itselataava

kp

kuinka vaikeaa nykyää saada luvat itselataavaa kiväärii?aselupia ollu v 2003,en kuulu reserviläisiin

8

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno tai Rane

      Paikkakuntasi poliisilaitoksella opastetaan parhaiten ja täällä kerrotaan vain oman laitoksen kokemuksista.

      Missä päin Suomea kysyjä muuten asuu niin saman suunnan immeiset voivat neuvoa ehkä hyvinkin.

    • ressu.

      Jos parusteet ovat kunnossa, niin ei mitään vaikeuksia. Nykyisin asetta ei saa perusteella "se on kiva". Sinun pitää pystyä kertomaan hyväksyttävä käyttötarkoitus halutulle aseelle. Jos haet lupaa puoliautomaattiselle metsästyskiväärille ja kerrot harrastavasi SRA ammuntaa, niin et saa lupaa. Jos hart vastaavaan tarkoitukseen AR15 kivääriä, niin saat luvan jos kykenet osoittamaan harrastuneisuutesi. Oikea ase oikeaan toimintaan, niin homma on selvää.

      • ..............

        saako 223 saigan 10ptr lippailla luvan. käyttötarkotus olisi riistamaali


      • 27
        .............. kirjoitti:

        saako 223 saigan 10ptr lippailla luvan. käyttötarkotus olisi riistamaali

        Metsästykseen rynnäkkökiväärin perusmalli ei ole ensisijainen käyttötarkoitus. Se ei oikeastaan sovellu kunnolla tarkkuusammuntaankaan. Varmin peruste on reserviläisammunta, sra ym. Asetta voi sen lisäksi käyttää metsästykseen, joten homma onnistuu.
        Nykyisin aseella täytyy olla hyväksytyt käyttötarkoitukset, joihin ne soveltuvat hyvin.
        Miksi haluat saigan?


      • ............
        27 kirjoitti:

        Metsästykseen rynnäkkökiväärin perusmalli ei ole ensisijainen käyttötarkoitus. Se ei oikeastaan sovellu kunnolla tarkkuusammuntaankaan. Varmin peruste on reserviläisammunta, sra ym. Asetta voi sen lisäksi käyttää metsästykseen, joten homma onnistuu.
        Nykyisin aseella täytyy olla hyväksytyt käyttötarkoitukset, joihin ne soveltuvat hyvin.
        Miksi haluat saigan?

        ar on liian kallis,ak varmatoiminen likaisenakin.


      • 16
        ............ kirjoitti:

        ar on liian kallis,ak varmatoiminen likaisenakin.

        Ase ei normaalikäytössä ole koskaan niin likainen, ettei se toimisi. Tuskin joudut viettämään viikkotolkulla märässä metsässä piileskellen ilman mahdollisuutta aseen huoltoon.
        Minulla on ak ja ar kivääreitä. Joillain leireillä aseellapääseen päivänmittaan ampumaan tuhatkunta paukkua. Koskaan kumpikaan asemalleista ei ole kärsinyt häiriöistä likaisuuden takia. Pahin käyttöhäiriö, joka pilasi yhden kisan on ollut ak:n lukkon ja iskupiikin väliin päässyt messinkijäyste, joka esti iskupiikin lyömisen nalliin. Arkan kanssa tulee joskus rävellettyä lippaiden kanssa eli lipas ei ole pohjassa, jolloin se putoaa maahan.
        Aseen hinta on suhteellinen käsite. Ak on käytännössä kertakäyttöase. Siihen ei juuri voi vaihtaa osia. Esim. piipun vaihtaminen on käytännössä aseen tuhoamista. Arskan kaikki osat ovat helposti vaihdettavissa ja kaikkia osia on myös saatavilla. Arskaa voi muokata tarpeittensa mukaan.
        Aseen hinta ei loppuen lopuksi ole kovin ratkaisevaa. Patruunakustannukset tuntuvat paljon enemmän.
        Jos minun pitäisi valita jompi kumpi kivääreistä ja tehtävänä olisi kaivaa suolle oja, niin ottaisin ak:n. Muutoin siviilihommissa arska on käyttökelpoisempi. Sotahommat ovat sitten kokonaan eri asia ja niissä saattaisin valita ak:n sen paremman rekenteiden läpäisykyvyn takia. Miksei tuo käyttövarmuuskin painaisi silloin enemmän.


      • Kapitalistinen E
        16 kirjoitti:

        Ase ei normaalikäytössä ole koskaan niin likainen, ettei se toimisi. Tuskin joudut viettämään viikkotolkulla märässä metsässä piileskellen ilman mahdollisuutta aseen huoltoon.
        Minulla on ak ja ar kivääreitä. Joillain leireillä aseellapääseen päivänmittaan ampumaan tuhatkunta paukkua. Koskaan kumpikaan asemalleista ei ole kärsinyt häiriöistä likaisuuden takia. Pahin käyttöhäiriö, joka pilasi yhden kisan on ollut ak:n lukkon ja iskupiikin väliin päässyt messinkijäyste, joka esti iskupiikin lyömisen nalliin. Arkan kanssa tulee joskus rävellettyä lippaiden kanssa eli lipas ei ole pohjassa, jolloin se putoaa maahan.
        Aseen hinta on suhteellinen käsite. Ak on käytännössä kertakäyttöase. Siihen ei juuri voi vaihtaa osia. Esim. piipun vaihtaminen on käytännössä aseen tuhoamista. Arskan kaikki osat ovat helposti vaihdettavissa ja kaikkia osia on myös saatavilla. Arskaa voi muokata tarpeittensa mukaan.
        Aseen hinta ei loppuen lopuksi ole kovin ratkaisevaa. Patruunakustannukset tuntuvat paljon enemmän.
        Jos minun pitäisi valita jompi kumpi kivääreistä ja tehtävänä olisi kaivaa suolle oja, niin ottaisin ak:n. Muutoin siviilihommissa arska on käyttökelpoisempi. Sotahommat ovat sitten kokonaan eri asia ja niissä saattaisin valita ak:n sen paremman rekenteiden läpäisykyvyn takia. Miksei tuo käyttövarmuuskin painaisi silloin enemmän.

        Kertakäyttöaseen omistajana voin kertoa käyttöiän olevan todella pitkä ennen ensimmäistäkään huoltoa hajopnneen osan takia.Omalla aseellani ammun viimoittain yhtenä tai kahtena päivänä ja 15 vuoden aikana ei ole mennyt mitään rikki enkä ole joutunut vaihtamaan osiakaan vaikka sillä ei saakaan samanlaisia kasoja kuin koko ajan huollettavilla Arskoilla ja juuri tästä moni on ottanut puheenaiheen putsatessaan AR-pohjaistaan radalla vian tultua ja ovat samalla kertoneet varaosapalikoiden olevan hinnoissaan mutta häiriöitä niillä ei saa poistettua.

        PV käyttää AK:ta noin laajemmalla käsitteellä,kotimaisella sellaisella kun ammutaan joten sellainen on kannattava ostos koska AR ei tule olemaan meidän ase (mutta sillä on mukava kilpailla samalla toivoen häiriöiden vähyyttä kun rekyyli on pieni ja senkin saa pois suujarrulla totesi yksi kaveri radalta).


      • arskoo
        Kapitalistinen E kirjoitti:

        Kertakäyttöaseen omistajana voin kertoa käyttöiän olevan todella pitkä ennen ensimmäistäkään huoltoa hajopnneen osan takia.Omalla aseellani ammun viimoittain yhtenä tai kahtena päivänä ja 15 vuoden aikana ei ole mennyt mitään rikki enkä ole joutunut vaihtamaan osiakaan vaikka sillä ei saakaan samanlaisia kasoja kuin koko ajan huollettavilla Arskoilla ja juuri tästä moni on ottanut puheenaiheen putsatessaan AR-pohjaistaan radalla vian tultua ja ovat samalla kertoneet varaosapalikoiden olevan hinnoissaan mutta häiriöitä niillä ei saa poistettua.

        PV käyttää AK:ta noin laajemmalla käsitteellä,kotimaisella sellaisella kun ammutaan joten sellainen on kannattava ostos koska AR ei tule olemaan meidän ase (mutta sillä on mukava kilpailla samalla toivoen häiriöiden vähyyttä kun rekyyli on pieni ja senkin saa pois suujarrulla totesi yksi kaveri radalta).

        En oikein tahdo uskoa tuota väittämääsi viikottaisets aampumisesta 15 vuoden ajan ilman minkäänlaisia osanvaihtoja. Ak hakkaa itsensä rikki, jos luistin palautinjousi kuoleentuu ja 15 vuodessa se kuoleentuu.
        Ak:n rekyyliä ei saa lähellekkään arskan rekyyliä vaikka käyttäisi minkälaista tankkikomppia tahansa. Sittä pitää huolen suurimassainen luisti.
        Jos arskassa on toimintahäiriöitä ja sitä pitää jatkuvasti putsailla ja osia vaihdella, niin ase on väärin kasattu. Jos arska kasataan peruspalikoilla, niin se on siviilihommissa yhtä luotettava kuin akookin. Arskan sproing jouset ja puntit sekä kaasut täytyy olla tasapainossa.
        Itse ammun ak:lla ja arskalla noin 5 000 paukkua vuodessa halpaa bulkkipaukkua. Häiriöitä aseissa on ollut hyvin vähän. Mitään osia ei ole koskaan mennyt rikki. Kumpikin putsataan yhtä hyvin ammunnan jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe