Olen tässä miettinyt subarun ostoa ja siitähän näyttää löytyvän alennusvaihteet.
Mitä hyötyä on alennusvaihteista?
Millaisissa tilanteissa käytätte alennusvaihteita?
Voiko alennusvaihteilla ajaa jatkuvassa ajossa tai voi varmaankin, mutta onko järkevää?
Olisiko mitään esimerkkitilanteita missä on järkevää käyttää alennusvaihteita.
alennusvaihteiden hyöty?
12
6935
Vastaukset
- dsg.
ilmeisesti subarun vaihteisto on huono koska sen saa alennuksella,kuinka suuresta alennuksesta on kyse?
- Jimnyx
Rantasaunaltani lähdettäessä on n. 50 metriä ylämäkeä, jonka keskimääräinen jyrkkyys on peräti 23 prosenttia. Voisi kai sen ajaa perus-ykköselläkin, mutta alennusvaihteella ei kytkintä tarvitse käryttää. Tavallista (2wd) autoa ei saunan pihaan tietenkään kannata edes viedä, koska ilman apua se ei pääsisi pois.
Toinen alennusvaihteen etu liittyy peräkärrin vetämiseen ja varsinkin sen peruuttamiseen. Vauhti on helppo pitää hitaana, joten rattitöiden kanssa ei tule kiire. Kytkimellä passailua ei tarvita juuri ollenkaan.
Matka-ajossa alennusvaihteita ei tarvitse. Olenkohan koskaan edes käyttänyt "pikku-viitosta" - tuskinpa vain.- tarttis kanssa
Venemiehet ovat kertoilleet myös tällaista:
- monessa paikassa on luiska, missä pääsee peruuttamaan kärryn veteen & uittamaan veneen suoraan kärryyn
- yleensä se luista on sen verran loiva & pitävä, että etuvetoisellakin pärjää, mutta liikkeellelähtö ei tietenkään voi olla kovin rivakka, kun persuuksissa roikkuu uppeluksissa oleva kärry
- lyhyet vaihteet (=pakettiauto) iso bensakone tai vaparidiesel, joka jaksaa lotkotella tyhjäkäynnilläkin, toimii tässä lajissa hyvin, mutta moderni turbodiesel, jossa on pitkät välitykset, muttei vääntöä tyhjäkäynnillä = ilman ahtopaineita, joko stumppaa heti kättelyssä tai sitten pitää huudattaa konetta & luistattaa kytkintä -> pian leijuu ilmassa vieno kytkimen tuoksu
- Forre_123
Pakitettaessa peräkärryä tai venettä ylämäkeen tai pakitettaessa lumessa yleensäkin. Tai ajettaessa kesällä epätasaisessa maastossa. Lumessa ei hyötyä eteenpäin ajossa, normaalitilanteissa ei hyötyä. Veneen nostossa ei hyötyä, koska turha sitä on alennusvaihteella nostaa ellei edessä ole ahdas paikka. 500 kg vene nousee mistä hyvänsä ilman alennusvaihdetta.
Silloin kun tarvitaan voimaa ja alhaista nopeutta, tarvitaan alennusvaihdetta. Olisihan se kiva, jos Boxer Dieselissä olisi sellainen. Nyt joutuu peräkärrin kanssa olemaan hiukan tarkkana (pitkä pakin välitys, mennään turhan lujaa taaksepäin...). Alennusvaihde vähentää riskiä polttaa kytkin. Toivottavasti tämä yksinkertainen selostus ei puuduttanut lukijaa.- sube
Et varmaankaan ole koskaan venettä nostanut vedestä. Tomaatti on paras, mutta alennusvaihde auttaa asiaa. Kytkin palaa aikas pian muutenkin veneen nostossa. Vene lähtee TODELLA hitaasti liikkeelle trailerin kanssa jyrkältä luiskalta.
- Forre_123
sube kirjoitti:
Et varmaankaan ole koskaan venettä nostanut vedestä. Tomaatti on paras, mutta alennusvaihde auttaa asiaa. Kytkin palaa aikas pian muutenkin veneen nostossa. Vene lähtee TODELLA hitaasti liikkeelle trailerin kanssa jyrkältä luiskalta.
Boxer dieselillä nostan n. 12 kertaa vuoteen 550kg painavan veneen. En tarvitse alennusvaihdetta.. Mutta jos sinä tarvitset, ei se minua haittaa. Laitan 1800 kierrosta ja lähden luiskasta. Ei se neliveto siihen sutimaan jää.
- kysymys...
Ostin juuri reilu kymmenvuotiaan farkkulekan ja ajattelin että tuo alennusvaihdehan on kiva lisäominaisuus juurikin veneen nosteluun ja kärryn peruutteluun. Koin kuitenkin pienen pettymyksen koska hiljaisessa vauhdissa ykkösellä ja pakilla eroa ison ja pienen puolen välillä ei juuri huomaa. Olen tietysti tottunut maastureissa hitaaseen vaihteeseen, joka on oikeasti hidas. Tuossa lekasissa näyttää hidas puoli nostavan kierroksia noin tuhannella kun ajetaan maantievauhtia 60-80kh/h, hitaassa vekslailussa en eroa juuri huomannut. En oikeen käyttö tuolle alennusvaihteelle keksi. Onneksi tuo subaru on emännän käytössä ja veneitä saa vastedeskin vedellä maasturinrähjällä jossa on oikeasti alentava alennusvaihde.
- Tarpeen on
Kyllä se Subarun alennusvaihde on ihan oikeasti alennusvaihde.
Muistaakseni se jakaa välitykset 1,4 :llä ja on erinomainen apu
"ryömiessä" sekä eteen, että taakse. Sinulla sillä ei ole paljoa käyttöä,
sillä aina tarvittaessa otat sen maasturisi.
Esim. ruuhkassa madellessa löytyy tuolla alennusvaihteella aina sopiva
välitys, varsinkkin jos asuntovaunu tai vene on koukussa. - forre
Näin se on, maasturit on aina maastureita, eikä subarun alennusvaihdetta voi verrata niiden alennusvaihteisiin.
- uudessa
forre kirjoitti:
Näin se on, maasturit on aina maastureita, eikä subarun alennusvaihdetta voi verrata niiden alennusvaihteisiin.
paremmin kuin vanhassa mallissa? Onko kallis remppa?
Toinen kysymys koskee moottorin kestävyyttä eli mitkä ovat järkevät kilometrit mitä kannattaa yrittä?
Olen harkinnut Foresteria kakkos- tai kolmoisautoksi ja käyttö olisi ns. pienimuotoista hyötykäyttöä ei matka-ajoa. Saksan sivuja olen seurannut eikä hinnat kovinkaan paljoa poikkea Suomen hinnoista. Luultavasti kuitenkin autot ovat paremmassa kunnosa ja valintaa riittää vähän ajettuihinkin. - FORESTER 09
uudessa kirjoitti:
paremmin kuin vanhassa mallissa? Onko kallis remppa?
Toinen kysymys koskee moottorin kestävyyttä eli mitkä ovat järkevät kilometrit mitä kannattaa yrittä?
Olen harkinnut Foresteria kakkos- tai kolmoisautoksi ja käyttö olisi ns. pienimuotoista hyötykäyttöä ei matka-ajoa. Saksan sivuja olen seurannut eikä hinnat kovinkaan paljoa poikkea Suomen hinnoista. Luultavasti kuitenkin autot ovat paremmassa kunnosa ja valintaa riittää vähän ajettuihinkin.Itse olen ajanut foresteriä n. 2v. ja täytyy sanoa, että voit olla varma, ettei parempaa katumaasturia oikein lõydy. Ajettavuus, tavaratila, tilankäyttö, bensankulutus, jatkuva neliveto, boxer bensiinimoottori, alennusvaihde/manuaalinen vaihdelaatikko ja jopa hintakin on erittäin hyvin kohdallaan. Kytkin on 2 vuoden ajan kestänyt mainiosti, eikä ole ollut mitään asiaa takuukorjaamolle! Ostettavan auton kilometrien määrä ja vuosimalli riippuu kuinka kallista autoa olet ajatellut ostaa. Muuten suosittelisin uutta, mutta käytettynä olisi hyvä n 30 000- 40 000 km. Ei se subaru hajoa minnekkään, jos vaikkapa ostat 100 000 km ajetun kulkupelin. Itse olen ajanut omalla autolla lähes 60 000 km ja ei ole ollut mittään hätää. Suosittelen lämpimästi
- Anonyymi
Olen nyt ajanut 18 vuotta Subaru Foresterilla ja sitä ennen Lada Nivalla sekä Suzuki Samurailla. Aikaisemmin ajoin kaksi vuotta Honda CRV:llä ja siihen tehtiin sinä aikana kaksi kyrkinremonttia. Siis kyllä alennusvaihteista on hyötyä raskaan kuorman kanssa, maastossa sekä umpihangessa. Erityisesti peruutettaessa se säästää kytkintä. Parhaat maasto-ominaisuudet olivat Suzukilla. Sillä saattoi vaikka "kiivetä puuhun. Niitä pieniä maastokelpoisia autoja ei enää ole markkinoilla. Uusi Jimmy on kohtuuttoman kallis niihin tarpeisiin nähden, mitä minulla maastokelpoisuuden osalta on. Seuraava kokeiluni oli Lada Niva ja siinä hinta-laatusuhde oli paikallaan, vaikka se tuppasi ruostumaan ja kulutti polttoainetta kuin isompikin maasturi. Sen kanssa ei tarvinnut pahoissa paikoissa juurikaan varoa ja silläkin pääsi mihin vaan. Yhden kytkinlevyn vaihdoin neljän vuoden aikana. Lada taitaa olla boikotissa tuontiautojen listalla tällä hetkellä.
No Foresteri onkin sitten jo katumaasturien luokkaan kuuluva, mutta siitä huolimatta erittäin miellyttävä ajettava kaikissa olosuhteissa. Siinä on tavallisen autonkuluttajan kannalta ihan riittävät maasto- ja veto-ominaisuudet. Kahden tonnin kuormatkin ovat sillä kulkeneet peruutuksineen päivineen. Pientä ruostetta on alkanut esiintymään 18 vuoden kulutuksen jälkeen, mutta mitään isompia korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. Takajouset vaihdoin vuosi sitten raskaan vetourakan jälkeen. Se oli helppo homma eikä maksanut paljon. Taidan käyttää sen ihan loppuun asti, koska vastaavaa manuaalitoimintoihin perustuvaa luotettavaa matkakumppania ei ole enää tullut markkinoille yli kymmeneen vuoteen. Minun vuosimallissani ei ole mitään sellaista vikaherkkää elektroniikkaa, jonka kanssa olisi tienpäällä tai metsässä ihan liemessä, jos tekniikka pettää. Siinä on kaikki, mitä autoilija aidosti tarvitsee ja muuta en kaipaakkaan. Jos turhaa elektroniikkaa kaipaa, niin uudemmista malleista sitä kyllä löytyy.
Jos päädyt Foresterin ostoon, mieti ensin käyttötarpeesi ja valitse sitten vuosimalli sen mukaan. Uudemmilla et todella vaikeissa olosuhteissa pärjää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394697Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473280Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343246Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912866Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2142093Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511967- 481719
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262