Hei te joilla tietoa!
Olen käsittänyt, että työpaikaltani maksetaan 3 ensimmäistä äitiysloma kk:ta oikeaa palkkaa joka perustuu keskituntiansioon. Olen siis Pamin jäsen ja näin heidän sivuillaan sanottiin.
Mitä se käytännössä tarkoittaa? tarkoittaako se sitä, että voin jäädä äitiyslomalle 3 kk ennen laskettua aikaa vai sen 50 päivää ennen la:aa ja siitä lähtee 3 kk eteenpäin tätä työvantajan maksamaa äitiysloman palkkaa? Lyhentääkö tämä 3 kk sitä aikaa mitä kelalta maksetaan? Eli olen ymmärtänyt, että kelalta saa ensimmäiset 4 kk palkkaan perustuvaa korvausta ja tämän jälkeen 6 kk pienempää palkkaan perustuvaa korvausta? Nimet näistä korvauksista on vielä hieman hukassa...
Kiitos jos joku osaa kertoa. Nämä ovat niin monimutkaisia ja sekavia asioita!
3 kk palkallinen äitiysloma
12
17618
Vastaukset
- äiti 10/09
Elikkäs... äippälomalle jäät ihan normaalisti silloin, kun sen on tarkoituskin alkaa. Siitä päivästä lähtien saat kelalta äitiyspäivärahaa sen 105 vuorokautta (n. 4kk). Tuo päiväraha on siis laskettu omien tulojesi perusteella. Tämän lisäksi työnantajasi maksaa sinulle äippälkoman alusta laskien ensimmäiset 3 kuukautta palkkaa normaalipalkkasi ja äitiyspäivärahan erotuksen verran. Eli tällöin saat ns. normaalin palkan 3 kuukauden ajalta. Jos siis palkkasi olisi esim. 1500 € ja saisit äitiyspäivärahaa 1000 €, työnantaja maksaisi sinulle 500 € kuukaudessa sen ensimmäiset 3 kk. Tätä se siis tarkoittaa... :)
Niin ja sen 105 arkipäivän jälkeen jäät vanhempainvapaalle, jonka voi siis äiti tai vaihtoehtoisesti isä pitää. Vanhempainraha on myös laskettu tulojesi perusteella (laskuperusteita en muista/tiedä..), mutta on kuitenkin hieman pienempi, kuin äitiyspäiväraha.
Hyvää äippäloman odotusta! :)- kiittäähän
ja suuri kiitos erittäin tyhjentävästä vastauksesta. Nyt kyllä selkis :)
Nyt vielä mietin sitä, että tuleeko tuo erotus osuus automaattisesti työnantajalta vai pitääkö sitä erikseen hakea tms? - äiti 10/09
kiittäähän kirjoitti:
ja suuri kiitos erittäin tyhjentävästä vastauksesta. Nyt kyllä selkis :)
Nyt vielä mietin sitä, että tuleeko tuo erotus osuus automaattisesti työnantajalta vai pitääkö sitä erikseen hakea tms?hmmmm...... Ei sitä tarvitse hakea. Palkanlaskija haluaa vain saada kopion kelalta tulleesta päätöksestä, josta nähdään, kuinka paljon saat päivärahoja. Sen perusteella palkanlaskija maksaa sitten sinulle. Ilmeisesti raskautesi ei siis ole vielä siinä vaiheessa, että olisit jo saanut kelalta tuon päätöksen? Kun sitähän voi hakea joskus puolen välin jälkeen, olisiko se ollut, kun 22 viikkoa on täynnä....(?)
Hyvä, kun asia selkeytyi :)..... - ddddssssdsddss
äiti 10/09 kirjoitti:
hmmmm...... Ei sitä tarvitse hakea. Palkanlaskija haluaa vain saada kopion kelalta tulleesta päätöksestä, josta nähdään, kuinka paljon saat päivärahoja. Sen perusteella palkanlaskija maksaa sitten sinulle. Ilmeisesti raskautesi ei siis ole vielä siinä vaiheessa, että olisit jo saanut kelalta tuon päätöksen? Kun sitähän voi hakea joskus puolen välin jälkeen, olisiko se ollut, kun 22 viikkoa on täynnä....(?)
Hyvä, kun asia selkeytyi :).....olen vielä siinä vaiheessa, että en voi mitään rahoja vielä hakea, mutta huolehdin kovasti jo raha-asioista. ettei köyhyys pääse yllättämään tietämättä :)
Kiitos vielä kerran :) - hmmmmmh
äiti 10/09 kirjoitti:
hmmmm...... Ei sitä tarvitse hakea. Palkanlaskija haluaa vain saada kopion kelalta tulleesta päätöksestä, josta nähdään, kuinka paljon saat päivärahoja. Sen perusteella palkanlaskija maksaa sitten sinulle. Ilmeisesti raskautesi ei siis ole vielä siinä vaiheessa, että olisit jo saanut kelalta tuon päätöksen? Kun sitähän voi hakea joskus puolen välin jälkeen, olisiko se ollut, kun 22 viikkoa on täynnä....(?)
Hyvä, kun asia selkeytyi :).....Vähän korjausta: työntekijälle maksetaan ekan 3 kuukauden ajalta normaali palkka ja silloin se koko summa tulee työnantajalta, kuten yleensäkin. MUTTA tuona aikana kela maksaa äitiyspäivärahan suoraan työnantajalle, ikään kuin hyvityksenä. Joten rahaa tulee aina vain yhdestä osoitteesta - ensin työnantajalta ekat 3 kk, ja sitten kela siirtyy maksajaksi.
- zeyp
hmmmmmh kirjoitti:
Vähän korjausta: työntekijälle maksetaan ekan 3 kuukauden ajalta normaali palkka ja silloin se koko summa tulee työnantajalta, kuten yleensäkin. MUTTA tuona aikana kela maksaa äitiyspäivärahan suoraan työnantajalle, ikään kuin hyvityksenä. Joten rahaa tulee aina vain yhdestä osoitteesta - ensin työnantajalta ekat 3 kk, ja sitten kela siirtyy maksajaksi.
asia riippuu työnantajasta,jotkut maksavat koko palkan ekan 3kk:n ajalta jolloin kela korvaa työnantajalle..jotkut taas maksavat kelan päivärahan ja palkan erotuksen...pointti joka tapauksessa on se,että ensimmäisten kolmen äippälomakuukauden ajalta saat rahaa normaali palkan verran!
- 324343
zeyp kirjoitti:
asia riippuu työnantajasta,jotkut maksavat koko palkan ekan 3kk:n ajalta jolloin kela korvaa työnantajalle..jotkut taas maksavat kelan päivärahan ja palkan erotuksen...pointti joka tapauksessa on se,että ensimmäisten kolmen äippälomakuukauden ajalta saat rahaa normaali palkan verran!
Entäs kun oon ollu hoitovapaal nyt ja laskettu aika on ens vuonna niin saanko silti sen 3kk;n palkan työnantajalta vaikka en oo töissä nyt ollut. kertyykö sitten äitiyslomalta taas lomapäiviä kun aikasemmin kerty ?
- köyhä äiti
pienempi tosiaaan jos normaalipalkka on 1800 käteen ja äitiyspäiväraha oli mulla 1300 euroo käteen niin vanhempainraha tms. on 400 euroa,kuka sillä elää?
- saa..
köyhä äiti kirjoitti:
pienempi tosiaaan jos normaalipalkka on 1800 käteen ja äitiyspäiväraha oli mulla 1300 euroo käteen niin vanhempainraha tms. on 400 euroa,kuka sillä elää?
Hoitovapalla maksetaan se 314 eur miinus verot.
On vain sopeutettava menonsa tulojen suhteessa.
- näin meillä
Meidän firmassa meni näin.. sain äitiysneuvolasta todistuksen raskauden kestosta ja kela hakemukset. Täytin kela hakemukset niiltä osin kuin pystyin itse täyttämään ja lähetin firmamme henkilöstöosastolle ne. He täyttivät loput (eli miltä ajalta maksavat täyttä palkkaa jne). Firma lähetti ne eteenpäin Kelalle tarvittavine liitteineen.
Työnantaja maksaa minulle palkkaa 3 kk äitiysloman alkamisen jälkeen ja kela maksaa korvauset suoraan työnantajalle. Kun 3 kk on kulunut niin palkanmaksu loppuu ja kela alkaa maksamaan korvauksia minulle. - huoh...
olen myöskin ihan pihalla näiden asioiden kanssa...työnantajani maksaa 3kk palkan ja äippärahan erotuksen, kelassa sanottiin että ta tulee täyttää lomake josta löytyy paljonko ta maksaa mulle siltä 3kk ja tuoda nämä lomakkeet kelaan ja he tekevät sitten vasta päätöksen! MUTTA eihän ta voi vielä tietää paljonko mulle maksavat ku eivät tiedä paljonko saan äippärahaa?! voinko nyt siis vain viedä hakemuksen ja 6kk palkkakuitit kelaan ja odotella päätöstä, ja kun se tulee aikanaan niin sitten vasta viedä se palkanlaskijalle ja laskevat paljonko maksavat mulle ja ilmoittaa sitten kelalle sen summan?!
- Näin meillä
Luepa tuo viesti tuossa kirjoituksesi yläpuolella. Näin meillä asia ratkaistiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628