Onko pentukurssi välttämätön?

koiraa harkitseva

Pystynkö kouluttamaan koirastani kunnollisen ilman että kävisin koiran kanssa minkäänlaista pentukurssia tai muuta koiran koulutus kurssia?

Minulla ei ole koskaan ennen koiraa ollut, joten koira olisi ensimmäiseni. Voisinko silti onnistua kasvattamaan koirasta hyväkäytöksisen ja tottelevaisen? Olen opiskellut teoriapuoleisesti koiran koulutusta hyvinkin paljon joten tällähetkellä omasta mielestäni voisin onnistua siinä hyvin. Mutta mitäs mieltä te olette?

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun aikoo kouluttaa koiransa itse? Mitä pentukursseilla yleensä käydään läpi, joihin kannattaa sitten panostaa enemmän itse?

22

4865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4 koiran omistaja

      Pystyt kouluttamaan, kunhan teoriapohjaa on tarpeeksi ja sisua myös sitten käytännössä koiran kouluttamiseen. Tietysti myös rodulla on oma osuutensa, minkä rotuisen koiran olet ottamassa?

      Itse arvostan kovasti koirankouluttaja Pertti Vilanderia, hän on todennut monesti ja myös kirjassaan Koirankorjauskirja, ettei pentukursseista ole juuri mitään hyötyä. Lähinnä niillä opetetaan kaikenlaisia hassunhauskoja temppuja, mutta ei juurikaan asioita joita koira tarvitsee peruselämässään. Kannattaa lukea tuo kirja, siinä on enemmän perusteluja sille miksi pentukursseista on jopa enemmän haittaa, kuin hyötyä.

      Meillä ei ole koskaan koirat kokonaisia kursseja läpi käyneet ja kokemuksia on ihan laumanvartijoistakin. Eräällä pentukurssilla taannoin käytiin pari kertaa, mutta todettiin ettei siitä luultavasti mitään ihmeellisempää hyötyä olisi ollut, rahanmenoa vain.
      Tokoon ja agilityyn kyllä voi mennä jo nuoremmankin koiran kanssa etenkin jos rotu on miellyttämishaluinen. Meidän koirat on tykänneet noista kovasti.

      • huippu-hurtta

        Pentu kurssi ei ole turha,eikä siitä ole haittaa :) ...Siellä opitte yhdessä ottamaan ensi-askeleita,ja sinua ohjataan miten saat kontaktin koiraasi.Koirasi sosiaalistuu,kun saa olla muiden turvallisten pentujen kanssa. Suurin osa pentukursseista on ilmaisia,ja jotkut maksavat 10-20e.Eniten huomasin hyödyn juuri siinä,että koira sai kavereita,ja oppi puhumaan koiraa :)..Itse opin miten ohjaan koiraani parhaiten...Myös toko(totteleivaisuus)ja agility ovat hyviä.Kaikki koiran kanssa yhteinen harrastaminen tekevät hyvää koiran,ja sinun suhteellesi.Koira sosiaalistuu,kontaktinne paranee jne.Hyviä puolia on monia.Tottakai peruskoulutus tahdolla,ja pitkällä pinnalla onnistuu,mutta kun kaikista kursseista ym.on paljon muutakin hyötyä sinulle ja koiralle ..


      • hngfrZA
        huippu-hurtta kirjoitti:

        Pentu kurssi ei ole turha,eikä siitä ole haittaa :) ...Siellä opitte yhdessä ottamaan ensi-askeleita,ja sinua ohjataan miten saat kontaktin koiraasi.Koirasi sosiaalistuu,kun saa olla muiden turvallisten pentujen kanssa. Suurin osa pentukursseista on ilmaisia,ja jotkut maksavat 10-20e.Eniten huomasin hyödyn juuri siinä,että koira sai kavereita,ja oppi puhumaan koiraa :)..Itse opin miten ohjaan koiraani parhaiten...Myös toko(totteleivaisuus)ja agility ovat hyviä.Kaikki koiran kanssa yhteinen harrastaminen tekevät hyvää koiran,ja sinun suhteellesi.Koira sosiaalistuu,kontaktinne paranee jne.Hyviä puolia on monia.Tottakai peruskoulutus tahdolla,ja pitkällä pinnalla onnistuu,mutta kun kaikista kursseista ym.on paljon muutakin hyötyä sinulle ja koiralle ..

        Opiskele ensin ko rodusta, koska eri rotuja koulutetaan vähän eri tavoin, vietit eri tasoa, jne. Opiskele myös koulutustavoista ja siitä mitä aiot opettaa, mieti miten pitkälle aiot opettaa yms.

        Kurssien taso vaihtelee paljon. Esim ite olen oppinut monet asiat muutoin kuin kurssin kautta. Hyvällä kurssilla (kouluttaja ja kurssikaverit) oppia taas tulee tosi hyvin. Valitse siis tarkoin se kurssi jolle menet, että se hyöty on iso juuri teille.

        Suosittelen lämpimästi kirjaa :Tie tottelevaisuusvalioksi, Salme Mujunen, jos haluat kouluttaa "kunnolla". Myös kirja : Rauhoittavat Signaalit on loistava perusteos koirien elekielestä.

        Kurssien pääanti ihmiselle, joka on tutustunut koulutukseen ja rotuunsa, on monesti vain se häiriön alla harjoittelu. Mikä tietysti on erittäin tärkeää, jos aikoo kisaamaan. Ihmiselle, joka ei viitsi itse opisekella koira-asioita kursseista on enmmän hyötyöä. Tietysti sitten ihan huippukouluttajilla käynti (kisaavat) ovat asia erikseen ja kisaavien koulutus muutenkin. Mutta jos peruskoulutusta ajattelet etkä aio kisaamaan, niin pystyt itekin kouluttamaan jos opiskelet ensin.


      • Jokainenhan voi kirjoittaa mitä höpöhöpöjä kirjoissaan,siksi minä korostankin aina sitä,että kannattaa suodattaa,miettiä ja kysenalaistaakin asioita...

        Tuonkaan kirjan kirjoittaja tuskin tuntee kaikkia esim.ko.kurssien vetäjiä ja heidän kurssiensa sisältöjä,ellei sitten ole joku meedio...


    • bgtfrdeswa

      niin kannattaa mennä. Siellä voi tulla hyviä oivalluksia ja voit innostua koulutuksesta enenmmänkin. Jos jo koiria ollut ja haluat peruskoulutuksen koirallesi ja olet jo kouluttanut edell koirasi, niin onnistuu ilman kurssiakin.

    • perheen isä

      Etukäteen mitään kuka pystyy ja mihin. Pentukurssi ei ole välttämätön, eikä kenenkään koulutus tyyli ole se ainoa oikea. Yksi hyvä kirja on E.Pulliaisen kirjoittamia. Löytyy kirjastosta. Mieti rauhassa mitä koiralta haluat ja mitä sen käytökseltä haluat. Tutustu huolella ja rauhassa koiraasi ja anna mahdollisuus toisinpäin. Luo hyvä luottamus sinun ja koirasi välille ja ole sen arvoinen koirallesi.
      Luota itseesi äläkä anna pentumaisuuden koiran kohdalla "sokaista" sinua. Ohjaus ja opastus alkaa heti, kun pentu kotiin saapuu. Älä epäröi kykyjäsi. , äläkä anna muiden liikaa vaikuttaa niihin.

    • gtfrdeswaq

      niin peruskoulutus sujuu yl hyvin ihan kotonakin, kunhan vaan ensin vähän lukee ja opiskelee kouluttamisesta itse ja tekee kaiken oman koiransa kantilta, ei esim naapurin dobermanin omistajan sanomisten mukaan :)

    • Niinkuin jo sanottiin,ei sitä voi sanoa,kuka missäkin onnistuu vai ei,varsinkaan yhtään tuntematta.
      Hyvä juttuhan on,että olet jo teoriassa hyvin asiaan tutustunut :)

      Ei ole mitkään kurssit välttämättömiä.Mutta toisille niistä on hyvinkin apua ja innostaa lisää koiraharrastusta ja toimintaa koissukaverin kanssa.
      Riippuu myös kurssista,mitä hakee ja kohtaako tarjonta.Saman teemankin kurssit voi sisältää erilaistakin.Eli riippuu vetäjästä.
      Mutta se mikä kiinnostaa nimenomaan itseä ja mikä on kurssin "systeemi",selviää kun ottaa yhteyttä vetäjään ;)

      Kouluttamisessa tärkein ja ylipäätään on hyvä suhde.Määrätietoisuus ja hyvätapainen koirankäsittelytaito.
      Myöskin koulutuksessa ei ole pahitteeksi tuntea koiran oppimispsykologiaa ja käyttäytymistä.Ja myös oma rotunsa,ja sen mahdolliset erityispiirteet,koska sitä kautta löytyy parhaat tavata motivoida.
      Siinä jotain.Netistä ja hyvistä kirjoista saa lisää tietoa.Sitten miettii,mikä tuntuu omimmalta.Eli suodattaakin kannattaa.

      Yhdistysten koulutuksilta saa myös hyviä eväitä ja jotkut järjestää myös pentukursseja ;)

    • Koiraa harkitseva

      Kiva että näinkin moni vastasi viestiini! Kiitos siitä!
      Ja kova kiitos myös kirja vinkeille, niistä on aina apua. Pitääkin tutustua niihin.

      Ja ajattelin lapinkoiran ottaa. Emme aio alkaa kilpailemaan, emmekä harrastamaan agilityä tms.
      Tahdon koirasta iitselleni ystävän ja perheenjäsenen. Elikä omia kotitoimisia harrastuksia enemmänkin.
      Metsässä kirmausta, aivo jumppaa yms yms.
      Elikä ihan kotikoiraksi koulutus.. Varmasti siis onnistuisin siinä?

      Perus asioita tahdon koirani oppivan ja osaavan.
      Luokse tulo, istu, paikka, maahan, irti, ei ota, kunnolla hihnassa
      ja ennen kaikkea se että käyttäytyy muita koiria ja erilaisia ihmisiä kohtaan hyvin.
      Uskotte siis että pystyn nämä asiat hoitamaan kotikonstein?

      Ja kiitos paljon vielä kaikille vastailuista. Tuli erittäin hyvä mieli niistä
      ja muutama sai kyllä minuun vielä enemmän puhtia ja intoa luottaa omiin kykyihini
      ja siihen että osaan ja pystyn kouluttaa koirani itse!

      Minulla on tuttavapiirissä nuori toyvillakoira naaras,
      erittäin vanha shihtzu herra, keski-ikäinen bokseri uros,
      ja muutama pienempi kokoinen koira.
      Onko näistä ihan hyvin apua koiran sosialistamisen kannalta?
      Vai pitäisikö pennun saada tutustua muihin pentuihin?
      Itse näkisin varmimpana ensimmäisenä koiratuttvana
      pennulle tuon ystäväni vanhan shihzun. :)

      • perheen isä

        Jokaisen on jostain aloitettava. "Uskotte siis että pystyn "...Ei ole uskonasia, mutta toteutettavissa on.

        "Minulla on tuttavapiirissä nuori toyvillakoira...." älä kiirehdi ja hoppuile. Tutustu ensin koiraasi ja sen suhteen luomiseen kaikki muu tulee vasta sen jälkeen. Hyvin tehty alkutyö luo pohjan myöhemmällä. Mitä se ikinä onkin.


      • kbjvökö
        perheen isä kirjoitti:

        Jokaisen on jostain aloitettava. "Uskotte siis että pystyn "...Ei ole uskonasia, mutta toteutettavissa on.

        "Minulla on tuttavapiirissä nuori toyvillakoira...." älä kiirehdi ja hoppuile. Tutustu ensin koiraasi ja sen suhteen luomiseen kaikki muu tulee vasta sen jälkeen. Hyvin tehty alkutyö luo pohjan myöhemmällä. Mitä se ikinä onkin.

        antaa tutustua toisiin koiriin. Mutta. Vain ja ainoastaan varmaluonteisiin. Eli pennut hyväksyviin. Vanhempi koira saa kyllä ärähtää pennulle, mutta vain asiasta ja älykkäästi eli se ei saa äristä pennulle turhista, ilman syytä, ikä se ärähtely saa oll apennun kyykyttämistä, kiusaamista. Fiksu vanhempi koira sanoo asiansa ja that´s it, se ei jää kurmoottamaan pentua eikä tee sille haavoja tms. Eli jos luotat tuttavakoiriisi tuon verran, niin anna tutustua vain. Ja tietysti, että ne ovat terveitä, rokotukset, ym. Pentu oppii tosilta koirilta valtavasti.

        Valtavan hieno asia, että mietit tallaisia etukäteen ja valmistaudut ajoissa. Se auttaa sinua suunnattomasti myöhemmin, ku ei tarvitse h-hetkellä alkaa meittimään, että mitäs nyt. Koira tulee varmasti saamaan hyvän kodin luotasi :)


    • JK

      mahdollisuus käydä pentukurssi niin mene. Koiraseurat järjestää pentukursseja pikku maksusta ja sen käytyäsi aloita peruskoulutus siellä koiraseurassa.
      Vilanderin oppeihin älä jämähdä ukko kun ei ole tältä tähdeltä.

      En ole tarvinnut koskaan pentukursseja mutta voisin kuvitella että siellä opetetaan esim. sietämään muita pentuja, hihnan käyttöä, luoksetuloa ja erilaisia pennuille sopivia leikkejä.

      • Kukkahatuton setä

        ei taida olla JK :) Jos Vilander olisi nätti, hintahtava ja sosiaalinen TV-persoona niin kaikki palvoisivat maata miehen jalkojen alla, mutta kun ei ole niin saa kulmikkaan käytöksensä johdosta ihan turhaa kuraa Suomessa. No se Vilanderista ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen - kyllä onnistuu ilman pentukurssiakin, mutta harvoin niistä mitään haittaakaan on eli jos on mahdollisuus, niin mene.

        Jos ujostuttaa tai ei ole aikaa tms. selityksiä, niin sitten voit opiskella pennun kanssa touhuamista vaikkapa näistä lähteistä:

        - Jan Fennell / koulutan koiraani (helppo opus 1. kirjaksi)
        - http://leerburg.com/120.htm (Video: Your puppy 8 weeks to 8 months)
        - Pertti Vilander / koirankorjauskirja

        Ja onhan noita runsaasti muitakin, mutta kyllä noista nyt jonkinlaista ideaa saa, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Tärkeintä koiralle ovat rajat, rutiinit ja rakkaus, joten kannattaa varautua jonkinlaiseen elämänmuutokseen itsekin.


      • JK
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

        ei taida olla JK :) Jos Vilander olisi nätti, hintahtava ja sosiaalinen TV-persoona niin kaikki palvoisivat maata miehen jalkojen alla, mutta kun ei ole niin saa kulmikkaan käytöksensä johdosta ihan turhaa kuraa Suomessa. No se Vilanderista ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen - kyllä onnistuu ilman pentukurssiakin, mutta harvoin niistä mitään haittaakaan on eli jos on mahdollisuus, niin mene.

        Jos ujostuttaa tai ei ole aikaa tms. selityksiä, niin sitten voit opiskella pennun kanssa touhuamista vaikkapa näistä lähteistä:

        - Jan Fennell / koulutan koiraani (helppo opus 1. kirjaksi)
        - http://leerburg.com/120.htm (Video: Your puppy 8 weeks to 8 months)
        - Pertti Vilander / koirankorjauskirja

        Ja onhan noita runsaasti muitakin, mutta kyllä noista nyt jonkinlaista ideaa saa, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Tärkeintä koiralle ovat rajat, rutiinit ja rakkaus, joten kannattaa varautua jonkinlaiseen elämänmuutokseen itsekin.

        on se turha kura kun Vilanderista on kysymys? Kun kerran yleistit asian niin olisiko kuitenkin niin että kuraajat vaan ei käsitä Vilanderin tyyliä käsitellä koiria.

        Kaikki ei jaksa käsittää elävää eläintä tavaraksi jonka voi siirtää pois ja ottaa taas kun haluaa.


      • Kukkahatuton setä
        JK kirjoitti:

        on se turha kura kun Vilanderista on kysymys? Kun kerran yleistit asian niin olisiko kuitenkin niin että kuraajat vaan ei käsitä Vilanderin tyyliä käsitellä koiria.

        Kaikki ei jaksa käsittää elävää eläintä tavaraksi jonka voi siirtää pois ja ottaa taas kun haluaa.

        Googleen vaikkapa "Vilander suomi24" niin eiköhän tuo "kuran" käsite aukene, useimmille ainakin. Enpä ole tosin itse, ilmeisen puutteellisella lukutaidollani, Vilanderin kirjasta tuollaista "eläin on tavara, joka voidaan siirtää pois ja ottaa taas kun halutaan" juttua löytänyt. Samaan tyyliin kuvittelivat jotkut fanaatikot aikanaan, että kun kuuntelee erästä Rolling Stonesin kappaletta takaperin, niin itse perkele siellä kertoo salaisia viestejä...


      • JK
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

        Googleen vaikkapa "Vilander suomi24" niin eiköhän tuo "kuran" käsite aukene, useimmille ainakin. Enpä ole tosin itse, ilmeisen puutteellisella lukutaidollani, Vilanderin kirjasta tuollaista "eläin on tavara, joka voidaan siirtää pois ja ottaa taas kun halutaan" juttua löytänyt. Samaan tyyliin kuvittelivat jotkut fanaatikot aikanaan, että kun kuuntelee erästä Rolling Stonesin kappaletta takaperin, niin itse perkele siellä kertoo salaisia viestejä...

        että olen fanaattinen, taitaa kuitenkin fanaattisuus paistaa muilla palstoilla?

        Kun Vilander on alkanut "julkisuuden henkilöksi" niin on turha odottaa sädekehää pään päälle sitä kun ei sillä miehellä koskaan ole ollutkaan.


      • perheen isä
        JK kirjoitti:

        että olen fanaattinen, taitaa kuitenkin fanaattisuus paistaa muilla palstoilla?

        Kun Vilander on alkanut "julkisuuden henkilöksi" niin on turha odottaa sädekehää pään päälle sitä kun ei sillä miehellä koskaan ole ollutkaan.

        Mutta en jääkausi ajattelua tai muuta "huomioimattomuuden" ihanuutta tai ajatusta.

        P.s onko Jk "posse sieltä" =O


      • Meillekin pentu tulossa
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

        ei taida olla JK :) Jos Vilander olisi nätti, hintahtava ja sosiaalinen TV-persoona niin kaikki palvoisivat maata miehen jalkojen alla, mutta kun ei ole niin saa kulmikkaan käytöksensä johdosta ihan turhaa kuraa Suomessa. No se Vilanderista ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen - kyllä onnistuu ilman pentukurssiakin, mutta harvoin niistä mitään haittaakaan on eli jos on mahdollisuus, niin mene.

        Jos ujostuttaa tai ei ole aikaa tms. selityksiä, niin sitten voit opiskella pennun kanssa touhuamista vaikkapa näistä lähteistä:

        - Jan Fennell / koulutan koiraani (helppo opus 1. kirjaksi)
        - http://leerburg.com/120.htm (Video: Your puppy 8 weeks to 8 months)
        - Pertti Vilander / koirankorjauskirja

        Ja onhan noita runsaasti muitakin, mutta kyllä noista nyt jonkinlaista ideaa saa, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Tärkeintä koiralle ovat rajat, rutiinit ja rakkaus, joten kannattaa varautua jonkinlaiseen elämänmuutokseen itsekin.

        Olen lukenut kaikki Jan Fennelin kirjat. Jäin koukkuun !
        "Koiran seitsemän elämää" -kirjan jokaisen pentuaharkitsevan kannatta lukea ehdottomasti. Koura on lauma eläin ja polveutuu sudesta!!!


    • estä ongelmat
    • trepu

      Käytäntö on vähän eri asia kuin teoria...

    • kotikoira

      Käyttäisin tuttujen turvallisia aikuisia heti koirsan sosiaalistamisessa. Jos ärähtävät ja rajaavat, kuuluu asiaan, kertoo pennusta. Aikuiset näyttävät kuinka pentuun tulee myös omistajan suhtautua. Hallinnan kannalta koiran tulee tullaa luokse ja totella kieltoa. Siihen ei välttämättä kursseja tarvita. :) Kun nuo toteutuu voi sekä koira että omistaja elää turvallista ja vapaata elämää.

    • Haltibye

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe