Tuskaa, ensiapu polillekko, heti?

Cheer115-

Tämä on jotain aivan kamalaa, melkein itku tulee kun KIPU, KIRVELY JA POLTTELU, kyynärtaipeen sisäpuolella (käsitaipeissa). Minulla todettiin aatooppinen ihottuma vesirokon jälkitautina 3-vuotiaana, ja nyt on pahentunut entisestään.. olen käynytsub-valohoidoissa ja käyttänyt kaikkia mahdollisia lääkkeitä, niin suusta otettavia kuin antibioottisia voiteita, allergialääkkeitä kutinaan jnejne... allergia testit on tehty yms. eikä niissä ollut mitään.

Nyt olen viikon aikana raapinut käsitaipeet niin ruvelle ja verelle että kudosnestettä nousee tipoittain ihoille ja kirvely sekä kipu on aivan sietämätöntä, iho on niin kuiva ja kireä että kättäkääntäessä iho repeytyy ja ihon pinnalle tulee verestäviä reikiä. En pääse apteekkiin ennen maanantaita kun silloin vasta tulee rahaa hakea siteitä ja rasvalappuja että helpottaisivat kuivuutta ja kipua sen verran että saisin nukuttua ja etten raapisi käsitaipeita.

Kaveri ehdotti laittamaan rikkoutuneelle iholle/ihottuma alueelle taipeisiin normaalia voita, siis rasvaa jota laitetaan leivänpäälle. onko tämä konsti toimiva/ turvallinen, ettei aiheuta lisää oireita/ kirvelyäiholla? Kenelläkään muulla sellaista atooppista ihottumaa, että muodostuu erityisesti taipeisiin, ja kutiaa niin paljon että se on yksinkertaisesti PAKKO raapia, ja loppujen lopuksi iho menee aivan ruvelle ja verelle, niin että kättä kääntäessä repeytyy ja tulee ihoon reikiä?

Kenellekään neuvoja/ kotikonsteja että pärjäisin maanantihin? Suihkussakäyminen/taipeiden kastelukin kirvelee, ainoa mikä helpottaa VÄHÄN niin hajusteeton perusrasva, mutta kun se loppui eilen ja tähän hätään en mistään saa rahaa ennen maanantaina..

4

313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astm+atopia+allerg.

voita tms.!
      Perusvoidetta, kosteutta se iho kaipaa. Itselläni on paha atopia, nytkin kaikki paikat auki, kipu ja kutina on sietämätöntä mutta pakko se on kestää. Antihistamiinia, kortisonivoidetta ja perusvoidetta. Ei ole pakko raapia!!
      Minulla on koko kehon iho tuossa kunnossa. Tätä ollut jo liki 40 v, milloin parempana, milloin pahempana, pahimpina aikoina sairaalahoidossa

Et ole akuuttitapaus joten ei tosiaankaan minnekään poliklinikalle.

Etkö saa rahaa lainaksi 5-10 euroa että saat sitä perusvoidetta?!

• cheer115-

Sain järjestettyä kympin, mutta saan sen huomen aamulla vasta. Voitko suositella jotain apteekista ilman reseptiä saatavaa perusrasvaa jota itse käytät? Sen unohdin mainita että tuohon oikean silmän yläluomeen ja sen yläpuolelle sekä myös alapuolelle (lyhyesti silmän ympärille) on tullut tuota ihottumaa myös, ei ole mitään kauniin näköistä, mutta silmässä se ei onneksi ole kipeää. Voiko tuota rasvaa laittaa myös lähelle silmää?

• ed.v.
        cheer115- kirjoitti:

Sain järjestettyä kympin, mutta saan sen huomen aamulla vasta. Voitko suositella jotain apteekista ilman reseptiä saatavaa perusrasvaa jota itse käytät? Sen unohdin mainita että tuohon oikean silmän yläluomeen ja sen yläpuolelle sekä myös alapuolelle (lyhyesti silmän ympärille) on tullut tuota ihottumaa myös, ei ole mitään kauniin näköistä, mutta silmässä se ei onneksi ole kipeää. Voiko tuota rasvaa laittaa myös lähelle silmää?

perusvoidetta normaalisti käytät ihoosi? Itse olen vaihdellut, tietysti saan reseptin niihin koska kyseessä on pitkäaikainen ihosairaus.
        En tiedä mikä sinulle sopii, itselläni tällä hetkellä ihan Novalan. Ja laitan sitä kasvoihinkin, tosin tällä hetkellä minulla on luomiin ihan reseptivoide. Toki Novalaniakin voi niille laittaa, minulla nyt vain luomet niin huonossa kunnossa että vaati tujumman tropin.

Perusvoiteet ovat kaikki reseptivapaita, eli voit valita

http://www.yliopistonapteekki.fi kurkkaa tuolta.

Toivon mukaan voide auttaa!

• fghkjk

Oletko nuori? Minulla atopia oireili yläasteella lähinnä käsitaipeissa ja yhtä pahasti kuin mitä kuvauksesi antaa ymmärtää, mutta nykyään ihottumaa on niissä enää harvoin, yleensä talvikaudella mutta ei lähimainkaan yhtä rajusti kuin ennen. Nykyään olen siis 19-vuotias. Märkiviin, verestäviin kohtiin ei tietääkseni saa laittaa kortisonia, parasta olisi pestä käsitaipeet vaikka saippualla (tiedän, tulee kirvelemään, mutta tulehtunut ihoalue on tärkeää puhdistaa), sivellä oliiviöljyä jos apteekin kosteusvoiteita ei ole/ne eivät tehoa ja kääriä taipeet väliaikaisesti vaikka pyyhkeisiin. Tällä palstalla ihmiset tuntuvat kaihtavan kortisonivoiteita todella paljon, vaikka ne ovatkin turvallisia lyhytaikaisessa käytössä. Maanantaihin mennessä, jos tilanteesi on yhtään parantunut, osta kortisonivoidetta tai vaikka kortisonisalvaa, joka on ehkä voidetta miellyttävämpää todella kuivalle iholle, jota levität suurin piirtein saman verran kuin perusvoidetta _tulehtuneille_ ihoalueille 1-2 viikkoa putkeen. Sen jälkeen pitäisi pystyä kärvistelemään vähintään kuurin pituinen pätkä ilman kortisonia, mutta ehjää ihoaluetta voi sitten taas hoitaa perusvoiteilla. Kai saat Kelakorvausta perusvoiteistasi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe