Oma bensa-asema

tangaaja

Veneen tankkaus on pienoinen ongelma. Lähimmälle vene-asemalle on noin 70 bensalitran matka (edestakaisin) ja veneen tankki on 200 litraa.

Koska ei viitsi aina suunnitella reissuja saman sataman kautta, ajattelin hankkia peräkärryssä kuljetettavan tynnyrin/säiliön millä voisi kotisatamassa käydä tankkaamassa vene. Hyviä ideoita tähän? Tuollainen koneurakoitsijoiden käyttämä tynnyri/käsipumppuyhdistelmä yksi vaihtoehto, saako niitä ostaa jostain?

Toinen mitä ajattelin olisi joku kuormurin bensatankki ja siihen letku hana alapäähän. Pumppua ei tarvi jos lähtöyhde on säiliön pohjalla.

28

5131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djdjdjdj

      Koneurakoitsijat kuljettavat löpöä/dieseliä tankeissaan. Bensan kanssa ongelmana herkkä syttyminen, esim itse en todellakaan haluaisi vetää auton peräkärryssä montaa sataa litraa bensaa tynnyreissä!

      • Vaikeeta on eu

        kuljettaa tai varastoida tuommoisia määriä ilman asiaan kuuluvia lupia.
        Eli kun nostat sen tynnyrin sinne kärriin, niin autonkuljettajalla pitää olla ard-lupa ja autossa ei saa olla asiaan kuulumattomia henkilöitä. Sama koskee noita kone urakoitsijoita.
        Ja lain mukaan siellä auton keulassa ja takana pitää olla asetuksen mukainen kilpi josta löytyy paloherkkyys luokka numero sekä koodi aineesta


      • SpK
        Vaikeeta on eu kirjoitti:

        kuljettaa tai varastoida tuommoisia määriä ilman asiaan kuuluvia lupia.
        Eli kun nostat sen tynnyrin sinne kärriin, niin autonkuljettajalla pitää olla ard-lupa ja autossa ei saa olla asiaan kuulumattomia henkilöitä. Sama koskee noita kone urakoitsijoita.
        Ja lain mukaan siellä auton keulassa ja takana pitää olla asetuksen mukainen kilpi josta löytyy paloherkkyys luokka numero sekä koodi aineesta

        Kuinka paljon tavan tallaaja saa bensaa kuskata ilman lupia? Kuinka monta jerrykannullista? Onko sama kuskaako takakontissa tai peräkärryssä?


      • sskksskkss
        SpK kirjoitti:

        Kuinka paljon tavan tallaaja saa bensaa kuskata ilman lupia? Kuinka monta jerrykannullista? Onko sama kuskaako takakontissa tai peräkärryssä?

        Kantsis ehkä miettiä omaa turvallisuutta. Pari jerrykanisteria farmariauto takakontissa ja joku tuuppa vauhdilla sun perääs. Kanisterit hajoavat ja bensaa roiskuu pitkin matkustamoa, ja syttyy palamaan. Mitäs sitten?

        Porin lähellä muutama vuosi sitten sattui peräänajo valtatiellä. Auton repeytynyt tankki sytytti auton palamaan ja vanhemmat katsoivat vierestä kun takapenkillä kaksi lasta paloivat kuoliaaksi autoon.


      • Pallaa jos pallaa
        SpK kirjoitti:

        Kuinka paljon tavan tallaaja saa bensaa kuskata ilman lupia? Kuinka monta jerrykannullista? Onko sama kuskaako takakontissa tai peräkärryssä?

        luokan palavaa nestettä 20 kg ja kaasua 60 kg jossa mukana jo astioiden paino, siis kaasussa tuo astia paino.


      • pensaa suoniin
        Pallaa jos pallaa kirjoitti:

        luokan palavaa nestettä 20 kg ja kaasua 60 kg jossa mukana jo astioiden paino, siis kaasussa tuo astia paino.

        kyllähän sitä mielellään kanniskelee esim 1000 litraa bensaa kanistereissa, mukavaa puhaa ennen saunaa...


      • 18 + 9
        SpK kirjoitti:

        Kuinka paljon tavan tallaaja saa bensaa kuskata ilman lupia? Kuinka monta jerrykannullista? Onko sama kuskaako takakontissa tai peräkärryssä?

        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2944,3395,3397

        Bensiiniä, petrolia ja dieselpolttoaineita saa kuljettaa ilman erityisvaatimuksia 1200 litraa. Henkilöautossa tai pakettiauton ohjaamossa saa kuljettaa 60 litraa. Tarkempi selitys löytyyä yllä olevasta linkistä.

        Varastoinnissa sanotaan yhdessä kohtaa "kuten ulkona", mutta missään ei määritellä paljonko ulkona saa säilyttää. Entäpä peräkärryllä kuljettaminen? Onko se sama kuin pakettiautolla?


      • 18 + 9
        18 + 9 kirjoitti:

        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2944,3395,3397

        Bensiiniä, petrolia ja dieselpolttoaineita saa kuljettaa ilman erityisvaatimuksia 1200 litraa. Henkilöautossa tai pakettiauton ohjaamossa saa kuljettaa 60 litraa. Tarkempi selitys löytyyä yllä olevasta linkistä.

        Varastoinnissa sanotaan yhdessä kohtaa "kuten ulkona", mutta missään ei määritellä paljonko ulkona saa säilyttää. Entäpä peräkärryllä kuljettaminen? Onko se sama kuin pakettiautolla?

        Säilitöitä löytyy joka lähtöön. Säilytyksisä tietäisi paremmin joku maatalon isäntä, jolla on koneilleen isot säiliöt.
        http://www.finncont.com/fi_polttoaine/index.htm
        http://www.metallityovainio.fi/?download=Polttoaines%E4ili%F6t%202010.pdf

        Kuinka kauan bensaa voi säilyttää? Kauanko voi dieseliä säilyttää?

        Itse voisin harkita esim. 250 tai 500 litran säiliötä, jos ajaisin dieselillä. Samalla tankkaisi autot ja veneet.


      • Lue myös asetus ard
        18 + 9 kirjoitti:

        http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2944,3395,3397

        Bensiiniä, petrolia ja dieselpolttoaineita saa kuljettaa ilman erityisvaatimuksia 1200 litraa. Henkilöautossa tai pakettiauton ohjaamossa saa kuljettaa 60 litraa. Tarkempi selitys löytyyä yllä olevasta linkistä.

        Varastoinnissa sanotaan yhdessä kohtaa "kuten ulkona", mutta missään ei määritellä paljonko ulkona saa säilyttää. Entäpä peräkärryllä kuljettaminen? Onko se sama kuin pakettiautolla?

        linkisssä olevat määrät koskevat suurimmalta osalta varastointia.
        Ja sen kuudenkymmenen litran jälkeen kuljettajalta vaaditaan tuo lupa, eli VAK tai ARD.
        Ja sitä ei voi edes neste poistaa.


      • kifhdid
        Lue myös asetus ard kirjoitti:

        linkisssä olevat määrät koskevat suurimmalta osalta varastointia.
        Ja sen kuudenkymmenen litran jälkeen kuljettajalta vaaditaan tuo lupa, eli VAK tai ARD.
        Ja sitä ei voi edes neste poistaa.

        Nesteen sivuilla on kerrottu myös kuljetusmäärät, mutta bensan 3x kertoimesta ei ole sanottu mitään.

        Myös polttoainesäiliöiden valmistajat ilmoittavat, mitkä säiliöt eivät tarvitse kuljettajalta ADR-tutkintoa. Kuten Long Life ja esim. http://www.finncont.com/fi_polttoaine/index.htm

        Vapaaraja vapauttaa ja ei vapauta:
        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/973858D1-E12A-4608-96E1-3AF28B20FC86/0/6492082009_ADRVAK.pdf

        Nesteen Diesel opas (sivu 44):
        http://www.neste.fi/binary.asp?path=2589,2655,2710,2821,2944,3361,3558,3559

        Esitys:
        http://infrary.fi/files/3106_Finncont.pdf

        Kauheaa sotkua asetuksista:
        http://80.248.162.134/vakhaku


    • vts00x

      joskus mietittiin joukolla vanhan bensarekan ostoa. Olisiko siinä mitään järkeä isomman venekerhon hankintana? Suostuisiko jonkin pa-yhtiö toimittamaan muutaman tuhannen litran plöröjä ja vielä kohtuuhintaan? Eskortit ja pluskortit löytyvät tietysti, jotta tulisi vielä pinnojakin...

      • 30

        Tuossa säiliörekkaratkaisussa on pari ongelmaa:
        -katsastusmääräykset (noille on omansa, tiukemmat kuin muille autoille)
        -kuljettajaa koskevat vaatimukset (en muista tarkkaan, mutta pelkkä C-kortti ei riitä, pitää olla jokin lisäpahvi)


    • Omaoil Oy

      Kannattaa tehdä valitus EU:hun sillä sinuthan on asetettu eriarvoiseen asemaan bensa-aseman vieressä asuvaan verrattuna. Valituksen tekohan on helppoa sillä jokainen valittu kansanedustajahan on valjastettu vaalimaan äänestäjien eli työnantajiensa etuisuuksia ja ovat hommaansa hanakoita, motivoituneita ja etevästi koulutettuja. Valitset vain mieleisesi edustajan, vaikka sellaisen joka on perehtynyt tasa-arvokysymyksiin. Vihreiden edustajia luulisi kiinnostavan jo se kuinka ison hiilijalanjäljen tai tapauksessasi vanaveden aiheutat jo tankkausreissullasi ja kuinka paljon moinen polttoaineen turha polttaminen vaikuttaa ilmakehän tuhoutumiseen ja siten kasvihuoneilmiön edesauttamiseen.
      Rivakkatoiminen edustaja ottaa asian hoteisiinsa, puhuu kansainvälisen öljy-yhtiön järkiinsä ja kas ... sinulla on kohta oma huoltoasema laiturisi vieressä. Toiminnallaan edustaja saa sekä hyvän omantunnon mutta myös monta uutta äänestäjää sillä perustetulla jakeluasemallahan voivat käydä tankkaamassa myös lähiseudun metsurit moottorisahansa sekä mökkiläiset ruohonleikkuukoneensa ja he tankkaavat aina varmasti 'tankki täyteen' menetelmällä.


      Ihan oikeasti olen suurinpiirtein samanlaisessa tilanteessa. Minulla tosin on dieselvene ja olen hankkinut farmarisäiliön pihalle johon säiliöauto tuo naftaa kerran vuodessa. Tankkaan siitä autoa, hupi/harrastetraktoria ja kanistereilla venettä. Veneen tankkaus on tietysti melkomoista turssausta mutta en piittaa paskaakaan hienostelevien töölöläisluonnonsuojelijotten mielipiteistä vaikka joku tippa menis veteenkin.

      • _volvo__

        olen joskus katsellut, kun vanhan venepaikkani naapuri ajoi kahden tynnyrin peräkärrynsä lastauslaiturille. Siitä vaan sitten valutettiin alaspäin letkulla suoraan veneen tankkiin. Hyvin näytti toimivan, vähemmän tuosta tuli spilliä kuin normaalissa meriasematankkauksessa. Valutus kestää kyllä jonkin aikaa.

        Itse olen joskus tankkaillu muutamalla 20l kanisterilla bilteman isommalla lappopumpulla ("tynnyripumppu"). Sahaa vain sen putkiosan kanisterimittaan niin hyvin pelaa.

        Diisseli on muuten h-vetisti halvempaa maa-asemilla kuin useimmilla meriasemilla. Onneksi Iniössä voi yhä tankata dieselit kohtuuhintaan! Suosittelen kaikille siellä päin liikkuville, on se vaan helpompaa kuin kannella kanistereita.


      • Tankki 300 litraa
        _volvo__ kirjoitti:

        olen joskus katsellut, kun vanhan venepaikkani naapuri ajoi kahden tynnyrin peräkärrynsä lastauslaiturille. Siitä vaan sitten valutettiin alaspäin letkulla suoraan veneen tankkiin. Hyvin näytti toimivan, vähemmän tuosta tuli spilliä kuin normaalissa meriasematankkauksessa. Valutus kestää kyllä jonkin aikaa.

        Itse olen joskus tankkaillu muutamalla 20l kanisterilla bilteman isommalla lappopumpulla ("tynnyripumppu"). Sahaa vain sen putkiosan kanisterimittaan niin hyvin pelaa.

        Diisseli on muuten h-vetisti halvempaa maa-asemilla kuin useimmilla meriasemilla. Onneksi Iniössä voi yhä tankata dieselit kohtuuhintaan! Suosittelen kaikille siellä päin liikkuville, on se vaan helpompaa kuin kannella kanistereita.

        Sen verran tuo dieselin hintaero maa- ja meriasemilla korpeaa, että en ole tänä viime- ja tänä kesänä meriasemilla tankannut.

        Veneellä käydessäni olen heittänyt mukanani kaksi 10 litran nassakkaa dieseliä ja valutellut ne tankkiin. Onhan tästä ollut oma vaivansa, mutta olenpahan saanut hintojen erotuksella pari pulloa viiniä itselleni ja puosulle veneilyeväiksi.

        Jos litrahintojen ero on esimerkiksi 15 senttiä, tulee meriasemalla tehdylle 200 litran kertatankkaukselle lisähintaa 30 euroa. Joillekin sillä ei ole merkitystä, minulle köyhälle on.

        Tietysti tämä on siltä kannalta ajatellen ikävää, että jos kaikki ajattelisivat ja toimisivat minun laillani, olisivat meriasemien pitäjät ilman elinkeinoa ja me veneilijät ilman mahdollisuuttakaan tankata vesillä.


      • 22
        Tankki 300 litraa kirjoitti:

        Sen verran tuo dieselin hintaero maa- ja meriasemilla korpeaa, että en ole tänä viime- ja tänä kesänä meriasemilla tankannut.

        Veneellä käydessäni olen heittänyt mukanani kaksi 10 litran nassakkaa dieseliä ja valutellut ne tankkiin. Onhan tästä ollut oma vaivansa, mutta olenpahan saanut hintojen erotuksella pari pulloa viiniä itselleni ja puosulle veneilyeväiksi.

        Jos litrahintojen ero on esimerkiksi 15 senttiä, tulee meriasemalla tehdylle 200 litran kertatankkaukselle lisähintaa 30 euroa. Joillekin sillä ei ole merkitystä, minulle köyhälle on.

        Tietysti tämä on siltä kannalta ajatellen ikävää, että jos kaikki ajattelisivat ja toimisivat minun laillani, olisivat meriasemien pitäjät ilman elinkeinoa ja me veneilijät ilman mahdollisuuttakaan tankata vesillä.

        laske mitään hintaa omalle työajalle? 10 raahauskertaa...
        No, jos kaudessa ei kulu paljon, tuokin skulaa. Minulla menee joka kesä vähintään 2000 litraa eli tankkausväli on harvoin yli kahta viikkoa. Saisi olla päivittäin kantamassa...


    • Juuso 42

      Tein 150 litran rst säiliön stepparin lavalle ja siinä on kiinni sähköinen bensapumppu (12V).

      Tosin helpommalla pääsee jos ottaa tavallisen 200 litran polttoainetynnyrin ja laittaa siihen käsin veivattavan pumpun mitä myy kaikki varaosaliikkeet.
      Turvallisuussyistä olis varmaan parempi että kuljettaa polttoaineita peräkärryssä ja täyttää tynnyrin lähellä satamaa.
      Älä tankkaa tynnyriä kesällä ihan täyteen ja päästä siitä ajoittain syntyvä paine pois. Noi käsipumput kun tahtovat vuotaa bensan ulos jos syntyy painetta ja sen jälkeen syntyy ns. lappoilmiö.

      Mulla on se ongelma kun täällä periferiassa ei ole takkausasemaa kohtuullisen matkan päässä.

    • 18

      Eikö kannattaisi lähestyä jotain öljy yhtiötä sähköpostitse ja kysyä miten tulee menetellä. Joissakin maissa tuovat polttoainetta suoraan satamaan säiliöautolla tilauksesta.

      • Juuso 42

        Rahti 75€ eli 200L erässä lisähintaa lähemmäs 40 senttiä.


      • 16
        Juuso 42 kirjoitti:

        Rahti 75€ eli 200L erässä lisähintaa lähemmäs 40 senttiä.

        Jaa Kreikan vähänkin isommissa venesatamissa käy yleensä joku kysymässä tarvitaanko polttoainetta ja polttoaine tuodaan suoraan veneen lähelle pakettiauton kokoisella säiliöautolla. Palvelu ei erikseen maksa mitään muuta kuin polttoaineen hinnan.

        Parasta ilmeisesti sitten kuljetella itse.


      • 18

        Käsittääkseni kuutio eli 1000 litraa on minimitilaus, jonka kuljettavat. Hintahan on toki asemahintaa halvempi.


    • tangaaja
      • kar-po

        Etkö vielä huomannut, että se oli ARD ko sompamiehen mielestä.


      • Että taas näin
        kar-po kirjoitti:

        Etkö vielä huomannut, että se oli ARD ko sompamiehen mielestä.

        Koska nyt kuljetaan maantiellä vaarallisia aineita, niin ADR-rajat koskee ihan kaikkia. Vapaa-raja on bensiinin kohdalla 333L ja dieselin kohdalla 1000L. Ero määrissä johtuu siitä et ne on luokiteltu eri pakkausryhmiin, joilla on eri vaarallisuuskertoimet bensiini 3 ja diesel 1. Vapaa-rajan ylittäviin kuljetuksiin sitten vaaditaankin ADR-lupa. Ja sit vielä ku kuljetaan irroitettavaksi luokiteltua säiliötä eli ns. farmisäiliöt joita onkin ovat esim. varmaan joku nähnyt jonkun urakoitsijan Hilux:n lavalla. Ja kaiken lisäks noi täytyy nykyään olla tyyppi-hyväksyttyjä. Jos se on alle 1000L niin ns. ADR:n kappaletavara-lupa riittää jos se on yli 1000L niin vaaditaankin jo ADR:n säiliö-lupa. Taas kerran saamme kiittää EU:ta näistä kaikista tyyppi-hyväksyntä vaatimuksista ja muista tiukoista määräyksistä, nämä kaikki kun tuppaa tulemaan EU:n vaatimuksesta.


      • Että taas näin kirjoitti:

        Koska nyt kuljetaan maantiellä vaarallisia aineita, niin ADR-rajat koskee ihan kaikkia. Vapaa-raja on bensiinin kohdalla 333L ja dieselin kohdalla 1000L. Ero määrissä johtuu siitä et ne on luokiteltu eri pakkausryhmiin, joilla on eri vaarallisuuskertoimet bensiini 3 ja diesel 1. Vapaa-rajan ylittäviin kuljetuksiin sitten vaaditaankin ADR-lupa. Ja sit vielä ku kuljetaan irroitettavaksi luokiteltua säiliötä eli ns. farmisäiliöt joita onkin ovat esim. varmaan joku nähnyt jonkun urakoitsijan Hilux:n lavalla. Ja kaiken lisäks noi täytyy nykyään olla tyyppi-hyväksyttyjä. Jos se on alle 1000L niin ns. ADR:n kappaletavara-lupa riittää jos se on yli 1000L niin vaaditaankin jo ADR:n säiliö-lupa. Taas kerran saamme kiittää EU:ta näistä kaikista tyyppi-hyväksyntä vaatimuksista ja muista tiukoista määräyksistä, nämä kaikki kun tuppaa tulemaan EU:n vaatimuksesta.

        Ottamatta muuten kantaa, niin tuo lause "Ero määrissä johtuu siitä et ne on luokiteltu eri pakkausryhmiin, joilla on eri vaarallisuuskertoimet bensiini 3 ja diesel 1". Eköhän se ero johdu juurikin vaaraallisuuudesta?


    • info3

      Lähde: Neste Oil


      Yksityishenkilön polttoainekuljetukset
      Yksityishenkilö saa kuljettaa henkilökohtaiseen tai kotitalous sekä urheiluharrastuksiin bensiiniä, petrolia, dieselpolttoaineita tai muita vastaavia polttonesteitä uudelleen käytettävissä sekä polttonesteille hyväksytyissä ja vähittäismyyntiin tarkoitetuissa astioissa, enintään 60 litraa yksittäisessä astiassa ja yhteensä enintään 240 litraa kuljetusyksikössä.
      Kuljetusyksiköllä tarkoitetaan, henkilöautoa, pakettiautoa, peräkärryä, tms.

      Lisäksi on erikseen mainittu, että sisällön vuotaminen tulee olla hyvin estetty tavanomaisissa kuljetusolosuhteissa!

      Linja-autossa matkatavarana, yksityishenkilö saa kuljettaa polttonesteitä uudelleen käytettävissä sekä polttoaineille hyväksytyissä astioissa enintään 5 litraa.
      Matkustajan on myöskin ennen matkan alkua vielä erikseen ilmoitettava polttonesteistä kuljettajalle!

      Linja-autossa voidaan kuljettaa polttonesteitä myöskin rahtitavarana mutta tällöin ne ovat rahtitavaraa ja vaativat myöskin sen mukaisen käytännön ja merkitsemisen!
      Rahtitavarana linja-autossa voi polttonesteitä olla yhteensä enintään 100 litraa, joista bensiiniä enintään 60 litraa.

      Ajoneuvon omaa polttoainesäiliötä ei oteta huomioon yllä olevissa määrissä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sitten kun moni bensojen roudaaja tuskailee sen kanssa ettei edullista luotettavaa bensalle soveltuvaa tehokasta sähköpumppua tahdo löytyä, niin tuuttaa säiliöön letkulla paineilmaa niin bensa tulee ulos myös ylämäkeen. Kannattaa tietty ensin testata säiliö että se kestää painetta eikä mitään älyttömiä paineita sinne tuuttaa. Toimii tietty dieselilläkin, mutta siihen on paremmin pumppuja saatavilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe