Anemiasta

ja sen oireista...?

Olin viime viikonloppuna laboraoriokokeissa ja sain vasta PVK:n tulokset, loput tulokset tulevat muutaman päivän päästä. Hemoglobiini oli 126 (viitearvon alaraja 117) ja B-eryt 3,8 (viitearvon alaraja 3,9). Voiko mulla olla anemia...? Millaisia oireita teillä on ollut anemiassa...? Jos mulla on anemia, niin miksi Hb on kuitenkin viitearvon yläpuolella?

15

6371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sh-opiskelija

      veriarvosi ovat erinomaiset. hemoglobiini on todella hyvä naiselle (joillain alle 117 luonnostaan). B-erytrosyytti arvosi ovat myös hyvät, 3,5 alkaisi olemaan matala. anemia tarkoittaa nimenomaa punasolujen vähäisyyttä (raudan puutteen vuoksi hemoglobiinia ei voi muodostaa, tai punasoluja hajoaa liikaa, verenhukka tms.). Oireita ovat väsymys, hengenahdistus, kalpeus, huimaus, jotka johtuvat hapenpuutteesta. Anorektikoilla yleensä anemia johtuu yksipuolisesta ruokavaliosta ja rautalisällä asia saadaan hyvin korjattua. Onko sinulla jotain oireita vai miksi epäilet itselläsi anemiaa? Oliko veriarvoissasi mitään suuremmin poikkeavaa kuin erytrosyytit?

      • Sama kuin edellä

        Anorektikon elimistöon kuivunut ja siksi veri on ikään kuin "tiivistettä". Hemoglobiiniarvoni oli terveenä noin 150-160, korkeimmillaan jopa 170! Kuukautisia minulla ei ole ollut pariin vuoteen, joten tämä tietenkin vähän hämää hemoglobiiniarvoa, sillä joka kuukautista verenvuotoa ei ole.

        Minulla on kaikki kuvailemasi oireeton, pahimpina aikoina niin pahoja, etten jaksa edes liikkua.


    • kohta letkuissa

      sanoisin kans ettei ole anemia. itsellä Hb vähän päälle sata enää ja väsymys on kamala.
      elimistössäni ei olo varastossa enää lähes yhtään rautaa, sillä kaikki menee suoraan hemoglobiinin pitämiseen edes tuolla tasolla. ja silti tämä kuulemma menee vasta "vähän" anemian puolelle.

      mutta siis, ihmiset ihanat. syökää monipuolisesti, että saatte ravintoaineita, ettei käy näin.

      • sfhskjfhds

        No edelleen sama vastaaja: Lääkäri totesi, että mulla on sekä anemia että b-vitamiinin puutos!


      • sh-opiskelija
        sfhskjfhds kirjoitti:

        No edelleen sama vastaaja: Lääkäri totesi, että mulla on sekä anemia että b-vitamiinin puutos!

        outoa jos lääkäri noin totesi, tosin jos sinulla on normaalisti korkeampi ollu niin toki se aiheuttaa anemian oireita? Toisaalta 170 ei ole myöskään kovin hyvä, tuolloin veri on todella paksua ja olisi suositeltavaa käydä verenluovutuksissa, jotta hb laskisi. ja minkököhän b-vitamiinin puute sinulla on? niitä on monia erilaisia ja vaikuttavat eritavoilla, osa aineenvaihduntaan, osa hormonitoimintaan jne.

        mietin vaan että meinasitko että kun B-eryt on alhaalla meinaisi b vitamiinin puutosta? Sillä B-eryt ei viittaa mitenkään vitamiineihin vaan erytrosyytti, eli punasolu arvoihin. B- liite edessä on lyhenne edessä tarkoittaa että näyte on otettu koko verestä, tulee englanninkielen sanasta blood.


      • jgjhgj
        sh-opiskelija kirjoitti:

        outoa jos lääkäri noin totesi, tosin jos sinulla on normaalisti korkeampi ollu niin toki se aiheuttaa anemian oireita? Toisaalta 170 ei ole myöskään kovin hyvä, tuolloin veri on todella paksua ja olisi suositeltavaa käydä verenluovutuksissa, jotta hb laskisi. ja minkököhän b-vitamiinin puute sinulla on? niitä on monia erilaisia ja vaikuttavat eritavoilla, osa aineenvaihduntaan, osa hormonitoimintaan jne.

        mietin vaan että meinasitko että kun B-eryt on alhaalla meinaisi b vitamiinin puutosta? Sillä B-eryt ei viittaa mitenkään vitamiineihin vaan erytrosyytti, eli punasolu arvoihin. B- liite edessä on lyhenne edessä tarkoittaa että näyte on otettu koko verestä, tulee englanninkielen sanasta blood.

        Voi hyvä jumala!!! Jos lääkäri sanoo, että on anemia ja b-vitamiinin puutos, niin, mitä väliä sillä on miten minä itse olisin arvoja tulkinnut...?!? Daa!!!


      • sh-opiskelija
        jgjhgj kirjoitti:

        Voi hyvä jumala!!! Jos lääkäri sanoo, että on anemia ja b-vitamiinin puutos, niin, mitä väliä sillä on miten minä itse olisin arvoja tulkinnut...?!? Daa!!!

        On aika outoa et lääkäri diagnosoi tollasen arvon anemiaks eikä esim tee lisätutkimuksii et onks esim kilpirauhasen toiminta normaalii jne. Joka aiheuttaa samoja oireita.. Ja ihmettelen et mistä se ton b vitamiinin puutteen päätteli? Tai edes mistä b vitamiinista on kyse ku niitäki on nii monta eritaval vaikuttavaa. Tai eiks ole aika selvää et sul on todnäk monia muitakin puutostiloja jos kerran olet anorektinen? Mietin vaan et onpa lääkärillä oudot diagnoosit, jonka perusteella sun pitäs syyä rautaa ja b-vitamiinia(vitamiineja) vaik eiks ole itsestään selvää et sä tuskin saat mitää muitakaa ravinteita tarpeeksi. Koska jos vika onki jossai muualla niin oireiden oikea aiheuttaja jää hoitamatta ja ne saattaa pahentua...


      • sdfsdfdsfds
        sh-opiskelija kirjoitti:

        On aika outoa et lääkäri diagnosoi tollasen arvon anemiaks eikä esim tee lisätutkimuksii et onks esim kilpirauhasen toiminta normaalii jne. Joka aiheuttaa samoja oireita.. Ja ihmettelen et mistä se ton b vitamiinin puutteen päätteli? Tai edes mistä b vitamiinista on kyse ku niitäki on nii monta eritaval vaikuttavaa. Tai eiks ole aika selvää et sul on todnäk monia muitakin puutostiloja jos kerran olet anorektinen? Mietin vaan et onpa lääkärillä oudot diagnoosit, jonka perusteella sun pitäs syyä rautaa ja b-vitamiinia(vitamiineja) vaik eiks ole itsestään selvää et sä tuskin saat mitää muitakaa ravinteita tarpeeksi. Koska jos vika onki jossai muualla niin oireiden oikea aiheuttaja jää hoitamatta ja ne saattaa pahentua...

        Multa otettiin jokseenkin kattavat verikokeet, kuusi putkea verta, huh!!! Kilpirauhasarvot olivat normaalit. B-vitamiinin puutteen voi kuulemma havaita mm. myös punasolujen koosta, mutta toki jos b-vitamiinitaso on matala, on se tietenkin selkeä näyttö, eiks vaan? Yleensä kaikki b-vitamiinit kulkee aika käsi kädessä, lukuun ottamatta tietenkin b12-vitamiinin puutosta, joka usein esiintyy aivan yksinään. Lisäksi lääkäri totesi,että henoglobiiniarvo antaa vasta hyvin myöhään viitteen raudanpuutteesta, tärkeämpää on mitata veren ferritiinitaso.

        Mulle on tietenkin sanomattakin selvää, että kärsin lukuisista puutostiloista, kun olen sairastanut anoreksiaa jo 8 vuotta. Menin lääkäriin, kun oireiksi tulivat hillitön nesteturvotus, hengenahdistus ja tosi väsynyt olo. Totta kai väsymystä ja lihasheikkousta mulla on ollut enemmän ja vähemmän, mut ei koskaan näin voimakkaita oireita - varsinkin kun paino on vaa´an mukaan noussut 3 kg!

        Mun lääkäri on yksi Suomen arvostetuimmista kardiologeista, ei ihan mikään pilipaliukko siis, vaik en henk.koht. voi sanoa tyypistä hirveesti pitäneenikään...


      • sh-opiskelija
        sdfsdfdsfds kirjoitti:

        Multa otettiin jokseenkin kattavat verikokeet, kuusi putkea verta, huh!!! Kilpirauhasarvot olivat normaalit. B-vitamiinin puutteen voi kuulemma havaita mm. myös punasolujen koosta, mutta toki jos b-vitamiinitaso on matala, on se tietenkin selkeä näyttö, eiks vaan? Yleensä kaikki b-vitamiinit kulkee aika käsi kädessä, lukuun ottamatta tietenkin b12-vitamiinin puutosta, joka usein esiintyy aivan yksinään. Lisäksi lääkäri totesi,että henoglobiiniarvo antaa vasta hyvin myöhään viitteen raudanpuutteesta, tärkeämpää on mitata veren ferritiinitaso.

        Mulle on tietenkin sanomattakin selvää, että kärsin lukuisista puutostiloista, kun olen sairastanut anoreksiaa jo 8 vuotta. Menin lääkäriin, kun oireiksi tulivat hillitön nesteturvotus, hengenahdistus ja tosi väsynyt olo. Totta kai väsymystä ja lihasheikkousta mulla on ollut enemmän ja vähemmän, mut ei koskaan näin voimakkaita oireita - varsinkin kun paino on vaa´an mukaan noussut 3 kg!

        Mun lääkäri on yksi Suomen arvostetuimmista kardiologeista, ei ihan mikään pilipaliukko siis, vaik en henk.koht. voi sanoa tyypistä hirveesti pitäneenikään...

        jos lääkäri osasi perustella kantansa. :) miten verenpaineesi ja pulssisi? onko sydäntäsi tutkittu vajaatoiminnan varalta? Mietin että jos oireesi ovat noinkin voimakkaita, voi olla että muitankin selityksiä löytyy edellisten lisäksi. Toivon sinulle voimia ja parantumisenhalua!


      • jhgjgjgjhg
        sh-opiskelija kirjoitti:

        jos lääkäri osasi perustella kantansa. :) miten verenpaineesi ja pulssisi? onko sydäntäsi tutkittu vajaatoiminnan varalta? Mietin että jos oireesi ovat noinkin voimakkaita, voi olla että muitankin selityksiä löytyy edellisten lisäksi. Toivon sinulle voimia ja parantumisenhalua!

        Joo, mulla synnynnäinen läppävika, lievä sellainen. Siitä ei pitäisi olla haittaa. Verenpaine tosi matala, viime kesänä jopa 70/55! Kunpa lötyisikin joku selitys, lääkäri vain sanoi, että kaikki muuten kunnossa....En oikein tiedä, mitä pitäisi uskoa. Toivottavasti toi rauta ja b-vitamiini auttaisivat...On tosi epätietoinen olo, että siitäkö tää kaikki johtuu ( tai no, syömisestä tietysti...)


    • florida´s sun

      Mulla on jo pitkään ollut anemia. Tällä viikolla otettiin muutamia veriarvoja, ja niistä jäi mieleeni hb, joka oli 96 sekä crp, joka oli ALLE 0,5. Lääkäri (joka on paljon tehnyt töitä nuorten syömishäiriöisten kanssa) sanoi, että mulla on "klassiset anorektikon veret", kaikki alhaalla ja lisäksi verenpaine vain luokkaa 80/50. Sinänsä tuo vp on mulla suht korkea, alimmillaan ollut sisätaudeilla 60/30.

      Mulla anemiassa on hirveä väsymys päällimmäisenä oireena, samoin saatan olla kuivunut. Nyt kyllä nestarit (kalium oli 4 ja natrium 137) olivat normaalit, ihme kyllä.

      • sh-opiskelija

        samaa luokkaa kun erään vanhan ja todella huonokuntoisen dialyysipotilaan, jota olen hoitanut.. Eli ei ihme, että olet väsynyt. Mutta toki anorektikoilla tuollaisia arvoja ilmenee, ravinnon saanti kun on erittäin vähäistä ja usein yksipuolista. Onneksi Na ja Ka arvot ovat sinulla normaalit, muuten olisi huolta mahdollisista rytmihäiriöistä. Toki se, että ne ovat nyt kunnossa ei tarkoita, että ne tuollaisina pysyvät jos anoreksiaa ei hoideta.


      • W@ND@

        Mites sun turvotukset? Kertyykö nestettä helposti elimistöön?


      • jhukkkugiyg
        W@ND@ kirjoitti:

        Mites sun turvotukset? Kertyykö nestettä helposti elimistöön?

        Hemoglobiini voi olla näennäisesti korkealla/normaali jos elimistö on kuiva. En ole hoitaja/lääkäri, mutta tuo erytrosyyttiarvo (B-eryt), joka aloittajalla on aika viitearvon alarajalla, viittaa muistaakseni punasolujen määrään tai kokoon, en jaksa nyt tarkistaa kumpaan.
        Kokeilkaa googlettaa vaikka labra-arvoselityksiä tms, niin löydätte suomennettuna mitä nää labra-arvot mittaa.
        Ja jos lääkäri kerran sanoo, että on anemia, niin eiköhän lääkäri silloin tiedä paremmin, eikä tyypit suomi24-palstalla. ;)


    • Anonyymi

      Jos alkaa hoitamaan rauta lisällä tai saa infuusion, on tärkeää myös selvittää fosfaatti arvot, ne myös voivat aiheuttaa hengitysvaikeuksia ja varsinkin rauta laskee niitä joten on hyvin vaarallista alkaa käyttämään ilman että tietää fosfaatti arvoja. Fosfaattiin ja Rauta molemmat osallistuvat hengitykseen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6689119/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1023
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      710
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    10. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      694
    Aihe