lämminvesivaraajan tyhjennys

kopioitukysymys

Kopion suoraan kysymyksen purjevenpuolelta, koska yksi vastaajista kehotti kysymään moottoriveneilijöiden mielipidettä.

Kopio:
Yritin toisessa viestiketjussa herättää keskustelua, mutta hukkui sekaan.

Nyt kun talvisäilytysaika lähestyy, kysyisin kokemuksia lämminvesivaraajan ja painevesisysteemin syyshuollosta. Itselläni ensimmäistä kertaa ko. laitteilla varustettu vene talvitelakoitavana.

Miten olette tyhjentäneet lämminvesivaraajan ja painevesijärjestelmän? Riittääkö, että pumppu päällä laittaa vaan kaikki hanat auki ja antaa valua tyhjäksi? Pumppuun ja varaajaanhan kuitenkin jää hieman vettä, joka jäätyy talvella. Oletteko ottaneet pumpun ja paineakun letkut irti ja kuivanneet osat ennen talvea.

Voisiko homman tehdä helpommin ja ajaa mm. Maritimista saatavaa jäätytmisenestoainetta makeavesijärjestelmään.

Kiitos etukäteen asiallisista kommenteista

Kopio loppuu.

Sain muutamia hyviä vinkkejä, mutta se askarruttaa, että jos systeemiin ajaa elintarvikeglykolia, niin mitä lämminvesivaraajan vastus tykkää siitä? Tietysti keväällä tulisi huuhdeltua makealla vedellä ennen varaajan käyttöönottoa, mutta jotakin jäämiä voi tankin pohjalle jäädä.

22

8728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korkkaaja

JOS varaajassa ei ole tyhjennyshanaa, kyllä pitää vesi sieltä saada pois jotenkin imemällä, ts. pelkkä pumpulla tyhjentäminen ei riitä. Itseni lisäksi tiedän pari muuta, joilla on varaaja korkannut vaikka
      vettä ollut vain pohjalla !

Jos vain mahdollista, otat pois varaajan täyttö- tai syöttöletkun pois sieltä imet jollain keinolla vedet pois.

En laittaisi glykolia, se on pirun myrkyllistä pieninäkin annoksina juotuna. Mitä tuo elintarvikeglykoli on ???
      -tuskin siitä varaajan kupariputket ovat moksiskaan.

Tuosta Maritimin aineesta ei tietoa ole, tule ainakin rahanmenoa....

• Mitä elintarvikeglykoli oikein on, en ole koskaan kuullutkaan siitä..

• 8+16
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Mitä elintarvikeglykoli oikein on, en ole koskaan kuullutkaan siitä..

propyleeniglykolia, joka on myrkytöntä.
        Ei mikään uusi keksintö.

• 23

Minä olen täyttänyt painevesijärjestelmän joka syksy Alkossa myytävällä Koskenkorva nimisellä tuotteella. Voi tietenkin kuullostaa kalliilta ratkaisulta, mutta aine kestää hyvin pakkasta jäätymättä ja on sellaisenaan juotavissa, joten keväällä ei tarvitse järjestelmää erikseen tyhjentää.

• ilmaa

Olen tyhjentänyt joka syksy varaajan siten että ensin varaajassa oleva kraana auki (kaikissa ei ole silloin ulostuloputki irti) sitten sisäänmenoputki irti ja Bilteman pikkusella 12V ilmakompuralla paineilmaa sisään. Hyvin on lotissut tyhjäksi ja ei oo rikkonut mitään.
      Samalla konstilla tyhjenee koko painevesiputkisto..

• kysymyksenesittäjä

Tuo kuulostaa järkevältä ja helpolta tavalta. Tuollainen 12V kompura tuskin edes rikkoo paikkoja.

• tapa:

Olen tyhjentänyt lämminvesivaraajan valmistajan ohjeiden mukaisesti eli minulla ainakin säiliön pohjassa on avattava messinkitulppa, jonka kautta veden saa lirisemään pois. Korvausilmaa säiliöön tulee kääntämällä varoventtiili auki-asentoon.

Hanojen kautta vesisäiliö tyhjäksi pumppaamalla varaaja ei käsittääkseni tyhjenny riittävästi. Olen havainnut, että kuumana sekoittajan kautta varaajan saa tyhjemmäksi kuin kylmänä ja siksi olenkin liruttanut vesisäiliön tyhjäksi kuuman veden kautta viimeisen venematkan aikana. Vedet olen laskenut vessan bideesuihkusta pönttöön ja sitä kautta septiin, tulee samalla septiä vähän huuhdotuksi.

Tuo esitetty paineilman käyttö on varmasti nopeata, mutta ainakin itselleni jäisi vähän pelko siitä, onko varaaja varmasti tyhjä. Pohjatulpan avaamisessa on vähän enemmän työtä, mutta ainakaan ei tarvitse talvea elää pelko /C:ssä. Letkut minulla on kudosvahvistettua muovia, niissä vesijäämät eivät ole vaurioita talven aikana saaneet aikaan. Sekoittajat olen jättänyt auki-asentoon ja painevesipumpusta irroittanut molemmat letkut ja antanut sen käydä tyhjänä vähän aikaa. Muovisen vesisäiliön olen syksyllä aina pessyt ja kuivannut talouspaperilla aivan kuivaksi tarkistusluukun kautta.

• kysymyksenesittäjä

Täytyy tutkia myös tuo, pääseekö mitenkään käsiksi säiliön pohjatulppaan, jos/kun sellainen löytyy. Olisi ainakin rauhallisempi mieli, jos saa viimeisetkin vedet valutettua pohjalta tuon kautta.

• Keltasilmät

Jos lipsahtaa vahingossa väärää glykolia makeavesijärjestelmään, niin lähtee henki kun sitä seuraavana kesänä juo. Ihminen kestää glykolia vain 50 mg sitten munuaiset sanovat sopimuksen irti!

• millainenrakenne

Eikös lämminvesivaraajan kierukassa kierrä glykoli sisällä. Mitenkähän käy jos kierukka hapettuu vähänkin puhki. Esittämässäsi valossa vaikutaa koko lämminvesijärjestelmä melkoisen riskaabelilta systeemiltä.

• Wikingboat
        millainenrakenne kirjoitti:

Eikös lämminvesivaraajan kierukassa kierrä glykoli sisällä. Mitenkähän käy jos kierukka hapettuu vähänkin puhki. Esittämässäsi valossa vaikutaa koko lämminvesijärjestelmä melkoisen riskaabelilta systeemiltä.

Glykolin joutuminen lämminvesivaraajan käyttöveteen on riski. Itse pumppasin veneeen omalla pumpulla makeavesijärjestelmän niin tyhjäksi kuin sain, sitten avasin varoventtiilin joka on alimpana varaajassa. EI ONNISTUNUT. Vettä oli jäänyt talveksi varaajaan vaikka kuinka ja jää oli pullauttunut varaajan päätylaipion pois. Jännitti kyllä onko moottorin jäähdytysvesiputket varaajan sisällä rikki. Onneksi ei. Eli suosittelen että otat alimman makeavesijärjestelmän letkun irti ja jätät sen irti talveksi. Itse asensin alimpaan (lämminvesilähtö) letkuun kierreliittimen jonka avaan syksyllä ja laskettelen vedet sankoon. Sitä tulee pari sankoa senkin jälkeen, kun olen pumpulla työntänyt kaikki vedet mitä tulee ulos. Varaaja on isotemp Basic 50 l.

• *asentaja**
        Wikingboat kirjoitti:

Glykolin joutuminen lämminvesivaraajan käyttöveteen on riski. Itse pumppasin veneeen omalla pumpulla makeavesijärjestelmän niin tyhjäksi kuin sain, sitten avasin varoventtiilin joka on alimpana varaajassa. EI ONNISTUNUT. Vettä oli jäänyt talveksi varaajaan vaikka kuinka ja jää oli pullauttunut varaajan päätylaipion pois. Jännitti kyllä onko moottorin jäähdytysvesiputket varaajan sisällä rikki. Onneksi ei. Eli suosittelen että otat alimman makeavesijärjestelmän letkun irti ja jätät sen irti talveksi. Itse asensin alimpaan (lämminvesilähtö) letkuun kierreliittimen jonka avaan syksyllä ja laskettelen vedet sankoon. Sitä tulee pari sankoa senkin jälkeen, kun olen pumpulla työntänyt kaikki vedet mitä tulee ulos. Varaaja on isotemp Basic 50 l.

Vesipumppu ei tyhjennä varaajaa, eikä myöskään mitään kohtaa vesijärjestelmästä.

Kun vesisäiliö tulee tyhjäksi, pumppu imee tyhjää (ilmaa) ja lakkaa tuottamasta painetta, jolloin vesisysteemi jää lähes TÄYTEEN vettä. EI saa tyhjennettyä omalla pumpullaan! !

Tämän jälkeen pitää jollain konstilla tyhjentää loput vedet niin letkuista kuin muustakin systeemistä.

Konstit riippuu sitten siitä, minkälainen järjestelmä on.
        Itse avaan kaikki hanat auki, varaajaan olen laittanut venttiilin ja letkun sen päähän, josta saan varaajan tyhjentymään johonkin astiaan, tämä letku pitää olla tietenkin varaajan alimmassa kohdassa.
        Nyt vesipumpulta lähtevä letku irti ja siihen samaan letkuun sopivalla liittimellä paineilmaa, niin kauan kun jokaisesta hanasta sekä varaajasta ym. tulee pelkkää ilmaa.
        Hommaa voi tehostaa sulkemalla ja avaamalla hanoja vuorotellen, riippuen myöskin niiden korkeudesta sekä siitä, onko matkalla "mäkiä", johon voi vettä jäädä.

• Vanha Veneilijä
        *asentaja** kirjoitti:

Vesipumppu ei tyhjennä varaajaa, eikä myöskään mitään kohtaa vesijärjestelmästä.

Kun vesisäiliö tulee tyhjäksi, pumppu imee tyhjää (ilmaa) ja lakkaa tuottamasta painetta, jolloin vesisysteemi jää lähes TÄYTEEN vettä. EI saa tyhjennettyä omalla pumpullaan! !

Tämän jälkeen pitää jollain konstilla tyhjentää loput vedet niin letkuista kuin muustakin systeemistä.

Konstit riippuu sitten siitä, minkälainen järjestelmä on.
        Itse avaan kaikki hanat auki, varaajaan olen laittanut venttiilin ja letkun sen päähän, josta saan varaajan tyhjentymään johonkin astiaan, tämä letku pitää olla tietenkin varaajan alimmassa kohdassa.
        Nyt vesipumpulta lähtevä letku irti ja siihen samaan letkuun sopivalla liittimellä paineilmaa, niin kauan kun jokaisesta hanasta sekä varaajasta ym. tulee pelkkää ilmaa.
        Hommaa voi tehostaa sulkemalla ja avaamalla hanoja vuorotellen, riippuen myöskin niiden korkeudesta sekä siitä, onko matkalla "mäkiä", johon voi vettä jäädä.

Kuten aiemmin todettiin, niin T-haara pentrypumpun jälkeen ja siihen sopivalla liitoksella paineilmaletku kiinni. Kompuran paineenalennusventtiilistä paine 3 bar ja hanat kiinni. Laita ylipaineventtiiliin letku, joka riittää laidan yli, avaa ylipaineventtiili, kun kompura on pysähtynyt.
        Toista tämä, kunnen tulee vain ilmaa. Avaa viimeiseksi hanat vuorotellen, kun järjestelmässä on paine sisällä. Nyt järjestelmä on tyhjä vedestä.

• 20
        Vanha Veneilijä kirjoitti:

Kuten aiemmin todettiin, niin T-haara pentrypumpun jälkeen ja siihen sopivalla liitoksella paineilmaletku kiinni. Kompuran paineenalennusventtiilistä paine 3 bar ja hanat kiinni. Laita ylipaineventtiiliin letku, joka riittää laidan yli, avaa ylipaineventtiili, kun kompura on pysähtynyt.
        Toista tämä, kunnen tulee vain ilmaa. Avaa viimeiseksi hanat vuorotellen, kun järjestelmässä on paine sisällä. Nyt järjestelmä on tyhjä vedestä.

myönnetään. Käytännössä väittäisin, että jäätymisvaurioita ei tule, jos järjestelmässä on vain vähän vettä, ts. laajenemistilaa on sen verran, ettei letkuihin yms. kohdistu liian kovaa painetta. Itselläni sattuu olemaan niin, että lämminvesivaraaja on jotakuinkin järjestelmän alimpana osasena, joten kun sen ylipaineventtiilin avaa ja antaa valua tyhjiin, on tilanne hallinnassa. Eikä ne muutamat vesipisarat sielläkään haittaa, säiliön muotohan on pyöreähkö, joten jäätyessä leviäminen pyrkii tapahtumaan säiliön muotojen mukaan. Vastuksetkaan eivät ole aivan kyljissä.

• tapa:
        20 kirjoitti:

myönnetään. Käytännössä väittäisin, että jäätymisvaurioita ei tule, jos järjestelmässä on vain vähän vettä, ts. laajenemistilaa on sen verran, ettei letkuihin yms. kohdistu liian kovaa painetta. Itselläni sattuu olemaan niin, että lämminvesivaraaja on jotakuinkin järjestelmän alimpana osasena, joten kun sen ylipaineventtiilin avaa ja antaa valua tyhjiin, on tilanne hallinnassa. Eikä ne muutamat vesipisarat sielläkään haittaa, säiliön muotohan on pyöreähkö, joten jäätyessä leviäminen pyrkii tapahtumaan säiliön muotojen mukaan. Vastuksetkaan eivät ole aivan kyljissä.

Ylipaine- tai varoventtiilin kautta tyhjentämistä ei pidä yleistää kaikille varaajille sopivaksi. Minulla veneessä varaajan pönttö on pystysasennossa eli kaikki lähdöt ml. varoventtiili ovat kansiosassa ylimmäisenä. Tässä tilanteessa ylipaineventtiilin kautta varaajaa ei saa paineilmalla tyhjäksi. Itse suoritan tyhjennyksen siis nostamalla varaajaa hieman ylemmäksi, avaamalla pohjassa olevan tyhjennystulpan ja liruttamalla varaajan tyhjäksi pesuvatiin. Korvausilma tulee säiliöön avaamalla varoventtiili.

• *asentaja**
        tapa: kirjoitti:

Ylipaine- tai varoventtiilin kautta tyhjentämistä ei pidä yleistää kaikille varaajille sopivaksi. Minulla veneessä varaajan pönttö on pystysasennossa eli kaikki lähdöt ml. varoventtiili ovat kansiosassa ylimmäisenä. Tässä tilanteessa ylipaineventtiilin kautta varaajaa ei saa paineilmalla tyhjäksi. Itse suoritan tyhjennyksen siis nostamalla varaajaa hieman ylemmäksi, avaamalla pohjassa olevan tyhjennystulpan ja liruttamalla varaajan tyhjäksi pesuvatiin. Korvausilma tulee säiliöön avaamalla varoventtiili.

Juuri on meneillään lämminvesivaraajan asennus veneeseen.

Isotemp- niminen varaaja sekä muutama muu merkki joita katselin asennetaan juuri toisinpäin.

Ohjeessa sanotaan, että varaaja asennetaan joko vaakasuoraan tai pystyyn, vesiliitännät ym
        alaspäin.
        Nämä siis kaupallisessa... itse olen kyllä joskus aikoinaan tehnyt itse varaajan, johon tekovaiheessa hitsasin tyhjennyspropun alareunaan ja letkunliittimet tuli ylöspäin.

• tapa:
        *asentaja** kirjoitti:

Juuri on meneillään lämminvesivaraajan asennus veneeseen.

Isotemp- niminen varaaja sekä muutama muu merkki joita katselin asennetaan juuri toisinpäin.

Ohjeessa sanotaan, että varaaja asennetaan joko vaakasuoraan tai pystyyn, vesiliitännät ym
        alaspäin.
        Nämä siis kaupallisessa... itse olen kyllä joskus aikoinaan tehnyt itse varaajan, johon tekovaiheessa hitsasin tyhjennyspropun alareunaan ja letkunliittimet tuli ylöspäin.

Piti ihan kaivaa esille tuon oman varaajan esite ja asennusohjeet. Kyseessä on kaupallinen tuote, valmistaja Johnson Pump AB Ruotsista ja malli on Tropic (esitteen päiväys Jan. 1988). Kyseessä on siis pyöreä pönttö, jossa ei ole mitään tukia vaaka-asennukseen vaan se asennetaan pohjansa varaan pystyyn ja kiristetään ympäri tulevalla teräspannalla pystyseinään. Lähdöt ja tulot ovat kannessa ja pohjassa tyhjennystulppa. Asennus on vuodelta -88 ja olen kyllä samoja varaajia nähnyt useassakin veneessä, itsekin asensin tuollaisen joskus vuonna -85 silloiseen Bella 800:een.

• jkko
        tapa: kirjoitti:

Piti ihan kaivaa esille tuon oman varaajan esite ja asennusohjeet. Kyseessä on kaupallinen tuote, valmistaja Johnson Pump AB Ruotsista ja malli on Tropic (esitteen päiväys Jan. 1988). Kyseessä on siis pyöreä pönttö, jossa ei ole mitään tukia vaaka-asennukseen vaan se asennetaan pohjansa varaan pystyyn ja kiristetään ympäri tulevalla teräspannalla pystyseinään. Lähdöt ja tulot ovat kannessa ja pohjassa tyhjennystulppa. Asennus on vuodelta -88 ja olen kyllä samoja varaajia nähnyt useassakin veneessä, itsekin asensin tuollaisen joskus vuonna -85 silloiseen Bella 800:een.

Jos astia on tyhjä, ei se jäädy. Jos pohjalla on vähän vettä, ei haittaa, koska vesi jäätyessään kolminkertaistaa tilavuutensa. Ja nousee ylöspäin kohti tyhjää tilaa. Ei tarvi panikoida. Kossun voi juoda aivan rauhassa talven aikana.

• että näin,
        jkko kirjoitti:

Jos astia on tyhjä, ei se jäädy. Jos pohjalla on vähän vettä, ei haittaa, koska vesi jäätyessään kolminkertaistaa tilavuutensa. Ja nousee ylöspäin kohti tyhjää tilaa. Ei tarvi panikoida. Kossun voi juoda aivan rauhassa talven aikana.

>koska vesi jäätyessään kolminkertaistaa tilavuutensa
        Ei nyr sentään aivan noin paljoa, 9-10% on oikeampi tilavuuden lisäys.

• että näin, kirjoitti:

>koska vesi jäätyessään kolminkertaistaa tilavuutensa
        Ei nyr sentään aivan noin paljoa, 9-10% on oikeampi tilavuuden lisäys.

"Ja nousee ylöspäin kohti tyhjää tilaa"

Se jäätyvä vesi laajenee kyllä kaikkiin suuntiin, toki tyhjä tila lisää laajentumista sen suuntaan vielä siinä vaiheessa kun vesi alkaa kiinteytymään. Sen jälkeen jään laajentumisvoima suhteessa ympäröivään aineeseen ratkaisee vahinkojen vakavuuden...

• 31
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

"Ja nousee ylöspäin kohti tyhjää tilaa"

Se jäätyvä vesi laajenee kyllä kaikkiin suuntiin, toki tyhjä tila lisää laajentumista sen suuntaan vielä siinä vaiheessa kun vesi alkaa kiinteytymään. Sen jälkeen jään laajentumisvoima suhteessa ympäröivään aineeseen ratkaisee vahinkojen vakavuuden...

vaikkapa siis kyljellään makaavan lämminvesivaraajan pohjalla oleva vesi ei todennäköisesti riko mitään jäätyessäänkään. Eli siis jos kyse on vain jostain 2-3 litrasta esim. 30-litraisessa varaajassa. Sama määrä pystyasennossa olevassa varaajassa on jo pahempi juttu, koska laajenemista suuntautuu väkisin varaajan seinämää kohden. Tätä on helppo kokeilla pistämällä pakastimeen vettä jossain laakeahkossa maljassa ja tavallisessa suhteellisen pystyssä lasissa/mukissa. Malja selviytyy samasta määrästä vettä, joka rikkoo lasin.

Toinen juttu ovat sitten ne lämpövastukset ja kuumavesiputket. Ne eivät välttämättä pidä jäästä ympärillään. Tässäkin suhteessa pystyasentoinen varaaja on hankalampi, koska siinä ne joutuvat todennäköisemmin jään sisään samalla jäätyvällä vesimäärällä.

• tapa:
        jkko kirjoitti:

Eiköhän kaikille ole tullut selväksi, että varaaja pitää tyhjentää talveksi. Kysymys on lähinnä siitä, miten tuon tyhjennyksen voi tehdä ja vielä mahdollisesti helpoimmalla tavalla. Paineilma voi toimia useassa tapauksessa, mutta ainakin itselleni siitä jäisi vähän epävarma olo, koska varaajaan jäävän veden määrää ei voi kuin arvailla. Parempi on saada varaaja taatusti kuivaksi, niin silloin todennäköisimmin myös välttyy turhalta rahanmenolta.

Näkökulmani perustuu osittain myös omaan varaajaani, joka on siis tuollainen pystymallinen pönttö, jossa lämpimän veden lähtö on kannessa ja tuleva kylmä vesi menee sisäpuolella olevaa putkea pitkin pohjalle. Kuka kertoo, miten paineilmalla saa nostettua veden pohjalta pois?

Itse ainakin siis edelleenkin askaroin 15-20 minuuttia varaajan kanssa joka syksy ja tyhjennän sen pohjapropun kautta valmistajan ohjeiden mukaisesti.

.."vesi jäätyessään kolminkertaistaa tilavuutensa. Ja nousee ylöspäin kohti tyhjää tilaa"
        Mistähän muuten johtuu, että edellisessä veneessäni lähellä vaakatasoa oleva kupariputki pamahti talven aikana halki n. 5 cm matkalta, kun putkessa oli pieni mutka alaspäin, jonka alinpaan kohtaan oli jäänyt vettä? Kyllä muuten tyhjässä putkessa jäällä olisi ollut tilaa laajentua molempiin suuntiin tyhjään tilaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1068
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      982
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      763
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe