diabetes ja virtsan haju

GDM***

olen lukenut että jos on diabetes (hoitamaton/ toteamaton) virtsa haisisi jotenkin imelälle. Millainen tämä imelä haju on? Kuuluuko normaalivirtsan olla täysin hajuton, vai voiko normaalivirtsakin haista "jollekin"? Itselläni oli raskausdiabetes ja ylipainoa on ja nyt on alkanut mietityttään tämä diabetes. Sokerirasitus on tehty kerran (1.5v sitten) jolloin sokerit oli täysin normaalit ja seuraava rasitus ilmeisesti taas puolen vuoden päästä. Huoltani nyt nostattaa kun tuo virtsan haju, kun mielestäni omani haisee "jollekin". Olisi tosi kiva jos joku vastaisi kun asia huolestuttaa.

18

16569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppäilenpä

      Ilmeisesti virtsan hajusta ei voi päätellä onko diabetestä vai ei. Sokeria (=imelä haju) erittyy virtsaan vasta kun diabetes on huonolla hoidolla ja munuaiset eivät enää pysty toimimaan kunnolla. Jos 1,5 vuotta sitten on tehty sokerirasitus ja silloin on ollut nomaalit arvot, todennäköisesti tänä aikana ei ole ehtinyt D 2 vielä puhkeamaan ainakaan kovin pahaksi.

      Todennäköisesti virtsan hajua aiheuttaa jotkin tulehdukset tai jotkin ruoka-aineet. Esimerkiksi jos syön parsaa, muutaman tunnin kuluttua virtsa haisee voimakkaasti märälle villasukalle.

      • T:re Saunat oy

        haisee kuselle saunassakin !


      • Kyllästynyt...
        T:re Saunat oy kirjoitti:

        haisee kuselle saunassakin !

        Painu hullu jo hoitoon!


      • GDM***

        juu rasitus tehty 1,5 v sitten jolloin arvot olivat seuraavat 0 = 5, 1 = 5,9 ja 2 = 4,8, lääkärin mukaan hyvät arvot. Ehkä en sitten ole sen suhteen suuremmin huolissani vaan odotan muutaman kuukauden seuraavan sokerirasitukseen, niitä kun nyt kahden vuoden välein seulotaan kun oli se GDM.


      • T:re Saunat oy
        Kyllästynyt... kirjoitti:

        Painu hullu jo hoitoon!

        opettelisit edes vittuilemaan etkä aina höpöötäisi siitä " hoidostasi "

        Mulla on aina asiat " hoidossa " sulle ei !

        kerro sitä vastoin omin sanoin miltä tuntuu olla pysyväistollo ilman putken päässä näkyvää ledi-valoa ?


      • Kyllästynyt...
        T:re Saunat oy kirjoitti:

        opettelisit edes vittuilemaan etkä aina höpöötäisi siitä " hoidostasi "

        Mulla on aina asiat " hoidossa " sulle ei !

        kerro sitä vastoin omin sanoin miltä tuntuu olla pysyväistollo ilman putken päässä näkyvää ledi-valoa ?

        "...opettelisit edes vittuilemaan..."

        Miksi minun pitäisi vittuilla? Siksikö, että sinun mielestäsi tämä keskustelupalsta on vittuilua varten?

        Minulla on diabetes ja minä haluaisin keskustella siitä tällä palstalla asiallisesti sellaisten kanssa joilla myös on diabetes. Tai sellaisten kanssa joilla on muuten tietoa palstan aiheesta. Valitettavasti mm. sinun mielenvikaiset höpötyksesi estävät normaalin keskustelun tällä palstalla. Tämä ei vaikuta diabetes-, vaan mielisairauspalstalta sinun kirjoitustesi takia.

        Mitä ihmettä sinä teet tällä palstalla? Sinulla ei ole diabetesta etkä tiedä siitä mitään. Palstan aihe ei edes kiinnosta sinua. Sinulle tärkeintä on vittuilu! Etsi itsellesi terapiaa jostain muualta kuin tältä palstalta. Täältä et sitä löydä...

        P.S. Edelleen. Hakeudu hoitoon! (Tämä ei ollut vittuilua vaan rehellinen kehoitus.)


      • Anonyymi
        T:re Saunat oy kirjoitti:

        opettelisit edes vittuilemaan etkä aina höpöötäisi siitä " hoidostasi "

        Mulla on aina asiat " hoidossa " sulle ei !

        kerro sitä vastoin omin sanoin miltä tuntuu olla pysyväistollo ilman putken päässä näkyvää ledi-valoa ?

        Kuka helvetti jaksaa näit tarinoita. Sama jos kysyy mikä on paras vag tuote. Tarvii vaa popkornei sen jälkee viikoks


    • ja maku

      "Sokeritauti, Virtsatauti, Diabetes mellitus. Tämä tauti tunnetaan ruumiin enenevästä uupumuksesta ja laihtumisesta, jota seuraa kova jano, tiheät kusemiset ja virtsan erittyminen suuressa määrin, usien 7 - 10 litraa vuorokaudessa. Virtsa on laadulleenkin muuttunut: se on vaalakan oljenkeltaista, sillä on heikko hunajan haju sekä imelä maku, sisältäen rypälesokeria, useinkin aina 10 á 12 prosenttiin. Voimat vähentyvät taudin jatkuessa yhä enemmän, ulkoaistit tylsistyvät ja ääni käypi heikoksi. Ruokahalu on toisinaan ylenmäärin ahvattu, mutta vähitellen se herkiää, ja samassa määrässä kiihtyy jano, tullen sammumattomaksi. Vähitellen kehittyy kitukuume ja sairas kuolee näivetykseen. Joll´ei kuume yllätä, voipi tauti kestää kauvan, useita vuosiakin, mutta muuten päättyy se jotensakin pian, joskus ainoastaan muutaman kuukauden kuluttuakin.


      Sokeritaudin katsotaan saavan alkunsa ylensyömisestä, kovasta oluen juonnista, irstailussa rakkausvehkeissä, itsesaastutuksesta, leinistä, masentavista mielenliikutuksista, perimyksestä, loukkauksista, y.m. Se on sangen vaikeaparanteinen ja useinkin parantumaton tauti, jota ainoastaan lääkäri voipi käsitellä. "........................

      http://www.gastrolab.net/ghf05.htm

      • huumoriakin!

        Tuollainen 150 vuoden takainen teksti käy huumoripläjäyksenä ja koskee D 1 sairautta.


      • kaukana!
        huumoriakin! kirjoitti:

        Tuollainen 150 vuoden takainen teksti käy huumoripläjäyksenä ja koskee D 1 sairautta.

        vaan et lukenut mitä linkissä kerrottiin! eli silloin tiedettiin notta potilas pysyi pitkään hengissä rajoittamalla sellaiset sapuskat poikkeen mistä voidaan viinaa valmistaa.


        "Kaikkia syitä, jotka ovat voineet edistää sen syntymistä, täytyy välttää ja poistaa; sairaan ravinnon tulee yleisesti sisältää helposti sulavia ja ravitsevia ruoka-aineita, pääasiallisesti lihaa, munia, maitoa ja vihanneksia. Sitävastoin kartetaan kaikkia sokeria synnyttäviä aineita, kuten leipää, jauhoruokia, perunia, riisiä, hedelmäkeitoksia, viinejä ja olutta. Kahvin, teen ja punaisen viinin kohtuullinen käyttäminen voidaan hänelle myöntää; mutta kaikkia ihon kylmettymisiä on hänen kartettava ja on aina käytettävä villavaatteita iholla. Karlsbadiveden käyttäminen on useissa tapauksissa näyttänyt olevan tehokasta tätä tautia vastaan."


      • Näin ennen
        kaukana! kirjoitti:

        vaan et lukenut mitä linkissä kerrottiin! eli silloin tiedettiin notta potilas pysyi pitkään hengissä rajoittamalla sellaiset sapuskat poikkeen mistä voidaan viinaa valmistaa.


        "Kaikkia syitä, jotka ovat voineet edistää sen syntymistä, täytyy välttää ja poistaa; sairaan ravinnon tulee yleisesti sisältää helposti sulavia ja ravitsevia ruoka-aineita, pääasiallisesti lihaa, munia, maitoa ja vihanneksia. Sitävastoin kartetaan kaikkia sokeria synnyttäviä aineita, kuten leipää, jauhoruokia, perunia, riisiä, hedelmäkeitoksia, viinejä ja olutta. Kahvin, teen ja punaisen viinin kohtuullinen käyttäminen voidaan hänelle myöntää; mutta kaikkia ihon kylmettymisiä on hänen kartettava ja on aina käytettävä villavaatteita iholla. Karlsbadiveden käyttäminen on useissa tapauksissa näyttänyt olevan tehokasta tätä tautia vastaan."

        Toisaalta leikattu kohta:
        taikka käytetään suolanpitoisia mineraalivesiä, Karlsbadia, Marienbadia,

        Jos janottaa, on siis hyvä juoda vettä.


      • surumuistoja
        Näin ennen kirjoitti:

        Toisaalta leikattu kohta:
        taikka käytetään suolanpitoisia mineraalivesiä, Karlsbadia, Marienbadia,

        Jos janottaa, on siis hyvä juoda vettä.

        Diabeteksen hoito oli vielä aika myöhään tuon historiallisen kirjan oppien mukaista, kun muutakaan hoitovaihtoehtoa ei ollut. Muistan kuinka kansakoulun alaluokilla minulla oli koulutoveri jolle aamulla laitettiin koulun eteisen komeroon sinkkiämpärillinen vettä juotavaksi. Sieltä hän kävi sitten jatkuvasti juomassa ja ravasi koulupihan yli huussiin pissalle. Ylemmiltä luokilta en enää muista häntä, joten D1 taisi viedä hänet sairaalaan jo kansakouluaikanamme. Joskus olen ajatellut että selvisikö hän hengissä taudistaan.


      • Saanko kysyä?
        surumuistoja kirjoitti:

        Diabeteksen hoito oli vielä aika myöhään tuon historiallisen kirjan oppien mukaista, kun muutakaan hoitovaihtoehtoa ei ollut. Muistan kuinka kansakoulun alaluokilla minulla oli koulutoveri jolle aamulla laitettiin koulun eteisen komeroon sinkkiämpärillinen vettä juotavaksi. Sieltä hän kävi sitten jatkuvasti juomassa ja ravasi koulupihan yli huussiin pissalle. Ylemmiltä luokilta en enää muista häntä, joten D1 taisi viedä hänet sairaalaan jo kansakouluaikanamme. Joskus olen ajatellut että selvisikö hän hengissä taudistaan.

        Minkä ikäinen olette?


      • surumuistoja
        Saanko kysyä? kirjoitti:

        Minkä ikäinen olette?

        Kuusikymmenvuotisjuhlat on vietetty jo muutama vuosi sitten. Nuoruudessani kun en itse vielä sairastanut diabetestä, en edes tiennyt miten sitä hoidetaan. Olin vain kuullut että diabeetikot kuolevat nuorena.


      • 1611
        surumuistoja kirjoitti:

        Kuusikymmenvuotisjuhlat on vietetty jo muutama vuosi sitten. Nuoruudessani kun en itse vielä sairastanut diabetestä, en edes tiennyt miten sitä hoidetaan. Olin vain kuullut että diabeetikot kuolevat nuorena.

        Insuliini on keksitty jo 1920-luvulla. Varmasti se oli käytössä Suomessa kouluaikanasi. Oli tuohon aikaan pitkävaikutteista, joka edellytti säännöllistä ja vähähiilihydraattista syömistä, jotta verensokerit pysyivät edes jollakin lailla kurissa ilman hypoja. Verensokerimittauksethan eivät olleet kuin laboratorioissa mahdollisia. Virtsasta tutkittiin oliko sokeria ollut liikaa. Noilla edellytyksillä hoito oli vaikeaa ja johti helposti jo nuorena liitännäissairauksiin ja ehkä tätä kautta kuolemaankin.


    • yx vieras

      Monilla hajuaisti on kadonnut kokonaan, eikä se paljon haittaa.

    • Anonyymi

      Tämän haluaisin itsekkin tietää . Tuntuu, että kusi haisee jo parin bissen jälkeen ihan kananmunalle

      • Anonyymi

        Se mitä syöt ja juot vaikuttaa pissin hajuun aina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1806
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      183
      1444
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1388
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      960
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe