Maineikkain muotoilija

bellacars

Kyllähän se niin on että maailman upeimmin muotoillut autot tulevat Euroopasta ja varsinkin Italiasta! Tässä muutamia mainintoja Autobild Suomi nro 13-14/2010-lehdessä olevasta reportaasista: PININFARINA 80 VUOTTA.
"Maailman ehkä maineikkain automuotoilija täytti hiljattain 80 vuotta. Muistelemme sen saavutuksia.
Battista Farina syntyi vuonna 1893 perheen kymmenentenä lapsena (yhdestätoista) ja sai lempinimen Pinin, joka tarkoittaa pienintä veljeä. Hän oli alkuun töissä veljensä omistamassa auton koreja valmistavassa tehtaassa, mutta erosi siitä ja perusti oman yrityksen Carrozzeria Pininfarinan 22.5.1930.
Battista Farina pyrki eteenpäin ja halusi vallankumousta. Hän saavutti tavoitteensa aikaansa edellä olevilla töillä. Cisitalia 202:sta tuli ensimmäinen auto, joka pääsi pysyvästi esille New Yorkin Modernin taiteen museoon. Nash Healey syntyi vuonna 1951 Italiassa Yhdysvaltojen markkinoita varten - kauan ennen kuin Alfa ja Ferrari alkoivat kiehtoa amerikkalaisia. Lancia Florida II, ihastuttvan kevytpiirteinen sedan, jossa yhdistyivät urheiluauton linjakkuus ja kulmikas trapetsimuoto.
Nämä kaikki kolme Pininfarinan luomusta olivat aikanaan uraa uurtavia. Yksi ainoa luku riittää ymmärtämään asian: 1947, Cisitalian esittelyvuosi. Pininfarinan hoikka, vallankumouksellisen nykyaikainen urheilucoupé sai muut aikalaisensa näyttämään ikivanhoilta.

Vuonna 1951 Battista Pininfarina ja Enzo Ferrari löysivät toisensa. Esimerkkeinä monista yhteistyönä syntyvistä malleista ovat Ferrari Dino ja 365 GTB/4 Daytona.
Pininfarina muotoili myös massatuotantoautoja, joita myytiin miljoonittain.
Valtavan menestyksekkäät keskiluokan Peugeot-mallit 403, 404 ja 504 olivat kaikki peräisin Farinan kädestä. Yritys muotoili Peugeotille yli neljän vuosikymmenen ajan kauniita massatuotantomalleja pienestä 205:sta 406 Coupéen - myös sen jälkeen kun Battistan yhtä lahjakas poika Sergio siirtyi johtoon.

Jokin aika sitten Pininfarinalla oli suuria ongelmia. Yhä useammat autonvalmistajat, jopa Peugeot, lopettivat toimeksiannot, ja yritys joutui taloudellisiin vaikeuksiin. Saneeraus-suunnitelman ollessa kesken yrityksen johtaja, Andrea Pininfarina, perustajan lapsenlapsi, kuoli onnettomuudessa.
Aivan viime aikoina perinteikkäällä yrityksellä on taas toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Kiehtova tutkielma Duettottanta avaa Alfa Romeolle tyylillisesti tietä uuteen menestykseen, ja sähköauto BlueCarin pitäisi tuoda työtä Torinon tehtaalle. Pininfarinalla on tärkeä osuus myös DeTomason uudelleen synnyttämisessä."

Tärkeimmät automallit kolmen aluksi mainittujen lisäksi :
- Alfa Romeot; Giulietta Spider, Spider Duetto, 164 ja Duettottanta (2010).
- Lancia Aurelia Spider
- Ferrarit; 250 GT SWB, 365 GTB/4, Dino Berlinetta Speciale, Modulo (tutkielma), Testarossa ja F599 GTB Fiorano
- BMC 1800 (tutkielma)
- Fiat 1800 ja 124 Spider
- Peugeot 404, 504, 305, 505, 205, 405, 605 ja 406 Coupé
- Maserati Quattroporte (2003)

11

1147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tero...

      Kyllä tojotan muotoilijat ovat ihan eliittiä. Niin persoonallisen näköisiä autoja tekevät.

    • 2327890

      moniko noista on liikenteessä edelleen, pösö on kuuluisa vioistaan. Moni kakku päältä kaunis ja silkkoa sisältä, moni esitetyn listan autoista on sellainen. Kestävämpien autojen muotoilijoita ei moni tunne, hiljaa hyvää tulee ja vaatimattomuus kaunistaa.

      • Parem

        malleista museoikäisiä. Tuskin niistä kestävämmistäkään montaa enää liikenteessä. Heikoiksi mieltämiäsi autoja kuitenkin joitakin jäljellä, koska kauneutensa takia niiden säästäminen koetaan mielekkääksi.
        Vaatimattomia tekeleitä ei juuri kukaan viitsi säästää. arkisia työkaluja kun ovat. Kunniaa kuuluu toki myös näille vähemmän kauniille. Tärkeän tehtävän hekin tehneet.
        Vanha sananlasku: "vaatimattomuus kaunistaa", sitoo hyvin yhteen suomalaisen ja japanilaisen mielen maailman.


      • bellacars

        Tietääköhän kukaan olikohan iso Peugeot 604 (605:n edeltäjä) myöskin Pininfarinan muotoilema? Ainakin todella edustava ja nykyaikainen auto se oli tullessaan markkinoille v.1975. Fiatin malleista ainakin 130 Coupé ja v. 1993-2000 tuotannossa ollut Coupé ovat Pininfarinan kynästä.

        Kyllä näitä Pininfarinan muotoilemia autoja löytyy maailmalta runsaasti. Esimerkiksi Peugeotin 504 ja 404-malleja on vielä Pohjois-Afrikan maissa runsaasti jäljellä. 70-luvun ranskalaiset olivat kyllä ruostuvan auton maineessa, mutta muuten ilmeisen kestäviä. Muistelen tutun autonasentajan kertoneen että 404 dieseleillä ajoivat jopa miljoona km! Samoin eräs tuttava ajoi aikanaan isolla Renault 25:lla (2.0 bensa) yli 500 tkm huolettomasti. Samoin toisenkin tapauksen kuullut että joku ajanut samanlaisella autolla (myöskin 2.0 bensa) yli 600 tkm ja konetta ei ole tarvinnut avata ja toimii ilmeisesti edelleenkin.
        Muitakin em. automalleja on edelleen liikenteessä. Vanhimmat tosin ovat harrasteautoja ja usein entisöityjä viimeisen päälle.


      • Retkuilija
        bellacars kirjoitti:

        Tietääköhän kukaan olikohan iso Peugeot 604 (605:n edeltäjä) myöskin Pininfarinan muotoilema? Ainakin todella edustava ja nykyaikainen auto se oli tullessaan markkinoille v.1975. Fiatin malleista ainakin 130 Coupé ja v. 1993-2000 tuotannossa ollut Coupé ovat Pininfarinan kynästä.

        Kyllä näitä Pininfarinan muotoilemia autoja löytyy maailmalta runsaasti. Esimerkiksi Peugeotin 504 ja 404-malleja on vielä Pohjois-Afrikan maissa runsaasti jäljellä. 70-luvun ranskalaiset olivat kyllä ruostuvan auton maineessa, mutta muuten ilmeisen kestäviä. Muistelen tutun autonasentajan kertoneen että 404 dieseleillä ajoivat jopa miljoona km! Samoin eräs tuttava ajoi aikanaan isolla Renault 25:lla (2.0 bensa) yli 500 tkm huolettomasti. Samoin toisenkin tapauksen kuullut että joku ajanut samanlaisella autolla (myöskin 2.0 bensa) yli 600 tkm ja konetta ei ole tarvinnut avata ja toimii ilmeisesti edelleenkin.
        Muitakin em. automalleja on edelleen liikenteessä. Vanhimmat tosin ovat harrasteautoja ja usein entisöityjä viimeisen päälle.

        http://cache.gawker.com/assets/images/comment/12/2009/11/cffd187632c21f42f1fc22b352ed2307/original.jpg


      • bellacars
        Retkuilija kirjoitti:

        http://cache.gawker.com/assets/images/comment/12/2009/11/cffd187632c21f42f1fc22b352ed2307/original.jpg

        Mazda 1800 on italialaisen Bertonen muotoilema. Viime kesänä eräässä vanhojen autojen kokoontumisessa näin niitä kaksikin kappaletta: sedanin ja farmarin. Eräällä tuttavaperheellä oli 80-luvulla tuollainen 70-luvun Mazda 1800 farmari.
        Myös maineikas automuotoilija Giugiaro on muotoillut useita malleja. Erään 80-luvun neljän auton yhteistyöprojektin ns. Tipo 4 -autoista (Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema ja Saab 9000) kolme on Giugiaron muotoilemia. Alfa poikkeaa muodoiltaan kolmesta muusta ja se onkin, kuten mainittu Pininfarinan muotoilema.
        Myös Mercedes-Benz W124:n on suunnitellut italialainen muotoilija: Bruno Sacco.


    • Anonyymi

      itse nostan korkealle mercedes-benz w123. ford granada. seat ibiza. volvo 240-740 ja jan wilsgaardin sekä sixten sasonin helmet

    • Anonyymi

      Skodan päämuotoilija teki niin upeaa työtä, että ostettiin muutama vuosi sitten Bemarille piirtelemään autojen linjoja.

      • Anonyymi

        BMW onki nykyään yhtä tylsän näköisiä kuin skeidatkin. BMW teki nättejä coupeja 70-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BMW onki nykyään yhtä tylsän näköisiä kuin skeidatkin. BMW teki nättejä coupeja 70-luvulla.

        Ykkössarjan eli yli 40 v sitten markkinoille tullut Giugiaron muotoilema Fiat Panda pääsi Saksassa designmuseoon kunniapaikalle. Siitä oli joskus yli 10 v sitten autobildissä juttua. Moni pitää tätä laatikkomallin autoa vain tötterönö kaupunkiautona, mutta oli nerokkaasti muotoiltu.
        Sen yksinkertaiset selkeät linjat ja hyvä näkyväisyys ulos ovat erinomaisia. Verrattiin nykypikkuautoja, esim uutta Fiestaa, kuinka niistä ei näe kunnolla ulos, muotoilu mennyt käytännöllisyyden edelle.


    • Anonyymi

      Yksi hyvä oli myös L Rapi joka antoi muodot Simca Vedettelle !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe