Amputointi.

1+2

Moi! Olen 15-vuotias tyttö ja menetin eilen vasemman jalkani polven ylä-puolelta mopoonnettomuuden yhteydessä. ;( Miten tälläisen kanssa oppii ikinä elämään?

46

11334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimia sinulle!

      Miten vaikeeta sinulla onkaan nyt!
      Toivottavasti saat kaiken mahdollisen avun mitä on saatavissa!

      Kyllä elämä jatkuu.
      Mutta toisella tavalla.

      Lue miten muut nuoret ovat selviytyneet ja ole optimistinen kaikesta huolimatta!

    • J@ne

      Sä elät nyt läpi sitä shokkivaihetta jossa mielessä pyörii se entinen elämä sekä se missä nyt ollaan.
      Kun ne menneet muistot menee kauemmaksi helpottuu sun olokin, sillä joka päivä tätä uutta elämää tuo mukanaan uusia ratkaisujakin. Enää ei voi tehdä samoja juttuja kuin ennen kahdella omalla jalalla pystyi, mutta uusia metkuja tulee tilalle joten olet kyllä pian sinut sen uuden tilanteesi kanssa, don't worry.

      Sano vanhemmillesi/lekurille että haluat vertaistukiryhmään, siis porukkaan jossa on muitakin ambutaation läpi käyneitä nuoria. Se auttaa, kun tapaa "kaltaisiaan" ja pääsee kokemaan sen mitä sä nyt eniten kaipaat eli että olisit niin kuin muutkin. Samalla saisit jutella saman kokeneiden kanssa ja kysellä miten ne pärjää jne jne.

      Et ole yksin vaikka toinen koipi menikin! Sulla on jäljellä vielä kaikki se mikä tekee susta mielenkiintoisen yksilön. Olis ihan eri juttu jos olisit vaikkapa halvaantunut kaulasta alaspäin tms. eiks niin?
      Jäljellä olevan koiven varpaat pystyyn (kun ei meil oo häntääkään) ja pysy positiivisena!

    • .|,
      • 1+2

        Pystyykö amputaation kanssa harrastamaan esim. enää cheerleadingiä? ;(

        Miten pojat voi enää ikinä tykätä tälläsestä tytöstä! Olen tosi masentunut hyppiessäni tämän tyngän kanssa tää on niin ällö!


      • 9+13=?
        1+2 kirjoitti:

        Pystyykö amputaation kanssa harrastamaan esim. enää cheerleadingiä? ;(

        Miten pojat voi enää ikinä tykätä tälläsestä tytöstä! Olen tosi masentunut hyppiessäni tämän tyngän kanssa tää on niin ällö!

        Mikä ettei pysty? Laita googleen hauksi Lacey Henderson.
        Esim: http://www.youtube.com/watch?v=RF1joJVScXY&NR=1


      • 1+2
        9+13=? kirjoitti:

        Mikä ettei pysty? Laita googleen hauksi Lacey Henderson.
        Esim: http://www.youtube.com/watch?v=RF1joJVScXY&NR=1

        Joo, mut siinä normaalissa ryhmässä missä mulla on tällä hetkellä kaverit ja kaikki....

        Kaikista kauheinta oli se kun hoitaja tuli huoneeseen ja käski minun vilkaista peiton alle, siellä näkyi vaan pieni tynkä tumpelosti paketoituna! Sain kauheat itku potku raivarit ja aloin hyppimään ympäri huonetta kunnes lensin perseilleni. Vanhempani yrittivät rauhoitella minua, että elämä voi olla onnellista ilman toista jalkaakin. Mutta, ei tässä iässä milloin kauneus on kaikista tärkein... Ajatella kesällä olin vielä ihan normaalisti juhlimassa kavereiden kanssa juhannusta tietämättä mitään, että varauduppa vaan parin kuukauden päästä elämä on ohi...

