OMC/Steyr diesel tehon rajoitin

Henkka_T

Onko kukaan saanut selville miten OMC diesel (Steyrin tekemä kone) tekee tehonrajoituksen? Itselläni on vaivannut tämän kesää ongelma, että välillä vene pomppaa liukuun ilman mitään ongelmia ja viimeeksi eilen taas viimeisessä kiihdytyksessä ei, muuten pelasi kuin unelma koko viikonlopun.

Eli jos olen oikein ymmärtänyt kone rajoittaa tehoa vaikka kaasun avaisi kerralla täysin auki. Mikä asiaan vaikuttaa ja millä se sen tekee?

Näyttäisi siltä, että jokin anturi tai vastaava lakkoilee ja tekee sitä ainoastaan kuumalla koneella. Ei haluaisi vaihtaa kaikkia asiaan liittyviä osia, jos löytyisi oikea jollain konstilla.

Lisäksi koneen tyhjäkäyntikierrokset vaeltelee ajoittain ja tuntuisi liittyvän jotenkin toisiinsa nämä kaksi ongelmaa.

Onko kellään OMC dieselin tai Steyrin omistajilla ollut vastaavaa ongelmaa?

7

995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Henkka_T

        kiitoksia linkistä koitetaan päästä sillä eteenpäin.

        Jäähdytysnesteen anturi vaihdettiin ja oli hapettunut. Luulin, että vika korjaantui, mutta nähtävästi joku muukin vika vaivaa vielä.


      • Kari-setä
        Henkka_T kirjoitti:

        kiitoksia linkistä koitetaan päästä sillä eteenpäin.

        Jäähdytysnesteen anturi vaihdettiin ja oli hapettunut. Luulin, että vika korjaantui, mutta nähtävästi joku muukin vika vaivaa vielä.

        Muuan tuttavalla on tuommoinen OMC-diesel-sisäperä vm.n.-90. Välillä ollut pääasiassa sähköisiä pikkuvikoja, viimeisin löydetty ja korjattu oli ruuvin alle kiristettävä (maa)johto, joka oli päässyt hapettumaan. Sijainti muistaakseni jossain koneen kyljessä.

        Rapsutus ja uudelleen kiristys auttoi.


      • **Steyr
        Kari-setä kirjoitti:

        Muuan tuttavalla on tuommoinen OMC-diesel-sisäperä vm.n.-90. Välillä ollut pääasiassa sähköisiä pikkuvikoja, viimeisin löydetty ja korjattu oli ruuvin alle kiristettävä (maa)johto, joka oli päässyt hapettumaan. Sijainti muistaakseni jossain koneen kyljessä.

        Rapsutus ja uudelleen kiristys auttoi.

        Moi Mulla oli Steyr moottori aiemmassa veneessä, siinähän on vikakoodien luku-ominaisuus, kun lataat ohjelman läppäriin ja piuha kiinni moottoriin.
        Kun vika ilmenee se pitäisi jäädä näkyviin läppärille

        Omassani ei koskaan ollut mitään vikakoodeja alun korjausten jälkeen, en siis osaa neuvoa enempää kun ei ole kokemusta.


      • **Steyr kirjoitti:

        Moi Mulla oli Steyr moottori aiemmassa veneessä, siinähän on vikakoodien luku-ominaisuus, kun lataat ohjelman läppäriin ja piuha kiinni moottoriin.
        Kun vika ilmenee se pitäisi jäädä näkyviin läppärille

        Omassani ei koskaan ollut mitään vikakoodeja alun korjausten jälkeen, en siis osaa neuvoa enempää kun ei ole kokemusta.

        Taitavat olla ammattilaiskäyttöön, ainakin niin yleensä on, joten ainoa tapa lukea vika koodit on ammattilaisen käyttäminen (jolla vielä olis tuo ohjelma, niitäkään ei taida montaa tästä maasta löytyä). Voin toki olla aivan väärässä, mutta silloin saa vapaasti korjata :)


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Taitavat olla ammattilaiskäyttöön, ainakin niin yleensä on, joten ainoa tapa lukea vika koodit on ammattilaisen käyttäminen (jolla vielä olis tuo ohjelma, niitäkään ei taida montaa tästä maasta löytyä). Voin toki olla aivan väärässä, mutta silloin saa vapaasti korjata :)

        sen ohjelman saa vapaasti valmistajan sivulta. Näin pitäisi toimia kaikkien merimoottorien valmistajat. Miten muuten voit hakea vikaa merellä can väylä moottoresta , kuin ohjelmalla ja läppärillä. Ohjelmalla voi vain tutkia EI tehdä muutoksia softaan.


      • **Steyr
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Taitavat olla ammattilaiskäyttöön, ainakin niin yleensä on, joten ainoa tapa lukea vika koodit on ammattilaisen käyttäminen (jolla vielä olis tuo ohjelma, niitäkään ei taida montaa tästä maasta löytyä). Voin toki olla aivan väärässä, mutta silloin saa vapaasti korjata :)

        Johto on ostettava erikseen, ohjelma tuli moottorin mukana (CD-levy)
        mm. tyhjäkäynti säädetään läppärillä, ei voi säätää muuten.
        Maahantuoja suositteli myöskerran vuodessa ajamaan koko testin läpi, näin jää dataa seuraavaan kertaan, nähdään, mikä on mahdollisesti muuttunut.
        Ohjelma tekee Exel- taulukon johon tulee tietoa varmaankin n. 15 eri asiasta... lämpötilasta öljynpaineeseen... ahtopaineet ym.
        Samoin siinä on tämä vikakoodien luku- osio
        Jos haluaa, voi ajon aikana käyttää ohjelmaa mittaristona, silloin se näyttää kulutuksen.. kaasutangon asennon, kierrokset, jännitteen.. ahtopaineen ym.... toistakymmentä mittaria on läppärin näytöllä jotka toimii realiajassa koko ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      43
      5734
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      44
      5263
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3678
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3633
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3106
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3083
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2844
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2690
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2340
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1814
    Aihe