Sinkun asuntolaina

Paljon sinulla on?

Hei te sinkut/muuten yksin elävät. Paljon otitte asuntolainaa? Tulot netto/kk? Lainanmaksuaika? Oletteko pärjänneet? Mikä oli hankalinta koko prosessissa?

Minä ajattelin n. 60.000e/15v. Nettotulot n. 1700e kk.

11

3652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teppo.m

      en oo sinkku tai olen välillä, enkä oo mitään lainaa ottanu kun vuokralla asun ja millä tässä vuokrat ja lainat yhtäaikaa maksais?

      • lainat maksettu

        Jos ostaa asunnon ei tarvi enää vuokraa maksaa.....


      • Faktat faktoina
        lainat maksettu kirjoitti:

        Jos ostaa asunnon ei tarvi enää vuokraa maksaa.....

        Omistusasunnossa (ei okt) vuokraa kutsutaan nimellä yhtiövastike. Toisin sanoin, ei asumiskulut lopu lainan päättymiseen. Päinvastoin. Uutta lainaa saa ottaa viimeistään silloin, kun aletaan puhumaan uusista remonteista.


      • -Minä
        Faktat faktoina kirjoitti:

        Omistusasunnossa (ei okt) vuokraa kutsutaan nimellä yhtiövastike. Toisin sanoin, ei asumiskulut lopu lainan päättymiseen. Päinvastoin. Uutta lainaa saa ottaa viimeistään silloin, kun aletaan puhumaan uusista remonteista.

        Totta on, että asumiskulut eivät lopu lainan päättymiseen. Mutta eivät ne pääty omakotitalossakaan! Yhtiövastikkeella katetaan talon hoito- ja huoltokulut, joissakin siihen kuuluu myös lämmitys. Meillä esim. yhtiövastike on suuruudeltaan 122 e/kk, ja siihen sisältyy jätehuolto, kiinteistöjen vakuutukset ja hoitokulut, hallituksen vakuutukset, yhteistilojen lämmitys, pihojen hoitokulut, kiinteistöhuolto jne. Minusta tämä on varsin kohtuullista ottaen huomioon, että asuminen täällä on myös vapaata ja vastuuta olemattoman vähän. Okt:ssa vastaat kaikista toimista itse, tai MAKSAT muille töiden hoitamisesta. Ei yhtiövastike todellakaan ole mitään vuokraa, vai saatko mistä vuokrata 122 e:lla 106 neliötä v. 2007 rakennetusta tasokkaasta rivitalohuoneistosta? Sitä paitsi, joudut sinä maksamaan - myös okt:ssa - remonteista... ero on siinä, että yhtiössä a) joko yhtiö hoitaa lainan haut tai b) kustantaa jutut vastikkeesta (meillä uusittiin mm. nurmialueet ja asfaltoitiin pihat näin). Okt:ssa vastaat lainaneuvotteluista itse, tai järkkäät rahat muuten.


    • Vippari-Veijo

      Kaksion ostin kymmenisen vuotta sitten. Lainaa vain reilut 10000 euroa, kun omaa rahaa oli ehtinyt kertyä jo tavallista enemmän. Tulot silloin 1500 euron paikkeilla. Viidentoista vuoden laina, jotta ei tulisi vaikeuksia mahdollisen työttömyyden aikana. Mitään työttömyyttä ei tullut, ja maksoin lainan pois huomattavasti etuajassa.

      Vaikeinta koko hommassa oli valita ostettava asunto. Täydellistä asuntoahan ei ole olemassa, sillä kaikissa on joitakin huonoja puolia. Ensiasuntoa ostavan on vaikea arvioida mikä on tärkeää ja mikä ei. Onnistuin ilmeisesti varsin hyvin, koska vieläkään mikään ei suuremmin ota päähän. Lisäksi nyt on aika helppo pärjätä, kun asumiskulut ovat kuutisen prosenttia nettotuloista.

      • ttppii

        10000 euroa 15 vuoden laina-ajalla? Onko järkeä?


      • Vippari-Veijo
        ttppii kirjoitti:

        10000 euroa 15 vuoden laina-ajalla? Onko järkeä?

        Siitä tulee kuukausikuluiksi noin sata euroa. Sen summan pystyy maksamaan vaikka peruspäivärahasta tarvitsematta ryhtyä anelemaan lyhennysvapaita. Miksipä en olisi ottanut huomioon työttömyyden mahdollisuutta, kun kerran voin.

        Työttömyyttä ei sitten tullutkaan, joten maksoin lainan pois viidessä vuodessa. Parempi näin päin kuin ottaa viiden vuoden laina ja huomata, ettei pysty siitä suoriutumaan. On täysin turhaa ottaa riskejä, jos ei ole pakko.


    • Nainen --30--

      Paljon otitte asuntolainaa?

      - 55t€ (omarahoitusta loput n. 15t€, asunnon hinta siis 70t€)

      Tulot netto/kk?

      - Noin 2300e

      Lainanmaksuaika?

      - Sopimuksessa noin 8 vuotta, oikeasti alle 5v. Maksan siis joka kuukausi ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin ylimääräistä jää, mutta maksuerä on mitoitettu sellaiseksi että voin sen tarvittaessa maksaa vaikka jäisin työttömäksi.

      • JepsJepsJeps

        85000/25v, tulot vajaa 2 tonttua.


      • -
        JepsJepsJeps kirjoitti:

        85000/25v, tulot vajaa 2 tonttua.

        50 000 euroa otin lainaa 19-vuotiaana. Tulot on noin 24 000 e vuodessa, eli n. 2000e/kk. Lainanmaksuaika on reilut kymmenen vuotta. Maksan lainanlyhennystä 450e/kk. Oon pärjännyt, vaikka välillä on ollut tiukkaakin, koska olen joutunut maksamaan palkasta lyhennyksen lisäksi isompia maksujakin kuten pyykinpesukoneen auton vakuutuksia, pienempiä remonttikustannuksia ym.. Lisäksi asunnossani on suorasähkölämmitys, joka näillä pakkasilla tulee kaliiksi ( lähemmäs 300e/ kahdelta kuukaudelta)! Yhtiövastike on n. 120e/kk. Nyt olen hieman hankalassa tilanteessa, koska tarkoitus on vielä lähteä parin vuoden sisällä jatkamaan opintoja toiselle paikkakunnalle. Joudun myymään asunnon tai laittamaan sen vuokralle. Lainan sain itselleni helposti, ehkä siksi kun olen hyvin työllistävällä alalla.


    • egonom1

      Lainaa nostin maksimin mitä ASP-lainaa saa, noin 140 tuhatta Helsingissä, nettotulut n. 2500. Lainamäärä on iso, mutta valtion korkotuki helpottaa tilannetta mikäli kokonaiskorko nousee yli 3,8%. Lainamäärää miettiessä kannattaa testata oma lainanhoitokyky esim. 7 % koroilla ja alun lainamäärällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      274
      2550
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      92
      2021
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1427
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1268
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1195
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe