Kävin tässä viime viikolla lääkärissä jatkuvien ylä- ja alaselkäkipujen takia. Minulla on v.2005 todettu skolioosi sekä välillä iskiasoireita, jotka säteilevät vasempaan jalkaan. Muutamaan viime kuukauden aikan kipu on alkanut säteillä ajoittain myös alaselään sekä jalkapohjaan, välillä on jalassa puutumisen tunnetta ja sääriluita särkee. Alaselkä on oireillut viimeiset pari vuotta, pahentuen viimeisten kuukausien aikana
On todettu myös yliliikkuvuusoireyhtymä minkä huomaa nivelten kunnosta, esim. kädet eivät kestä kunnolla koneella kirjoittamista. Olen saanut selkäsärkyyn Voltarenia annoksella 75 mg sekä Sirdaludia 2 mg, näistä ei ole mitään apua. Pyysin lääkäriltä annostuksen nostoa tai jotain vahvempaa lääkettä, mutta lääkäri kieltäytyi vedoten siihen, että selkälääkkeet aiheuttavat riippuvuutta (!) ja koska olen "nuori ja nainen", minulla ei voi olla esim. välilevynpullistumaa ( olen 25 ).
Lääkäri ei suostunut myöskään tutkimaan selkääni millään tavalla, vaan pyrki pääsemään minusta eroon mahdollisimman nopeasti, oli muutenkin todella tyly ja vähättelevä, lähes nauroi kun kerroin huolestani selkäni suhteen. Neuvoi vain lisäämään liikuntaa, vaikka tälläkin hetkellä lenkkeilen useamman kerran viikossa ja käyn lisäksi x viikossa salilla, missä minulle on räätälöity oma ohjelma selän vahvistamiseksi. Milestäni lääkärin käytös oli suoraan sanottuna puoskarointia, ei edes tutkita vaan todetaan suoralta kädeltä, ettei mikään voi olla vikana.Voiko tällaisesta lääkärin käytöksestä valittaa esim. potilasasiamiehelle?
Onko muilla kokemuksia vähättelevistä tk-lääkäreistä?
Lääkäri ei määrännyt selkälääkettä!
8
1476
Vastaukset
- 6loli2
Tervehdys, kannattaisi kokeilla hermoratahieronta, mieluummin ammattilaista
hermoratahieronta merihelmi.fi - .
No kyllä todellakin 25v:llakin voi olla välilevynpullistumia ja jopa kulumaa! Minulla oli kaksikin kappaletta,alimmissa välilevyissä. Syytä ei tiedetä, liekö notkoselän, lievän skolioosin ja istumatyön seurausta yhdistettynä pariin liukastumiseen.Puutumisoire kyllä viittaa pullistumaan...Kyllähän se selkä täytyisi saada magneettikuvatuksi, jotta tietäisi mikä on. Ettei ainakaan pahenna vaivaa, kuten minulle kävi. Jumppasin ja jumppasin ja ajattelin vain, että on liian heikot selkä- ja vatsalihakset...Mutta samalla pahensin kipua tekemällä liikkeitä, jotka eivät selkäsairaalle sopineet! Melkoisen asiaton on kyllä lääkäri ollut. Mutta nuorta selkäsairasta ei oteta niin tosissaan,kun ajatellaan kyse olevan "lintsarista" tai yliherkästä pullamössötyypistä. :( Täytyy vain jaksaa olla itse lujana ja vaatia tutkimusta ja hoitoa. Sitä varten me veroja maksetaan.
- vaivainen..
ei ole selkälääke, useita indikaatioita sillä toki on, se on lihasrelaxantti ja totta, se aiheuttaa riippuvuutta, se on PKV-lääke
Käänny erikoislääkärin puoleen, sitä ei tk-lääkäri oleSirdalud ei ole PKV-(pääasiassa keskushermostoon vaikuttava)lääke. Se on lihasrelaksantti ja aiheuttaa usein väsymystä, tämän vuoksi siinä on kolmio. Eikä se nyt fyysistä riippuvuutta varsinaisesti aiheuta, korkeintaan psyykkistä.
Aloittaja varmaankin tarkoitti, ettei lääkäri suostunut määräämään vahvempia (mahdollisesti riippuvuutta aiheuttavia) lääkkeitä kuten opioideja.
Mielestäni lääkäri toimi epäeettisesti, koska hänen olisi tullut lähettää potilas erikoislääkärille eikä vähätellä potilaan tuntemuksia: todellakin 25-vuotiaalla voi olla diskusprolapsi! Toiseksi kipu invalidisoi nopeasti ja sitä tulisi aina hoitaa. Aina lääkäri voi konsultoida asiaan perehtynyttä kollegaa, jos ei itse osaa tai uskalla määrätä asianmukaista lääkitystä.
- -------
Välilevynpullistuma voi olla nuorellakin.
Itsellä tuli juuri kun täytin 17v ja nyt olen 27v ja kerran on jo leikattu kiirellisenä kun pullistuma teki pahan pakko virhe asennon.En pystynyt suoristumaan enkä voinut liikkua lähellekään normaalisti (10m pystyi kävelemään sitten piti jo kumartua,välillä konttaamalla) eikä särkylääkkeet edes auttaneet.
Suosittelen hakeutumaan yksityiselle fysiatrille,selkävaivojen kanssa ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa odottelemaan ja julkisella on hidasta päästä erikoislääkäreille sekä tutkimuksiin eikä yleislääkärit yleensä ota asiaa vakavasti vaikka konttaamalla sinne vastaanotolle menisi. Selkäkipu on viheliäinen hoidettava ja lääkäri ei aina pysty arvioimaan millanen kipukynnys kullakin on. Lääkäreissäkin on hyvin INHOTTAVIA tapauksia. Itse olen kärsinyt koko aikuisikäni selkävaivoista,olen raskaan työn tekijä. Vasta nyt yli 50senä työterveyslääkäri otti asian tosissaan ja pääsin selkäkuntoutukseen(oli todettu skolioosi). Kahdessa viikossa minulle räätälöitiin henkilökohtainen kuntoutusohjelma ja päivittäinen jumppa. Otin ne kaksi viikkoa tosissani ja selkäni on ollut TODELLA hyvä sen jälkeen. Kiitos tytöille Seinäjoen TULEKSEEN. Selkä tulee aina olemaan aamukankea,mutta vihlovat kivut loppui.
Lenkkeily ja salillakäynti eivät vahvista juuri niitä "kuminauhalihaksia",joita tarvitaan tukemaan selkärankaa,näin olen käsittänyt.- tutkinut
Tutkipa tuolta!
http://www.selkasivut.fi/- beentherez
ekaksi tarkistaa mitä liikkeitä teet kuntosalilla ja miksi. ehkä visiitti www.tasapainipiste.fi auttaisi hahmottamaan asiaa omalta osaltasi. kyse on kuitenkin siitä että lihaksistosi on pois tolaltaan ja huonossa kunnossa. voit toki maailman tappiin asti köydä kävelyllä, ei siitä liiku kuin pitkät jalkojen lihakset.
kyse on kuitenkin paljon muusta.
tuolta saat lähtö startin paranemiseesi-. mutta sinun itse se pitää tehdä, ei sitä kukaan muu tee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743750Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1762946Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472926Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572411Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3622190- 1601870
- 781565
- 281390
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391352