Hei,
olemme osataneet oman osakkeen, jonne muutto tulee olemaan marraskuun alussa. Ihan nyt vain käytännön juttuna kysyn, että miten takaamme sen, että asunto on siivottu ennen muuttoamme? Täytyyhän vuokra-asunnoissakin tehdä aina loppusiivous, entä asuntokauppojen yhteydessä? Keneltä kysyä tätä, vai onko se siivous kaikille ihan itsestäään selvä asia?
Muutto ja siivous
4
1251
Vastaukset
- Valistunut arvaus
Et varmaankaan pysty millään takaamaan, että asunto on siivottu.
Jos asunto on epäsiisti, valokuvaa kaikki kakka ja tilaa siivousfirma tai ammatti-ihminen hoitamaan homma.
Laskutusosoite on myyjä, kuvat ovat todisteina.
Viisasta olisi ollut jättää osa kauppahinnasta maksettavaksi vasta muuton jälkeen, jolloin voisit vähentää siivouskulut loppusummasta.
Riippumatta siitä, lukeeko kauppakirjassa jotain siivouksesta vai ei, voidaan mielestäni pitää itsestään selvänä, että asunto on siivottu.
Toisinaan sovitaan pöytäkirjan (=kauppakirjan) ulkopuolella, ettei siivouksen tarvitse olla niin vimpan päälle, jos uusi asukas kuitenkin alkaa heti tehdä remonttia.- ei omatoimijuttuja
Totuus on, että jos myyjä ei ole siivonnut asuntoa - niin sitten myyjä ei ole siivonnut asuntoa. Mitään takuita siitä ei voi saada, ellei nyt sitten saa myyjää allekirjoittamaan sellaista sitoumusta. Eikä siivoamattomuudesta voi mitenkään laskutella myyjää sen paremmin siivousliikkeen tekemästä siivouksesta kuin kauppahinnan pidättämisellä.
Suomessa se maksaa laskun, joka tilaa palvelun. Jos ap. tilaa siivousfirman, hän maksaa sen laskun, ellei myyjä satu olemaan sopuisaa lajia. Toisen piikkiin ei palveluita voi tilailla syyllistymättä jonkinsortin rikkomukseen (asiasta riippuen). Onko ap. valokuvannut mahdollisen sotkun, sillä ei ole mitään merkitystä, jos ei asiasta ole jotain sovittu. Jos taas siivouksesta ei ole mitään paperilla, asunnon kauppahinnan omatoiminen pidättäminen siivouksen pantiksi on sopimusrikkomus ostajan puolelta.
Tietysti on kiva, jos asunto on siivottu ja useimmat siivoavat lähtiessään edes jotenkin. Mutta sitten on niitä, jotka tykkäävät, ettei asuntoa ole siivottu, ellei lattialistoja ole jynssätty hammasharjalla... Joten ilman, että asiasta on erikseen myyjän kanssa jotain sovittu, mistään ei mitään takuita voi saada.
Jos asunto on aivan sikolätti, niin siitä voi jo alkaa myyjän kanssa käräjöimään, mutta silloinkin ensimmäinen oikea teko on yhteydenotto myyjään eikä suinkaan omatoiminen siivousfirman tilaaminen. Tosin, jos on syytä epäillä, että asunto tulee jäämään sikolätiksi, kannattaako sellaisen myyjän asuntoa edes ostaa? Eli jos kämppä on tutustuttaessa kaaoksen vallassa, eihän sitä pääse näkemään edes päällisin puolin ja se selonottovelvollisuus ostajalla kuitenkin on mahdollisten virheiden varalta. - Höpö..
"Jos asunto on epäsiisti, valokuvaa kaikki kakka ja tilaa siivousfirma tai ammatti-ihminen hoitamaan homma.
Laskutusosoite on myyjä, kuvat ovat todisteina."
Kyllä käytäntö on se, että tilaaja maksaa.
Jos kauppakirjassa ei ole mainintaa siivouksesta, niin sitten aloittajan on vain siivottava itse.
Tietysti hyviin tapoihin kuuluu siivota lähhtiessä, mutta jos ei ole siivottu, niin ei siitä kannata lähteä tappelemaan, eikä varsinkaan lähettelemään mitään laskuja sopimatta etukäteen asiasta.
- ...
No ette mitenkään. Ota moppi kouraan ja kuuraa vielä kerran itse varmuuden vuoksi - vai onko liian haastava tehtävä? Jos ei inspaa niin tilaa siivooja ja maksa itse. Ihme rutinaa yhdestä siivoamisesta, jättäkää muuttamatta ja pistäkää äkkiä myyntiin ettei villakoirat pääse puremaan.
Eri asia jos kämpässä mätänee vuoden roskat lattialla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569