Heippa!
Sairastuin anoreksiaan puolitoista vuotta sitten ja laihdutin niin rajusti, että menkat katosivat kokonaan. Nyt ne ovat olleet karkuteillä jo reippaasti yli vuoden, vaikka painoni onkin noussut ja olen päässyt järjettömästä laihduttamisesta ohi. Tiedän, ettei kroppani kuitenkaan ole kunnossa, ennenkuin menkat alkavat.
Kysyisinkin, että tulevatko menkat yksinkertaisesti takaisin, kun on lihonut tiettyyn, "kropalle ominaiseen biologiseen painoon", vai onko esim ruokavaliolla merkitystä? Lihomiseni on - myönnettäköön - johtunut pääosin epäterveellisestä ruoasta (suklaa, nuudelit, vehnäleivät, pasta...). Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei ruokavaliolla sinänsä olisi menkkojen kannalta merkitystä, kunhan vain paino nousisi? Vai pitäisikö minun muuttaa ruokavalio terveellisemmäksi, jotta menkat näyttäytyisivät taas?
Kiitos!
menkat takaisin?
4
920
Vastaukset
- 5+4
Ootko lääkärissä käynyt tän takia? Voisit saada hormonikuurin tai parempia neuvoja kuin tältä palstalta..
- tiiz
Meinasin laittaa oman tarinani tänne, mutta en sitten viitsinyt kun ajattelin että joku voisi tunnistaa, vaikka tuskin kukaan tuttu tällä palstalla mitään lukee. Eli laitan nyt sitten lyhyemmän jutun.
Eli mä laihdutin aikoinani vähän ja menkat jäivät pois vähästäkin laihduttamisesta. Vaikka lihoin muistaakseni lähes normaalipainooni menkat eivät tulleet. Mulla kans lihominen johtui epäterveellisen ruuan mässäämisestä. Että ehkä sillä on merkitystä millaista ruokaa syö. Menin lääkäriin ja valehtelin että en ollut laihduttanut, koska painoni oli noussut taas lähes normaalipainoon. Sain keltarauhashormonikuurin, mutta ei auttanut, sitten sain e-pillerit että menkat taas alkaisi. Oksentaminen eli bulimia alkoi näinä aikoina kun sain e-pillerit ja kesti 1,5 vuotta.
Nyt olen lihonut vähän normaalipainostani. Olen jättänyt e-pillerit pois, eli toivon tulevani raskaaksi. Onneksi menkat ovat palanneet, ainakin nämä 2 kiertoa on tullut, eli on mahdollisuus tulla raskaaksi kun on menkat. Nyt vain mietin että vaikuttaakohan se että syön vieläkin epäterveellisesti ja stressaan ihan liikaa kaikesta siihen että voinko tulla raskaaksi.
Eli mene nyt lääkäriin ja kysy että vaikuttaako epäterveellinen ruokavalio menkkojen tuloon.
- sandr`a
Mulla on sama tilanne ku sulla, paitsi että sairastuin kaks vuotta sitten ja yhtä kauan ollu menkat pois.
Mitä olen ravitsemusterapeuttien yms. puheista ymmärtänyt, se mitä syö ei vaikuta vaan just se painon nousu. Mulla ei meinaan paino meinaa nousta ja syön melko terveellisesti niin mua on oikeen yritetty usuttaa herkuttelemaan painon nousun toivossa,,- kotiutuja_
Elikkäs, kuten varmaan me kaikki tiedämme; naisen kroppa vaatii tietyn määrän rasvaa hormonitoiminnan ylläpitämiseen. Jos keho on aliravitsemustilassa, systeemi on fiksu ja jättää menkat pois, ettei keho kuluttaisi viimeisiäkin ravintoaineita, rautaa jne. kuukautisvuotoon. Siispä ainoa ratkaisu kuukautisten takaisin saamiseen on ravita kehoa niin, että rasvaprosentti kohoaa takaisin normaalilukemiin ja hormonitoiminta käynnistyy sitten itsestään. Menkkojen puuttuminen on siis merkki vakavasta puutostilasta elimistössä; hätähuuto, että nyt ollaan käyttämässä viimeisiä energiavarastoja!
Itselläni ovat menkat olleet poissa viimeiset 4,5 vuotta, eli koko sairausajan. Olen paraikaa kotiutumassa osastolta, eikä menkkoja näy.(mitat 173/47) Sisätautilääkäri sanoi että painon on noustava normaaliksi ennen kuin kuukautiset käynnistyvät, eikä antanut reseptiä hormonihoitoon. Hän sanoi viisaasti, että ei ole mitään järkeä käynnistää menkkoja keinotekoisesti, koska en ole tällä hetkellä hedelmällisessä tilassa. Eri asia sitten jos on parisuhteessa. Olen samaa mieltä. Menkat vaan kuluttaisivat tälä hetkellä heikkoa kroppaani entisestään! Uusi suuntaus onkin se, että menkkojen annetaan tulla itsekseen parantumisen myötä. Jos näin ei käy, sitten gynegologisiin tutkimuksiin.
Hän myös viittasi siihen, että jos sairaus kroonistuu, ei ole mitään hyötyä pitää yllä kuukautisia; ne kuluttavat muutenkin vähäisiä rautavarastoja,ja kuten sanottu; tässä tilassa en voisi kuvitellakaan lasten hankkimista.
Annetaan luonnon hoitaa hommat, ja avitetaan sitä sen verran että pidetään kehostamme parasta mahdollista huolta :) Voipi olla että mättöruoka, joka ei varsinaisesti sisällä mitään luonnonmukaisia, aitoja ravintoaineita, ei yksistään käynnistä hormonitoimintaa korkeasta rasvapitoisuudesta huolimatta--transrasvat kun eivät ole kehon luonnollisia rasvoja, jotka edistävät hormonitoimintaa; päinvastoin; labtorio-moska kertyy suolten seinämiin ja aiheuttaa oikeiden ravintoaineiden sulautumishäiriöirä jne. Hmm, ehkä on harkinnan arvoinen asia siirtyä tasapainoiseen perusruokavalioon. Voin sanoa, 10viikon sairaalajakson kokemuksella, että perusruoka normaaleine jälkkäreineen, leipineen, maitoineen jne. on parasta mahdollista ravintoa keholle ja mielelle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803