        Farkutkaan ei näytä päällä enää hyvältä... puhumattakaan että bikinit tai miten kehtaa mennä kavereiden kanssa ees uimarannalle , pystyykö tämän perkeleen kanssa edes uimaan!?

        Onko olemassa mitään jalan siirto leikkausta? Viikon jo amputoituna kärsinyt...


      • 19+3=?
        1+2 kirjoitti:

        Pystyykö amputaation kanssa harrastamaan esim. enää cheerleadingiä? ;(

        Miten pojat voi enää ikinä tykätä tälläsestä tytöstä! Olen tosi masentunut hyppiessäni tämän tyngän kanssa tää on niin ällö!

        Kun oikea poika sattuu kohdalle, niin ei se katso onko yksi jalka, kaksi jalkaa tai jalkoja ollenkaan.
        Usko pois. Tulevaisuudessa huomaat olevasi naimisissa ja lapsiakin on.

        Käy tuolla snary:n sivuilla. http://www.snary.org/


      • |-|-|
        1+2 kirjoitti:

        Joo, mut siinä normaalissa ryhmässä missä mulla on tällä hetkellä kaverit ja kaikki....

        Kaikista kauheinta oli se kun hoitaja tuli huoneeseen ja käski minun vilkaista peiton alle, siellä näkyi vaan pieni tynkä tumpelosti paketoituna! Sain kauheat itku potku raivarit ja aloin hyppimään ympäri huonetta kunnes lensin perseilleni. Vanhempani yrittivät rauhoitella minua, että elämä voi olla onnellista ilman toista jalkaakin. Mutta, ei tässä iässä milloin kauneus on kaikista tärkein... Ajatella kesällä olin vielä ihan normaalisti juhlimassa kavereiden kanssa juhannusta tietämättä mitään, että varauduppa vaan parin kuukauden päästä elämä on ohi...

        Farkutkaan ei näytä päällä enää hyvältä... puhumattakaan että bikinit tai miten kehtaa mennä kavereiden kanssa ees uimarannalle , pystyykö tämän perkeleen kanssa edes uimaan!?

        Onko olemassa mitään jalan siirto leikkausta? Viikon jo amputoituna kärsinyt...

        > pystyykö tämän perkeleen kanssa edes uimaan!?

        Aivan hyvin. Natalie du Toit http://fi.wikipedia.org/wiki/Natalie_du_Toit

        Du Toit ajoi vuonna 2001 skootterillaan kolarin, jonka jäljiltä hänen vasen jalkansa jouduttiin amputoimaan. Jo vuonna 2002 hän osallistui kansainyhteisön kisoihin ja sijoittui kahdeksanneksi 800 metrin vapaauinnissa. Ateenan paralympialaisissa 2004 hän voitti viisi kultaa ja yhden hopean. Vuoden 2008 avovesiuinnin MM-kilpailuissa hän sijoittui neljänneksi 10 kilometrin kilpailussa ja varmisti paikan Pekingin olympialaisiin.


      • 1+2
        19+3=? kirjoitti:

        Kun oikea poika sattuu kohdalle, niin ei se katso onko yksi jalka, kaksi jalkaa tai jalkoja ollenkaan.
        Usko pois. Tulevaisuudessa huomaat olevasi naimisissa ja lapsiakin on.

        Käy tuolla snary:n sivuilla. http://www.snary.org/

        No miten elämästä lapsen kanssa voi tulla mitään kun on tällänen? Oon aatellu jo et kai sitä pitäs tottuu yksinään eloon. Siis olisivat antaneet mun ees kuolla kun katkasseet toisen jalan! Mikä järki? Jos vaan kärsin...

        Älkääkä tuputtako mulle noita amputointi sivuja, oksettaa.

        Teen itsarin.


      • ./.
        1+2 kirjoitti:

        No miten elämästä lapsen kanssa voi tulla mitään kun on tällänen? Oon aatellu jo et kai sitä pitäs tottuu yksinään eloon. Siis olisivat antaneet mun ees kuolla kun katkasseet toisen jalan! Mikä järki? Jos vaan kärsin...

        Älkääkä tuputtako mulle noita amputointi sivuja, oksettaa.

        Teen itsarin.

        Parhaat vastaukset saat kysymiksiisi tuolta kuin täältä.

        Olettaen, että tarina on täysin totta. Tuskin tuossa tilassa hypitään ympäri huonetta. ;)


      • th-ammattilainen
        1+2 kirjoitti:

        Joo, mut siinä normaalissa ryhmässä missä mulla on tällä hetkellä kaverit ja kaikki....

        Kaikista kauheinta oli se kun hoitaja tuli huoneeseen ja käski minun vilkaista peiton alle, siellä näkyi vaan pieni tynkä tumpelosti paketoituna! Sain kauheat itku potku raivarit ja aloin hyppimään ympäri huonetta kunnes lensin perseilleni. Vanhempani yrittivät rauhoitella minua, että elämä voi olla onnellista ilman toista jalkaakin. Mutta, ei tässä iässä milloin kauneus on kaikista tärkein... Ajatella kesällä olin vielä ihan normaalisti juhlimassa kavereiden kanssa juhannusta tietämättä mitään, että varauduppa vaan parin kuukauden päästä elämä on ohi...

        Farkutkaan ei näytä päällä enää hyvältä... puhumattakaan että bikinit tai miten kehtaa mennä kavereiden kanssa ees uimarannalle , pystyykö tämän perkeleen kanssa edes uimaan!?

        Onko olemassa mitään jalan siirto leikkausta? Viikon jo amputoituna kärsinyt...

        Tässä tuli paha lapsus joka paljasti sinun kirjoittavan pelkkää keksittyä soopaa. Amputoinnin jälkeen et todellakaan hypi itkupotkuraivareita sillä ainoalla terveellä jalallasi vaan olet niin kipeä ja lääketokkurainen kuin olla ja voi. Kirjoitat ihan puutaheinää. Myöskään peittoa ei vedetä amputoidun jalan yli tai päällesi, nukut ilman peittoa. Olet kiinni aika monissa letkuissa koska verenhukka on ollut leikkauksessa suurta. Ja suurin virheesi kirjoituksessa: amputoitua jalkaa EI sidota "tumpeloksi".


      • rkgofdjahfkgjhtikehn

        Meidän merikin menetti eilen jalkansa voimistelukisoissa. Meri vaivutettiin tampereen keskussairaalassa koomaan ja moottorisahalla jalka pois. Nyt meidän merppa 12v (140cm pitkä) jo iloisena pyörätuolilla kirmaa meidän lehmien kanssa laitumella.


      • Anonyymi
        1+2 kirjoitti:

        Pystyykö amputaation kanssa harrastamaan esim. enää cheerleadingiä? ;(

        Miten pojat voi enää ikinä tykätä tälläsestä tytöstä! Olen tosi masentunut hyppiessäni tämän tyngän kanssa tää on niin ällö!

        Jos pojat ei tykkää kun pelkästå jalasta niin ova hieman outoja


    • Ei loppu sittenkään

      Mä tunnen pojan joka ajoi sun ikäisenä kans kolarin mopolla ja halvaantui vyötäröstä alaspäin. Sillä oli ihan samat ajatukset kuin sulla nyt ja joka päivä ekojen noin parin kuukauden ajan se huusi kaikille "apua" tarjoaville että menkää vittuun niiden neuvojenne kanssa koska ette voi oikeesti tietää miltä tuntuu istua JO 15 vuotiaana pyörätuolissa, kukaan ei huoli mua koska en voi saada ikinä omia lapsiakaan ym ym.
      Nyt, viis vuotta myöhemmin, se on jo naimisissa ja sillä on koirakennel, tosin ei Suomessa, ja se on todella onnellinen ja tasapainosta elämää elävä mies. Sen vaimo iski sen musiikkifestareilta. :)

      Sanon sullekin, että aika tulee sunkin avuksesi jos et anna periksi jo tässä vaiheessa kun olet vasta kokenut vastoinkäymisen. Tässä tilassa jossa sä nyt olet ei ihmisen pidä tehdä mitään päätöksiä. Pitää vaan surra kunnolla sitä minkä on menettänyt. Paniikki ja masiskin menevät ohi, sillä mikään mielentila ei ole lopullinen.
      Sun ei tarvi olla vielä valmis hyväksymään sitä uutta tilaasi, sulla on oikeus raivota ja itkeä ja olla nyt "vaikee", koska se juttu on niin tuore ja koska nykynen olotilasi ei ole ikuinen. Sen ymmärtää kaikki sun läheisetkin.
      Jossakin vaiheessa tulee aika jollon sussakin herää ihan luonnollinen tarve ymmärtää sitä muuttunutta tilannettasi ja sillon ne nykyiset inho-ajatukset jäävät kyydistä. Tilalle tulee tietoa, faktoja ja toivoa.

      Tämäkin, että sä kirjotat tänne on askel pois pysähtyneestä pettymyksen tilasta. Sä purat ajatuksiasi ja tuntojasi kirjoittamiseen ja se osaltaan auttaa sua selviytymään jälleen yhdestä päivästä. Jatka samaa. Puhu, huuda, kirjota, piirrä(?) siitä miltä susta nyt tuntuu. Nyt on sellasen toiminnan aika.

      • 14+20?

        Tuo ceramicSTAR:n blogi kannattaa lukea: http://moioonkyopappa.blogspot.com/

        Sairastui syöpään toissa kesänä ja vasen jalka amputoitiin polven yläpuolellta viime syksynä. Mutta suhtautuu positiivisesti elämään. Käy parhaillaan lukiota ja hänellä on paljon ystäviä.


      • 1+2
        14+20? kirjoitti:

        Tuo ceramicSTAR:n blogi kannattaa lukea: http://moioonkyopappa.blogspot.com/

        Sairastui syöpään toissa kesänä ja vasen jalka amputoitiin polven yläpuolellta viime syksynä. Mutta suhtautuu positiivisesti elämään. Käy parhaillaan lukiota ja hänellä on paljon ystäviä.

        No mitennii halvaantunut ei voi saada omia lapsia? kyllähän pystyy. Mutta yksinkertasesti kun tää amputaatio ei sovi mulle! Siis entä miten baarissa tanssiminen ja kaikki ymym..? En kyllä lähde ulos enää minnekkää tai mittäää............................. Sä oot vaan onnellinen kun sulla on jalat et luovutappa yks tänne!


      • ./.
        1+2 kirjoitti:

        No mitennii halvaantunut ei voi saada omia lapsia? kyllähän pystyy. Mutta yksinkertasesti kun tää amputaatio ei sovi mulle! Siis entä miten baarissa tanssiminen ja kaikki ymym..? En kyllä lähde ulos enää minnekkää tai mittäää............................. Sä oot vaan onnellinen kun sulla on jalat et luovutappa yks tänne!

        Nykyiset proteesit ovat kehittyneitä, että sillä kävelee kuin kahdella jalalla. On tietokoneella varustettuja polviniveliä. Proteesi on samannäköinen ja muotoinen kuin toinenkin jalka. Kadulla vastaantulija ei välttämättä huomaa mitään eroa.


      • ?merkki
        1+2 kirjoitti:

        No mitennii halvaantunut ei voi saada omia lapsia? kyllähän pystyy. Mutta yksinkertasesti kun tää amputaatio ei sovi mulle! Siis entä miten baarissa tanssiminen ja kaikki ymym..? En kyllä lähde ulos enää minnekkää tai mittäää............................. Sä oot vaan onnellinen kun sulla on jalat et luovutappa yks tänne!

        Hirveen lopullinen tollanen tilanne. Ei kyl luulis sopivan kenellekään koskaan....
        Jos saa kysyy? Kauanko sä jouduit oleen sairaalassa tollasen onnettomuuden jälkeen? Muistatsä ite mitään siitä onnettomuudesta?
        Entäs miten sun koulussakäynti on nyt järkätty..?
        Joudutsä syömään kipulääkkeitä tai sattuuks siihen jalantynkään?
        Tuntuuko se jalka vielä jotenki....haamutuntona?? Oon nähny telkussa ku joku raajan menettäny kerto et tuntuu vieläki ku vois liikutella sitä raajaa jota ei oikeesti enää oo.
        Voimia sulle. Mun mielestä yks jalka on sittenki parempi ku ei yhtään jalkaa. ;)


      • 1+2
        ?merkki kirjoitti:

        Hirveen lopullinen tollanen tilanne. Ei kyl luulis sopivan kenellekään koskaan....
        Jos saa kysyy? Kauanko sä jouduit oleen sairaalassa tollasen onnettomuuden jälkeen? Muistatsä ite mitään siitä onnettomuudesta?
        Entäs miten sun koulussakäynti on nyt järkätty..?
        Joudutsä syömään kipulääkkeitä tai sattuuks siihen jalantynkään?
        Tuntuuko se jalka vielä jotenki....haamutuntona?? Oon nähny telkussa ku joku raajan menettäny kerto et tuntuu vieläki ku vois liikutella sitä raajaa jota ei oikeesti enää oo.
        Voimia sulle. Mun mielestä yks jalka on sittenki parempi ku ei yhtään jalkaa. ;)

        No yäk! Kun mä en haluu mitään 'puujalkaa' siis laitax jotain proteesikuvia galleriaan?

        No niin tää ei sovikkaan mulle niinpä tapan itteni, mietin vaan et oisko lääkkeillä kivutonta kuolla. Koska se et puukottais tai ampuis niin tuntus liian raakamaiselta, en ehkä uskaltais, mutta kun nukkuis pois niin ois hyvä.

        Emmä joutunu olee kun pari päivää.

        Muistan kaiken.

        Jätin kesken.

        Joudun syömään kipulääkkeitä lopun ikää, vitun paskaa.

        No eipä tunnu mitään haamutuntoja.

        Ja turpakii , toivottavasti riitti sulle.


      • ???
        1+2 kirjoitti:

        No yäk! Kun mä en haluu mitään 'puujalkaa' siis laitax jotain proteesikuvia galleriaan?

        No niin tää ei sovikkaan mulle niinpä tapan itteni, mietin vaan et oisko lääkkeillä kivutonta kuolla. Koska se et puukottais tai ampuis niin tuntus liian raakamaiselta, en ehkä uskaltais, mutta kun nukkuis pois niin ois hyvä.

        Emmä joutunu olee kun pari päivää.

        Muistan kaiken.

        Jätin kesken.

        Joudun syömään kipulääkkeitä lopun ikää, vitun paskaa.

        No eipä tunnu mitään haamutuntoja.

        Ja turpakii , toivottavasti riitti sulle.

        Onkohan tämä kaikki totta? Tuskin moni on päivän päästä onnettomuudesta niin tolkuissaan, että on kirjoittamassa täällä tai että hoitaja käskee vilkaista peiton alle.


      • 1+2
        ??? kirjoitti:

        Onkohan tämä kaikki totta? Tuskin moni on päivän päästä onnettomuudesta niin tolkuissaan, että on kirjoittamassa täällä tai että hoitaja käskee vilkaista peiton alle.

        No sä voit uskoo mitä haluat, miks ne mua tietämättömyydessä ois pitäny.


      • S
        1+2 kirjoitti:

        No yäk! Kun mä en haluu mitään 'puujalkaa' siis laitax jotain proteesikuvia galleriaan?

        No niin tää ei sovikkaan mulle niinpä tapan itteni, mietin vaan et oisko lääkkeillä kivutonta kuolla. Koska se et puukottais tai ampuis niin tuntus liian raakamaiselta, en ehkä uskaltais, mutta kun nukkuis pois niin ois hyvä.

        Emmä joutunu olee kun pari päivää.

        Muistan kaiken.

        Jätin kesken.

        Joudun syömään kipulääkkeitä lopun ikää, vitun paskaa.

        No eipä tunnu mitään haamutuntoja.

        Ja turpakii , toivottavasti riitti sulle.

        Oot nyt paljastanu tän jutun valheeks... 1. Et pystys tehä mtn itkupotku raivareita ja 2. Tommoisen onnettomuuden jälkeen oolaa kyl enemmä ku pari pvää sairaalassa !vlol. aika paska yritys kusettaa...


    • \/
    • 6+2
    • on pakollinen

      Tänä iltana maikkarilla::

      Tyttö joka jäi ratikan alle 45 minuuttia Special

    • vai eilen

      Eilen ja nyt jo jaksat täällä kirjoitella.

      Ei millään pahalla, mutta epäilen juttuasi.

    • Lebsu

      uskoisin koko homman kusetukseksi.. itseltäni meni kesällä päkiän alta jalkaterä ja kyllä vaan siellä sairaalassa olin yhteensä hieman päälle 3viikkoa ( 4 leikkausta) kahtena viikonloppuna taisin kotiin päästä nukkumaan. ja reisi amputaatio on paljon suurempi ja vakavempi asia ku jalkaterä joten en todellakaan usko että olet 2päivän päästä päässyt pois. itse en lääketokkuroissa ollut lähes ollenkaan ja oisin voinut riehua ja vaikka mitä mut pomppimaan ei kyllä lähde kukaan seuraavana päivänä amputaatiosta koska pelkkä veren syöksyminen jalkaan aiheuttaa niin suuren kivun alkuun että ei puhettakaan alaspäin roikottamisesta. 2-3kk meni vikasta leikkauksesta että pääsin kävelemään ja pitihä sitä totutella ja nilkka kipeenty aluks yms.. normaalisti pystyn jo kävelemään ja juoksen noin 75% vauhilla mitä ennen oisin voinut. vielä vaatii parantelua ja toivun edelleen kolarista ja kokoajan edistytään. hieman kömpelö olen vielä ja varsinkin nyttenku ollu vähän iho ongelmia ja haavaa tuossa tyngässä. mahollisesti tulehtunu:( mut pyöräily onnistuu entiseen malliin ja ei mitään outoa siinä. avojaloin en vielä pysty (enkä varmaan ikinä?) kävelemään entiseen malliin mutta eipä tuo minua haittaa. jalkaterä ja reisi amputaatio on aivan eri asioita tietysti.

    • 1+2

      huomasin pitkäst aikaa tän ketjuni. Minulle kuuluu nyt hyvää. Lääkärit ei suostunut lopettamaan minua. Sain testata uutta kokeellista hoitomenetelmää jossa amutaatiokohtani leikattiin ja pinnalle laitettiin soluväliainetta. Nyt jalkani on kasvanut takaisin ja oon saanut jo kivasti munaa pojilta. mun tyttöystävä jätti mut tään amputaation takia ja lähin cheerleader porukasta. aloitin uinnin harrastamisen joka onnistu myö jalantyngällä. Jatkan uimista vaikka voisinkin jo mennä cheerleaderiksi, en kaipaa exääni ja täällä uimaryhmässä on hyväkroppasia poikia ja tyttöjä.

    • Kyllä,kyllä

      "Jalka on kasvanut jo takaisin" (y) kyllä täällä suomessa on kehittynyt lääketiede:D

    • Herbb

      Koskaan ei saa luovuttaa, tuo tilanne on todella vaikea kelle tahansa.
      Mutta uskon että jokaisella Suomalaisella on sisua ja uskoa tulevaisuuteensa
      VOIMIA

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe