4-vuotiaalle yövaipaksi opetteluhousut?

äipäkäkkäräpää

Meillä 4 v joka kastelee vielä öisin. Tähän asti olemme ostaneet jtn halpisvaippoja yötarkoitukseen mutta nyt ajattelin että jospa vaihtaisin kuivaksiopetteluhousuihin. Onko kellään kokemusta pitävätkö nämä jos yöllä tulee pissa?Silloin,ainakin meillä, pissaa tulee aika paljon (ainakin lakanoiden märkyydestä päätellen). vai onko jollain merkillä yöksi tarkoitettuja housuja? Olisi mukavampi lapsellekkin että "vaippa" ei herättäisi niin paljon huomiota ja oisi vähän niinkuin alkkarit jalassa. Olen meinaan huomannut että lapsi jo hieman häpeää, kun esim siskon mies ja mummi kysyvät että vieläkö sinä käytät ja mummi aina puhuu kuinka "pitäisi jo, kyllä se yksikin(naapurin lapsi) on jo ilman.."..hmph..nojoo mutta jos joku osaisi vastata ja laittaa merkin,kokemuksia ja paikan mistä niitä voi ostaa/tilata...en viittis ostaa ja huomata sitten etteivät toimikkaan tai vastaavaa...

8

3046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöääääääööööö

      on kyllä harkkahousuja, jotka imee. Mutta kannattavampaa on kieltää aikuisten ihmisten pahat puheet lapsellesi. Siinä ei ole mitään hävettävää, että lapsesi ei vielä ole yö kuiva. kyllä se voi kestää. Voit ruveta jo pikkuhiljaa pitämään kirjaa kuivista öistä. Äläkä jätä vaippoja pois kokeilumielessä liian aikaisin.

      • äippäkäkkäräpää

        juu, olen kyllä sanonut mummille että ei ne kaikki ( ja minun ja toisessa suvussa on yökastelua ollut aika vanhaksikin) opi samaan aikaan ja siskon mies taas ei ole sen jälkeen asiaan mtn sanonut..
        tiedätkö mtn merkkiä mikä olisi hyvä yökäyttöön? Lpasella saattaa olla kausia kun ei pissata öisin, jopa viikko...mutta sitten taas viikko tai kaks että vahinkoja sattuu joka yö tai joka toinen, niin ettei ilman vaippaakaan viitti pitää kun empä jaksa tota pissapyykkiä pestä, haiseekin ja joutuu pesemään 90 asteessa kun tuntuu ettei 60 asteessa se haju lähde...eikä siitä sitten paljoa lakanatkaan pidä...ja kun lapsi siihenkuitenkin herää, niin on rikkonaisia öitä ja eikai kukaan halua pissoistaan herätä ja sitten kömpii meidän viereen alasti, pissalta haisten..ja olen huomannut että yleensä menee niin että v aippa on yön jälkeen kuiva, mutta jos laittaa lakkarit, tulee takuuvarmasti pissat..


      • 319
        äippäkäkkäräpää kirjoitti:

        juu, olen kyllä sanonut mummille että ei ne kaikki ( ja minun ja toisessa suvussa on yökastelua ollut aika vanhaksikin) opi samaan aikaan ja siskon mies taas ei ole sen jälkeen asiaan mtn sanonut..
        tiedätkö mtn merkkiä mikä olisi hyvä yökäyttöön? Lpasella saattaa olla kausia kun ei pissata öisin, jopa viikko...mutta sitten taas viikko tai kaks että vahinkoja sattuu joka yö tai joka toinen, niin ettei ilman vaippaakaan viitti pitää kun empä jaksa tota pissapyykkiä pestä, haiseekin ja joutuu pesemään 90 asteessa kun tuntuu ettei 60 asteessa se haju lähde...eikä siitä sitten paljoa lakanatkaan pidä...ja kun lapsi siihenkuitenkin herää, niin on rikkonaisia öitä ja eikai kukaan halua pissoistaan herätä ja sitten kömpii meidän viereen alasti, pissalta haisten..ja olen huomannut että yleensä menee niin että v aippa on yön jälkeen kuiva, mutta jos laittaa lakkarit, tulee takuuvarmasti pissat..

        muut mitä tahansa anna pojan pitää vaippansa. Ei yöheräily tee hyvää 4 vuotiaalle. Yöllä vessahätään heräämisen voi lapselle opettaa mutta omasta kokemuksesta en suosittele. Siitä jää tapa joka mulla on ollut yli 30 vuotta. Kyse on kuitenkin hormoonista (en muista enää nimeä) joka rajoittaa rakon täyttymistä nukkuessa. Jos lapsi kerran häpeää vaippaa, housumallisen yövaipan voi jo aamulla sänkyä pedatessa piilottaa peiton alle josta lapsi sen itse illalla pukee. Meillä pojalla aloitettiin lääkitys kun kasteli vielä kouluiässä ja asia alkoi häiritä sukulaisten ja kavereiden luona yökyläilyä. Sitä käytettiin ensin puolen vuoden kuurina jonka jälkeen kuukauden kuureja aina kun kastelua oli useampana peräkkäisenä yönä. Mutta tämä siis vasta kouluiässä.


      • äippäkäkkäräpää
        319 kirjoitti:

        muut mitä tahansa anna pojan pitää vaippansa. Ei yöheräily tee hyvää 4 vuotiaalle. Yöllä vessahätään heräämisen voi lapselle opettaa mutta omasta kokemuksesta en suosittele. Siitä jää tapa joka mulla on ollut yli 30 vuotta. Kyse on kuitenkin hormoonista (en muista enää nimeä) joka rajoittaa rakon täyttymistä nukkuessa. Jos lapsi kerran häpeää vaippaa, housumallisen yövaipan voi jo aamulla sänkyä pedatessa piilottaa peiton alle josta lapsi sen itse illalla pukee. Meillä pojalla aloitettiin lääkitys kun kasteli vielä kouluiässä ja asia alkoi häiritä sukulaisten ja kavereiden luona yökyläilyä. Sitä käytettiin ensin puolen vuoden kuurina jonka jälkeen kuukauden kuureja aina kun kastelua oli useampana peräkkäisenä yönä. Mutta tämä siis vasta kouluiässä.

        Joo neuvolasta sanoivatkin tästä 5 v. rajasta, eli vuoden päästä neuvolassa katsotaan tilanne uudelleen.
        Siksikin noita opetteluhousuja mietin kun lapsi välillä haluaisi pukea pelkät kalsarit koska "ei ole vauva enää"..tähän asti olen saanut puhutettua että laitetaan kalsarit vaipan päälle..mutta kun eihän isällä ja minullakaan koskaan ole..niin voisin saada paremmin hauskat opetteluhousut läpi ja toki ympäristökysymyksetkin vähän mieityttää..en vaan viittis ostaa "sikaa säkissä" jos eivät pidäkkään pissaa..


    • eräs vaan

      Harkkahousut ei oikein toimi yövaippana. Harkkahousut on tavalliset alushousut joissa on haarojen osassa useampi imukerros. Ideana on, että kuivaksi opettele lapsi ei aina ihan ehdi vessaan niin harkkahousut imaisee ensimmäisen pissatilkan (joka tulee kun kun viimetingassa juostaa vessaan kohden), jolloin ei tarvitse vaihtaa kuin kuivat harkkari ja leikit voi jatkua.

      Harkkareiden imukky ei riitä imemään isoja yöpissoja. Harkkareissa ei yleensä (poikkeuksiakin on) myöskään ole kosteussulkua eli harkkareiden ulkopinta kostuu myös, jos niitä ei vaihda veti vahingon jälkeen.

      • äippäkäkkäräpää

        Ok, kiitos kovasti tiedosta..ajattelinkin että näissä on tällänen juju..ihan kun vaan oisin jostain nettikaupasta (tyyliin vuosi sitten) nähnyt että oli myynnissä yöksi tarkoitettuja "harkkahousuja" mutta enää en niitä ole löytänyt vaikka yrittänyt kaiken maailman sanoilla googlettaa, enkä ole varma muistanko edes oikein..pitänee siis vaan käyttää vaippoja..onkohan noin isolle (15kg,101cm, en ole mittaillut pojan ympärystä) housumallisia kestovaippoja?


      • läökhjg
        äippäkäkkäräpää kirjoitti:

        Ok, kiitos kovasti tiedosta..ajattelinkin että näissä on tällänen juju..ihan kun vaan oisin jostain nettikaupasta (tyyliin vuosi sitten) nähnyt että oli myynnissä yöksi tarkoitettuja "harkkahousuja" mutta enää en niitä ole löytänyt vaikka yrittänyt kaiken maailman sanoilla googlettaa, enkä ole varma muistanko edes oikein..pitänee siis vaan käyttää vaippoja..onkohan noin isolle (15kg,101cm, en ole mittaillut pojan ympärystä) housumallisia kestovaippoja?

        housuvaippa...entäs ihan se aikuisten...en sano ääneen nimeä, siellä on lakanoitakin tarjolla tähän vaivaan...tee ja aa lopussa ...välissä än ja aa


      • yksäitiii
        äippäkäkkäräpää kirjoitti:

        Ok, kiitos kovasti tiedosta..ajattelinkin että näissä on tällänen juju..ihan kun vaan oisin jostain nettikaupasta (tyyliin vuosi sitten) nähnyt että oli myynnissä yöksi tarkoitettuja "harkkahousuja" mutta enää en niitä ole löytänyt vaikka yrittänyt kaiken maailman sanoilla googlettaa, enkä ole varma muistanko edes oikein..pitänee siis vaan käyttää vaippoja..onkohan noin isolle (15kg,101cm, en ole mittaillut pojan ympärystä) housumallisia kestovaippoja?

        Ainakin Onnikkaalta löytyy kestovaippoja XL-koossa, nepparillinen housuvaippa. Meillä palattiin kuitenkin 4-vuotiaan kanssa yöllä kertiksiin, kun kestovaipat vuotivat helposti reunasta.

        Tsemppiä teille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe