Kaikuanturi kiinni läppäriin?

nörtti...

Löytyykö kaikuantureita, jotka saa suoraan kiinni läppäriin rs232- tai usb-liitännällä, niin että ne syöttävät läppärille Nmea-muotosta dataan. Jos löytyy, niin minkä merkkisiä. Olen kyllästynyt kaiku-plotterin pieneen näyttöön, kun ikänäkökin alkaa painaa, ja isot taas maksaa maltaita. Kartat gps minulla on jo läppärissä 15" näytöllä ja nyt tahtoisin samaan kaiunkin, ettei tarvi monia vempaimia...

6

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8

      Kaiku-plotterissasi ei varmaan ole NMEA liitäntää kun kysyt. Purjeveneen kaiuissa on iso numeronäyttö ja paremmissa on myäs NMEA ulostulo.

    • anturi lähettää pulssin, tarvitsee siis tehoa, rs (com portti) ei syötä mitään usbista saisi jännitteen, virta ei taida edes riittää. Lisäksi pc:ssä pitäisi olla ohjemisto mikä lähettää ko. pulssin, mittaa käytetyn ajan pulssin paluuseen ja piirtää phjan yms.

      • softa?

        Kaiun tehontarve ei ole suuri, ehkä noin 50 mA. Pulssin lähettäminen vie omansa, mutta sen tarve yleensä kerätään pulssien välillä kondensaattoriin varastoon. Muinaiset Seafarerin kaiut toimivat pitkään pattereillakin ja vielä pyörittivät kaiken aikaa sähkömoottoria, joka vei suurimman osan sähköstä. Mutta tietenkin kaiku tarvitsee elektroniikkansa, eli tarvitaan blackbox-kaiku. Sellaisia taitaa olla kaikilla keskusboxin varaan rakennettavilla mittaristoilla, mutta läheskään kaikista ei tule NMEA:a ulos, vaan SeaTalkia, RS485:ä tai jotain muuta mittariston käyttämää protokollaa ja NMEA vasta sieltä keskuksesta. Itse lähtisin hakemaan kuukkelilla hakusanoina "echosounder blacbox usb" tai jotain NMEA:a mukaan sotkien. En ollenkaan usko, että saatavuus olisi ongelma. RS485 ei ehkä sekään olisi ongelma, standardi sarjaliikenteenhän saa yleensä yksinkertaisen muuntimen kautta usb:hen sisään ja käyttöjännitteen omana syöttönään.

        Oma juttunsa on sitten se softapuoli. Itse en ole juurikaan läppäriä käyttänyt navigoinnissa, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan plotteriohjelmat osaavat kyllä näyttää syvyyden numeerisesti. Joku muu asiaa paremmin tunteva kertokoon, miten piirtävän kaiun saa läppärille.


      • tässä?
        softa? kirjoitti:

        Kaiun tehontarve ei ole suuri, ehkä noin 50 mA. Pulssin lähettäminen vie omansa, mutta sen tarve yleensä kerätään pulssien välillä kondensaattoriin varastoon. Muinaiset Seafarerin kaiut toimivat pitkään pattereillakin ja vielä pyörittivät kaiken aikaa sähkömoottoria, joka vei suurimman osan sähköstä. Mutta tietenkin kaiku tarvitsee elektroniikkansa, eli tarvitaan blackbox-kaiku. Sellaisia taitaa olla kaikilla keskusboxin varaan rakennettavilla mittaristoilla, mutta läheskään kaikista ei tule NMEA:a ulos, vaan SeaTalkia, RS485:ä tai jotain muuta mittariston käyttämää protokollaa ja NMEA vasta sieltä keskuksesta. Itse lähtisin hakemaan kuukkelilla hakusanoina "echosounder blacbox usb" tai jotain NMEA:a mukaan sotkien. En ollenkaan usko, että saatavuus olisi ongelma. RS485 ei ehkä sekään olisi ongelma, standardi sarjaliikenteenhän saa yleensä yksinkertaisen muuntimen kautta usb:hen sisään ja käyttöjännitteen omana syöttönään.

        Oma juttunsa on sitten se softapuoli. Itse en ole juurikaan läppäriä käyttänyt navigoinnissa, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan plotteriohjelmat osaavat kyllä näyttää syvyyden numeerisesti. Joku muu asiaa paremmin tunteva kertokoon, miten piirtävän kaiun saa läppärille.

        http://www.navtec.de/english/nmea_mon.htm , ja muitakin voi löytyä...


      • on jotain ....
        softa? kirjoitti:

        Kaiun tehontarve ei ole suuri, ehkä noin 50 mA. Pulssin lähettäminen vie omansa, mutta sen tarve yleensä kerätään pulssien välillä kondensaattoriin varastoon. Muinaiset Seafarerin kaiut toimivat pitkään pattereillakin ja vielä pyörittivät kaiken aikaa sähkömoottoria, joka vei suurimman osan sähköstä. Mutta tietenkin kaiku tarvitsee elektroniikkansa, eli tarvitaan blackbox-kaiku. Sellaisia taitaa olla kaikilla keskusboxin varaan rakennettavilla mittaristoilla, mutta läheskään kaikista ei tule NMEA:a ulos, vaan SeaTalkia, RS485:ä tai jotain muuta mittariston käyttämää protokollaa ja NMEA vasta sieltä keskuksesta. Itse lähtisin hakemaan kuukkelilla hakusanoina "echosounder blacbox usb" tai jotain NMEA:a mukaan sotkien. En ollenkaan usko, että saatavuus olisi ongelma. RS485 ei ehkä sekään olisi ongelma, standardi sarjaliikenteenhän saa yleensä yksinkertaisen muuntimen kautta usb:hen sisään ja käyttöjännitteen omana syöttönään.

        Oma juttunsa on sitten se softapuoli. Itse en ole juurikaan läppäriä käyttänyt navigoinnissa, mutta parhaan ymmärrykseni mukaan plotteriohjelmat osaavat kyllä näyttää syvyyden numeerisesti. Joku muu asiaa paremmin tunteva kertokoon, miten piirtävän kaiun saa läppärille.

        on noita aktiivi antareita http://www.promarine.fi/web2/component/page,shop.browse/category_id,34/option,com_virtuemart/Itemid,60/

        Hinnat alkaen reilu 300 euroa ja liitosjohdostakin pyydetään 200 euroa.


    • heh62

      Edellä olevat ovatkin jo tuoneet esiin ongelmat, mutta minulla on ratkaisu. Osta sille anturillesi 10 tuumainen näyttö niin alkaa näkymään. Maksaa toki reippaasti, mutta elämä on. Laitteita saa ainakin Raymarine ja Furuno-nimisinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe