Lapseni on lukion toisella Helsingin keskustassa. Tieto- ja viestintätekniikka ei pahemmin käytetä eikä se näy koulutyöskentelyssä. Kolussa on yksi ATK-luokka ja ovet aina lukossa ja lapsen mukaan koneet tosi vanhoja. Mitään laitteita ei ole yleisissä tiloissa. Vaata käyttöoikeutta ei edes tunneta. Omista koneista puhumattakaan. Jokaisella jaksolla lapseni pääsee ATK-luokkaan noin 5 kertaa (kuudessa viikossa) ja silloinkin ainoa tehtävä on hakea tietoa, jota ei löydy kirjoista. Äidinkielen aineita saa sentään lähettää sähköpostilla kotoa, toisinaan. Herää kysymys, että miten tässä näin on käynyt??? Ystäväni lapsi on toisessa lukiossa lähi kaupungissa ja siellä he kuulemma hyödyntävät paljon tietokoneita ja eri palveluja opiskelussa. Lapsilla on vapaasti käytettävissä koneita koulun tiloissa. Koneissa on eri ohjelmia ja palveluita, kameroita, puhelimia jne. Siispä toiset lapset saavat hirveän etumatkan nykypäivän vaatimiin taitoihin. Ilmeisesti he myös viihtyvät koulussa paremmin.
Vastaukset 1
- Feelings Inc
Olin töissä ATK-tukihenkilönä yliopistossa käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa, mistä nämä lastentarhan- ja luokanopettajat valmistuvat. Se, millaisen mielikuvan opettajat itse saavat ATK:sta opiskeluaikoinaan, seuraa heitä myös kouluihin, mihin he menevät opettamaan. Jos opettajan opiskellessa yliopistossa ei tietokoneet toimineet koskaan, tai tulostus ei toiminut, tai sähköposti, niin se mielikuva saa heidät miettimään kaksi kertaa, että haluavatko he samaa sitten omille oppilailleen.
Jos opettaja on siis saanut myönteisen kuvan ATK:sta itse opiskellessaan yliopistossa, että hänestä tietokoneet auttoivat paljon opiskelua ja tukivat tieteen tekoa, tukee hän rohkeammin myös ATK:n lisäämistä koulussa, minne päätyy opettamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751679- 241186
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321083Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134916Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49571
- 71567
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55517
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 34434
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398