Olen 16-vuotias tyttö, mutta täytän lokakuun alkupuolella 17. Tarvitsisin apua siihen miten saan tukia 17-vuotiaana vai saako silloin ollenkaan minkäänlaista tukea?! Haluaisin muuttaa omaan asuntoon, joten saanko siihenkään mitään asumistukea tain jtn. sellaista näin nuorena vai pitääkö olla 18-vuotias, että saan jonkinlaisia tukia?? Jos saan 17-vuotiaana jonkinlaisia tukia, niin miten paljon suunnilleen saan rahaa? Äitini on aika huono tuloinen ja yksin huoltaja joten vaikuttaako se asiaan mitenkään?!
Tietoa vailla
5
883
Vastaukset
- rctvjb
No mitä sinä sitten teet kaiket päivät? Oletko opiskelija vai ehkä työtön vai jopa töissä?
- ijlk
Käyn lukiota ja en ole missään töissä. Olen yrittänyt etsiä töitä mutta mistään ei tunnu löytyvän mitään..
- Porkkanarouhe
ijlk kirjoitti:
Käyn lukiota ja en ole missään töissä. Olen yrittänyt etsiä töitä mutta mistään ei tunnu löytyvän mitään..
Elämä tulee halvemmaksi jos on useampia saman soppakattilan ääressä. Ja ainakin toisen asunnon vuokra säästyy kokonaan. Niin paljon et tukia saa, että se tulisi niillä maksetuksi.
- drtyfgy
Lapsilisän lakattua sinulla syntyy oikeus opintotukeen. Jos äitisi on pienituloinen ja asut hänen kanssaan, todennäköisesti saat rahaa jo kotona asuessasikin. Et tietenkään mitään huimia summia, mutta jotain pientä kuitenkin. Kotona asuessasi voit saada opintotuen osista opintorahaa.
Jos sitten muuttaisit pois kotoa, sinulle syntyisi oikeus myös opintotuen asumislisään. Toki on muistettava, että sinulle tulisi myös paljon lisää kuluja, kun pitäisi maksaa eläminen (vuokra, ruoat ja pakolliset laskut).
Opintotukea ja sen osia haetaan Kelalta.
Saattaa olla, että teillä äitisi kanssa ja sinulla sitten itseksesi asuessasi (jos siis päätät muuttaa), olisi oikeus myös toimeentulotukeen, koska olette pienituloisia. Sossu saattaa tosin olla sitä mieltä, että sinun pitää asua kotona eikä muuttaa pois, koska se ei ole ihan välttämätöntä eikä sitä siten tarvitse tukea. Sossu siis myöntää tuon toimeentulotuen, jos myöntää.- oopisk
Saat myös kotona asuessasi opintorahaa mutta riippuu äitisi tuloista paljonko saat sitä: se menee suurinpiirtein näin:
vanhemman tulot 40.000e/vuodessa opintotuki n. 40 e/kk
35.000 " n. 61 e
30.000 " n. 72 e
25.000 " n. 84 e
20.000 tai alle n. 96 e
Jos taas muutat omillesi ja äitisi tulot ovat 20.000 e/vuosi niin saat opintotukea 200 e ja asumislisää 200e joten ne kattavat juuri ja juuri asumismenosi mutta kun pitää ostaa ruokaa, maksaa puhelinlasku jne, jne niin tiukkaa tulee jos ei saa töitä tai sitten pitää mennä sossun luukulle mutta toisaalta olet alaikäinen ja vanhempasi ovat elatusvelvollisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379