Ensimmäinen yö pennun kanssa

Koiraa harkitseva

Kertokaahan kuinka sujui ensimmäinen yö pennun tultua taloon? Missä annoitte pennun nukkua? Itkikö pentu paljon? Kuinka monta kertaa jouduit nousemaan viemään pissalle? Jakakaahan kokemuksianne pennun ensimmäisestä yöstä uudessa kodissaan. :) Ja sanokaahan myös kuinka seuraavat yöt sujuivat? (rodun mainitseminen myös hyvä lisä)

Olen itse hankkimassa koiraa, joka on ensimmäiseni. Haluaisin kuulla vähän kokemuksia siitä kuinka ekat ja tokat yöt on sujunut. :)

9

9795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • provoilijamyös

      miten olet ajatellut nukkumiset hoitaa?

      • Koiraa harkitseva

        Lapinkoiraa olen hankkimassa ja ajattelin että koiralla on oma makuupaikka ja että sängylle ei tulla. Joten peti sitten makuuhuoneeseeni koiralle.


    • 33

      Ensimmäisenä yönä rehasin petarin tupakeittiöni lattialle, koska koira oli oleillut ja torkkunut vain siellä sen ekan päivän. Arkaili mua hieman sen päivän, mutta sitten yöllä nukkui kuono patjalla, käden vieressä tai pääni puolella tukkaa nuolaisten.
      Seuraavat yöt nukuin ihan sängyssä ja koira otti makuupaikakseen makkarin seinänvierustan. Yhden yön, olisko ollu kolmas, valvottiin molemmat ja torkuin sohvalla sen mitä pystyin. En muista miksi oli niin levoton silloin pentu, tais vatsa vaivata..
      Ei silloin seitsemän viikkoisenakaan pissinyt yöllä sisälle, aamulla kuuden-seitsemän aikaan vasta ja jos ei keritty pihalle (oli talvi, piti pukea) niin lehdelle sitten vain aamupissat.
      Mutta tuo patjan vieminen sinne, missä koira itse illalla nukkui, oli mielestäni pätevästi tehty ja herätti koira selvästi haki turvaa tai läheisyyttä rankan uuden kokemuksen jälkeen =)

      • huippu-hurtta

        Minä nukuin ensimmäisen yön lattialla koirani kanssa.Koira itkeskeli,ja oli levoton lähes koko yön.Tunnin välein käytiin ulkona.Seuraava yö meni suurinpiirtein samalla lailla,paitsi nukuin sängyssä,ja pentu sängyn vieressä.Ensimmäinen viikko oli sekava,ja yöt kun pienen vauvan kanssa.Koira nukkui parin-tunnin pätkissä, ja jouduin viemään sitä ulos aina sen herättäessä.Yö/pissa rumba piteni kahdessa viikossa,niin että vein sitä neljän tunnin välein öisin.Kolme viikkoa kotiutumisesta sain nukkua ensimmäisiä kunnon yöunia,ja pennun elämä rytmittyi niin että päivisin n.2tunnin välein ulos.Viimeinen ilta-pissatus n.00.00,ja aamusta heti klo.6-7 pissatus.Eli sain nukkua sen 6tuntia :)


      • bgtfrdes
        huippu-hurtta kirjoitti:

        Minä nukuin ensimmäisen yön lattialla koirani kanssa.Koira itkeskeli,ja oli levoton lähes koko yön.Tunnin välein käytiin ulkona.Seuraava yö meni suurinpiirtein samalla lailla,paitsi nukuin sängyssä,ja pentu sängyn vieressä.Ensimmäinen viikko oli sekava,ja yöt kun pienen vauvan kanssa.Koira nukkui parin-tunnin pätkissä, ja jouduin viemään sitä ulos aina sen herättäessä.Yö/pissa rumba piteni kahdessa viikossa,niin että vein sitä neljän tunnin välein öisin.Kolme viikkoa kotiutumisesta sain nukkua ensimmäisiä kunnon yöunia,ja pennun elämä rytmittyi niin että päivisin n.2tunnin välein ulos.Viimeinen ilta-pissatus n.00.00,ja aamusta heti klo.6-7 pissatus.Eli sain nukkua sen 6tuntia :)

        Koira ei kuitenkaan minusta välittänyt yhtään, nukkui ihan rauhassa, niinpä raahasin yöllä patjani takas sänkyyn ja eka yöstä alaken meillä on kaikki nukkuneet hyvin :) Toiset nukkuu käsi sängystä roikkuen ja pennun peti ihan sängyssä kiinni, näin pennulla tuttu haju siinä vieressä, jos pelottaa.


      • itse nukkumaan!
        bgtfrdes kirjoitti:

        Koira ei kuitenkaan minusta välittänyt yhtään, nukkui ihan rauhassa, niinpä raahasin yöllä patjani takas sänkyyn ja eka yöstä alaken meillä on kaikki nukkuneet hyvin :) Toiset nukkuu käsi sängystä roikkuen ja pennun peti ihan sängyssä kiinni, näin pennulla tuttu haju siinä vieressä, jos pelottaa.

        juu.. mä en kyllä pennun takia ole valvonut.. tai raahannut patjaa.. sillä oli oma peti jossa nukkkui, jos vaihtoi paikkaa tai vinkui (koirahan ei osaa itkeä) niin saatoin kantaa takas tai sit annoin itse hakea paikkansa. enkä yöllä sitä vienyt pihalle ei se nukkuessaan pissannut, nukkui pienestä hyvin yöt, päivisin vein pihalle ja 4kk oppi sisäsiistiksi. ja minä kyllä olen torunut sisäpissoista!


      • Anonyymi
        huippu-hurtta kirjoitti:

        Minä nukuin ensimmäisen yön lattialla koirani kanssa.Koira itkeskeli,ja oli levoton lähes koko yön.Tunnin välein käytiin ulkona.Seuraava yö meni suurinpiirtein samalla lailla,paitsi nukuin sängyssä,ja pentu sängyn vieressä.Ensimmäinen viikko oli sekava,ja yöt kun pienen vauvan kanssa.Koira nukkui parin-tunnin pätkissä, ja jouduin viemään sitä ulos aina sen herättäessä.Yö/pissa rumba piteni kahdessa viikossa,niin että vein sitä neljän tunnin välein öisin.Kolme viikkoa kotiutumisesta sain nukkua ensimmäisiä kunnon yöunia,ja pennun elämä rytmittyi niin että päivisin n.2tunnin välein ulos.Viimeinen ilta-pissatus n.00.00,ja aamusta heti klo.6-7 pissatus.Eli sain nukkua sen 6tuntia :)

        Miksi opettaa pentu yöllä pissalle. Itse hoidan homman näin ostin pentu aitauksen ensimmäisen yön nukuin sohvalla pentu aitauksen vierellä jotta pentu tuntisi olonsa turvalliseksi. Pentu aitauksen osalle laitoin alustaksi pennulle tarkoitettuja pissa-alustat imee hyvin nesteen. Saa ostettua netistäkin käteviä käyttää. Ensimmäisenä yönä oli ikävä emoa pientä vinkumista toisena yönä helpompi. Pentu oli pissannut alustoille aamulla alustat pois uudet puhtaat tilalle. Pennun ruokinta ja pentu pois aitauksesta matot olin jo ottanut pois pissa-alustoja laitoin useampia lattioille. Päivän aikana ulos pissalle n 8-9 kertaa jotta oppii sisasiistoksi. Mitä useammin vie sitä vähemmän pissoja ulosteita tulee alustoille. Tämä onnistui koska olin päivisin kotona. Pentu oppii kun usein viedään ja kovasti kehuin kun pissat tuli pihalle. En opeta koiraa niin et hyppään ulkona yöllä opetan pennulle yöt nukutaan päivisin ollaan hereillä. Pennun unentarve on suuri 12-18 tuntia pentu nukkuu vuorokaudessa. Ympäri kämppää hepuloiva pentu käy ylikierroksilla ja on nukkumista vailla pentua ei pidä silloin viedä lenkille. Eikä pentua saa edes liikaa lenkitaa. Suurten rotujen kasvu tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana liikunnan on oltava sopivaa luuston kehityksen takia.


      • Anonyymi
        itse nukkumaan! kirjoitti:

        juu.. mä en kyllä pennun takia ole valvonut.. tai raahannut patjaa.. sillä oli oma peti jossa nukkkui, jos vaihtoi paikkaa tai vinkui (koirahan ei osaa itkeä) niin saatoin kantaa takas tai sit annoin itse hakea paikkansa. enkä yöllä sitä vienyt pihalle ei se nukkuessaan pissannut, nukkui pienestä hyvin yöt, päivisin vein pihalle ja 4kk oppi sisäsiistiksi. ja minä kyllä olen torunut sisäpissoista!

        Ei toruta sisaale tapahtuvistavahingoista ne korjataan ja ollaan hiljaa. Ulkona kun koira pissaa sen sijan kehutaan vuolaasti. Pentua ei ikinä toruta pissojen tai kakkojen tullessa sisälle. Pentu ei pysty vielä hallitsemaan ulostustaan. Kehut silloin kun pissat ja kakat tulee pihalle


    • ergertgerg

      Meidän pentu nukkui ensimmäisen yönsä rauhallisesti omassa pedissään, jonka olimme tuoneet makuuhuoneeseemme. Ei ollut edes pissinyt yöllä. Muutkin yöt tähän mennessä menneet yhtä hienosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe