alkoholistimummu

minx999

Äitini on työssäkäyvä 50-vuotias mutta alkoholi on ollut kuvioissa jo niin kauan kuin muistan. Tissuttelee melkeni päivittäin ja piilottelee pullojaan. Aina on mukana pikku kossupullo retkipullona ja valehtelee perheelleen ettei hän juo. Työt hoitaa mutta siihen se jääkin. Uskon, että hän on masentunut. Ei huvita mikään, ja nukkuminen ja TV ovat ainoat harrastukset. Olen siis jo aikuinen ja nyt pienen vauvan äitinä surullinen, että edes lapsenlapsi ei saa äitiäni skarppaamaan. Pari kertaa olen joutunut luottamaan häneen ja jättämään lapseni mummolaan tunniksi. Hakiessani lastani on mummu juonut. Ei siis pysty edes tuntia olemaan lapsen kanssa kahden ottamatta huikkaa. Olen turhautunut, raivoissani ja surullinen, koska YH-äitinä isovanhempien apu otetaan aina kiitollisena vastaan. En kuitenkaan voi antaa itselleni anteeksi jos ja kun jotain sattuu, syytän vain itseäni kun olen äitiini luottanut. Tiedän että en voi asialle tehdä mitään, apua olen tarjonnut miljoonaan kertaan, AA:ta, lääkäriä vertaistukea mitä vaan. En vain pysty hyväksymään että viina on tärkeämpi kuin hänen perheensä.

17

1299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,

      vie lasta enää hänelle.

    • .

      Sairaus on sairaus.
      Veisitkö halvantuneelle lapsesi hoitoon.
      Masennus jopa alkoholismi on osaksi ympäristön ja ihmissuhteiden tuotos.

      Pisä huolta itsestäsi ja perheestäsi.

      • Suomen ongelma viina

        Äitisi on aikuinen ihminen - ehkä hänen kanssaan olisi kannattanut jutella rakentavasti jo aiemmin. Ja miksi muuten viet lapsesi juopolle hoitoon? Etkö voisi itse ilahduttaa äitiäsi vaikka lapsesi kanssa jollain tavoin, vaikka viedä hyvät pullat ja keittää kahvit? Samalla voi jutella rakkaittensa kanssa - onhan äiti sinulle rakas ja lapsesi teille molemmille rakas. (Pienestä se alku lähtee, kun äitisi näkee sinun välittävän myös hänestä. Toki voit puhua vakavasti myös hänen alkoholismistaan ja ehdottaa apua siihen. Mutta kokemuksesta myös tiedän, että moni alkoholisti ei edes pysty tai halua lopettaa juomistaan - he eivät edes myönnä juoppouttaan. Siinä asiassa monesti aviopuoliso tai muut läheiset ovat toivottomia yrittäessään parhaansa. Ammattiapu tai itse juoppo voi itse voi auttaa juomisen lopettamisessa).


      • minx999
        Suomen ongelma viina kirjoitti:

        Äitisi on aikuinen ihminen - ehkä hänen kanssaan olisi kannattanut jutella rakentavasti jo aiemmin. Ja miksi muuten viet lapsesi juopolle hoitoon? Etkö voisi itse ilahduttaa äitiäsi vaikka lapsesi kanssa jollain tavoin, vaikka viedä hyvät pullat ja keittää kahvit? Samalla voi jutella rakkaittensa kanssa - onhan äiti sinulle rakas ja lapsesi teille molemmille rakas. (Pienestä se alku lähtee, kun äitisi näkee sinun välittävän myös hänestä. Toki voit puhua vakavasti myös hänen alkoholismistaan ja ehdottaa apua siihen. Mutta kokemuksesta myös tiedän, että moni alkoholisti ei edes pysty tai halua lopettaa juomistaan - he eivät edes myönnä juoppouttaan. Siinä asiassa monesti aviopuoliso tai muut läheiset ovat toivottomia yrittäessään parhaansa. Ammattiapu tai itse juoppo voi itse voi auttaa juomisen lopettamisessa).

        Rakentavia keskusteluja olemme käyneet satoja kertoja. Tiedän että syy juomiseen voi olla mikä tahansa. Olemme puhuneet äitini lapsuudesta ja ymmärrän häntä. Pyydän häntä lenkille, kaupungille viettämään äiti-tytär-laatuaikaa ym. Ei huvita tai on maistissa. En jaksa edes enää kysyä tai yrittää parantaa välejämme. Suren, koska välitän ja rakastan äitiäni ja tahtoisin auttaa ja olla tukena. Olen sanonut että aikuisena saat tehdä mitä haluat, mutta kun tarjoutuu hoitamaan lastani olen ehdoton siitä, että hän olisi silloin selvinpäin. 2 kertaa hän on pettänyt lupauksensa ja ollut kännissä hoitaessaan lastani. Kolmatta kertaa en anna, luotto mennyt. Sitten äitini on marttyyri kun häneen ei luoteta eikä anneta hoitaa lapsenlastansa. Ja se on taas mun vika. Ja niin kai on juominenkin...


      • minx999
        minx999 kirjoitti:

        Rakentavia keskusteluja olemme käyneet satoja kertoja. Tiedän että syy juomiseen voi olla mikä tahansa. Olemme puhuneet äitini lapsuudesta ja ymmärrän häntä. Pyydän häntä lenkille, kaupungille viettämään äiti-tytär-laatuaikaa ym. Ei huvita tai on maistissa. En jaksa edes enää kysyä tai yrittää parantaa välejämme. Suren, koska välitän ja rakastan äitiäni ja tahtoisin auttaa ja olla tukena. Olen sanonut että aikuisena saat tehdä mitä haluat, mutta kun tarjoutuu hoitamaan lastani olen ehdoton siitä, että hän olisi silloin selvinpäin. 2 kertaa hän on pettänyt lupauksensa ja ollut kännissä hoitaessaan lastani. Kolmatta kertaa en anna, luotto mennyt. Sitten äitini on marttyyri kun häneen ei luoteta eikä anneta hoitaa lapsenlastansa. Ja se on taas mun vika. Ja niin kai on juominenkin...

        Ja vielä sen verran että äitini aina pyytää minua ja vauvaani käymän ja kun tullaan niin äitini nukkuu sohvalla. Se on sitä laatuaikaa kai sitten.


    • mummikka

      Minäkin olen alkoholistimummi, riippuen siitä kuka sitä asiaa arvioi. Teen pitkiä työpäiviä ja kotiin tullessani teen tietenkin aina ruoan vielä kotona asuvalle alaikäiselle lapselleni ja miehelleni ja tietenkin itselleni. Pyykit laitan koneeseen ja tiskikone pyörii. Sitten istun lukemaan iltapäivälehdet ja otan lasillisen valkkaria, toisenkin ja... En ole humalassa mutta se viini rentouttaa ja saa nollaamaan työpäivän ikävyydet. Vanhempi tyttäreni on ottanut oikeudekseen KÄNNIPÄISSÄÄN haukkua minut alkoholistiksi. Jälkeenpäin pyytelee anteeksi pahoja sanojaan, mutta totuus on se, että jos ei olisi sitä suloista lapsenlasta, en tunnustaisi tytärtäni omakseni, niin pahasti on tullut häneltä sanotua. Olen vienyt yksinhuoltajana hänet ankeiden aikojen yli eikä häneltä ole koskaan mitään puuttunut, en ole ansainnut näitä sairaita syytöksiä ja haukkuja. Otan valkkarini, enkä koskaan loukkaa enkä vahingoita ketään, olen alkoholisti.

      • minx999

        Mummikka, minusta jokainen saa tehdä mitä haluaa ja elää elämäänsä kuten lystää. Eri asia on se, jos tarjoutuu lasta hoitamaan eikä pysty sitä tuntia selvin päin lapsen kanssa kahden olemaan. Minusta ei myöskään ole normaalia, että 50-vuotias nukkuu kaiken ajan normaalin 8-tunnin työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin sekä koko kesäloman. Olen pyytänyt häntä käymään labrassa kokeissa, jotta selviäisi onko kyseessä esim. anemia. Siitä hän suuttuu. Samoin alkoholistiväitöksistä. Hänen juomisensa ei ole ongelma hänelle vaan lähinnä minulle ja isälleni koska näemme kuinka se on muuttanut äitiäni ihmisenä passiiviseksi ja tunteettomaksi.
        Ja nukkumisesta vielä sen verran, että hän tosiaan "lepää" (sammuneena) soitettuaan puoli tuntia aiemmin ja pyydettyään meitä käymään. Sitten soittaa seuraavana päivänä että ette sitten vaivautuneet käymään vaikka kävimme mutta hän "nukkui".
        Olen äidilleni monesta asiasta kiitollinen ja rakastan häntä melkein pohjattomasti mutta jopa täällä tunnutaan tuomittavan minut, koska en hyväksy äitini juomista. Jos en välittäisi, olisin hiljaa. Ja kenen syy se on jos lapselle sattuu jotain ollessaan päihtyneen aikuisen seurassa? Jos juominen ei ole ongelma, miksi hän ei voi olla 60 minuuttia juomatta ja odottaa että haen lapseni pois ennenkuin avaa pullon?


      • Taakankantajat
        minx999 kirjoitti:

        Mummikka, minusta jokainen saa tehdä mitä haluaa ja elää elämäänsä kuten lystää. Eri asia on se, jos tarjoutuu lasta hoitamaan eikä pysty sitä tuntia selvin päin lapsen kanssa kahden olemaan. Minusta ei myöskään ole normaalia, että 50-vuotias nukkuu kaiken ajan normaalin 8-tunnin työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin sekä koko kesäloman. Olen pyytänyt häntä käymään labrassa kokeissa, jotta selviäisi onko kyseessä esim. anemia. Siitä hän suuttuu. Samoin alkoholistiväitöksistä. Hänen juomisensa ei ole ongelma hänelle vaan lähinnä minulle ja isälleni koska näemme kuinka se on muuttanut äitiäni ihmisenä passiiviseksi ja tunteettomaksi.
        Ja nukkumisesta vielä sen verran, että hän tosiaan "lepää" (sammuneena) soitettuaan puoli tuntia aiemmin ja pyydettyään meitä käymään. Sitten soittaa seuraavana päivänä että ette sitten vaivautuneet käymään vaikka kävimme mutta hän "nukkui".
        Olen äidilleni monesta asiasta kiitollinen ja rakastan häntä melkein pohjattomasti mutta jopa täällä tunnutaan tuomittavan minut, koska en hyväksy äitini juomista. Jos en välittäisi, olisin hiljaa. Ja kenen syy se on jos lapselle sattuu jotain ollessaan päihtyneen aikuisen seurassa? Jos juominen ei ole ongelma, miksi hän ei voi olla 60 minuuttia juomatta ja odottaa että haen lapseni pois ennenkuin avaa pullon?

        Alkoholista ei pääse muiden vaatimuksesta.
        Omasta halusta vain voi raitistua. Alkoholismi on elinikäinen sairaus, joka ei parane. Vain täysraittius estää sairasta lankeamasta uudelleen.
        Se on varmasti hirveän raskas prosessi ihmiselle itselleen sekä omaisille. Läheltä alkoholistia seuranneena uskon, että harva pystyy parantamaan juomistaan, sillä elimistö huutaa alkoholia, kun se on siihen totutettu. Moni alkoholisti on kertonut, että ensi humalakerrasta alkaen on ymmärtänyt, että alkoholi on tärkeintä elämässä. Tämän kun heti tajuaisi, niin pystyisi raitistamaan itsensä vielä muuten terveenä.

        On kurjaa kun lähipiirissä on alkoholilla tuhoutunut ihminen, josta on vain kuoret jäljellä. Sinun ei todellakaan tarvitse hyväksyä äitisi juomista. Joka mielipiteesi tuomitsee, ei ymmärrä ollenkaan, mitä alkoholismi on. Mutta vaikka rakastat häntä. niin usko se totuus, että hän ei ole enää sama kuin lapsuutesi äiti. Hän ei ole luottamuksesi tarpeessa.

        Sinun pitää käsittää, että alkoholisti ei todellakaan vastaa mistään lupauksistaan ja päätöksistään. Älä vie pientä turvatonta lasta niin epävakaan ihmisen hoteisiin. Se ei ole hyväksi lapselle eikä edes alkoholistimummollekaan.

        Monet alkoholistit sanovat, että iänikuinen ymmärtäminen ja "tukeminen" antaa alkoholistile vain oikeuden jatkaa entistä menoa, koska läheiset kuitenkin hoivaavat.
        Elä elämäsi, hän elää loppuun omansa.

        Oletko ottanut yhteyttä esim. alkoholistien omaisten tukeen Al-anoniin. Isäsi tässä myöskin tukea tarvitsisi.


      • pappan muija
        minx999 kirjoitti:

        Mummikka, minusta jokainen saa tehdä mitä haluaa ja elää elämäänsä kuten lystää. Eri asia on se, jos tarjoutuu lasta hoitamaan eikä pysty sitä tuntia selvin päin lapsen kanssa kahden olemaan. Minusta ei myöskään ole normaalia, että 50-vuotias nukkuu kaiken ajan normaalin 8-tunnin työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin sekä koko kesäloman. Olen pyytänyt häntä käymään labrassa kokeissa, jotta selviäisi onko kyseessä esim. anemia. Siitä hän suuttuu. Samoin alkoholistiväitöksistä. Hänen juomisensa ei ole ongelma hänelle vaan lähinnä minulle ja isälleni koska näemme kuinka se on muuttanut äitiäni ihmisenä passiiviseksi ja tunteettomaksi.
        Ja nukkumisesta vielä sen verran, että hän tosiaan "lepää" (sammuneena) soitettuaan puoli tuntia aiemmin ja pyydettyään meitä käymään. Sitten soittaa seuraavana päivänä että ette sitten vaivautuneet käymään vaikka kävimme mutta hän "nukkui".
        Olen äidilleni monesta asiasta kiitollinen ja rakastan häntä melkein pohjattomasti mutta jopa täällä tunnutaan tuomittavan minut, koska en hyväksy äitini juomista. Jos en välittäisi, olisin hiljaa. Ja kenen syy se on jos lapselle sattuu jotain ollessaan päihtyneen aikuisen seurassa? Jos juominen ei ole ongelma, miksi hän ei voi olla 60 minuuttia juomatta ja odottaa että haen lapseni pois ennenkuin avaa pullon?

        Ymmärrän että äitisi on alkoholisti, ja sillehän asialle sinä et mitään voi. Mutta jos isäsi kerran ei ole niin miksi ei hän sitten ole lapsen kanssa vaan juovuksissa oleva äitisi?


      • selviät nurinoitta
        pappan muija kirjoitti:

        Ymmärrän että äitisi on alkoholisti, ja sillehän asialle sinä et mitään voi. Mutta jos isäsi kerran ei ole niin miksi ei hän sitten ole lapsen kanssa vaan juovuksissa oleva äitisi?

        niin miksi viet lapsesi äidille hoitoon. Luuletko, että äidillesi on tapahtunut ihmeparannus. Kyläile äitisi luona yhdessä lapsesi kanssa, mutta hanki turvallisempi ja luottettava hoitaja lapsellesi ystäväverkostostasi. Kai sinulla on omia ystäviä, joilla on samanikäisiä lapsia?


      • minx999
        selviät nurinoitta kirjoitti:

        niin miksi viet lapsesi äidille hoitoon. Luuletko, että äidillesi on tapahtunut ihmeparannus. Kyläile äitisi luona yhdessä lapsesi kanssa, mutta hanki turvallisempi ja luottettava hoitaja lapsellesi ystäväverkostostasi. Kai sinulla on omia ystäviä, joilla on samanikäisiä lapsia?

        Isäni on vauvani luottohoitaja ja mielellään katsoo häntä aina tarvittaessa. Joskus kuitenkin menot osuvat samaan aikaan ja äitini tarjoutuu mielellään hoitamaan kun isäni ei voi. Mielellämme kyläilemme mummulassa mutta vain silloin kun hän on selvin päin. Kiitos Taakankantajat-nimimerkille asiallisesta vastauksesta ja edelliselle nimimerkille vastaus ei, en luule että äidilleni on tapahtunut ihmeparannus. Ja ei, ei ole montaakaan ystävää, joilla on samanikäisiä lapsia. Al-Anon on hyvä vaihtoehto mutta en voi sinne vauvani kanssa mennä ja muutenkin vaikeaa löytää hoitopaikka pakollisten menojen ajaksi. Tiedän, että vain alkoholistin kanssa eläneet tietävät miltä minusta tuntuu.


      • lhsghkgjahj

        tuo on perus-alkoholistin ongelman vähättely tuo teksti. Ja kyllähän sinä olet alkoholisti jos otat vaikka kuinka ja monta lasia valkkaria (tai mitä tahansa alkoa) päivittäin. Hanki apua!


      • ongelma...
        lhsghkgjahj kirjoitti:

        tuo on perus-alkoholistin ongelman vähättely tuo teksti. Ja kyllähän sinä olet alkoholisti jos otat vaikka kuinka ja monta lasia valkkaria (tai mitä tahansa alkoa) päivittäin. Hanki apua!

        Jos on omat lapsensa kasvattanut maailmalle, asiansa hoitanut niin ketä haittaa vaikka ottaa viinilasillisen ja vaikka kymmenen jos tykkää?

        Jos on hankkiutunut yksinhuoltajaksi ei voi rajoittaa läheistensä elämää valjastamalla heitä omiin tarpeisiinsa. Sitten vielä syyllistetään jos isovanhemmista ei ole mitään hyötyä mitä ottaa irti. Ei varmaankaan vanhemmat halua lapsistaan yksinhuoltajia jotka roikkuu heissä kiinni lopunelämänsä. Yhtalailla lasten painostaessa vanhempiaan hoitoon voisi vanhemmat vaatia lapsiaan käyttämään ehkäisyä ja hoitamaan parisuhteensa paremmin.


      • just joo
        ongelma... kirjoitti:

        Jos on omat lapsensa kasvattanut maailmalle, asiansa hoitanut niin ketä haittaa vaikka ottaa viinilasillisen ja vaikka kymmenen jos tykkää?

        Jos on hankkiutunut yksinhuoltajaksi ei voi rajoittaa läheistensä elämää valjastamalla heitä omiin tarpeisiinsa. Sitten vielä syyllistetään jos isovanhemmista ei ole mitään hyötyä mitä ottaa irti. Ei varmaankaan vanhemmat halua lapsistaan yksinhuoltajia jotka roikkuu heissä kiinni lopunelämänsä. Yhtalailla lasten painostaessa vanhempiaan hoitoon voisi vanhemmat vaatia lapsiaan käyttämään ehkäisyä ja hoitamaan parisuhteensa paremmin.

        Olipas asiallinen vastaus...
        En ole koskaan halunnut yksinhuoltajaksi ja vauvani oli erittäin tervetullut, sekä minulle että vauvan isovanhemmille. En syyllistä äitäni ettei hoida vauvaani vaan puran pahaa oloani siitä, että joudun todistamaan oman rakkaan läheiseni antautumista täysin alkoholismille ja näin menettäen rakkaimmat ihmiset läheltään. Hän pahoittaa mielensä kun en anna vauvaa hoitoon, kun en siis häneen voi luottaa.


      • muuttuuko ihminen?
        just joo kirjoitti:

        Olipas asiallinen vastaus...
        En ole koskaan halunnut yksinhuoltajaksi ja vauvani oli erittäin tervetullut, sekä minulle että vauvan isovanhemmille. En syyllistä äitäni ettei hoida vauvaani vaan puran pahaa oloani siitä, että joudun todistamaan oman rakkaan läheiseni antautumista täysin alkoholismille ja näin menettäen rakkaimmat ihmiset läheltään. Hän pahoittaa mielensä kun en anna vauvaa hoitoon, kun en siis häneen voi luottaa.

        Turha sinun on hurskastella alkoholiäidistäsi. Aikuisena tunnet ja tiedät jo äitisi tavat, joten hommaa vaan omat lastenhoitajasi omasta lähipiiristäsi, ystävistäsi tai esim Mannerheimin lastenhoitopalvelusta. Sanoit, ettei ympärilläsi ole muita lapsiperheitä. Hommaa ja ystävysty - mene aluksi vaikka asukaspuistoon, lasten kerhoihin, seurakunnan lastenpiiriin jne ja ystävysty muiden äitien kanssa.
        Ei kaikista isoäideistä ole lastenkaitsijoiksi - eikä tarvitsekaan - tämän sukupolven mummot ovat erilaisia kuin entisajan mummot, jotka joutuivat elämään loppuelämänsä syytinkillä tai lastensa vallan alla.


      • mummikka
        muuttuuko ihminen? kirjoitti:

        Turha sinun on hurskastella alkoholiäidistäsi. Aikuisena tunnet ja tiedät jo äitisi tavat, joten hommaa vaan omat lastenhoitajasi omasta lähipiiristäsi, ystävistäsi tai esim Mannerheimin lastenhoitopalvelusta. Sanoit, ettei ympärilläsi ole muita lapsiperheitä. Hommaa ja ystävysty - mene aluksi vaikka asukaspuistoon, lasten kerhoihin, seurakunnan lastenpiiriin jne ja ystävysty muiden äitien kanssa.
        Ei kaikista isoäideistä ole lastenkaitsijoiksi - eikä tarvitsekaan - tämän sukupolven mummot ovat erilaisia kuin entisajan mummot, jotka joutuivat elämään loppuelämänsä syytinkillä tai lastensa vallan alla.

        Miksi isovanhempien pitäisi hoitaa niitä kitiseviä lapsenlapsia ? Ei kai niitä tehdä isovanhemmille, eikö omalle perheelle ? Isovanhemmat on jo hoitaneet oman osuutensa eli omat lapsensa ja voivat naukkailla valkkaria justiinsa niinku haluavat eikä kakaroiden tarvitse tulla arvostelemaan alkoholistiksi. Hoitakaa kakaranne ihan vaan itse ja tuokaa ne pestyinä ja putsattuina sunnuntaikylään, se riittää mummille ja vaarille.


      • sano mitä sanot

        Tyypillistä keksiä syitä miksi pitää joka päivä ottaa lasi,TOINEN JA... Kaikilla meillä on elämä rankkaa tavalla tai toisella,kaikki me olisimme juoppoja jos sitä käytettäisiin tekosyynä noille muutamalle lasilliselle. Ihan oikein on tyttäresi sanonut.

        Taisi olla provo,toivottavasti.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe