnitellut painopisteen vähittäistä muuttamista kevyempään ja liikunnallisempaan suuntaan? Tuota menoa jatkaessasi tulee seinä eteen nivelten ym. kuluessa ennenaikaisesti. En tarkoita treenauksen lopettamista enkä edes vähentämistä vaan painopisteen muuttamista.

näkyi olen 26 , joten lievää ylipainoa on entisten laskentatapojen mukaa. En kyllä ota minkäänlaista stressiä sen suhteen, katson lähinnä ruuan laadun ja monipuolisuuden olevan tärkeintä. Koko kesänä ei mikään rasvainen ruoka vedä, pikemminkin salaatit, keitot ja kala. Pidän leivästä, mutta yleensä se jää pariin kolmeen palaan päivässä. Kahvileipää syön hyvin harvoin, täytekakuista ja leivoksista en välitä ollenkaan, jäätelökään ei kuulu herkkuihini.

Tuoresuolattu kala on mieliruokaa, idut-vihanneswokit-äyriäisetkin-sushikääröt:D--- Nyt tuli kyllä niin nälkä,
        että iltapalan aika on nyt justiinsa! Se on sitä tuoresuolattua, moikka....

• varmaan hyviä
        sinisirkku- kirjoitti:

näkyi olen 26 , joten lievää ylipainoa on entisten laskentatapojen mukaa. En kyllä ota minkäänlaista stressiä sen suhteen, katson lähinnä ruuan laadun ja monipuolisuuden olevan tärkeintä. Koko kesänä ei mikään rasvainen ruoka vedä, pikemminkin salaatit, keitot ja kala. Pidän leivästä, mutta yleensä se jää pariin kolmeen palaan päivässä. Kahvileipää syön hyvin harvoin, täytekakuista ja leivoksista en välitä ollenkaan, jäätelökään ei kuulu herkkuihini.

Tuoresuolattu kala on mieliruokaa, idut-vihanneswokit-äyriäisetkin-sushikääröt:D--- Nyt tuli kyllä niin nälkä,

nuo sushit ja äyriäiset, ei vaan ole varaa koskaan niihin ollut. Kuhafileet maksoi tänän 37 euroo kilo, kalapuikkoja sai alle 2 euroo paketti. Että silleen.

• sivupersoona***
        varmaan hyviä kirjoitti:

nuo sushit ja äyriäiset, ei vaan ole varaa koskaan niihin ollut. Kuhafileet maksoi tänän 37 euroo kilo, kalapuikkoja sai alle 2 euroo paketti. Että silleen.

Ei mennyt tämä päivä suunnitelmien mukaan, mokasin. Aamupala on aina mallikelpoinen. Kahvi ykkösmaito 1dl, 30g leipää, päälle 20g ylikypsää lihaa, juustoa tai kananmuna.
        Kävin kaupungilla asioilla ja siinä vierähti aikaa, kaupasta ostin lihakaalilaatikon. Nälkäisenä ei pitäisi kauppaan mennä. Kotiin päästyäni nälissäni ja klo 16 olin popsinut sen 380g kaalilaatikoa, pari ohutta ruisleipäpalaa ja lasillisen (r) maitoa. Näistä ruoista kertyi 19 pistettä, joka ylitti sen sallitun 17. Ne on nuo valmisruoat niin runsaskalorisia.
        Pitäisi nyt olla syömättä loppupäivän, jota monulla on vielä jäljellä puoleen yöhön asti.
        katleija4

• sivupersoona*** kirjoitti:

Ei mennyt tämä päivä suunnitelmien mukaan, mokasin. Aamupala on aina mallikelpoinen. Kahvi ykkösmaito 1dl, 30g leipää, päälle 20g ylikypsää lihaa, juustoa tai kananmuna.
        Kävin kaupungilla asioilla ja siinä vierähti aikaa, kaupasta ostin lihakaalilaatikon. Nälkäisenä ei pitäisi kauppaan mennä. Kotiin päästyäni nälissäni ja klo 16 olin popsinut sen 380g kaalilaatikoa, pari ohutta ruisleipäpalaa ja lasillisen (r) maitoa. Näistä ruoista kertyi 19 pistettä, joka ylitti sen sallitun 17. Ne on nuo valmisruoat niin runsaskalorisia.
        Pitäisi nyt olla syömättä loppupäivän, jota monulla on vielä jäljellä puoleen yöhön asti.
        katleija4

painonpudotuksesta on ihan hyvä !
        Kyllä hoikka ihminenkin voi olla hyväkuntoinen. Riippuu niistä syömisistä ja liikkumisista. Tosiaankin moniin sairauksiin lääkärit ehdottavat tuota painon pudotusta, jos ylikiloja kuljettaa mukanaan.
        2 tyypin diabetekseen ensimmäinen hoito on painon pudotus. Vaikka vaan muutama kilo- moni on jo sillä autettu, moniin nivelsairauksiin liika paino on pahasta. Verenpaineen ensihoito on painonpudotus. moneen muuhunkin käypä hoito.
        En itsekkään ole ylipainoinen, mutta luuntieystutkimuksessa todettiin olevan ikään nähdet tavallista vahvemmat luut. Joten sekään ei pidä paikkaansa ,että pienillä ja hoikilla olisi heikot luut.
        Nimittäin jos syö oikeanlaista ja terveellista ruokaa. Noin arkielämässä. Herkutellakin voi joskus täysin siemauksin. Ja olo on hyvä ja kevyt. Ja jaksaa.
        Ja naisille tärkeää, kohottaahan se itsetuntoa kun on päässyt tavoitteeseen johon on pyrkinyt.
        Eikä vaatteet kiristä. Pudotin joskus 25 kg ,joten tiedän mistä puhun. Silloin päätin etten ikinä paina niin paljoa, jos se itsestä riippuu.

Oma valinta on jos haluaa olla pullukka ( jos terveys sallii sen ) ja mies ihailee niin mikä ettei.
        Tuen hengessä kaikkia painonpudottajia. Hyvä Monica, Tärkeä ketju.

• ei läski
        monica kirjoitti:

sama, kuin sinullakin. Olen 164 cm pitkä, mutta runsas liikunta ja nyt nuo marjastamiset ja sienestämiset ovat pudottaneet painoa 3 kg. Pitääkö olla huolissaan, kuntoni tuntuu olevan hyvä ja syön mielestäni hyvin ja terveellisesti. Paino ei nouse, vaikka haluaisin entisen painoni takaisin. Olenko alipainoinen?

• ruokakii
        sinisirkku- kirjoitti:

kalliimpaa kuin kenelläkään muulla. DDDD

• sinisirkku-ek
        varmaan hyviä kirjoitti:

sitä saa ostaa merilevä levyjä ja kääriä niihin riisiä ja maustaa hieman soijalla. Sitten laittaa kalaa mistä pitää ja piparjuuritahnaa mausteeksi.:) On ne kalliita ostaa valmiina.Se rullaaminen on aika helppoa kun siihen paneutuu.

Kuha onkin kallis kala, itse ostin kirjolohta ja tuoresuolasin sen. Ahvenesta pidän myös ja hauestakin paistettuna. Ja silakka muusin kanssa on ihan ihana ateria! Niitä äyriäisiä syön kyllä harvoin kun niissä on sitä kolesterolia!

Lahnasta tykkäisin, mutta harvoin sitä saa...

• olemattomiin
        ruokakii kirjoitti:

kalliimpaa kuin kenelläkään muulla. DDDD

Tyhjentäkää ensin taskunne kivistä, enää ei myrskyjä ole odotettavissa....ja...painonne putoaa

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

Olen seurannut painonpudotusketjujasi monica, joskus kommentoinutkin; ne ovat olleet aina hyviä ja terveellisiä. Uskallan sanoa näin koska olen vuosikymmeniä yrittänyt päästä selville, miten tulisi olla ja elää ravinnon kanssa.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan kirjanen 2010: "Ravitsemussuositukset ikääntyneille" on tarkoitettu lähinnä hoidossa oleville. Kotona asuvat, mihin varmasti suurin osa meistä palstalle kirjoittavista kuuluu, osaavat syödä terveellisesti ja pitää painonsa kohdallaan.

"Mielenkiintoista, minä olen aina katsonut peiliin kun olen huomannut että nyt on aika taas palata päiväjärjestykseen kilojen suhteen, viimeistään silloin kun vaatteet hieman kiristää". Näin kirjoitat ja se on hyvä mittari. Siinä se on!

Virhe- tai aliravitsemuksen yleisyys yli 65-vuotiailla on tutkimusten mukaan pahin sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Sitten tulevat muistisairaat ja kotihoidon asiakkaat. Kotona asuvat selviävät hyvin, ts. syövät terveellisesti.

D-vitamiiinin ja proteiinin riittävää saantia kovasti painotetaan. Yleensä vaikeudet alkavat 75-ikävuoden jälkeen.

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

pituuteni joka on ollut 163 mutta lienee kai nyt vähän vähemmän, kai sitä on kasaan mennyt sentin kaksi.
        Tästä nyt voi sanoa tarkan mielipiteen jos haluaa.

Muutama lisäkilo ei olisi pahitteeksi, mutta käsitän sinun tekevän hienosäätöä ettei tarvitse mennä vaatekauppaan. Se on järkevää!

Jos ihminen on koko ikänsä ollut roimasti ylipainoinen, hän ei yleensä elä näin vanhaksi. Tässä iässä (70 ) po. kirjanen neuvoo ettei kovin suuriin laihdutuksiin kannata enää lähteä. Tai jos lähtee, niin ei kiirehtien. Yleensä nopeita suuria painonvaihteluita neuvotaan välttämään.

(Esittämäni mielipiteet ovat Valtion ravitsemusneuvottelukunnan julkaisemasta kirjasesta 2010: "Ravitsemussuositukset ikääntyneille").

Muutama lisäkilo ei olisi pahitteeksi, mutta käsitän sinun tekevän hienosäätöä ettei tarvitse mennä vaatekauppaan. Se on järkevää!

Jos ihminen on koko ikänsä ollut roimasti ylipainoinen, hän ei yleensä elä näin vanhaksi. Tässä iässä (70 ) po. kirjanen neuvoo ettei kovin suuriin laihdutuksiin kannata enää lähteä. Tai jos lähtee, niin ei kiirehtien. Yleensä nopeita suuria painonvaihteluita neuvotaan välttämään.

(Esittämäni mielipiteet ovat Valtion ravitsemusneuvottelukunnan julkaisemasta kirjasesta 2010: "Ravitsemussuositukset ikääntyneille").

ja se pitäisi olla kohdallaan, olin vajaa vuosi luuntiheys mittauksella ja tulos oli hyvä jopa Lääkäri kysäisi että onko minun luustoani jotenkin hoidettu, niin vastaisin ei kummemmin mitä itse olen sen eteen tehnyt,

Tuli mieleen kun silloin vietin Thaimaassa melkein vuoden, niin sainpahan D- vitamiinia varmati, että olisko se voinut vaikuttaa niin paljon että huomattiin. Siihen tulokseen tulin.

Mutta hyvä kun annat myönteistä lausuntoa joka onkin oikeudenmukaista, Meillä 70:sillä on kroppa sen mukainen minkäverran olemme sen eteen tehneet töitä ja nyt sitten korjaamme satoa jos niin on, sairauksille ei mitään mahda, varsinkaan niille joita ei ole ollut itse aiheutammassa.

Hyvä kun täsmensit kirjoitustasi, ja mukavaa päivän jatkoa

En piittaa kummastakaan!
        Minusta on luonnotonta yrittää puristaa ihmiset samoihin, keinotekoisiin raameihin.
        Hitonko väliä jollakin indeksillä on?

Rasvaprosentti kertoo jotain kehon rakenteesta ja sillä saattaa jopa olla yhteys terveyteen.
        "Nipistysmittauskin" on pitkälle suuntaa antava ja nyt tuo sähköinen analyysi teki minuun luotettavan vaikutuksen runsaan tietosisältönsä puolesta.
        Mukana mm. tiedot ravitsemustilasta, painonhallinnasta, terveysarvio ym. ym.

Minulle ikääntyminen merkitsee jatkuvaa luopumista.
        Kohdallani se tarkoittaa liukuvaa siirtymistä pienempiin vastuksiin ja liikenopeuksiin, pitempiin sarjoihin ja enemmän aikaa vaativiin palautuksiin sarjojen ja treenien välissä.
        Olen myös hiljalleen lisännyt aerobisten jumputusten osuutta harkoissani.
        Aikaa kuluu enemmän mutta sitähän minulla on.

Käyttämilläni vastuksilla en usko olevan merkitystä nivelten kulumisen kannalta.
        Sen sijaan, kokemusperäisesti osaan nyt varoa sidekudoksien pettämistä kertakuormituksissa.
        Uskon kipusignaalin merkitykseen. Sen sijaan lihaksen pakotus on harmitonta, asiaan kuuluvaa.

Nokkani vuoksi en voi harrastaa ulkoliikuntaa viileänäkään vuodenaikana, saati kylmänä.
        Keuhkoputket tulehtuvat.

Tärkeintä minulle on terveys.
        Tippaiitojen lausuman mukaan arvoni, verenpaine, kolestroli, sokeri, maksat, haimat pernat yms. mitä niitä nyt onkaan, ovat nuoren, terveen, liikuntaa harrastavan miehen tasossa.

Aloitin 6-kymppisenä 38:n vuoden tauon jälkeen.
        Lähestyessäni 67:aa en uskalla, enkä haluakaan ajatella kovin pitkälle eteen päin.
        Osaamiseni ja mielenkiintoni puitteissa yritän hidastaa elimistöni rappeutumista ja ottaa irti jokaisesta päivästä sen minkä saan.
        Mieluummin päivä leijonana kuin vuosi hiirenä!

Jos olen sinun ikäisenä sen verran tolkussani että pystyn hyödyntämään silloin käytössä olevaa tekniikkaa niin olen hiton tyytyväinen.
        Tiedän tuttavapiirissäni muutaman tapauksen jossa kaveri on kuollut hyväkuntoisena.
        Lieneekö tuo hassumpikaan vaihtoehto enää tämän ikäisenä? Riippuu elinkumppanista.

Ps. Vielä rasvoista!
        Vaimoni kroonisen, arkista oloa ajatellen harmittoman sairauden paljastuttua antoi hoitava lääkäri määräyksen nostaa painoa.
        Kertoi yhden pahan mahataudin saattavan olevan kohtalokas.

162cm / 52kg ikänsä painoaan ajatellut ihminen ryhtyi suurella nautinnolla syömään paakelseja, täytekeksejä pullaa yms.
        58kg riitti lääkärille.
        Ainakin tässä tapauksessa sitä laardiakin tarvitaan!

Mutta nyt, puolen tunnin kuluttua salille tekemään viikon maastavedot.
        Arkisin ei saa kolista.
        Sarjojen viimeiset toistot tulevat vapaasti alas viimeiset 10cm.
        Rakennuksen runko tärähtää vaikka painot eivät hurmaakaan.
        Toistaiseksi selkäkipu on minulle kokematon tuttavuus.
        Mave ja maha, pettämätön yhdistelmä!

• sivupersoona*** kirjoitti:

katleija4

että tämä kirjoituksesi on lauantaipäivää, eli kirjoitit niinkuin samasta päivästä jota vietimme, minä vähän tarkennan kirjoituksiasi, mutta jos sinulle sopii niin palataan siihen että kirjoitetaan aina eilisen päivän tiedot, ne on sitten varmaa tietoa, kun päivä on mennyt jo. Enkä minäkään sitten sekoile päivissä.

Kerroit että söit vähän liikaa kun pisteytys ei mennyt niinkuin piti, no,,,, se on helppo korjata kun otat tänään vähän tiukemman otteen niin se tasaa sen tilanteen. kerroit jo eilen tasaavasi tilanteen, kävikö niin ???

No niin tsemppiä ja eteenpäin vaan sitkeästi.

• Maalaismies*
        laiska-lasse kirjoitti:

En piittaa kummastakaan!
        Minusta on luonnotonta yrittää puristaa ihmiset samoihin, keinotekoisiin raameihin.
        Hitonko väliä jollakin indeksillä on?

Rasvaprosentti kertoo jotain kehon rakenteesta ja sillä saattaa jopa olla yhteys terveyteen.
        "Nipistysmittauskin" on pitkälle suuntaa antava ja nyt tuo sähköinen analyysi teki minuun luotettavan vaikutuksen runsaan tietosisältönsä puolesta.
        Mukana mm. tiedot ravitsemustilasta, painonhallinnasta, terveysarvio ym. ym.

Minulle ikääntyminen merkitsee jatkuvaa luopumista.
        Kohdallani se tarkoittaa liukuvaa siirtymistä pienempiin vastuksiin ja liikenopeuksiin, pitempiin sarjoihin ja enemmän aikaa vaativiin palautuksiin sarjojen ja treenien välissä.
        Olen myös hiljalleen lisännyt aerobisten jumputusten osuutta harkoissani.
        Aikaa kuluu enemmän mutta sitähän minulla on.

Käyttämilläni vastuksilla en usko olevan merkitystä nivelten kulumisen kannalta.
        Sen sijaan, kokemusperäisesti osaan nyt varoa sidekudoksien pettämistä kertakuormituksissa.
        Uskon kipusignaalin merkitykseen. Sen sijaan lihaksen pakotus on harmitonta, asiaan kuuluvaa.

Nokkani vuoksi en voi harrastaa ulkoliikuntaa viileänäkään vuodenaikana, saati kylmänä.
        Keuhkoputket tulehtuvat.

Tärkeintä minulle on terveys.
        Tippaiitojen lausuman mukaan arvoni, verenpaine, kolestroli, sokeri, maksat, haimat pernat yms. mitä niitä nyt onkaan, ovat nuoren, terveen, liikuntaa harrastavan miehen tasossa.

Aloitin 6-kymppisenä 38:n vuoden tauon jälkeen.
        Lähestyessäni 67:aa en uskalla, enkä haluakaan ajatella kovin pitkälle eteen päin.
        Osaamiseni ja mielenkiintoni puitteissa yritän hidastaa elimistöni rappeutumista ja ottaa irti jokaisesta päivästä sen minkä saan.
        Mieluummin päivä leijonana kuin vuosi hiirenä!

Jos olen sinun ikäisenä sen verran tolkussani että pystyn hyödyntämään silloin käytössä olevaa tekniikkaa niin olen hiton tyytyväinen.
        Tiedän tuttavapiirissäni muutaman tapauksen jossa kaveri on kuollut hyväkuntoisena.
        Lieneekö tuo hassumpikaan vaihtoehto enää tämän ikäisenä? Riippuu elinkumppanista.

Ps. Vielä rasvoista!
        Vaimoni kroonisen, arkista oloa ajatellen harmittoman sairauden paljastuttua antoi hoitava lääkäri määräyksen nostaa painoa.
        Kertoi yhden pahan mahataudin saattavan olevan kohtalokas.

162cm / 52kg ikänsä painoaan ajatellut ihminen ryhtyi suurella nautinnolla syömään paakelseja, täytekeksejä pullaa yms.
        58kg riitti lääkärille.
        Ainakin tässä tapauksessa sitä laardiakin tarvitaan!

Mutta nyt, puolen tunnin kuluttua salille tekemään viikon maastavedot.
        Arkisin ei saa kolista.
        Sarjojen viimeiset toistot tulevat vapaasti alas viimeiset 10cm.
        Rakennuksen runko tärähtää vaikka painot eivät hurmaakaan.
        Toistaiseksi selkäkipu on minulle kokematon tuttavuus.
        Mave ja maha, pettämätön yhdistelmä!

Näytätpä hyvinkin ja hienosti katselevan eteenpäin. Elät upeaa aikaa ikäsi suhteen, voimaa on kuin pienessä kylässä. Hyvä asenne sulla!

Aerobisen puolen, siis hapen saannin olen havainnut yhä tärkeämmäksi vanhetessa. Onneksi pystyn ulkoilemaan säällä kuin säällä. Olen nykyisin sen lisäksi ottanut käyttööni joogien hengitysharjoituksia. Ne vahvistavat keuhkoja ihmeellisellä tavalla.

Rymistä menemään kunhan et säre itseäsi etkä punttisalin alla olevaa huoneustoa!

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

ja se pitäisi olla kohdallaan, olin vajaa vuosi luuntiheys mittauksella ja tulos oli hyvä jopa Lääkäri kysäisi että onko minun luustoani jotenkin hoidettu, niin vastaisin ei kummemmin mitä itse olen sen eteen tehnyt,

Tuli mieleen kun silloin vietin Thaimaassa melkein vuoden, niin sainpahan D- vitamiinia varmati, että olisko se voinut vaikuttaa niin paljon että huomattiin. Siihen tulokseen tulin.

Mutta hyvä kun annat myönteistä lausuntoa joka onkin oikeudenmukaista, Meillä 70:sillä on kroppa sen mukainen minkäverran olemme sen eteen tehneet töitä ja nyt sitten korjaamme satoa jos niin on, sairauksille ei mitään mahda, varsinkaan niille joita ei ole ollut itse aiheutammassa.

Hyvä kun täsmensit kirjoitustasi, ja mukavaa päivän jatkoa

D-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee luuston haurastumista. Thaimaan vuotesi vaikutti varmasti myönteisesti. Ravitsemussuosituksissa ehdotetaan meille vanhoille ympärivuotista D-vitamiinin lisää vaikkapa kalanmaksaöljystä.

Ravintosuositukset suosittelevat lisäämään täysjyväviljavalmisteita, tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja riittävän folaatin saannin varmistamiseksi.

Ei ole vaikeaa eikä kauhean kallistakaan kun muistaa vain käyttää.

• meri-kukka...
        Maalaismies* kirjoitti:

Olen seurannut painonpudotusketjujasi monica, joskus kommentoinutkin; ne ovat olleet aina hyviä ja terveellisiä. Uskallan sanoa näin koska olen vuosikymmeniä yrittänyt päästä selville, miten tulisi olla ja elää ravinnon kanssa.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan kirjanen 2010: "Ravitsemussuositukset ikääntyneille" on tarkoitettu lähinnä hoidossa oleville. Kotona asuvat, mihin varmasti suurin osa meistä palstalle kirjoittavista kuuluu, osaavat syödä terveellisesti ja pitää painonsa kohdallaan.

"Mielenkiintoista, minä olen aina katsonut peiliin kun olen huomannut että nyt on aika taas palata päiväjärjestykseen kilojen suhteen, viimeistään silloin kun vaatteet hieman kiristää". Näin kirjoitat ja se on hyvä mittari. Siinä se on!

Virhe- tai aliravitsemuksen yleisyys yli 65-vuotiailla on tutkimusten mukaan pahin sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Sitten tulevat muistisairaat ja kotihoidon asiakkaat. Kotona asuvat selviävät hyvin, ts. syövät terveellisesti.

D-vitamiiinin ja proteiinin riittävää saantia kovasti painotetaan. Yleensä vaikeudet alkavat 75-ikävuoden jälkeen.

totta, että aliravitsemuskin voi olla vaarana. Monesti he ovat kyllä jo valmiiksi sairaita, ruoka ei maistu tai imeydy oikein, tai eivät muista syödä tms. (muistamattomuus ).
        Silloin kun omaa painoani pudotin olin ainakin 40 v. nuorempi.
        Sysäyksenä aloitukselle monet perintölahjana saadut sairaudet. Oli pakko tehdä jotain.

Tämän ikäisenä noin suuri pudotus olisi jo vaarallista. Ainakin jonkun asiantuntevan seurannassa, jos olisi pakko. Tuommoinen pieni muutaman kilon juttu on ihan turvallista. Aina on välillä pakko itsekkin ne pari kolme kiloa karistella kun vaatteet eivän ala sopia päälle ! Tuleehan nyt paljon ruokavalistusta joka tuutista ja Googlesta lisää jos jotain ei tiedä. Kyllä välillä voi herkutella täysin siemauksin.......
        Noihin painoindekseihin ei tosiaankaan ole tuijottamista, ihmisen muu rakenne ja tyyppi ratkaisee enemmän. Ja pieni pyöreys, ellei ole terveysongelmia on ihan hyväksi.

Laiska-Lassella on ihan virheellinen nimimerkki. Tuommoista vauhtia kaikenlaisia harrasteita. eipä jouda laiskottelemaan. Kyllä siinä kuluukin kaikki mitä suuhunsa pistää. Liikunta, mikä vaan on tosi tärkeää. Jokaiselle se itselle sopiva tapa !

Tärkeintä terveellinen ruoka ja riittävä liikkuminen, muutapa ei voi tämän ikäiset mummut.
        Ja tsemppiä sille muutamalle kilolle kenestä siltä tuntuu.
        Taas on häipynyt tuo oikee nimim. pitää alkaa laskutehtävien suoritukseen. Jos se menee oikein...
        Hyvää päivänjatkoa kaikille !

• katleija4
        meri-kukka... kirjoitti:

totta, että aliravitsemuskin voi olla vaarana. Monesti he ovat kyllä jo valmiiksi sairaita, ruoka ei maistu tai imeydy oikein, tai eivät muista syödä tms. (muistamattomuus ).
        Silloin kun omaa painoani pudotin olin ainakin 40 v. nuorempi.
        Sysäyksenä aloitukselle monet perintölahjana saadut sairaudet. Oli pakko tehdä jotain.

Tämän ikäisenä noin suuri pudotus olisi jo vaarallista. Ainakin jonkun asiantuntevan seurannassa, jos olisi pakko. Tuommoinen pieni muutaman kilon juttu on ihan turvallista. Aina on välillä pakko itsekkin ne pari kolme kiloa karistella kun vaatteet eivän ala sopia päälle ! Tuleehan nyt paljon ruokavalistusta joka tuutista ja Googlesta lisää jos jotain ei tiedä. Kyllä välillä voi herkutella täysin siemauksin.......
        Noihin painoindekseihin ei tosiaankaan ole tuijottamista, ihmisen muu rakenne ja tyyppi ratkaisee enemmän. Ja pieni pyöreys, ellei ole terveysongelmia on ihan hyväksi.

Laiska-Lassella on ihan virheellinen nimimerkki. Tuommoista vauhtia kaikenlaisia harrasteita. eipä jouda laiskottelemaan. Kyllä siinä kuluukin kaikki mitä suuhunsa pistää. Liikunta, mikä vaan on tosi tärkeää. Jokaiselle se itselle sopiva tapa !

Tärkeintä terveellinen ruoka ja riittävä liikkuminen, muutapa ei voi tämän ikäiset mummut.
        Ja tsemppiä sille muutamalle kilolle kenestä siltä tuntuu.
        Taas on häipynyt tuo oikee nimim. pitää alkaa laskutehtävien suoritukseen. Jos se menee oikein...
        Hyvää päivänjatkoa kaikille !

Noihin sanoihisi voin yhtyä. Luin tänään Apteekkien Oma Plus lehdestä artikkelin vanhusten laihtumisesta.
        Lähde oli Valtion ravitsemusneuvottelukunnasta. Koskee ihan kotona eläviäkin eikä ainoastaan laitosasukkaita.
        Tutkimusten mukaan ikäihmisten laihtuminen ja vajaaravitsemus ovat isompi ongelma kuin lihominen. Keväällä julkaistiin uudet suositukset ravitsemuksesta. Sen mukaan ikäihmisten, joiden 70 vuoden ikäraja on ylitetty, suositeltava painoindeksi on 24-29 (tästähän maalaismieskin* kirjoitti), kun se työikäisillä on 19-25. Pieni pyöreys on hyväksi ikäihmisille. Noin minäkin aiemmin kerroin voivani paremmin lievässä ylipainossa (vanhan taulukon mukaan).
        Tästä näkee, että uutta tietoa saadaan kun tutkitaan. Tähän asti olemme samoja painoindeksilukuja pitäneet.

Koska vielä joudun tarkkailemaan painoani lihomisen suhteen, voin olla iloinenkin. Vielä eivät vaikuta nuo vanhenemiseen kuuluvat fysiologiset muutokset, jotta kuihtuminen olisi alkanut. Vanhuudessa makuaisti heikkenee, janon ja nälän tunteen hiipuu, mahalaukun tyhjeneminen hidastuu, jolloin se tuntuu entistä pidempään täydeltä. Elimistön kyky käyttää ravintoa hyväkseen heikkenee.

• ei läski kirjoitti:

sama, kuin sinullakin. Olen 164 cm pitkä, mutta runsas liikunta ja nyt nuo marjastamiset ja sienestämiset ovat pudottaneet painoa 3 kg. Pitääkö olla huolissaan, kuntoni tuntuu olevan hyvä ja syön mielestäni hyvin ja terveellisesti. Paino ei nouse, vaikka haluaisin entisen painoni takaisin. Olenko alipainoinen?

On jäänyt vastaamatta sinulle, kun katsoin että olin väärä ihminen vastaamaan kysymykseesi, mutta voin suositella että kun seuraavan kerran tarvitset lääkärin apua, niin kysyppä häneltä kysymyksesi.

Liikkumisen iloa edelleen !

• Sunnuntai aamuun, eilen oli varsin vilkas keskustelu painon pudotuksesta, mikä oli kyllä hyväkin, siinä oltiin puolesta ja vastaan, mutta ei anneta sen vaikuttaa meihin, vaan jatketaan siitä mihin jäimme, kyllä kannanottoja toki voi sanoa mutta vain hyvässä mielessä ja hyvällä mielialalla. aikaisemmin kerroinkin että nyt ei kannata punnita kun olemme niin alussa, vasta viikon kuluttua.
      Eiliset :

Aamukaffee pieni voileipä oivariini kurkkua päälle
      -10.00 kaurapuuro mustikka soppaa
      -välipaloina luumuja pitkin päivää
      - 12.00 rasvaton viili
      -15.00 uunilohta perunoilla ( 2 pientä) porkkana
      -18.00 iltatee korppu omena
      - vettä vitam.

Tein nyytejä foliosta ja laitoin perunaa porkkanaa ( pienensin) ja vähän oivariinia päälle
      annospala lohta raavasin edel. päivänä, folioon ja uuniin,,,, söin kurkkusalaatin kanssa.
      Hyvältä maistuikin.

Uloskin meni vaikkakin vettä ripotteli koko päivän noin ½ tunt. kävellen. Mutta olihan happirikasta ilmaa.
      No nyt ei enempää kertomista olekkaan joten jäänkin odotamaan teiltä tietoa, mitenkä sujui eilinen päivä,

Senverran vielä että, viimekerrallakin kun aloitimme painon pudotus ketjun niin oli myöskin samallaista kirjoittelua, mutta taisi neuvojia olla enemmän,

Mukavaa päivän alkua kaikille, jatketaan vaan rohkeasti eteenpäin.

• Tiedän täysin mistä

Että mitkään rajut laihduttamiset, eikä muutkaan elämänmuutokset sovi enää 70 laisille. Olkaa sen verran viisaita että ette rupea höpöttelemään mitään.Teillä ei ole monta vuotta elämää enää jäljellä, voihan se vielä lyhentyä, kun muutatte niitä elämän tottumuksia. Ja kauniita, ja missejä teistä ei enää saa tekemälläkään. Luonnottoman näköisiä kurukasoja kyllä. Kai teillä peili on , käykää vaikka katsomassa. Liikutelkaa niveliänne, pyöritelkää käsiä, ja nilkkoja, että toiminta säilyy. Ja syökää ihan sitä samaa perusruokaa, mitä aina ennenkin olette syöneet.
        Ainoa minkä voitte tehdä, on myönteinen suhtautuminen, ja iloinen naama. Se lisää ikää, ja plussapisteitä teille ihmisenä.

• mummot, mummoina
        Tiedän täysin mistä kirjoitti:

Että mitkään rajut laihduttamiset, eikä muutkaan elämänmuutokset sovi enää 70 laisille. Olkaa sen verran viisaita että ette rupea höpöttelemään mitään.Teillä ei ole monta vuotta elämää enää jäljellä, voihan se vielä lyhentyä, kun muutatte niitä elämän tottumuksia. Ja kauniita, ja missejä teistä ei enää saa tekemälläkään. Luonnottoman näköisiä kurukasoja kyllä. Kai teillä peili on , käykää vaikka katsomassa. Liikutelkaa niveliänne, pyöritelkää käsiä, ja nilkkoja, että toiminta säilyy. Ja syökää ihan sitä samaa perusruokaa, mitä aina ennenkin olette syöneet.
        Ainoa minkä voitte tehdä, on myönteinen suhtautuminen, ja iloinen naama. Se lisää ikää, ja plussapisteitä teille ihmisenä.

ihan niinkuin minun suullani. Sitä myönteistä elämän laatua, ja iloisia asioita. Siinä kaikki mitä tarvitsette. Mummot saakin olla ihan mummon näköisiä. Kun muistatte, että ette ole tympeän ja kiukkuisen näköisiä kurunaamoja, niin pienet pyöreydet on vain eduksi.

• tyytyväinen itseensä
        mummot, mummoina kirjoitti:

ihan niinkuin minun suullani. Sitä myönteistä elämän laatua, ja iloisia asioita. Siinä kaikki mitä tarvitsette. Mummot saakin olla ihan mummon näköisiä. Kun muistatte, että ette ole tympeän ja kiukkuisen näköisiä kurunaamoja, niin pienet pyöreydet on vain eduksi.

ei tässä enää tarvitse vuosia kerätä, eletään ja kuollaan niine painoinemme.

Tuolla pääkopassa kun vielä joku ajatus, mieluiten mukava ja sopeutuminen oman ja toisten elämiseen, ollaan ja annetaan jokaisen olla oma itsensä.
        Tällä iällä ei kauneutta enää tavoita, toivotaan että puheissa ja teoissa olemmme kauniita.

• katleija4
        mummot, mummoina kirjoitti:

Onnea teille ketjun solakat. Uskokaa tai älkää, painoni on noussut siitä lähtien kun hankin tietsikan v. 1998 hitaasti hiipien. Olen entinen painonvartijoissa kävijä ja kunniajäseneksi yltänyt. Paras pudotus muistaakseni eka kerralla 18 kg. Kevyt oli olo, ulkonäkö kärsi, hiusten lähtöäkin oli ja flunssaa usein, kun yleensä ei koskaan. Lievästi ylipainoisena voin parhaiten ja habituksenikin on nätimpi (tosin ei kovin tärkeä tekijä enää). Aika hyvin jakselen kohta 74 vuotta täyttävänä.
        Kallistun tuohon maalaismiehen* esiin tuomaan painoindeksiin vanhusten kohdalla. Nyt se on yli, joten toimeen taas oli ryhdyttävä.

Vaikka se onkin ollut oma syy, niin olisi kiva ettei sitä nyt kauheasti korostettaisi tässä ketjussa, tietää sen jokainen itsekin. Mieluummin kannustusta. Painonvartijaryhmässä oli hyvä olla, kun kaikilla oli sama tavoite.

Eipä auta vaikka olisi kaikki tieto laihdutuksesta. Laihdutusbisnes kovaa, monenlaista tietoa on kaupan. Liian syvälle uppoavan koko elämänsisältö pyörii aiheen ympärillä, surullisin seuraus on anorexia. Yletön laihuuden ihannointi on siinä mukana. Laihdutus ei ole vaikein asia, vaikein asia on muuttaa ominaisuuksiaan ja tottumuuksiaan niin että ne liikakilot pysyisivät poissa.

Paljon on vielä tutkittavaa lihavuudessa, se ei kaiketi ole ihan yksioikoinen asia. Sekin on todettu että samalla kalorimäärällä pidettyjen ihmisten painoluvut eivät olleet yhteneväiset. Tällaistakin kuulee että kun millään ei liho, vaikka kuinka söisi.
        Meillä joilla geeneissämme on aiheet metaboliseen oireyhtymään saamamme energia hyvin helposti varastoituu rasvakudokseen. Siksi saadun ja kulutetun energian olisi oltava tasapainossa. Elimistö voi energiaa muuttaa myös lämmöksi ja perusaineenvaihduntakin vaihtelee. Kilpirauhasen toiminnalla on iso osuus, se säätelee perusaineenvaihduntaa. Kiivaasti toimiva kuluttaa energiaa ja silloin ihminen pysyylaihana.
        Eräs ystäväni on liha ja näyttää vain kuihtuvan lisää. Häneltä kun hävisi tapaturman takia hajuaisti niin ei ole enää ruokahaluakaan. Kun ruoka ei kiinnosta eipä pääse lihomaankaan.
        Asiantuntijat sanovat 10% painonpudotuksen parantavan terveydentilaa, siis sitä kohti menkäämme.

• katleija4
        katleija4 kirjoitti:

Onnea teille ketjun solakat. Uskokaa tai älkää, painoni on noussut siitä lähtien kun hankin tietsikan v. 1998 hitaasti hiipien. Olen entinen painonvartijoissa kävijä ja kunniajäseneksi yltänyt. Paras pudotus muistaakseni eka kerralla 18 kg. Kevyt oli olo, ulkonäkö kärsi, hiusten lähtöäkin oli ja flunssaa usein, kun yleensä ei koskaan. Lievästi ylipainoisena voin parhaiten ja habituksenikin on nätimpi (tosin ei kovin tärkeä tekijä enää). Aika hyvin jakselen kohta 74 vuotta täyttävänä.
        Kallistun tuohon maalaismiehen* esiin tuomaan painoindeksiin vanhusten kohdalla. Nyt se on yli, joten toimeen taas oli ryhdyttävä.

Vaikka se onkin ollut oma syy, niin olisi kiva ettei sitä nyt kauheasti korostettaisi tässä ketjussa, tietää sen jokainen itsekin. Mieluummin kannustusta. Painonvartijaryhmässä oli hyvä olla, kun kaikilla oli sama tavoite.

Eipä auta vaikka olisi kaikki tieto laihdutuksesta. Laihdutusbisnes kovaa, monenlaista tietoa on kaupan. Liian syvälle uppoavan koko elämänsisältö pyörii aiheen ympärillä, surullisin seuraus on anorexia. Yletön laihuuden ihannointi on siinä mukana. Laihdutus ei ole vaikein asia, vaikein asia on muuttaa ominaisuuksiaan ja tottumuuksiaan niin että ne liikakilot pysyisivät poissa.

Paljon on vielä tutkittavaa lihavuudessa, se ei kaiketi ole ihan yksioikoinen asia. Sekin on todettu että samalla kalorimäärällä pidettyjen ihmisten painoluvut eivät olleet yhteneväiset. Tällaistakin kuulee että kun millään ei liho, vaikka kuinka söisi.
        Meillä joilla geeneissämme on aiheet metaboliseen oireyhtymään saamamme energia hyvin helposti varastoituu rasvakudokseen. Siksi saadun ja kulutetun energian olisi oltava tasapainossa. Elimistö voi energiaa muuttaa myös lämmöksi ja perusaineenvaihduntakin vaihtelee. Kilpirauhasen toiminnalla on iso osuus, se säätelee perusaineenvaihduntaa. Kiivaasti toimiva kuluttaa energiaa ja silloin ihminen pysyylaihana.
        Eräs ystäväni on liha ja näyttää vain kuihtuvan lisää. Häneltä kun hävisi tapaturman takia hajuaisti niin ei ole enää ruokahaluakaan. Kun ruoka ei kiinnosta eipä pääse lihomaankaan.
        Asiantuntijat sanovat 10% painonpudotuksen parantavan terveydentilaa, siis sitä kohti menkäämme.

Taas tuli oikoluku vasta klikkauksen jälkeen.
        >Eräs ystäväni on liha...< po. laiha.

• Mathilda**
        katleija4 kirjoitti:

Taas tuli oikoluku vasta klikkauksen jälkeen.
        >Eräs ystäväni on liha...< po. laiha.

Tämä päivä vierähtää kotosalla, kun on kirjakerhomme kokoontuminen , joten vielä on vähän aikaa kirjoitella eiliset syömiset ylös.

Aamulla klo 7.00 kupillinen kahvia, Activia jugurtti , aamupäivällä kaurapuuroa lautasellinen, Valion mustikkakeittoa 2 dl, lasillinen kevytmaitoa. Iltäpäivällä syötiin niitä savustettuja ahvenia, minä söin pari, kun olivat niin suuria, 2 perunaa, vihreetä salaattia höystettynä tilkkasella omenaviinietikkaa, suosittelevat nuo terveysalan immeiset. illalla 1 kevyt viili, kourallinen pähkinöitä, vettä pitkin päivää...

Meillä täällä paikallisradiossa tulee ohjelma Terveyden tukipilarit, aina torstaisin klo 18-19, on tosi asiapitoinen ohjelma, huumorilla höystettynä, sieltä tulee tuutin täydeltä asiaa terveydestä, kannattaa kuunnella, sieltä saa tärkeää tietoa kaikille omasta kunnostaan kiinnostuneille. Ohjelma löytyy netistäkin, joten sitä voivat kuunnella muualla asuvatkin. Pientä nippelitietoakin löytyy, kuten tuo pähkinöidenkin terveyttä yllä pitävä voima, kunnelkaa ketä kiinnostaa....

Nyt laittamaan pöytä koreaksi vieraita varten. Heippa!

• Mathilda** kirjoitti:

Tämä päivä vierähtää kotosalla, kun on kirjakerhomme kokoontuminen , joten vielä on vähän aikaa kirjoitella eiliset syömiset ylös.

Aamulla klo 7.00 kupillinen kahvia, Activia jugurtti , aamupäivällä kaurapuuroa lautasellinen, Valion mustikkakeittoa 2 dl, lasillinen kevytmaitoa. Iltäpäivällä syötiin niitä savustettuja ahvenia, minä söin pari, kun olivat niin suuria, 2 perunaa, vihreetä salaattia höystettynä tilkkasella omenaviinietikkaa, suosittelevat nuo terveysalan immeiset. illalla 1 kevyt viili, kourallinen pähkinöitä, vettä pitkin päivää...

Meillä täällä paikallisradiossa tulee ohjelma Terveyden tukipilarit, aina torstaisin klo 18-19, on tosi asiapitoinen ohjelma, huumorilla höystettynä, sieltä tulee tuutin täydeltä asiaa terveydestä, kannattaa kuunnella, sieltä saa tärkeää tietoa kaikille omasta kunnostaan kiinnostuneille. Ohjelma löytyy netistäkin, joten sitä voivat kuunnella muualla asuvatkin. Pientä nippelitietoakin löytyy, kuten tuo pähkinöidenkin terveyttä yllä pitävä voima, kunnelkaa ketä kiinnostaa....

Nyt laittamaan pöytä koreaksi vieraita varten. Heippa!

Olen lähdössä juuri tuonne tihkusateeseen mutta sitä ennen kerron mielipiteeni päivän popsimisestasi, olet onnistuneesti laittanut sapuskat joita söit, siitä ei ole oikein mitään muuta sanomista, kuin hyvää, vettäkin joit päivänmittaan joka on hyvä asia, ja kalaruoka on terveellistä, joten samallalviisiin eteenpäin vaan, niin hyvää tulee.

Olet kai punninnut itsesi ja mietippä paljonko pudotat, sano meillekin, vaikka ei painoasi tarvi sanoa, jos ei halua.

Jatkoja vaan pudotuksellesi, siitä ne lähtee putoamaan.

• Maanantaissa taas ollaan ja viikko lähti alkuu, minäkin heräsin hyvin aikaisin , mutta tuntuu kuin ajatukseni nukkuisivat vieläkin, tässä istun ja ihmetten miksi näin aikaisin herään, olenhan juonut jo kaffeetakin ja klo on vasta - 5,15 eikä auta vaikka kuinka valvotan itseäni illalla, no se siitä.

Eiliset :
      - Aamukaffeeta voileipä, oiv. tomatti siivut
      - kaurap. oivar. silm.
      - luumuja jokavälissä päivää
      - 2 dl muussia 2 silakkapihviä kurkkusalattia
      - mustikka sop voileipä oivar. tomat.
      -tee ja rinkeli
      - vettä vitam.

Silakkapihvit tein kuten tavallista, filee alle, ja suolaa tilliä väliin toinen päälle, kastan vatk. kananmunassa ja korppujauhoissa ja pannulle, kyllä on hyviä, täksipäiväksi jätin muutaman ja loput pakkaseen.

Tuhjuisesta sateesta huolimatta kävin kävelemässä noin tunnin lenkin, että sitäkin tuli, joka on välttämätöntäkin iha terveyden kannaltakin.

Nyt olisi mukava tietää kuinka monta meitä todella on, jotka pudotamme painoa, onko muita kuin minä itse, Katleija, Mathilda, jos halukkaita löytyy vielä, niin kertomaan vaan, että me muutkin tiedämme, Vilkas kirjoittelu pelästytti varmaan , mutta ei kannata pienistä pelästyä.

Hyvää päivän jatkoa, ja iloista mieltä.

• katleija4

Mukana olen.

sunnuntaimenu:
        Aamukahvi: ja ruisleipäpala Benecol ylikypsää palvikinkkua, kurkkua ja tomaatti (4p)
        lounas: 2 pientä perunaa, 1 kebakko, haudutattua ja maustettua kaali-porkkana-paprikaa. lasi maitoa (r) .(6p)
        päiväkahvi: kahvi ja päärynä.(1p)
        päivällinen: juustommunakas 1 lasi maitoa (r).(3p)
        iltapala: viili 1/2 banaania.(3p)
        = 17 pistettä
        minä näillä painonvartijoiden pisteillä etenen, jos noudatan niin laihdun.
        Yksineläjän eli minun on jkv vaikeaa noudattaa säännöllisyyttä päivän touhuissa. Ruoka-aikojen rytmitys on kuitenkin tärkeää. Jos pitää pitkän välin, senjälkeen nälissään ylittää annoksen. Tasaiset ruokailun välit pitävät mielihalut ja nälän loitolla.
        Ei myöskään nälkäisenä ruokaostoksille. Häiritseekö tämä, että noita pv:n oppeja väliin tuikkaan. Kertaan niitä itsellenikin, en siksi että olen niitä noudattanut. Siinä se pelkkä tieto ei riitä.

• Ramoona*
        katleija4 kirjoitti:

Mukana olen.

sunnuntaimenu:
        Aamukahvi: ja ruisleipäpala Benecol ylikypsää palvikinkkua, kurkkua ja tomaatti (4p)
        lounas: 2 pientä perunaa, 1 kebakko, haudutattua ja maustettua kaali-porkkana-paprikaa. lasi maitoa (r) .(6p)
        päiväkahvi: kahvi ja päärynä.(1p)
        päivällinen: juustommunakas 1 lasi maitoa (r).(3p)
        iltapala: viili 1/2 banaania.(3p)
        = 17 pistettä
        minä näillä painonvartijoiden pisteillä etenen, jos noudatan niin laihdun.
        Yksineläjän eli minun on jkv vaikeaa noudattaa säännöllisyyttä päivän touhuissa. Ruoka-aikojen rytmitys on kuitenkin tärkeää. Jos pitää pitkän välin, senjälkeen nälissään ylittää annoksen. Tasaiset ruokailun välit pitävät mielihalut ja nälän loitolla.
        Ei myöskään nälkäisenä ruokaostoksille. Häiritseekö tämä, että noita pv:n oppeja väliin tuikkaan. Kertaan niitä itsellenikin, en siksi että olen niitä noudattanut. Siinä se pelkkä tieto ei riitä.

En jaksa laskea pisteitä, kun ei isompaa laihduttamisen tarvetta ole. Pari kiloa on kesä tuonut, kun oli paljon juhlia ja vierailuja, kuumalla ei tullut niin paljon liikuttua, ei tosin raskaasti syötyäkään.

Olen nyt jättänyt perunat vähälle, uusilla perunoilla tuli herkuteltua vähän liikaakin. Koetan välttää ruuanlaitossa rasvaa, uunissa ja grillissä vielä, kun on niin lämmintä ulkona. Keittoja on mukava tedä kauden vinanneksista. Näin syksyllä alkaa saada kalaakin paremmin, verkot on viritetty muutaman keran. Silakkaviikko on takanapäin : savustettuna, rullina ja pihveinä. Silakkapihvit paistoin kyllä voissa ulkona muurikalla, en tykkää uunissa ilman rasvaa paistetuista. Haukea saa aina, joskus kuhaakin ja kylmemmistä vesistä siikaa. En ole keksinyt ihan kevyttä hyvältä maistuvaa versiota hauelle, voissa paistamisen se kaipaa tai kalapihveiksi läträämisen. Graavikalat leivän päällä tai perunan kanssa sopivat laikkarilaiselle. Päivittäisestä kahvipullasta en luovu hevillä, mutta itsetehtynä se ei paljon rasvaa eikä sokeria sisällä. Puut notkuvat omenia ja luumuja, ehkä niitten syöntiä pitäisi rajoittaa, tuleehan niistä sokeria, jos kilokaupalla syö. Tuoremehujen juontiakin olen rajoittanut, niissä on yllättävän paljon energiaa.Syksyn jumpan ja kuntosalin aloittaminen ainakin lisää lihasmassaa ja kiinteyttää, mutta painohan siinä ei putoa. Annoksia vaan pienemmäksi, enkä valmista niin paljoa, että voisi santsata.

Laitanpa minäkin eilisen ruuat, ei ollut vieraita, joten tyypillistä oli. Kylässä syödessä ja itse emäntänä ajattelen enemmän maukkautta kuin kaloreita. Otan ainakin vähän kaikkea hyvää.

Aamupala : lautasellinen vispipuuroa ja rasvatonta maitoa, kahvimukillinen.
        Lounas : silakkarullia 4-5, peruna, omatekoista kanasalaattia, jossa salaatinlehtiä, kypsää papua, paprikaa, tomaattia ja kurkkua, kypsää nahatonta kanafilettä palasina. Kevytkermaviilipohjaista kastiketta muutama lusikallinen.Salaattia iso keko ja juomana vissy.

Päiväkahvilla pikkupulla.

Iltapalaksi kevytviili , ruisleipää kaksi palaa päällä 17%:n Polar-juustoa, vhänä jäi salaattia lounaalta, vissyä join.

Pitkin päivää popsin aivan kieleni kipeäksi punakaneleita ja Viktoria-luumuja.

Kertun kanssa käytiin aamulla 4 km:n lenkki ja pihalla touhuilua varmaan muutaman kilometrin verran.

Ai niin, illalla saunan päälle siideri, kuiva.

• katleija4
        Ramoona* kirjoitti:

En jaksa laskea pisteitä, kun ei isompaa laihduttamisen tarvetta ole. Pari kiloa on kesä tuonut, kun oli paljon juhlia ja vierailuja, kuumalla ei tullut niin paljon liikuttua, ei tosin raskaasti syötyäkään.

Olen nyt jättänyt perunat vähälle, uusilla perunoilla tuli herkuteltua vähän liikaakin. Koetan välttää ruuanlaitossa rasvaa, uunissa ja grillissä vielä, kun on niin lämmintä ulkona. Keittoja on mukava tedä kauden vinanneksista. Näin syksyllä alkaa saada kalaakin paremmin, verkot on viritetty muutaman keran. Silakkaviikko on takanapäin : savustettuna, rullina ja pihveinä. Silakkapihvit paistoin kyllä voissa ulkona muurikalla, en tykkää uunissa ilman rasvaa paistetuista. Haukea saa aina, joskus kuhaakin ja kylmemmistä vesistä siikaa. En ole keksinyt ihan kevyttä hyvältä maistuvaa versiota hauelle, voissa paistamisen se kaipaa tai kalapihveiksi läträämisen. Graavikalat leivän päällä tai perunan kanssa sopivat laikkarilaiselle. Päivittäisestä kahvipullasta en luovu hevillä, mutta itsetehtynä se ei paljon rasvaa eikä sokeria sisällä. Puut notkuvat omenia ja luumuja, ehkä niitten syöntiä pitäisi rajoittaa, tuleehan niistä sokeria, jos kilokaupalla syö. Tuoremehujen juontiakin olen rajoittanut, niissä on yllättävän paljon energiaa.Syksyn jumpan ja kuntosalin aloittaminen ainakin lisää lihasmassaa ja kiinteyttää, mutta painohan siinä ei putoa. Annoksia vaan pienemmäksi, enkä valmista niin paljoa, että voisi santsata.

Laitanpa minäkin eilisen ruuat, ei ollut vieraita, joten tyypillistä oli. Kylässä syödessä ja itse emäntänä ajattelen enemmän maukkautta kuin kaloreita. Otan ainakin vähän kaikkea hyvää.

Aamupala : lautasellinen vispipuuroa ja rasvatonta maitoa, kahvimukillinen.
        Lounas : silakkarullia 4-5, peruna, omatekoista kanasalaattia, jossa salaatinlehtiä, kypsää papua, paprikaa, tomaattia ja kurkkua, kypsää nahatonta kanafilettä palasina. Kevytkermaviilipohjaista kastiketta muutama lusikallinen.Salaattia iso keko ja juomana vissy.

Päiväkahvilla pikkupulla.

Iltapalaksi kevytviili , ruisleipää kaksi palaa päällä 17%:n Polar-juustoa, vhänä jäi salaattia lounaalta, vissyä join.

Pitkin päivää popsin aivan kieleni kipeäksi punakaneleita ja Viktoria-luumuja.

Kertun kanssa käytiin aamulla 4 km:n lenkki ja pihalla touhuilua varmaan muutaman kilometrin verran.

Ai niin, illalla saunan päälle siideri, kuiva.

Laskeskelin huvikseni päivän menusi arviopisteet. Sai 19,5p. ja päälle tulevat, 1 iso tai kaksi pientä omenaa =1p.,3 luumua on 1p.
        Minun laihdutuspisteeni per. pv on 17. Tarkkaan saa harkita mitä tuohon mahtuu. Ylläpitopisteet ovat tietysti korkeammat.Joten joutuisin karsimaan. Mutta sinähän et laihduta.

• fläski

On kyllä tarkka menu Excel taulukossa ja
      jääkaapin ovessa kaloreineen..

Iltapäivään saakka menee oikein hyvin kontrollissa.

Kahvi ja leipä
      5% kevyt juusto…..90 Kcal
      Jogurtti……………...66
      Kaurapuuro 2 dl…140
      Rasvaton maito……66
      Mandariini………....33
      Kalkkunafile salaattia.180
      yht. ruksattuja……….....575 Kcal

hyvin on tähän asti, kunnes ”jätejoonas” alkaa
      mussutuksen, ah, lapsilta jäi tuota ja tuota herkkua
      ei sitä voi hukkaankaan heittää.
      Uppoaa parin päivän tarpeet kertaheitolla. Voeh!
      Syöppö, mikä syöppö

• Älähän anna periksi kerroit että iltapäivään menee hyvin mutta sitten alkaa mussutus ruan kanssa, kuulehan syy on varmasti se että, ravitset itseäsi aamupäivällä kunnolla mutta iltapäivä jää pelkän kalkkunaleikkeen ja salaatin varaan, ei ihme vaikka syötkin vaikka mitä kun vaan vastaan tulee,

ja se on virhe että syöt toisilta jääneet ruuat, laita ne mieluimmin jääkaappiin ja seuraavana päivänä kun joku sanoo olevan nälkä, niin lämmitä mikrossa ja suuhun, se käy hyvin välipalana, joita sinunkin pitää syödä.

Sinun Kcal ovat aivan liian alhaiset, ei kannata yrittää olla syömättä se painon pudotus ei onnistu, riippuen mihinkä aikaan nouset niin minun mielestäni Kaffee juustovoileivällä kaurapuuro rasv. maid jo riittäisi aamupäivälle, jonkun hedelmän välipalana voisi syödä vielä, ja jugurtin voisit jättää iltapäivälle välipalaksi ja tehdä vaikka kurkku voileivän sen kanssa, mieliummin monivilja tai jotakin tummaa hapan leipää, niin nälkä loittonee.

Sitten pääateria, kalkkuna ja salaatti ruoka, siihen voisi keittää pari pientä perunaa tai dl keitettyä riisiä mukaan,

sitten vielä iltapalana voisi olla raastettu porkkana johon sekoitat ananas purkkimurskaa omassa liemessään ja myöhemmin teetä ja kilorinkeli, ja omena, juo vettä runsaasti , kokeilehan juoda lasillinen vettä ennen ateriointia.

Tässä on nyt yksi vaihtoehto,mitä päivän mittaan voi syödä, mutta sinun on löydettävä muitakin samallaisia vaihtoetoja, keitot ovat hyviä laihduttaessa,kunhan ei ratkea syömään leipää liikaa

• Nyt ollaan jo päästy hyvään alkuun, ja jos on mukaan tulijoita niin olisi suotavaa että olisi vaikka tätäketjua varten nimi itsellä, näin on helpompi kun tunnistaa nimeltä.

Eiliset :

Aamukaffee mustana kurkkuvoileipä
      2 dl puuroa oivariinilla
      2 mandariinia
      rasvaton viili
      2 dl perunam. 2 pihviä ( silakka) muutama siivu etikkapunajuuta
      vieraskaffeeta ½ viineriä ( voi syntinen minä)
      illanmittaan luumuja
      vettä hörpin

No niin, oli vieras ja piti vähän lipsua, mutta ei se tahtia haittaa pahemmin, joskus on tilanne että ei kehtaa olla, ottamatta mitään, vieras pöydässä.

Sateisen tuhjuisesta ilmasta huolimatta ulkoilin noin tunnin verran, välipunnitusta en ole tehnyt, katsotaan sitten sunnuntaina, mitä vaaka näyttää,

Tulkaa mukaan vaan jos mieli halajaa vaikka muutaman kilonkin poistoa, yhdessä se käy paremmin.

Hyvää jatkoa meile kaikille.

• katleija4

Nyt on Monican kannustukset tarpeen. Eilinen päivä meno läskiksi. Niin siinä kävi että tuli flunssa ja systeemit sekosi. Reporankana pötköttelin enkä jaksanut lämmintä ruokaa alkaa laittamaan. Pisteitäkään en laskenut. Aspiriinia, yskäntabletteja ja Mucovinia otin olotilan helpottamiseksi. Elämä on yhtä niistämistä. Yö meni kuitenkin kohtalaisesti mitä nyt jokunen yskänpuuska herätti.
        Kun ruokailu jää välipaloista koostuvaksi hallinta katoaa. Nyt on otettava merkkauslista käyttöön ja suunnitella koko päivä etukäteen ja pitää päänsä.

• katleija4 kirjoitti:

Nyt on Monican kannustukset tarpeen. Eilinen päivä meno läskiksi. Niin siinä kävi että tuli flunssa ja systeemit sekosi. Reporankana pötköttelin enkä jaksanut lämmintä ruokaa alkaa laittamaan. Pisteitäkään en laskenut. Aspiriinia, yskäntabletteja ja Mucovinia otin olotilan helpottamiseksi. Elämä on yhtä niistämistä. Yö meni kuitenkin kohtalaisesti mitä nyt jokunen yskänpuuska herätti.
        Kun ruokailu jää välipaloista koostuvaksi hallinta katoaa. Nyt on otettava merkkauslista käyttöön ja suunnitella koko päivä etukäteen ja pitää päänsä.

No voi onnetonta mistä sinä tuollaisen pöpön sait, on se inhottava vieras kun takertuu kiinni, niin ei muu auta kuin sairastaa se pois, ei taida onneksi olla kuumetta sinulla ?? Kannatta olla levon kannalla,,,, sinähän tiedät sairaan hoitajana sen,,,,, Präiski ja tuiski niin nopeampaan pääset siitä eroon, minä kirjoitan sulle pienen katkelman lapsuusajalta muistaen :

Kati on pipi ja vuoteessa makaa
        ei voi nousta kuin aikojen takaa
        otappas lääkettä rohtoja nauti
        kohta on kaukana pipi ja tauti.

No sitten pääset jatkamaan hyvää alkua joka sinulla oli, toivottavasti et pudota liikaa painoasi, kun flunssasi jyllää sinussa, sanotaan että flunssa kestää kaksi viikkoa ja pillereiden kanssa 14 pvää jotenka kyllä se koettelee, pikaista paranemista toivon sinulle.

Ja helpotusta jokaiseen päivääsi.

• Ramoona*
        katleija4 kirjoitti:

Lääkäri Markku Heikkilä vannoo nyt D-vitamiinin nimeen flunssan torjunnassa ja kehottaa käyttämään moninkertaisia määriä käypään suositukseen verrattuna. Varmaan on hyvä nauttia auringonvalon vähetessä ainakin paljon D-vitamiinia sisältäviä ruokia, mutta en uskaltaisi alkaa purkista kourakaupalla popsimaan. Olen kyllä samansuuntaisia suosituksia lukenyt amerikkalaistutkijoiltakin. Minä syön päivittäin Multikalkkia, jossa on calsiumin lisäksi magnesiumia ja D-vitamiinia.

Minulle maistuu flunssassa paremmim viileä ruoka kuin kuuma. Kanakeittoa ainakin anglosaksisissa maissa naapurit kiikuttavat flunssapotilaalle, mutta kukas sitä jaksaa itse sairaana keitellä ja kanoja pilkkoa. Pussikeittot eivät taida tervettäkään houkuttaa. Suomalaiset voimistivat itseään hiihtokisoissakin mustikkasopalla. Minulle maistuvat kipeänä marjakeitot, vadema ja mansikka vallankin, ja niitten valmistus onnistuu , jos tolpillaan pysyy. Ei tule juuri tiskiäkään, kun lasista hörppää. Kaupassakin on ihan hyviä keittoja.Olen kuullut, että flunssaa ei saisi ruokkia, mutta jos ruokahalua on, pitää syödä mitä mieli tekee, vaikka jäätelöä. Sitähän annetaan kipeään kurkkuun kitarisojen leikkauksen jälkeenkin.

Nyt sitten voi voitakin syödä, voi voi tätä asioiden pyörittelyä. Mitähän Pekka Puska nyt sanoo ? Terve järkikin kyllä sanoo, ettei kaikenmaailman lisäaineilla kovitettu kasvirasvakaan terveellistä ole, mutta pysyköön ainakin minulla voi kalan paistossa ja uusien perunoiden kyydittäjänä, juhlapullaankin totta kai. Tämä Markku Heikkilä suosittelee laihduttamiseen vähähiilihydraattista ravintoa, minimiin perunat ja leivät. Muuta kahdesta en luovu : perunoista (yleensä yksi kerrallaan) ja ruisleivästä.

Nalleraukalle oli uni paras lääke, laulu kaunis laulettiin.

http://www.youtube.com/watch?v=dRmNGp59bIY

• katleija neljä
        Ramoona* kirjoitti:

Lääkäri Markku Heikkilä vannoo nyt D-vitamiinin nimeen flunssan torjunnassa ja kehottaa käyttämään moninkertaisia määriä käypään suositukseen verrattuna. Varmaan on hyvä nauttia auringonvalon vähetessä ainakin paljon D-vitamiinia sisältäviä ruokia, mutta en uskaltaisi alkaa purkista kourakaupalla popsimaan. Olen kyllä samansuuntaisia suosituksia lukenyt amerikkalaistutkijoiltakin. Minä syön päivittäin Multikalkkia, jossa on calsiumin lisäksi magnesiumia ja D-vitamiinia.

Minulle maistuu flunssassa paremmim viileä ruoka kuin kuuma. Kanakeittoa ainakin anglosaksisissa maissa naapurit kiikuttavat flunssapotilaalle, mutta kukas sitä jaksaa itse sairaana keitellä ja kanoja pilkkoa. Pussikeittot eivät taida tervettäkään houkuttaa. Suomalaiset voimistivat itseään hiihtokisoissakin mustikkasopalla. Minulle maistuvat kipeänä marjakeitot, vadema ja mansikka vallankin, ja niitten valmistus onnistuu , jos tolpillaan pysyy. Ei tule juuri tiskiäkään, kun lasista hörppää. Kaupassakin on ihan hyviä keittoja.Olen kuullut, että flunssaa ei saisi ruokkia, mutta jos ruokahalua on, pitää syödä mitä mieli tekee, vaikka jäätelöä. Sitähän annetaan kipeään kurkkuun kitarisojen leikkauksen jälkeenkin.

Nyt sitten voi voitakin syödä, voi voi tätä asioiden pyörittelyä. Mitähän Pekka Puska nyt sanoo ? Terve järkikin kyllä sanoo, ettei kaikenmaailman lisäaineilla kovitettu kasvirasvakaan terveellistä ole, mutta pysyköön ainakin minulla voi kalan paistossa ja uusien perunoiden kyydittäjänä, juhlapullaankin totta kai. Tämä Markku Heikkilä suosittelee laihduttamiseen vähähiilihydraattista ravintoa, minimiin perunat ja leivät. Muuta kahdesta en luovu : perunoista (yleensä yksi kerrallaan) ja ruisleivästä.

Nalleraukalle oli uni paras lääke, laulu kaunis laulettiin.

http://www.youtube.com/watch?v=dRmNGp59bIY

Kiitos Ramoonalle hyvistä ohjeista ja lohdutuksesta. Tuolla ylempänä kerroin kuinka 18 kilon laihdutuksen jälkeen olin aina flunssassa, vaikka yleensä minuun ei mikään tartu. Tuliko tämä nyt varoituksena, että otappa rauhallisesti.
        Eipä tullut työaikoina flunssaa, vaikka kieltämättä sitä itselle joskus toivoin, jotta olisi saanut edes joskus kotiin aamulla jäädä. Kun monta oli sairaana, sai töitä pakertaa muidenkin edestä.
        Kyllä tämä tästä. Tärkeintä on lepo.

• Mathilda**
        katleija neljä kirjoitti:

Kiitos Ramoonalle hyvistä ohjeista ja lohdutuksesta. Tuolla ylempänä kerroin kuinka 18 kilon laihdutuksen jälkeen olin aina flunssassa, vaikka yleensä minuun ei mikään tartu. Tuliko tämä nyt varoituksena, että otappa rauhallisesti.
        Eipä tullut työaikoina flunssaa, vaikka kieltämättä sitä itselle joskus toivoin, jotta olisi saanut edes joskus kotiin aamulla jäädä. Kun monta oli sairaana, sai töitä pakertaa muidenkin edestä.
        Kyllä tämä tästä. Tärkeintä on lepo.

muhii joka puolella, flunssapiikin ottaminen taitaa olla ajankohtaista meille vanhoille.
        Katleijalle pikaista paranemista, kuuma mustaviinimarjamehu on hyvää ja terveellistä, juodahan silloin täytyy muutenkin paljon, joten höyryävä kuppi nenun alle useemman kerran päivässä.

Minä olen tehnyt kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä ja jopa kaalisalaattia, joten taidan olla jo aikamoinen kaalikorva:DDD
        Mökillä oli hyvä tehdä, sai ne hajut nopeasti luontoon tuuletettua, kerrostalossa koko rappukäytävä tuoksahtaisi...

Niin, niihin eilisiin: aamukahvi ja jugurtti, päivällä kaalisalaattia ja ruisleipää minilätalla siveltynä, lasillinen maitoa.
        Iltapäiväkahvit ja omenapiirakan pala. Illansuussa 2 kaalikäärylettä ja pari pientä perunaa, puolukkahilloa, maitolasillinen. Illalla ennen nukkumaan menoa vihreää teetä hunajalla maustettuna.

Tänään lähdetään illansuussa taas mökille, kaalilaatikko mukaan ja herkuttelemaan! Hyvää päivän jatkoa kaikille ja onnistumisia!!!!!!

• Taas on päivä uus ja pirteätä porukka näyttää olevan palstallakin, monet jo on kirjoitelleetkin ketjuihin, Katleijalle terkut ja joko pian alkaa hellittämään flunssa otteestaan ?? ja ilmoista senverran että pitäisi oikein kunnolla sataa tänään, on tää sateinen syksy aina yhtä ikävä, olis sellainen kuiva kuulakas ilma. Sellaiset syksyt ovat kai harvinaisia.

Eilisiin :
      Aamukaffeeta voileipä sip. oivariinia kurkkua päälle
      2 dl kaurapuuroa oivariini silmällä
      mandariini
      kalakeitto 2 pientä oivariini voilepää tomattia päälle
      rasv. jugurtti
      omena
      tee kilo rink.
      vettä

Siinä ne taas ovat, liikuinkin kävellen noin tunnin verran ja kipusin rappuja, vauhdittaaksei pudotusta, Pitää kertoa myös, että teen aamuisin jonkimmoisia voimisteluliikkeitä ja venytyksiä, ne ovat kuuluneet aamurytmiini jo kauan, ja suositten muillekin, pysyy paikat vähän notkeempana.
      Mathilda on laittanut ihania kaaliruokia, että kyllä kelpaa puputella, ja ovat niin terveellisiäkin, muutenkin ruokasi on hyvällä mallillaan. Sunnuntaina näkee onko kiristettävä aterioita vai mennäänkö näin eteenpäin.

Sitkeesti vain jatketaan jokainen tahollaan, eikös vaan.

Hyvää alkanutta päivää.

• katleija4

Parempaan päin mennään. Eilen vielä pakollisella kaupunkikäynnillä yllätti huono olo. Heikotti ja oksennutti, kylmä hiki pukkasi päälle. Pelkäsin joutuvani apua pyytämään. Onneksi olo tokeni että pääsin bussille ja kotiin. Verensokeri oli jkv liian alhainen. Pitää olla tarkkana ruokailun kanssa, kun tablettimäärä on entinen.

tiistaimenu:
        - kahvi karj.piirakka taas (yritän tuhota Saarioisten piirakat jääkaapista, harvemmin niitä ostelen)

- yhden munan paprika-kinkkumunakas maito(r)

- 1/2 broilerin rintafilettä, yksi peruna, tuorevihann.

- tee pari näkkil.

• katleija4
        katleija4 kirjoitti:

Parempaan päin mennään. Eilen vielä pakollisella kaupunkikäynnillä yllätti huono olo. Heikotti ja oksennutti, kylmä hiki pukkasi päälle. Pelkäsin joutuvani apua pyytämään. Onneksi olo tokeni että pääsin bussille ja kotiin. Verensokeri oli jkv liian alhainen. Pitää olla tarkkana ruokailun kanssa, kun tablettimäärä on entinen.

tiistaimenu:
        - kahvi karj.piirakka taas (yritän tuhota Saarioisten piirakat jääkaapista, harvemmin niitä ostelen)

- tee pari näkkil.

Tämä lie tuttu kaikille. Saa syödä niin paljon kun jaksaa.

Reseptistä tulee iso kattila keittoa:

1 keskikokoinen kaali
        3-6 suurta sipulia
        3-6 porkkanaa
        1 nippu varsiselleriä (selleri sisältää paljon nestettä poistavia aineita ja ei sovi kaikille)
        2 paprikaa, punainen ja keltainen antavat väriä soppaan
        2 tlk tomaattimurskaa
        2 kasvisliemikuutiota tai sipulikeittopussi
        muutama maustepippuri
        paljon tuoretta persiljaa hakattuna ( myös persilja poistaa nesteitä)
        valkosipulia maun mukaan
        chilipippuria tai tabascoa maun mukaan

Jos keitto alkaa kyllästyttämään kannattaa kokeilla muitakin kasviksia, esim. kukkakaalta tai parsakaalta. Myösköön vähärasvainen kinkku, broileri, kalkkuna tai jauheliha eivät juurikaan lisää kaloreiden määrää, joten voit muunnella reseptiä aika paljonkin.

• katleija4 kirjoitti:

tiistaimenu:

- tee pari näkkil.

No heippa potilaalle, hyvä että voimasi riittää taistella flunssaa vastaan ja sanoit voittavasi jo pahemman, se on hyvä. Mutta hyvin vähällä ruokapuolella kuittasit, mutta ei kai kipeenä maistukkaan,

minä tykkään karjalan piirakoista ja ostankin niitä melko usein, silloin kun en pudota painoa, mutta hiukan koitan välttää kuurin aikana, niin hyviä kun ne onkin.

Annoit kaalikeiton reseptin, eikös sillä ole toinen nimi laihdutus soppaa?? Olen kyllä kuullut siitä ja kerran yrittänyt tehdäkkin mutta en jaksanut syödä sellaista määrää samaa keittoa, en pakastanut mutta yritin tarjota kaikilletutuille jotka vaan tiesin syövän sitä keittoa.

ja en saanut tuollaista reseptiä jossa on noin hyvät ja runsaat mausteet ja monipuolinen koostumus muutenkin, minun saamallani reseptissä oli vaan kaalia porkkanaa olko sipuli ja suolaa ja pippuria mausteina, ja se ei houkutellut paljoa syömään.

Huomenna olet taas paremmassa kunnossa, toivottavasti..... että pääset jalkeille kunnolla ja tekemään sapuskkaa ettet liikaa laihdu, mitä siitä sitten tulisi, minä kuitenkin olisin onneton kun muutenkin minulta paino putoaa hitaasti, johtuisko siitä kun pudottaessa painoa, syön melko hyvin, pidän sitä terveellisempänä.

Mukavaa illan jatkoa sinulle, ja koitahan jaksaa taas.

• Hyvää torstai aamua, kyllä nyt on kummaa kun heräilen yhäti aikaisemmin vaan, tänäkin aamuyöllä jo 3 aikaan ja unta ei millään, lojuin tuolla vuoteessa ja välillä keitin kaffeetakin ja taas petille mutta vihdoin ja viimein tulin kirjoittelemaan.

Eiliset:
      ne kaffeeet 2 pientä voileipää tomatti oivariini
      mustikka juomaa lasillinen
      puuro oivariini silmällä noin, 2 dl
      mandariini
      kalakeiton loppu 2 voileipää oiv. kurkkua
      viili
      ilta tee pieni voileipä tomatilla oiv.
      omena

Ostin tuota mustikka juomaa nähdäkseni minkälaista se on, ja hyvää oli, ihan samaa kuin mustikka keittoa, ehkä vähän löysempää, se on hyvää välipalana , joten teenpä sitä joskus sen kanssa voi mainiosti syödä voileivänkin,

Ulkona en voinut liikkua koko päivänä kun vettä satoi taukoamatta, mutta kipusin rappuja kuitenkin, vietyäni roskiksen, tämä päivä on yhtä avuton ilman suhteen harmaata ja märkää.

Katselin eilen vaatekaappiani, jos ottaisi sen käsittelyyn, on niin siivouksen tarpeessa, tai paremminkin järjestyksen tarpeessa, samalla sen siivoaakin.

No niin, vaikka kuinka toivois niin, ei taida tulla enempää porukkaa laihduttamaan, höm,,,,,,

Meille mukana olijoille sitten toivon hyvää päivän jatkoa.

• Ilman tökkimistä

Jos joku muu vetäisi. Sinun riitaista persoonaasi pelätään.

• Ilman tökkimistä kirjoitti:

Jos joku muu vetäisi. Sinun riitaista persoonaasi pelätään.

Kova on riidan halusi etkö muita saa kaveriksi kun minua seuraat kuin hai laivaa joka ketjulla, p,,, kärpänen, se sama joka aina loukuttaa leukojaan minulle.

Minulla on muuta tärkeämpää ajateltavaa kuin sinä,,,, piste.

• Mathilda**
        monica kirjoitti:

Kova on riidan halusi etkö muita saa kaveriksi kun minua seuraat kuin hai laivaa joka ketjulla, p,,, kärpänen, se sama joka aina loukuttaa leukojaan minulle.

Minulla on muuta tärkeämpää ajateltavaa kuin sinä,,,, piste.

voi, voi... Minusta tämä on tärkeä ketju, eikä sitä kannata riitelyllä pilata. Monica on hyvä vetäjä ja siihen piste.

Eilen mökkinaapuri pistäytyi luonani, ja tuli puhe myös laihduttamisesta ja sen onnistumisesta. Naapuri voivotteli sitä, kun hänellä tuppaa olemaan usein sellaista lohtusyömistä, kun asiat ei oikeen luista, niin silloin kaapille ja sieltä suuhun ihan mitä tahansa löytyy, mieluummin makeeta. Samoin olen minäkin ennen käyttäytynyt, mutta sitten sain itseäni niskasta kiinni ja lopun moiselle syömiselle. Pistin jääkaapin oveen oikein pahan näköisen lihavan akan kuvan, joka mössötti suu täynnä pullamössöä, (ei kuitenkaan ollut oma kuva DDDD) ja aina kun sen näki, niin kaapin ovi jäi useimmiten turhan takia avaamatta,,, nyt olen ottanut kuvan pois ja tilalla on pelkkä possun kuva, mutta sekin muistuttaa liikasyömisestä.DDD
        Näin on, ja sitten eilisiin... sama rutiini, aamukahvi ja jugurtti, kaurapuuro mustikkasopan kera, lasi maitoa. Kaalilaatkkoa iltapäivällä, onneksi se jo loppui, eihän samaa viitsi aina syödä, tummaa leipää minilätalla ja lasi piimää. Niin, juotiin iltapäiväkaffeet naapurin kanssa ja omenapiirakkaa vanilijakastikkeella, namia oli, illalla vaan vihreetä teetä, ja vettä pitkin päivää.

Näin sitä mennään ja toivon mukaan paino pysyy kurissa, sadepäivinä ei oikeen tule ulkoiltuakaan, täytyy pistää radio päälle ja tanssahdella musiikin tahdissa, tulee siinä sitä liikuntaa!

Tulisi nyt muitakin tähän ketjuun, joukossa on voimaa, uskokaapa te epäilevät, mukaan vaan!

• katleija4
        Mathilda** kirjoitti:

voi, voi... Minusta tämä on tärkeä ketju, eikä sitä kannata riitelyllä pilata. Monica on hyvä vetäjä ja siihen piste.

Eilen mökkinaapuri pistäytyi luonani, ja tuli puhe myös laihduttamisesta ja sen onnistumisesta. Naapuri voivotteli sitä, kun hänellä tuppaa olemaan usein sellaista lohtusyömistä, kun asiat ei oikeen luista, niin silloin kaapille ja sieltä suuhun ihan mitä tahansa löytyy, mieluummin makeeta. Samoin olen minäkin ennen käyttäytynyt, mutta sitten sain itseäni niskasta kiinni ja lopun moiselle syömiselle. Pistin jääkaapin oveen oikein pahan näköisen lihavan akan kuvan, joka mössötti suu täynnä pullamössöä, (ei kuitenkaan ollut oma kuva DDDD) ja aina kun sen näki, niin kaapin ovi jäi useimmiten turhan takia avaamatta,,, nyt olen ottanut kuvan pois ja tilalla on pelkkä possun kuva, mutta sekin muistuttaa liikasyömisestä.DDD
        Näin on, ja sitten eilisiin... sama rutiini, aamukahvi ja jugurtti, kaurapuuro mustikkasopan kera, lasi maitoa. Kaalilaatkkoa iltapäivällä, onneksi se jo loppui, eihän samaa viitsi aina syödä, tummaa leipää minilätalla ja lasi piimää. Niin, juotiin iltapäiväkaffeet naapurin kanssa ja omenapiirakkaa vanilijakastikkeella, namia oli, illalla vaan vihreetä teetä, ja vettä pitkin päivää.

Näin sitä mennään ja toivon mukaan paino pysyy kurissa, sadepäivinä ei oikeen tule ulkoiltuakaan, täytyy pistää radio päälle ja tanssahdella musiikin tahdissa, tulee siinä sitä liikuntaa!

Tulisi nyt muitakin tähän ketjuun, joukossa on voimaa, uskokaapa te epäilevät, mukaan vaan!

Iltapäivää ihmiset, erityisesti Monica ja Mathilda** sekä kaikki hengessä mukana olevat. Hieman oudolta tuntuu itsestä näin julkituoda touhujaan, mutta tämä on omaa motivointa. Oloonihan olen ollut ihan tyytyväinen, mutta terveydellisistä syistä on viisasta alentaa elopainoa.
        Hiipimällä ne monesti pudotetut liiat kilot ovat kymmenen vuoden aikana minua lämmittämään palanneet.
        Pakko oli ottaa tutut ”apuvälineet” käyttöön, vaikka siitä on vaivaa. Teen etukäteen listan ruokailuajoista ja ruoista. Käytän PV:n pistelaskuria ja nyt lisäksi lasken kalorit. Se onkin aluksi työlästä. Pitää tehdä kalorilista itselle avuksi.
        Mukavasti saa vinkkejä muitten päivistä, kun kerrotte. Minä myös yritän, yritän..
        keskiviikon menu mulla seuraavanlainen

klo
        8.30 kahvi, karj.piir.*,Benecol 1tl, kahvimaito....3,5p.....153 kcal
        1 päärynä..........................................1p.......70
        14.00 VLC dieettijuoma.................................2,5......110
        1 näkkil lasi maitoa (r)........................1,5p.....72
        17.00 vihanneskeitt.....................................1........~50
        2 leipäp. Benecol 10g...........................3........160
        ylikypsä kinkku 50g...............................1.........50
        20.00* kaurapuuro 2dl....................................2.........140
        r.maito 2dl.........................................1.........66
        hedelmä............................................1.........70
        yhteensä-----------------------------------------------------17 ½*----941

* Harvoin ostan karjanpiirakkapaketin. Nyt sen vaan tuhoan piirakka/pv jääkaapistani. Yksi vielä jäljellä.
        * menen nukkumaan myöhään
        * 1/2 pisteen ylitys päivän tavoitteeseen.

• katleija4
        katleija4 kirjoitti:

Iltapäivää ihmiset, erityisesti Monica ja Mathilda** sekä kaikki hengessä mukana olevat. Hieman oudolta tuntuu itsestä näin julkituoda touhujaan, mutta tämä on omaa motivointa. Oloonihan olen ollut ihan tyytyväinen, mutta terveydellisistä syistä on viisasta alentaa elopainoa.
        Hiipimällä ne monesti pudotetut liiat kilot ovat kymmenen vuoden aikana minua lämmittämään palanneet.
        Pakko oli ottaa tutut ”apuvälineet” käyttöön, vaikka siitä on vaivaa. Teen etukäteen listan ruokailuajoista ja ruoista. Käytän PV:n pistelaskuria ja nyt lisäksi lasken kalorit. Se onkin aluksi työlästä. Pitää tehdä kalorilista itselle avuksi.
        Mukavasti saa vinkkejä muitten päivistä, kun kerrotte. Minä myös yritän, yritän..
        keskiviikon menu mulla seuraavanlainen

klo
        8.30 kahvi, karj.piir.*,Benecol 1tl, kahvimaito....3,5p.....153 kcal
        1 päärynä..........................................1p.......70
        14.00 VLC dieettijuoma.................................2,5......110
        1 näkkil lasi maitoa (r)........................1,5p.....72
        17.00 vihanneskeitt.....................................1........~50
        2 leipäp. Benecol 10g...........................3........160
        ylikypsä kinkku 50g...............................1.........50
        20.00* kaurapuuro 2dl....................................2.........140
        r.maito 2dl.........................................1.........66
        hedelmä............................................1.........70
        yhteensä-----------------------------------------------------17 ½*----941

* Harvoin ostan karjanpiirakkapaketin. Nyt sen vaan tuhoan piirakka/pv jääkaapistani. Yksi vielä jäljellä.
        * menen nukkumaan myöhään
        * 1/2 pisteen ylitys päivän tavoitteeseen.

Ei oikein onnistunut tuo taulukon siirto Wordiltä tähän. Rivit eivät menneet kohalleen, mutta kai siitä näkee.

• Mathilda kertoi jääkaapin ovessa olevista muisti lappusista, niistä saattaa olla hyvinkin apua, enpä ole kokeillut, mutta joku oikein possun näkönen pelästyttäisi kummasti, minun syömä puoilkas viineriä ja Mathildan omena piirakka pala ovat vähän huono juttu näin alussa kun koetaan painon pudotusta saada aikaseksi.

Mutta eilisiin :

aamukaffee mustana voileipä oivar. tomattia
      kaurapuuro oiv. silmällä 2 dl
      lasillinen mustikka juomaa
      1 kaalikääryle 2 pientä peruna oiv. voileipä etikka punaj.
      rasv. viili
      omena
      tee korppu
      vettä vitam.

näillä taas eilinen päivä meni, ei nälkä enään pahemmin vaiva, mutta mielihaluja kyllä riittää, kaipuu makeaan on kova,( olen makuri) niiden popsiminen varmaan tuokin nämä muutamat kilot, aina vaan uudelleen ja uudelleen.

Katleijan pistelaskennasta en ole yhtään perillä, mutta enhän ole pain. vart. käynytkään josta oppi on tullut. Mutta jos se on hyvä systeemi, niin kannattaa käyttää niitä, , minulla on vain vaaka apunani.

No niin, jatkoja meille pudottajille.

• Palst. seuraaja.

Minuakin kiinnostaisi nuo pisteet, mistä, ja miten paljon niitä saa?

• Palst. seuraaja. kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi nuo pisteet, mistä, ja miten paljon niitä saa?

Nyt käännytään Katleijan puoleen, jos hän on niin viitseliäs että kertoo ja selventää sen meille, jos sen pistelaskennan oppis, niin voisi yrittää kokeilla sitäkin.

Minuun on kyllä mennyt tuo vaakajuttu luihin ja ytimiin, että sen kanssa minä olen sinut. Että jos ei viisari liikahda alaspäin niin, ruokaa vähän vähemmän.

• katleija4
        monica kirjoitti:

Nyt käännytään Katleijan puoleen, jos hän on niin viitseliäs että kertoo ja selventää sen meille, jos sen pistelaskennan oppis, niin voisi yrittää kokeilla sitäkin.

Minuun on kyllä mennyt tuo vaakajuttu luihin ja ytimiin, että sen kanssa minä olen sinut. Että jos ei viisari liikahda alaspäin niin, ruokaa vähän vähemmän.

Ei ole Suomessa enää Painonvartijoita. Muutaman vuoden siellä oli tämä pistesysteemi käytössä. Se helpotti kovasti toteutusta.
        En päässyt koskaan ihan perille, miten se pisteytys oli tehty. Perustekijät siihen ovat energia-ja rasvapitoisuus. Rasva nosti pistemäärää eniten.
        Jokaiselle määriteltiin pistemäärä/pv painon, pituuden ja iän mukaan.

Minulla on pistehakemistovihkonen jäänyt niiltä ajoilta, josta nopasti saan tietää eri ruokamäärien pistearvon. Ne annokset oppii kyllä aika pian muistamaan, mutta saa varoa että pitää ne annoskoot oikeina eikä petä itseään.
        Pistelaskurilla taas laskea kaupasta ostetun ruoka-aineen pisteet näppäilemällä. Ei tarvitse itse laskeskella.

Periaatteena oli että sai itse määrätä syömisensä, kunhan pysyi päivittäisessä pistemäärässään.Kuitenkin kaiken aikaa suosittiin monipuolista ruokaa. Tiedättehän lautasmallin.

Hieman vaihtelee päivän kokonaiskalorimäärä samalla pisteluvulla, riippuen mistä ravintoaineista se koostuu.
        Olen laskenut, että jos minäkin sen 17 p. käyttäisin vain Reissumiesleipään, saisin syödä sitä päivässä 510g, tekisi se n. 1173kcal.
        Jos taas se 17p koostuisi vaan pelkästä rasvattomasta maidosta, saisin sitä juoda 3,4 l, se tekisi 1122kcal.
        Jos taas se 17p koostuisi vaan pelkästä Karjala III:sta, sitä voisi ryystää 8 pulloa, se tekisi 1005 kcaloria.

Laitan tähän esimerkin vuoksi joitain pisteytyksiä tavallisista elintervikkeista.
        ruisleipä 30g = 1p
        näkkileipäpala = 0,5p
        patonki 10cm/60g = 2p
        maito 2d
        rasvaton = 1 p
        rasv.1-3% = 2p
        kaurapuuro/1dl hiutaleista veteen tehty = 2p
        lihahyytelö 50g = 1p
        vähärasv.liha kyps. 50g = 2p
        grillimakkara rasv 10% 1 kpl/125g = 5p
        ym. ym.

Minullakin tuo 17 pistettä antaa kuitenkin vähän yli 1000 kcal, jolloin pienen kulutukseni vuoksi painon pudotus tulee olemaan hidasta. En silti aio pelkälle kaaliraasteelle ja sopalle siirtyä, koska minulla ei ole kiire mihinkään. Mutta harrastuksestahan tämä taas käy ja mielikuvaharjoituksia voi harrastaa. Ehkä nuo käyttämättömät kauniit vaatekappaleet taas saan käyttööni.

Pikkuisen harkitsen jatkanko palstalla, kun osanottajia ei oikein ole ilmaantunut kaveriksi.

• katleija4

Sinulla näyttää olevan hyvä tuo päivän ohjelmasi. Tuolla varmasti saat ylimäärät poistettua aika pian, jos joka päivä tuossa pysyt.
        Jos on kokenut jonkun systeemin toimivan, niin sitä vaan käyttämään.

Minulaiselleni kyllä tehosi PV käynnit. Varmasti iso tekijä oli se julkinen punnitus ja viikkomaksu. Kuka sitä turhasta maksaisi. Ryhmähenki ja ammattimaiset vetäjät vielä.

• katleija4
        katleija4 kirjoitti:

Ei ole Suomessa enää Painonvartijoita. Muutaman vuoden siellä oli tämä pistesysteemi käytössä. Se helpotti kovasti toteutusta.
        En päässyt koskaan ihan perille, miten se pisteytys oli tehty. Perustekijät siihen ovat energia-ja rasvapitoisuus. Rasva nosti pistemäärää eniten.

Minulla on pistehakemistovihkonen jäänyt niiltä ajoilta, josta nopasti saan tietää eri ruokamäärien pistearvon. Ne annokset oppii kyllä aika pian muistamaan, mutta saa varoa että pitää ne annoskoot oikeina eikä petä itseään.
        Pistelaskurilla taas laskea kaupasta ostetun ruoka-aineen pisteet näppäilemällä. Ei tarvitse itse laskeskella.

Periaatteena oli että sai itse määrätä syömisensä, kunhan pysyi päivittäisessä pistemäärässään.Kuitenkin kaiken aikaa suosittiin monipuolista ruokaa. Tiedättehän lautasmallin.

Hieman vaihtelee päivän kokonaiskalorimäärä samalla pisteluvulla, riippuen mistä ravintoaineista se koostuu.
        Olen laskenut, että jos minäkin sen 17 p. käyttäisin vain Reissumiesleipään, saisin syödä sitä päivässä 510g, tekisi se n. 1173kcal.
        Jos taas se 17p koostuisi vaan pelkästä rasvattomasta maidosta, saisin sitä juoda 3,4 l, se tekisi 1122kcal.
        Jos taas se 17p koostuisi vaan pelkästä Karjala III:sta, sitä voisi ryystää 8 pulloa, se tekisi 1005 kcaloria.

Laitan tähän esimerkin vuoksi joitain pisteytyksiä tavallisista elintervikkeista.
        ruisleipä 30g = 1p
        näkkileipäpala = 0,5p
        patonki 10cm/60g = 2p
        maito 2d
        rasvaton = 1 p
        rasv.1-3% = 2p
        lihahyytelö 50g = 1p
        ym. ym.

Minullakin tuo 17 pistettä antaa kuitenkin vähän yli 1000 kcal, jolloin pienen kulutukseni vuoksi painon pudotus tulee olemaan hidasta. En silti aio pelkälle kaaliraasteelle ja sopalle siirtyä, koska minulla ei ole kiire mihinkään. Mutta harrastuksestahan tämä taas käy ja mielikuvaharjoituksia voi harrastaa. Ehkä nuo käyttämättömät kauniit vaatekappaleet taas saan käyttööni.

Pikkuisen harkitsen jatkanko palstalla, kun osanottajia ei oikein ole ilmaantunut kaveriksi.

Enhän kertonut, miten eilinen päivä meni.
        torstaimenu
        9.00
        -kaurapuuro 2dl ja maito (r) 2dl
        -kahvi
        -luumu
        14.00
        -vihanneskeitto
        -2 pientä leipäpalaa
        -Benecol 2tl
        -ylikyps.kinkkua 50g
        17.00
        -kahvi
        -porkkanasämpylä (itse tehty)
        -Cr.Bonjour 15% 2 rkl
        20
        VLC-dieetti, suurustettu (siinä on yhden aterian tarvittavat ravintoaineet) Multitabs joka päivä.
        Tuorevihanneksia ruokien lisänä.
        ---------------------------------------------------
        863 kcal

• katleija4 kirjoitti:

ruisleipä 30g = 1p
        näkkileipäpala = 0,5p
        patonki 10cm/60g = 2p
        maito 2d
        rasvaton = 1 p
        rasv.1-3% = 2p
        lihahyytelö 50g = 1p
        ym. ym.

Juu, olen kyllä tietonen että Painon vartijat on poistunut Suomesta.

Kyllä tuo pisteytys on ensin kuitenkin oltava paperilla ylhäällä, enenkuin
        se jää mieliin kuinka paljon mistäkin tulee pisteitä.

miksihän siellä vaihdettiin kertaheitolla toiseen laskenta tapaan, kai
        siihenkin on oma syynsä.

Ei tullut enempää nyt mukaan kuin me 3 vaan, vähän meitä on, ja jos sinäkin
        aiot lopettaa niin silloin meidän ei kannata jatkaa ollenkaan, vaan lopetaa.

oikeasti meitä on nyt jo liian vähän joten tee päätöksesi ja ilmota siitä,
        näyttää kuitenkin siltä että lisää ei tule, mutta lukijoita kyllä on, se ei yksin riitä.

Jään odottamaan ratkaisuasi.

• katleija4
        monica kirjoitti:

Juu, olen kyllä tietonen että Painon vartijat on poistunut Suomesta.

Kyllä tuo pisteytys on ensin kuitenkin oltava paperilla ylhäällä, enenkuin
        se jää mieliin kuinka paljon mistäkin tulee pisteitä.

miksihän siellä vaihdettiin kertaheitolla toiseen laskenta tapaan, kai
        siihenkin on oma syynsä.

Ei tullut enempää nyt mukaan kuin me 3 vaan, vähän meitä on, ja jos sinäkin
        aiot lopettaa niin silloin meidän ei kannata jatkaa ollenkaan, vaan lopetaa.

oikeasti meitä on nyt jo liian vähän joten tee päätöksesi ja ilmota siitä,
        näyttää kuitenkin siltä että lisää ei tule, mutta lukijoita kyllä on, se ei yksin riitä.

Jään odottamaan ratkaisuasi.

Vastaankin heti ja lähden tästä koneelta sen jälkeen muualle. Kyllä minulle sopii lopetus, alkoi tuntua kuin olisi akvaariossa. §:-)
        Lopetetaan tässä mutta jos sinulle sopii, voisinko "tehdä tiliä" viestien kanssa edistymisestäni. Sinähän olet rekisteröitynyt.

• katleija4 kirjoitti:

Vastaankin heti ja lähden tästä koneelta sen jälkeen muualle. Kyllä minulle sopii lopetus, alkoi tuntua kuin olisi akvaariossa. §:-)
        Lopetetaan tässä mutta jos sinulle sopii, voisinko "tehdä tiliä" viestien kanssa edistymisestäni. Sinähän olet rekisteröitynyt.

Sopii vallan mainiosti, tee vaan tiliä että saan tietää,,,,, kyllähän se tämä julkinen painonpudotus on erillaista, kun kaikki seuraa, mitä on päivän mittaan popsinut ja kuinka paljon tulee pudotusta, minä en arkaile sen kanssa, kyllä kai se aiempi kokemus antoi rohkeutta, näin julkisesti ilmoitella.

Laitan nyt lopetus ilmoituksen Mathildallekin, hän varmaan olisi mielellään jatkanut mutta toivon hänen ymmärtävän kun mukana olijoita oli vain me kolme, että ei siinä paljon ollut muille annettavaakaan.

Kiitän teitä hyvästä yrityksestä, jatketaan jokainen pudotusta, omin nokkinemme, omia aikojamme, ja nyt sanon hei ja ollaan vähän kevyempiä, kun joulu saapuu.

Kiitos Katleija ja Mathilda.

• Palasin juuri paikallisen Xtravaganza-toimipisteen haastattelusta.
      Tarkoitukseni oli hakea hyvät neuvot ja osallistua tehokkaaseen ohjelmaan laardirenkaiden eliminoimiseksi.

Rehellisen ja avoimen haastattelun tuloksena oli että saisin maksaa henkisen valmennuksen osaohjelmasta täyden hinnan.
      Liikunta ja ravinto sisällöstä pois sulkien.

Edellinen pettymys tuli apteekissa jossa kieltäytyivät myymästä minulle Allia.

Edes vaimoni ei kannusta minua näissä pyrkimyksissäni.

Taidan viimeinkin luopua!

• Kiitos Laiska Lasse, kun ilahdutit kirjoituksillasi ketjussa, mutta näin nyt kävi taas, että enenaikojaan lopetimme, yksinkertaisesti , kun ei ollut halukkaita painon pudottajia,

Viimekerralla pääsimme hyvään tulokseen kaikkien kohdalla, mutta nyt ei alkua pidemmälle

Nähtäväksi jää, kannattaako enään aloittaa tällaista ketjua, se vaatii jokaiselta viitteliäisyyttä nähdä vaivaa.

Hyvää jatkoa myös sinulle L-Lasse.

ps. äläkkä unohda pudottaa painoasi, jouluksi kilot pois. DDDD

• jjoutava

Näinhän tässä kävi miltä tilanne ainakin tällä hetkellä näyttää. Minäkin kirjoitin epämääräisesti tulevani mukaan " myöhemmin kunhan olen saanut puut kaadettua. Mökillä olin ja puita en joutanut kaatamaan oli muuta tekemistä ja nyt olen jo taipuvainen ajattelemaan että moottorisahatyöt ovat minulle jo liian rasittavoita kaipa sieltä kyliltä löytyy joku mökkitalkkari siihen työhön.

Mutta oli se edellinen laihdutus ketju minulle hyödyksi jäi tavaksi tarkkailla syömisiään en aina syö kaikkea mitä tyttöystävä eteen laittaa. Aivan hyvällä muistan hauskan laihdutus porukan.
        Mukavaa viikon loppua kaikille laihduttajille ja laihduttamattoville.

• jjoutava kirjoitti:

Näinhän tässä kävi miltä tilanne ainakin tällä hetkellä näyttää. Minäkin kirjoitin epämääräisesti tulevani mukaan " myöhemmin kunhan olen saanut puut kaadettua. Mökillä olin ja puita en joutanut kaatamaan oli muuta tekemistä ja nyt olen jo taipuvainen ajattelemaan että moottorisahatyöt ovat minulle jo liian rasittavoita kaipa sieltä kyliltä löytyy joku mökkitalkkari siihen työhön.

Mutta oli se edellinen laihdutus ketju minulle hyödyksi jäi tavaksi tarkkailla syömisiään en aina syö kaikkea mitä tyttöystävä eteen laittaa. Aivan hyvällä muistan hauskan laihdutus porukan.
        Mukavaa viikon loppua kaikille laihduttajille ja laihduttamattoville.

No hei jjoutava, oli mukava kuulla että sinulle jäi päälle se asia, että katsot mitä suuhusi panet, ja taitaa olla painonhallinta sinulla hallinassa, muutenhan olisit saanut kaikki kilot takasin.

Hyviä jatkoja edelleen niiden kilojen kanssa, jotka varmaankin yrität pitää poissa.
        Olisi ollut mukavaa nähdä sinut ketjussa, mutta ei tälläkertaa niin käynyt

Hyvää jatkoa sinulle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      260
      9201
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      310
      6412
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1460
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1341
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1121
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      83
      1092
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      937
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      818
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      726
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      311
      708
    Aihe