bengali, burma vai siamilainen?

jopsu

Hei!

Tahtoisin kovasti kuulla kokemuksia, mikäli joku osaisi verrata burmia, bengaleita ja siamilaisia keskenään. Olen vakavissani nyt hankkimassa kisun jostain näistä roduista, mutta en kuollakseni osaa päättää mistä! Toisaalta houkuttelee bengalin uskomattoman upea ulkonäkö, siamilaisen kauneus ja ylväys sekä burman älykkyys ja seurallisuus.

Luullakseni myös bengalit ja siamilaiset ovat hyvin seurallisia ja älykkäitä, joten pieleen valintani ei voi mennä. Mutta te, jotka omistatte seuraavia kissoja niin kertokaahan kokemuksistanne, täällä tai sähköpostilla. Ovatko siamilaiset kuinka "vaativia" kissoja?

10

5663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c.a.t

      Tarkkoja neuvoja en osaa antaa, koska kissan ja rodun valinta on aina sopivimman valitsemista, joten päätös on teidän.

      Seuraavat neuvot kuitenkin kerron:

      1) Ennen kuin päätät, käy näyttelyssä/ kasvattajan luona/ kissan omistajan luona katsomassa kissoja elävänä. Ovat niin kovin erilaisia kuvissa eli kuvat ja nettisivut eivät anna lähellekään todellista kuvaa mistään rodusta.

      2) Tee lopullinen päätös luonteen, ei rodun ulkonäön perusteella. Luonne viimekädessä ratkaisee, miten hyvin yhteiselo kissan kanssa sujuu. (Tiesithän, että siamilaiset ovat äänekkäitä ja erittäin sosiaalisia kissoja, joilla tulee ehdottomasti olla toinen kissa seuranaan! Monet kasvattajat eivät myy ainoaksi kissaksi.)

      3) Ole tarkkana kasvattajan valinnassa. Tarkista, että vanhemmat on FIV- ja FeLV-testattuja, pennut madotettuja ja rokotettuja, 12-viikkoisina luovutettavia ja ehdottomasti REKISTERÖITYJÄ. Älä osta rekisteröimätöntä kissaa, koska se ei ole virallisesti rotukissa ollenkaan. Yleensä tällaisten kissojen tausta on hyvin epämääräinen!

      4) Jos teillä ei ole paljoa aikaa aktiiviselle kissalle, hankkikaa samalla kaksi. Kissa tarvitsee lajitoverin seuraa, jos ihmisistä ei ole leikkitoveriksi päivällä.

      • Jansku

        Moi Jopsu!

        Mulla on 2 ihanaa bengalipoikaa. En noita muita rotuja kovin hyvin tunne, mutta tässä hieman omia kokemuksia bengaleista..

        Bengali on HYVIN seurallinen, lempeä ja älykäs kisu. Myös aika vaativa siinä mielessä, että haluaa olla kaikessa mukana, on erittäin valpas ja 'hereillä' oleva kissa. Jos otat vaan yhden, sulla/teillä täytyy olla paljon aikaa kissan kanssa leikkiä ja seurustella. Mulle kävi niin että kun yhden otin, se ikävystyi ja rupesi olemaan liiankin seurankipee, eli kun tulin kotiin vaikka 19.00 enkä heti töistä-oli kisu kimpussa koko illan ja oli selkeästi vaan ikävöissään..tuli mulle liian suureksi omantunnontuskaksi, joten päätin hankkia sille 'painikaverin'..heh. Mahtava päätös, nyt mulla on 2 ihanaa kisua, joista on seuraa toisilleen ja jotka silti köllöttävät mun sylissä telkkua katsellen=) aika usein:)

        Bengali on hassu, fiksu, todella kiintyy ihmiseensä/ihmisiinsä, aivan tajuttoman kaunis; liikkuu kuin pantteri/leopardi, sopeutuu tosi hyvin uusiin paikkoihin ja ihmisiin, lapsirakas..

        Mau kiehtoo myös se..että bangali on ainoa kissarotu joka polveutuu villikissasta!! Sen huomaa joskus suuresta leikkimisvietistä (=saalistus), ja siitä valppaudesta mikä niillä on. Toinen mun bengaleista on lähempänä Aasian Leopardikissaa sukutaulultaan, ja sen huomaa sen liikkeissä sekä juuri tuossa leikkimisessä, sen häntä kasvaa kolminkertaiseksi (!) kun se jahtaa sulkaleluaan..hih. Ja onhan aika makeeta kun kotona on 'pala viidakkoa'..tuon lähemmäksi luonnonvaraisen kissan näköistä otusta ei kyllä pääse (jollei hanki leijonaa tai leopardia..)
        ja kyllä se on jotenkin kiehtovaa, ainakin mun mielestä! Mulla oli 18 vuotta rauhallinen persialainen (ihana sekin), joten oli ihanaa hankkia joku joka on aivan erilainen, eikä muistuta edesmenneestä rakkaasta kisustani.

        Mutta tosiaan, kannattaa miettiä se, mitä kissaltasi haluat, haluatko vain rauhallisemman, rapsutettavan ihanan karvapalleron, vai seurallisen ja myös vaativamman perheenjäsenen? Muista että kisut elää n.20 vuotiaiksi hyvinkin usein..=)

        Onnea jokatapauksessa, kerro mitä päätit, olis kiva kuulla!!

        t.Jansku


      • jopsu
        Jansku kirjoitti:

        Moi Jopsu!

        Mulla on 2 ihanaa bengalipoikaa. En noita muita rotuja kovin hyvin tunne, mutta tässä hieman omia kokemuksia bengaleista..

        Bengali on HYVIN seurallinen, lempeä ja älykäs kisu. Myös aika vaativa siinä mielessä, että haluaa olla kaikessa mukana, on erittäin valpas ja 'hereillä' oleva kissa. Jos otat vaan yhden, sulla/teillä täytyy olla paljon aikaa kissan kanssa leikkiä ja seurustella. Mulle kävi niin että kun yhden otin, se ikävystyi ja rupesi olemaan liiankin seurankipee, eli kun tulin kotiin vaikka 19.00 enkä heti töistä-oli kisu kimpussa koko illan ja oli selkeästi vaan ikävöissään..tuli mulle liian suureksi omantunnontuskaksi, joten päätin hankkia sille 'painikaverin'..heh. Mahtava päätös, nyt mulla on 2 ihanaa kisua, joista on seuraa toisilleen ja jotka silti köllöttävät mun sylissä telkkua katsellen=) aika usein:)

        Bengali on hassu, fiksu, todella kiintyy ihmiseensä/ihmisiinsä, aivan tajuttoman kaunis; liikkuu kuin pantteri/leopardi, sopeutuu tosi hyvin uusiin paikkoihin ja ihmisiin, lapsirakas..

        Mau kiehtoo myös se..että bangali on ainoa kissarotu joka polveutuu villikissasta!! Sen huomaa joskus suuresta leikkimisvietistä (=saalistus), ja siitä valppaudesta mikä niillä on. Toinen mun bengaleista on lähempänä Aasian Leopardikissaa sukutaulultaan, ja sen huomaa sen liikkeissä sekä juuri tuossa leikkimisessä, sen häntä kasvaa kolminkertaiseksi (!) kun se jahtaa sulkaleluaan..hih. Ja onhan aika makeeta kun kotona on 'pala viidakkoa'..tuon lähemmäksi luonnonvaraisen kissan näköistä otusta ei kyllä pääse (jollei hanki leijonaa tai leopardia..)
        ja kyllä se on jotenkin kiehtovaa, ainakin mun mielestä! Mulla oli 18 vuotta rauhallinen persialainen (ihana sekin), joten oli ihanaa hankkia joku joka on aivan erilainen, eikä muistuta edesmenneestä rakkaasta kisustani.

        Mutta tosiaan, kannattaa miettiä se, mitä kissaltasi haluat, haluatko vain rauhallisemman, rapsutettavan ihanan karvapalleron, vai seurallisen ja myös vaativamman perheenjäsenen? Muista että kisut elää n.20 vuotiaiksi hyvinkin usein..=)

        Onnea jokatapauksessa, kerro mitä päätit, olis kiva kuulla!!

        t.Jansku

        Moi,

        ja kiitos teille vastauksista! Olen menossa katsomaan bengalipentua ensi viikolla, joten lopullisen päätökseni teen silloin, mutta vahvasti olen kyllä tähän rotuun kallistumassa.

        Kaveri tulevalle pennulle onkin, 1-vuotiais Finks -kotikissa, joten yksinäistä tuskin tulee olemaan. Rodun päätinkin paljolti luonteen perusteella, Finks tuntuu itsekin olevansa kuin bengali (itsenäinen, mutta silti vilkas ja leikkisä vesimies) joten uskon näiden tulevan hyvin toimeen. Siamilaisessa ja burmassa emmin hieman näiden vaativuutta (ovat ehkä koko ajan helmassa kiinni) ja mahdollista kovaa ääntä :)

        Odotan kovasti jo ensi viikkoa, jotta näen tämän leopardin livenä ja voin koskettaa sen turkkia :) Olen varmasti heti myyty, mikäli pentu sattuu olemaan vielä seurallinen. Tätä tietysti toivon.

        Jopsu


      • Jansku
        jopsu kirjoitti:

        Moi,

        ja kiitos teille vastauksista! Olen menossa katsomaan bengalipentua ensi viikolla, joten lopullisen päätökseni teen silloin, mutta vahvasti olen kyllä tähän rotuun kallistumassa.

        Kaveri tulevalle pennulle onkin, 1-vuotiais Finks -kotikissa, joten yksinäistä tuskin tulee olemaan. Rodun päätinkin paljolti luonteen perusteella, Finks tuntuu itsekin olevansa kuin bengali (itsenäinen, mutta silti vilkas ja leikkisä vesimies) joten uskon näiden tulevan hyvin toimeen. Siamilaisessa ja burmassa emmin hieman näiden vaativuutta (ovat ehkä koko ajan helmassa kiinni) ja mahdollista kovaa ääntä :)

        Odotan kovasti jo ensi viikkoa, jotta näen tämän leopardin livenä ja voin koskettaa sen turkkia :) Olen varmasti heti myyty, mikäli pentu sattuu olemaan vielä seurallinen. Tätä tietysti toivon.

        Jopsu

        Heip!

        Voivide, oon ihan kade kun sulla on tuo tilanne! On niin ihanaa kun on tulossa uusi kisu taloon, jonkinlainen 'vauvakuume' kai sekin=)

        Kun menet sinne katsomaan bengalipentua..luota vaistoosi! (Oletan kyllä etä tulet olemaan TÄYSIN myyty:)Sanovat että kissa valitsee Sinut, ei päinvastoin..ja se joka tuntuu 'klikkaavan', luota siihen! Molemmat bengalini oon valinnut (pakon edessä) nettikuvien perusteella, mutta silti ei ollut vaikeeta. Katse oli kummallakin jotenkin omanlaiseni..ja usko tai älä-olin oikeassa! Luonteeltaan molemmat sopivat mulle, ja olin oikeassa kun uskoin vaistoani.

        Älä silti pelästy jos joku johon isket silmäsi 'karkailee' sulta-se voi olla merkki että 'tietää' että on sun kisu! Mun eka bengali juoksi pakoon heti kun tultiin ovesta sisään (mistä tiesi että haimme juuri HÄNTÄ?=)..mutta sitten oltiin jo illalla parhaita ystäviä..

        Mutta kaikkea hyvää ja ihanaa uuden upean leopardipennun kanssa elämista!!!!

        Laita jookos sitten 'raporttia' millaisen päätöksen teit..olis kiva kuulla=)

        Jansku


      • jopsu
        Jansku kirjoitti:

        Heip!

        Voivide, oon ihan kade kun sulla on tuo tilanne! On niin ihanaa kun on tulossa uusi kisu taloon, jonkinlainen 'vauvakuume' kai sekin=)

        Kun menet sinne katsomaan bengalipentua..luota vaistoosi! (Oletan kyllä etä tulet olemaan TÄYSIN myyty:)Sanovat että kissa valitsee Sinut, ei päinvastoin..ja se joka tuntuu 'klikkaavan', luota siihen! Molemmat bengalini oon valinnut (pakon edessä) nettikuvien perusteella, mutta silti ei ollut vaikeeta. Katse oli kummallakin jotenkin omanlaiseni..ja usko tai älä-olin oikeassa! Luonteeltaan molemmat sopivat mulle, ja olin oikeassa kun uskoin vaistoani.

        Älä silti pelästy jos joku johon isket silmäsi 'karkailee' sulta-se voi olla merkki että 'tietää' että on sun kisu! Mun eka bengali juoksi pakoon heti kun tultiin ovesta sisään (mistä tiesi että haimme juuri HÄNTÄ?=)..mutta sitten oltiin jo illalla parhaita ystäviä..

        Mutta kaikkea hyvää ja ihanaa uuden upean leopardipennun kanssa elämista!!!!

        Laita jookos sitten 'raporttia' millaisen päätöksen teit..olis kiva kuulla=)

        Jansku

        Mulla ei sillai ollu vaihtoehtoja, että pentueesta tämä oli ainut uros jäljellä. Lähinnä siis menen vain tutustumaan millainen hän on ja päätän sitten (ja kasvattajakin päättää vasta meidät nähtyämme) onko kissa meidän.

        Toivotaan siis parasta. Olen innoissani, mutta vähän kyllä pelottaa kuinka arki sujuu kahden kissan kanssa. Kämppäkin on pieni. Mutta katsotaan!


      • Vekku
        jopsu kirjoitti:

        Mulla ei sillai ollu vaihtoehtoja, että pentueesta tämä oli ainut uros jäljellä. Lähinnä siis menen vain tutustumaan millainen hän on ja päätän sitten (ja kasvattajakin päättää vasta meidät nähtyämme) onko kissa meidän.

        Toivotaan siis parasta. Olen innoissani, mutta vähän kyllä pelottaa kuinka arki sujuu kahden kissan kanssa. Kämppäkin on pieni. Mutta katsotaan!

        Mulla tuli Bengali toisen kissan (tavallinen kotikissa) kaveriksi pari vuotta sitten ja asuntoon joudutaan tekemään useamman tuhannen euron remontti koska huoneistossa ei ole yhtään seinää josta tämä riiviö ei olisi repinyt puolta neliötä tapettia, samalla on myös repinyt kynsillään seiniin aika syviä raapimajälkiä joten ihan pelkkä tapetoiminen tai maalaaminen ei riitä. Asunnossa on kolme isoa raapimapuuta mutta ei auta, ei auta kissa stop:it eikä mitkään kaupoista saatavat vermeet, joten jos joku on ottamassa Bengalia kaveriksi niin saa kyllä varautua todelliseen säätämiseen sillä se ei todellakaan ole mikään tavallinen kotikissa vaan pikemminkin villieläin joka on laskettu häkistä huoneistoon. Olen vakavasti harkitsemassa tästä kissasta luopumista sillä ei pelkästään se että se maksoi jo ostettaessa puolenkuun palkan ole mitään verrattuna siihen mitä tuhoa se voi saada aikaiseksi ja mikä määrä rahaa sen tuhojen korjaamiseen menee. Koko asunto on tapetoitava ja listoitettava uudelleen.


      • Omistaja6
        Vekku kirjoitti:

        Mulla tuli Bengali toisen kissan (tavallinen kotikissa) kaveriksi pari vuotta sitten ja asuntoon joudutaan tekemään useamman tuhannen euron remontti koska huoneistossa ei ole yhtään seinää josta tämä riiviö ei olisi repinyt puolta neliötä tapettia, samalla on myös repinyt kynsillään seiniin aika syviä raapimajälkiä joten ihan pelkkä tapetoiminen tai maalaaminen ei riitä. Asunnossa on kolme isoa raapimapuuta mutta ei auta, ei auta kissa stop:it eikä mitkään kaupoista saatavat vermeet, joten jos joku on ottamassa Bengalia kaveriksi niin saa kyllä varautua todelliseen säätämiseen sillä se ei todellakaan ole mikään tavallinen kotikissa vaan pikemminkin villieläin joka on laskettu häkistä huoneistoon. Olen vakavasti harkitsemassa tästä kissasta luopumista sillä ei pelkästään se että se maksoi jo ostettaessa puolenkuun palkan ole mitään verrattuna siihen mitä tuhoa se voi saada aikaiseksi ja mikä määrä rahaa sen tuhojen korjaamiseen menee. Koko asunto on tapetoitava ja listoitettava uudelleen.

        Bengalinkissa kuten muut kissat raapii ja teroittaa kynsiään jossakin. Heti alusta alkaen kannattaa totuttaa kissa kynsien leikkaamiseen, kun niistä tulee liian terävät. Itse olen huomannut oman bengalini erittäin sosiaaliseksi ja älykkääksi otukseksi. Suljetut ovet aukeavat, kun kissa hyppää ja tarttuu ovenkahvaan. Välillä kissa on onnistunut sytyttämään jopa valoja talossa. Kissa on leikkii itsekseen hiiren kanssa ja välillä tulee jopa hiiren kanssa luokseni pyytämään mukaan leikkiin. Kissa on erittäin innokas näyttämään temppuja ja se ei pelkää vettä. Useasti olen huomannut sen menevän kylpyhuoneeseen leikkimään lattialla olven suihkuveden kanssa. Raapimistelineitä talossa ei tarvita sillä kissa raapii mielellään eteisen haplpismattoa (alle 30e). Suosittelen lämpimästi


    • Anonyymi

      Moi!
      Mun tädillä on 3 kissaa,1 siamilainen ja 2 maatiasta.Ihania kaikki!Maatiaset ovat jo 11 vuotiaita,ja siamilainen 2.Kaikki ovat tyttöjä,ja siamilaisen nimi on Artemis.Artemis on kunnon sylikissa,energinen ja leikkisä.Uusia ihmisiä pelkää,mutta tottuu nopeasti.Kunnon söpöliini.Aina kun tulee syliin ei meinaa millään lähteä.Joskus Artemis pitää nostaa pois sylistä,mutta silti tulee takaisin sylkkyyn.Tulee toimeen koirien kanssa,jos koira ei ole ovin iso ja koira on totutettu kissoihin.ONNEA VALINTAAN

    • Anonyymi

      Pyhä birma vai burma, sen hankkisin. Ehdottomasti.

    • Anonyymi

      Lyhytkarvaisesta ei kuulemma irtoa karvaa kovin paljon, mutta entä pitkäkarvaisesta versiosta? On väitetty, ettei lyhytkarvaisen tapaa irrota karvaa eikä tarvitse kammata.

      En ole vielä kenenkään nähnyt myyvän Suomessa kyseisiä yksilöitä siinä missä lyhytkarvaiset on olleet suosittuja. Elämäntilanne on muuttunut rauhallisemmaksi, joten olen ajatellut hankkivani itselleni seuraksi kissan. Hakusessa helppohoitoinen kissa, joka tykkää ihmisen seurasta.

      https://allaboutcats.com/cashmere-bengal

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe