En ainakaan löytänyt ihan tuoretta keskustelua tästä aiheesta enkä kaikkia ketjuja lukenutkaan missä ei otsikon perusteella asiaan viitattu niin kysympä nyt...
Eli paljonko sitä tippiä nyt vois jättää egyptissä (sharmissa)? Ollaan menossa AI hotelliin ja toivon ettei sielä nyt ihan kauheesti tarvis tippailla, mä kun en sitä taitoo oikeen osaa. Mut mikä nyt ois sopiva summa tällä hetkellä (se kun on varmasti muuttunut sitten vuoden 2005 jolta ajalta kyllä löysin keskusteluista vinkkejä) esim. baarimikolle tai laukunkantajalle? Entäpä käykö sielä eurot (ja sentit tippinä) ihan maksuvaluuttana vai pitääkö niitä likaisia puntia nyt mennä vaihtamaan? Onko kellään ajatusta joka lähiaikoina ois tuola käynyt?
Juomarahasta kysyisin
46
4299
Vastaukset
- 14+13
Kyllä siellä käyvät tipeiksi eurotkin. Annoimme parista laukusta 4 euroa tipiksi. Siivoojalle jätimme ekana päivänä 20 egp ja sitten vielä myöhemmin toisen 20 egp ylijääneet kolikot. Jostain muistan lukeneeni, että 40-50 egp viikossa olisi hyvä jättää siivoojalle. Asuimme myös AI hotellissa, mutta annoimme välillä allastarjoilijalle 10-20 egp ja hän sitten ahkerasti tarjoili aurinkotuoleille asti juomia :)
- EgyptFun
...Finnmatkojen oppaassa!, että 100 Puntaa (=13e)/2hh huone olisi suotavaa jättää tippiä 2 viikosta?
Yleensä hotelleilla ja AL-hotelleilla on tapana, että palvelurahat jätetään hotellin yhteiseen Box'iin Respan lähellä, jotka jaetaan koko henklökunnan kesken. Kysy Oppaalta lisää.
Viime talvena kyllä hotelli Triton Empire'n 6'n kerroksen Ahmed-siivooja "haistatteli pitkät", kun yritimme antaa hänelle sen lisäksi "omaa extraa" 50 Puntaa !! Vaati antamaan satasen Hänelle erikseen!!
-
Elokuussa Al-hotelli Aquamarinessa (Iberol Aquamarine) jätin siivojalle 50 Puntaa/vko (3,5 Eur) ja Respan box'iin sitten toiset 50/vko, kun asuin yksin, eikä ollut paljoa siivottavaa naisen jäljiltä.
Toista on perheen sekasotkun?
Ja muutaman drinkin illalla ottaessa annoin viitosen-kympin Puntina, joka on vain 70 cent-1,4e ja sain Super-palvelua aina.
ÄLKÄÄPÄ ANTAKO EURON KOLIKOITA TIPEIKSI, SILLÄ HE EIVÄT SAA NIITÄ VAIHDETUKSI EGYPTIN PUNNIKSI MISSÄÄN VAIHTOTOIMISTOISSA EIKÄ PANKEISSA.
Minultakin hyvin usein ovat pyytäneet monissa paikoissa vaihtamaan Eur-kolikoita Punnan seteleiksi, jotka ovat heille elintärkeitä!
Ja hotellien henkilökunnan EG-palkat on asetettu kovin, kovin alhaisiksi, koska hotellien johtajat/omistajat "laskevat", että asiakkaat "tippaavat" ne sitten jotenkin kohtuullisiksi.
-
Etkö osaa antaa köyhemmälle. jotka palvelevat Sinua/Teitä parhaansa yrittäen? Ja joskus saat tuntea Super-palveluakin. Kyllä on ihanaa!
-
Bakhsiisheja (tippejä) ei suinkaan tarvitse antaa olemattomista palveluista, mutta, jos haluat parempaa palvelua lomallasi, anna hieman etukäteen ja toiset jälkikäteen. Suosittelen!
Kun Punnat Suomen rahassa ovat vain näin:
5 Puntaa = vain 70 cent
10 Puntaa = 1,40e
15 Puntaa = 2e
20 Puntaa = 2,80e
25 Puntaa =3,40e jne
Ps. Egyptin Punnalla egyptiläinen saa saman kuin suomalainen eurolla, mutta useimmiten elättävät perheensä, äitinsä, siskonsa, veljensä esim Luxorissa, Assuanissa ja vielä pienemmillä paikkakunnilla.
Siksi ovat lähteneet turistikeskuksiin töihin.
- 15+16
Miksi pitäs tipata ? Jos itse haluaa antaa tippiä niin antakaa just niin paljon kun huvittaa.
Tippaus ei kuitenkaan ole mikään edellytys palvelulle tai velvollisuus henkilökuntaa kohtaan.
Kuinkas usein tippaatte suomessa kaupan kassaa tai työpaikan siivoojaa ?
Itse pidän matkustelusta ja olen matkustanut jonkin verran useissakin maissa ja egyptissäkin on tullut oltua useamman kerran.
Annan tippiä vain ja ainostaan silloin jos tunnen saavani poikkeuksellisen hyvää palvelua tai joku joutuu käyttämään erityistä vaivaa esimerkiksi auttaessaa minua pulmatilanteessa.
En siis koskaan jätä tippiä siivoojille tai tippaa baarimikkoa, taksikuskia tai mitään muutakaan työntekijää.
En ole koskaan kokenut saavani tämän takia muita huonompaa palvelua tai tuntenut tulevani kohdelluksi huonosti.
Joissain maissa tipin antaminen on jopa loukkaavaa ja ala-arvoista.
Useimmissa paikoissa ravintoloiden ruoka- ja juomalistoissakin jo lukee että hinnat sisältävät verot ja palvelumaksut joten tässä joudun väkisinkin maksamaan "tippiä" koska se tulee laskuun. Myös niissä paikoissa joissa palvelumaksut ja verot eivät kuulu ruoan hintaan nämä maksut kuitenkin näkyvät laskussa ja näin ollen myös pakotettu maksamaan tavallaan tippiä.
Syy siihen miksi en tippaa ei johdu siitä että olisin pihi tai että minulla ei olisi siihen varaa. Uskon että kenekään matkabudjetti ei siihen kaatuisi. Syy vain on siinä että en ymmärrä miksi minun pitäsi maksaa palkanlisää siitä että joku ihminen tekee työnsä. Ei minullekaa oman palkkani lisäksi kukaan maksa palkan lisää.
Monissa lomakohteissa voi huomata kuin se että ihmiset tippaavat työntekijöitä saa paikalliset ahneiksi ja aina ollaan käsi ojossa odottamassa rahaa jostain mitä kummallisemmasta syystä.
Ei ole kuin muutama viikko siitä kun viimeksi lomailin Egyptissä. Pois lähtiessäni minua ärsytti Hurghadan kentällä vessan ovenpielissä päivystävät miehet jotka keräävät rahaa vessassa kävijöiltä. Useat ihmiset maksoivatkin siitä että kävivät yleisessä vessassa tekemässä tarpeensa. Monet kuitenkin ymmärsivät jättää maksammatta. Nämäkin henkilöt kun saavat palkkansa työstään ja vessan ovella he vain tekevät lisätuloja pyytämällä turisteilta maksua vessassa käymisestä joka kuitenkin on lentokentän ilmainen palvelu.
Itse en kokenut tarpeelliseksi maksaa tästä ilosta mitään mutta kas kummaa, silti vessa toimi täysin normaalisti.
Eniten paheksuin sitä että kyseisellä lentokentällä tämä turistien lypsäminen oli mennyt jo niin pitkälle että lentokentän poliisi tai miksi turvamieheksi niitä valkopukuisia siellä kutsutaankaan tuli vaivihkaa esittämään minulle ehdotuksen että jos maksan hieman niin hän järjestää minut ohi jonojen lentokentällä. En tietenkään tähän ollut halukas ja en kyllä huomannut onneksi kenenkään muunkaan tähän diiliin lähtevän. Tästäkin voi helposti ja nopeasti yksi tapa jolla lentokentän työntekijät yrittävät rahastaa turisteja. Siksi kannattaakin tälläisissä tapauksissa ilmoittaa omalle matkanjärjestäjälle tapahtuneesta jotta sieltä käsin voitaisiin informoida viranomaisia jotta he puuttuisivat asiaan.
En suosittele että itse menisi asiasta valittamaan viranomaisille tai henkilökunnalle paikanpäällä koska silloin saatat ehkä vaikeuttaa asiointiasi lentokentällä.
Esimerkiksi turkissa joissain kohteissa on saatu liiallista turisteiden ahdistelua ja lypsämistä vähennettyä tuntuvasti viranomaiskeinoin.
Itse olen huomannut että käymissäni maissa eniten turistien lypsämistä ja ahdistelua tapahtuu Egyptissä, turkissa ja Tunisiassa. Siksi en ole Turkkiin ja tunisiaan enää viitsinyt matkustaa. Egyptiin kuitenkin suuntaan usein upean punaisen meren takia. Sitä ei löydä muualta.
Muualla maailmalla pyöriessäni en ole huomannut että lypsäminen ja tungetteleva käytös ja kaupankäynti olisi vielä ollut vastenmielistä.
Itse annan tipin sijasta usein rahaa paikallisiin hyväntekeväisyys keräyksiin ja niistäkin voin vain toivoa että rahat menisivät hyvään tarkoitukseen. Lisäksi reissun lopuksi lompakkoon jääneet vieraan maan valuutat löytää tiensä myös lenoketillä oleviin keräyslippaisiin.- et sillee
Kyllä VOI antaa euroja, vaihtelevat turisteilta sitten punniksi.
Euro on siellä hyvä raha, sillä on myös hyvä tehdä kauppoja, hyvin kelpaa myyjille, paremmin kuin punnat.
Itse vaihdoin monta kertaa matkan aikana euroläjän, joita tulivat vaihtamaan, siinä ei ole mitään ongelmaa ,vaikka ei pankeissa vaihdetakaan.
Annan tippiä, jos kaikki on mennyt hyvin, en silloin kun ollaan tyrpeitä ja palveluhaluttomia. - EgyptFun
et sillee kirjoitti:
Kyllä VOI antaa euroja, vaihtelevat turisteilta sitten punniksi.
Euro on siellä hyvä raha, sillä on myös hyvä tehdä kauppoja, hyvin kelpaa myyjille, paremmin kuin punnat.
Itse vaihdoin monta kertaa matkan aikana euroläjän, joita tulivat vaihtamaan, siinä ei ole mitään ongelmaa ,vaikka ei pankeissa vaihdetakaan.
Annan tippiä, jos kaikki on mennyt hyvin, en silloin kun ollaan tyrpeitä ja palveluhaluttomia.Tsekkaa Egyptin Punnan kurssista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9249466 - turistit,,,,,------,
EgyptFun kirjoitti:
Tsekkaa Egyptin Punnan kurssista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9249466Munaa joka paikassa, matkan olen maksanut, vielä 2 viikosta 13e tippiä, jOOOOOOOOOOOOOOOOO JOOOO, eipä ole Maailomalla ollut tipistä kiinni palvelu, jos huono palvelu, ei hepu Euroakaan, enkä yleensä mitään tippiä jättele, tapoja on monia. ANTAKAA VAAN TIPPIÄ REILUSTI, OSAAVAT SITTEN VAATIA NIITÄ. JOS TARJOAN PIENTÄ RAHAA
- 0eeeeeee
turistit,,,,,------, kirjoitti:
Munaa joka paikassa, matkan olen maksanut, vielä 2 viikosta 13e tippiä, jOOOOOOOOOOOOOOOOO JOOOO, eipä ole Maailomalla ollut tipistä kiinni palvelu, jos huono palvelu, ei hepu Euroakaan, enkä yleensä mitään tippiä jättele, tapoja on monia. ANTAKAA VAAN TIPPIÄ REILUSTI, OSAAVAT SITTEN VAATIA NIITÄ. JOS TARJOAN PIENTÄ RAHAA
Antakaa vaan tippejä, saatte vittuilut palkaksi, matkatoimistot ei sitä suositusta kerro paljonko tippejä pitää jättää, se on ihan oma päätös, jättääkö vai ei.
- tulee tapa """""""""
0eeeeeee kirjoitti:
Antakaa vaan tippejä, saatte vittuilut palkaksi, matkatoimistot ei sitä suositusta kerro paljonko tippejä pitää jättää, se on ihan oma päätös, jättääkö vai ei.
Pakalliset tottuu siihen ja alkavat vaatimaan, kannattaako? tippie ei tule ja sillä siisti.
- voi näitä ihmisiä
tulee tapa """"""""" kirjoitti:
Pakalliset tottuu siihen ja alkavat vaatimaan, kannattaako? tippie ei tule ja sillä siisti.
sitten piti kolmeen viestiin purkaa pahaa oloa...
- oikein sinulle.....
voi näitä ihmisiä kirjoitti:
sitten piti kolmeen viestiin purkaa pahaa oloa...
ihmetyttää nämä tipin antajat ja pahaa oloa potevat , olisit jättänyt kirjoittamatta
Oikein
voi näitä ihmisiä
tämä on sinulle - kukin tavallaan
oikein sinulle..... kirjoitti:
ihmetyttää nämä tipin antajat ja pahaa oloa potevat , olisit jättänyt kirjoittamatta
Oikein
voi näitä ihmisiä
tämä on sinulleitse jättänyt kirjoittamatta, ja tyytynyt edes kertaan....
- mikä, mikä
kukin tavallaan kirjoitti:
itse jättänyt kirjoittamatta, ja tyytynyt edes kertaan....
TÄLLÄ TAAS
- Hoh-hoijakkaaa
mikä, mikä kirjoitti:
TÄLLÄ TAAS
niin näytät olevan....
- Voi tota idioottia
tulee tapa """"""""" kirjoitti:
Täällä taas tää Egyptivastainen pelle, joka kirjoittaa täyttä paskaa ja sitten raukka peukuttelee omia kirjoituksiaan ja muiden kirjoituksia peukuttaa alas.
Jos ihmisen elämä on niin paskaa että ainoa ilo on kirjoittaa negatiivisia kirjoituksia, haukkua ihmisiä virtuaalisesti ja peukuttaa omia kirjoituksiaan kun kukaan muu ei sitä tee, niin voi helvetti. Jos mun elämä ois noin paskaa niin mä varmaan tekisin siitä lopun, onneksi ei ole. - XD
Voi tota idioottia kirjoitti:
Täällä taas tää Egyptivastainen pelle, joka kirjoittaa täyttä paskaa ja sitten raukka peukuttelee omia kirjoituksiaan ja muiden kirjoituksia peukuttaa alas.
Jos ihmisen elämä on niin paskaa että ainoa ilo on kirjoittaa negatiivisia kirjoituksia, haukkua ihmisiä virtuaalisesti ja peukuttaa omia kirjoituksiaan kun kukaan muu ei sitä tee, niin voi helvetti. Jos mun elämä ois noin paskaa niin mä varmaan tekisin siitä lopun, onneksi ei ole.Minusta tippi on suomalaisittain ajateltuna veronkiertoa, ja samaa se varmasti on muuallakin, vaikka perustelut olisi jotain muuta. Totta kai hotellinjohtajat ahneuksissaan tarjoavat huonoa palkkaa työntekijöille, jos tippiä tarjotaan kompensaatioksi. Hilut tyhjennetään toki matkan loputtua, mutta joka lähtöön en todellakaan jätä tippiä. Voin tuntua tylyltä, mutta suhtaudun siihen likimain samoin kuin kerjäämiseen yleensä...
- EGYPTIN PELLE
Voi tota idioottia kirjoitti:
Jos ihmisen elämä on niin paskaa että ainoa ilo on kirjoittaa negatiivisia kirjoituksia, haukkua ihmisiä virtuaalisesti ja peukuttaa omia kirjoituksiaan kun kukaan muu ei sitä tee, niin voi helvetti. Jos mun elämä ois noin paskaa niin mä varmaan tekisin siitä lopun, onneksi ei ole.PELLE TÄÄLLÄ JAUHAA PASKAA ON VAAN OIKEASSA, BUHAHHAA TIPESSÄÄN
- lomaile Suomessa
EGYPTIN PELLE kirjoitti:
PELLE TÄÄLLÄ JAUHAA PASKAA ON VAAN OIKEASSA, BUHAHHAA TIPESSÄÄN
Ja on se hiton hyvä että edes sinä itse olet sitä mieltä että olet oikeassa....kukaan muu kun ei ole.
- EgyptFun
Menkääpä Jenkkilään! Ette pääse ravintolasta, hotellista, jos ette maksa vähintään 20% juomarahoja!
Jos yritätte kävellä sieltä ulos antamatta "juomarahaa, tippiä" niin tulevat kadulle perässänne sitä vaatimaan.
ON MAAN TAPA ja hinnoittelu perustuu siihen, että asiakas maksaa edullisten hintojen päälle 20%! Se on tarjoilijan palkkaa!
Samoin on hinnoittelu palveluista myös Egyptissä, koska lähtöhinnat ovat niiii-iin alhaiset, eivätkä sisällä palvelu-työstä mitään.
KOITTAKAAPA JO YMMÄRTÄÄ!
EGYPTI EI OLE SUOMI, jossa kaikki hinnat sisältävät palvelurahat, tarjoilijoiden palkat, sosiaalikulut, sunnuntailisät ym ym ja siten hinnat ovat huimasti kalliimmat. Eikä täällä enää tarvitse lisätä tippejä. Tämä on Suomen käytäntö.
-
Te nuoret ette muista aikaa, jolloin Suomessakin lisättiin ravintolaskuihin 14 % tarjoulupalkkio, joilla sitten suomalaiset tarjoilijat saivat palkkansa ylimääräiset tipit hyvästä palvelusta.
KÄYTÄNTÖ MUUTTUI 70-LUVULLA, jolloin entiset ansiot muutettiin kuukausipalkoiksi, joista työnantajat alkoivat maksaa työntekijöiden sos kulut (eläkekertymät yms)
-
Välimeren maissa "juomaraha"/palvelu-% oli vielä voimassa 70- ja 80- luvulla - jopa 9-kyt luvulla. Ennen Eurojen tuloa.
-
Me aikuiset, jo silloin matkustelleet muistamme ajat, jolloin esimerkiksi Kar-Air'in, Keihäsmatkojen ja kaikkien lomalentojenkin lentoemännillekin annettiin tippejä koneissa, suomeksi: juomarahoja!
-
Egyptin juomaraha-käytäntöä tai miten sitä nyt haluaa nimitellä, tipeiksi, bakshiisheissi JATKUU vielä edelleen, koska hintoja ei ole muutettu henkilökunnan kuukausipalkoiksi, kuten Suomessa! Eikä siten mitään eläkekertymää ole.
Egyptiläiset tekevät paljon lapsia ja huolehtivat heidän koulunkäynnistään, jotta he sitten jonain päivänä elättäisivät, huolehtisivat vanhemmistaan, vanhuksistaan, kun yhteiskunta ei maksa eläkkeitä.
KOETTAKAAPA TAJUTA JO MISTÄ ON KYSYMYS?
Ps. Siksipä esim Suomeen maahanmuuttaneet; somalialaiset, albaanialaiset, irakilaiset yms tekevät jukrasti niitä lapsia, 5-10 kpl, jotta ne sitten elättäisivät vanhempansa, kun heille ei eläkekertymää ole karttunut! Perinne tulee "Äidin Maidosta"...
- Hurghadasta
punnan setelit ovat uudistuneet :) ei ollut kuin vähän niiä likaisia rahoja.
siellä on kyllä kaikki käsi ojossa, meitä ahdisti Eqyptissä juuri se että kaikki kauppiaat oli niin päällekäyviä!!! ja huijareita. ei osattu edes kuvitella miten kaikella tavalla ne huijaa!!! hyi! niiden vuoksi ei siihen maahan enää mennä!!! ikävä tulee punaista merta joka oli niiiiin upea :( mutta me tahdotaan olla kaupungilla rauhassa ja maleksia eikä niin että joku mölisee kokoajan vieressä ja houkuttelee ostamaan itseltään, se oli tosi ahdistavaa kun ei ole tottunut.
rahaa annettiin väärin takaisin, arvaat varmaan enemmän vai vähemmän :) sitten ostettiin upeita kivisiä koriste eläimiä, norsu ja virtis, jotka sen "isä" tai "setä" oli tehnyt, aina oli joku sukulainen tehnyt kaikki ne mitä ne myi, koruja tai koristeita. niin siis palataan aiheeseen kivi eläimet, sitten kun avasin onnellisena paketin kun olin ostanut jotain niin ihanaa, niin ohoh!!!! nehän olikin vaihtunut muoviin!!!! yhtä painava kun kivinen mutta vaan mustaa muovia :( molemmat ja norsulla korva vielä katkennut :( oli siinä anopille tuliainen!!! ja sitten sellainen ihana vaaleaa kiveä, 3 apinaa vierekkäin, ne ei näe, kuule, puhu, patsas, niin sekin oli sitten muovia.
ja se tinkiminen ei ollut yhtään kivaa. kun kaikkea sai ostaa niin kauan, jos joku olis ollut vaikka 3€ arvoinen niin silloin lähdettiin tinkimään jopa 300€:sta siinä menee aika kauan että päästään siihen 3€:n ja aina "spesial price for you" :DDDD terpe terpe (terve terve) nokia nokia mitä kuuluu???? kukkuluuruu!!!! huhhuh alkoi toikin soimaan korvissa :)
ranta ja meri oli sen sijaan niin ihania ja upeita! saattaahan se olla että osuttiin vaan niille muutamalle super huijarille.... tai sitten ei.
nii joo se tippi... hotellissa jätettiin sinne respaan laatikkoon yhteis tippi, mut me annettiin laukun tuojalle jotain rahaa, en kyllä nyt muista mitä, taksikuskille annettiin silleen että tingittiin kyyti kahdeksaan euroon kun kuultiin että se on yleensä se sillä matkalla, se alkoi josta 25€sta, mutta pudotettiin heti 8€ eikä nostettu yhtään vaan sanottiin että se me maksetaan tai sitten otetaan toinen , ja sitten tähyiltiin toista taksia joita siellä pyöri ihan solkenaan, niin tuli sille kiire ottaa meidät sillä hintaa :) ja sit annettiinkin sille 10€ kaikilla oli näin hyvä mieli.
kannattaa sanoa että on vaikka islannista niin ne ei keksi mitää sanottavaa :)
siellä on sitten ihan kauheesti venäläisiä!!!!!!!!!- EgyptFun
"tingittiin kyyti kahdeksaan euroon kun kuultiin että se on yleensä se sillä matkalla, se alkoi josta 25€sta"
-
Kaikki taxi matkat El Dahari'sta - Sahl Hashishiin saakka maksaa maximissaan 25 - 30 PUNTAA! - EI EUROA !!
25-30 Puntaa = 3,3 - 4 Euroa!
25 Euroa = 193 Puntaa !
8 Euroa = 62 Puntaa ! Aivan ylihinta...
Pyytäkää laittamaan mittari päälle, kun astutte taxiin ja maksakaa vain sen mukaan.
Jos pyytävät enemmän, mainitkaa turisti-poliisi! Jo auttaa :) - E&A
EgyptFun kirjoitti:
"tingittiin kyyti kahdeksaan euroon kun kuultiin että se on yleensä se sillä matkalla, se alkoi josta 25€sta"
-
Kaikki taxi matkat El Dahari'sta - Sahl Hashishiin saakka maksaa maximissaan 25 - 30 PUNTAA! - EI EUROA !!
25-30 Puntaa = 3,3 - 4 Euroa!
25 Euroa = 193 Puntaa !
8 Euroa = 62 Puntaa ! Aivan ylihinta...
Pyytäkää laittamaan mittari päälle, kun astutte taxiin ja maksakaa vain sen mukaan.
Jos pyytävät enemmän, mainitkaa turisti-poliisi! Jo auttaa :)Sä oot mahtava!
Tälläinen ekaa kertaa Egyptiin suuntaava on todella kiitollinen siitä, että
joku paljon maasta ja maan tavoista tietävä ja kohteita tunteva viitsii jakaa täällä tietoaan.
Kiitos kaunis siis sinulle - zzzzeppelin
E&A kirjoitti:
Sä oot mahtava!
Tälläinen ekaa kertaa Egyptiin suuntaava on todella kiitollinen siitä, että
joku paljon maasta ja maan tavoista tietävä ja kohteita tunteva viitsii jakaa täällä tietoaan.
Kiitos kaunis siis sinulleSattuuko joku tietämään kuinka pieniä (5 puntaa, 10 puntaa..) seteleitä saa Suomessa rahanvaihdossa? Ei tarvisi siten koskea paikallisiin likaisiin seteleihin vaihtorahan muodossa. Ja kai ne siivoojat ym. ottavat mielummin vastaan puntia seteleinä kuin euroja kolikkoina?
- EgyptFun
zzzzeppelin kirjoitti:
Sattuuko joku tietämään kuinka pieniä (5 puntaa, 10 puntaa..) seteleitä saa Suomessa rahanvaihdossa? Ei tarvisi siten koskea paikallisiin likaisiin seteleihin vaihtorahan muodossa. Ja kai ne siivoojat ym. ottavat mielummin vastaan puntia seteleinä kuin euroja kolikkoina?
..Suomessa! Saatte Puntia toosi huonolla vaihtokurssilla. Ja olen kuullut, että Suomesta ei saa vaihdossa edes pieniä seteleitäkään.
Egyptin lentokentillä, maahantullessa on monia, monia pankkeja, jotka vaihtavat Euroja Punniksi - toosin hieman huonommalla kurssilla, kuin itse kohteen pankeissa, mutta hyvä alkuun
Muistakaa rahanvaihdossa jo pyytää pienempää rahaa (small money, please!)
Viitosilla (70 Cent) ja kympeillä (1,3e) pärjäilee jo kivasti, useamman Punnan satasen pyydätte 2-kymppisiksi (3,5e) ja 5-kymppisiksi (7e) ja ostoksista saatte vaihtorahoina kolikoita, joskus jo pankin tiskiltä.
Automaatista noston jälkeen menkää vain sisälle pankin konttorin tiskille ja pyytäkää vaihtamaan pienemmiksi - vaihtavat kyllä turisteille, koska ymmärtävät tilanteen ja Egypti on turisteja palveleva maa! - ^¨
EgyptFun kirjoitti:
..Suomessa! Saatte Puntia toosi huonolla vaihtokurssilla. Ja olen kuullut, että Suomesta ei saa vaihdossa edes pieniä seteleitäkään.
Egyptin lentokentillä, maahantullessa on monia, monia pankkeja, jotka vaihtavat Euroja Punniksi - toosin hieman huonommalla kurssilla, kuin itse kohteen pankeissa, mutta hyvä alkuun
Muistakaa rahanvaihdossa jo pyytää pienempää rahaa (small money, please!)
Viitosilla (70 Cent) ja kympeillä (1,3e) pärjäilee jo kivasti, useamman Punnan satasen pyydätte 2-kymppisiksi (3,5e) ja 5-kymppisiksi (7e) ja ostoksista saatte vaihtorahoina kolikoita, joskus jo pankin tiskiltä.
Automaatista noston jälkeen menkää vain sisälle pankin konttorin tiskille ja pyytäkää vaihtamaan pienemmiksi - vaihtavat kyllä turisteille, koska ymmärtävät tilanteen ja Egypti on turisteja palveleva maa!Minä vaihdan Suomessa pieniä dollarin seteleitä. Niitä on mukava antaa tipiksi, eikä tarvitse koskea paikallisiin rahoihin.
- EgyptFun
^¨ kirjoitti:
Minä vaihdan Suomessa pieniä dollarin seteleitä. Niitä on mukava antaa tipiksi, eikä tarvitse koskea paikallisiin rahoihin.
5,70 Egyptin Puntaa on 0,73e, kun Euron kurssi on noussun niin kivasti matkailijoiden eduksi.
1 Egyptin Punnalla egyptiläinen saa saman kuin 1:llä Eurolla, joten yli-tippaaminenkaan ei ole hyväksi. Miehiltä tosin odotetaan miehen käytöstä. Nainen on Egyptissä Se heikompi osapuoli ;)
1 Dollari on siis hieno tippi/Bakshiis ! Mutta ravintoloissahan tarjoilusta maksetaan n 10% laskun summan päälle, ELLEI sitä jo ole lisätty loppusummaan, Ei tietenkään Al-hotelleissa, ellei erillistä laskua jostakin.
-
Mielestäni Egyptin pankeista saamani setelit EIVÄT OLE OLLEET ollenkaan liian likaisia, enempi tulee vaihtorahoina joskus tosilikaisia. Minulle/turisteille pankeissa aina jopa valikoidaan setelit uudehkoihin ilman erikseen pyyntöä.
En ole koskaan pessyt käsiäni rahankäsittelyn jälkeen 20 vuoteen !
Enempi olisin varuillani vatsataudista majoneesi-maito-kermapitoisista ruoista, jotka seisoneet esim Buffet-pöydissä, huonosti pestyistä salaateista, kuorimattomista hedelmistä, keittämättömistä kasviksista.
Yleensäkin hotellien Buffet-pöydät ovat hyvinkin varottavia. Eipä aina!
Itselläni on ollut vatsatauti, varsinainen "Faaraon Kirous" vain 3-4 x yli 50:llä matkallani Egyptiin ja joskus muutaman kerran vatsanväänteitä, jotka lähteneet Antinal-kapseleilla 1-3 päivässä lipettiin.
-
Varsinaisen 42 asteen kuumeisen vatsataudin sairastin jo -87 ensimmäisellä Thaimaan matkalla, Bangkok'ssa * * * *-hotellissa 1-2 viikkoa! Silloin matkakumppaneista löytyi suomalainen lääkäri, jonka ohjeistuksesta apteekista lääkkeet hankittiin.
Olisipa älynnyt kutsua paikallisen lääkärin, niin vatsatauti ei olisi kestänyt muutamaa päivää kauempaa!!! - punnat
zzzzeppelin kirjoitti:
Sattuuko joku tietämään kuinka pieniä (5 puntaa, 10 puntaa..) seteleitä saa Suomessa rahanvaihdossa? Ei tarvisi siten koskea paikallisiin likaisiin seteleihin vaihtorahan muodossa. Ja kai ne siivoojat ym. ottavat mielummin vastaan puntia seteleinä kuin euroja kolikkoina?
eli samoja rahoja, ne on suomessa ja siellä, joita vaihdetaan eestaas...
- budget
punnat kirjoitti:
eli samoja rahoja, ne on suomessa ja siellä, joita vaihdetaan eestaas...
käyvät mainiosti tipeiksi (juomarahoiksi) kaikkialla Egyptissä.Paikalliset vaihtavat ne seteleiksi turistien kanssa,heidän ei todellakaan tarvitse rahaa yrittää vaihtaa pankeissa.
- hiekka98
budget kirjoitti:
käyvät mainiosti tipeiksi (juomarahoiksi) kaikkialla Egyptissä.Paikalliset vaihtavat ne seteleiksi turistien kanssa,heidän ei todellakaan tarvitse rahaa yrittää vaihtaa pankeissa.
ei tarvitse jättää kenellekkään,jos ei halua.Olet koto Suomessa maksanut matkasi koko maksun.
Hotelli toiminnot kuuluvat sen mukaan mistä olet maksanut myös siivouksen.
Matkatoimistot voivat itse maksaa tippinsä siivoojille ym.jos sydäntä raastaa,jos maksanut liian
vähän hotellihuoneesta siivouksineen.
Jos saa jotain aivan ylimääräistä palvelua silloin kuuluu antaa tippiä,ei normaali palvelusta
joka kuuluu hintaan.Esim.huoneen täytyy siivoa hyvin hiekasta ym muusta.
Ravintolat ja jotkin muut palvelut hotellin ulkopuolella ovat asia erikseen joissa kuuluu
maksaa tippiä,näissä tippi on osa palkkaa. - gihoämö
hiekka98 kirjoitti:
ei tarvitse jättää kenellekkään,jos ei halua.Olet koto Suomessa maksanut matkasi koko maksun.
Hotelli toiminnot kuuluvat sen mukaan mistä olet maksanut myös siivouksen.
Matkatoimistot voivat itse maksaa tippinsä siivoojille ym.jos sydäntä raastaa,jos maksanut liian
vähän hotellihuoneesta siivouksineen.
Jos saa jotain aivan ylimääräistä palvelua silloin kuuluu antaa tippiä,ei normaali palvelusta
joka kuuluu hintaan.Esim.huoneen täytyy siivoa hyvin hiekasta ym muusta.
Ravintolat ja jotkin muut palvelut hotellin ulkopuolella ovat asia erikseen joissa kuuluu
maksaa tippiä,näissä tippi on osa palkkaa.Kun et mitään tiedä!
Lue otsikolla maassa maan tavalla, siinä on faktaa, eikä mitään saidan paskanjauhajan tekstiä. - hiluthiiteen
budget kirjoitti:
Itselläni kokemus, että euron kolikot eivät kelpaa. Ne olivat ihan roskarahaa. Voihan niitä tipeiksi antaa, mutta mielummin varmasti ottavat muuta valuuttaa.
- 2 viikkoa
El Dahar - Keskustaan 8-10 puntaa (Triton Empire hotellin kohdalta)
Metro ruoka kauppassa hintalaput, lasku oli oikein, ei tarvi tinkiä
Hotellissa kanattaa vaihtaa punnat kurssi 7,9-------> 100e 790 puntaa (16/10-2010)
tipit yleensä jokainen antaa/ei, eikä mitään Euroja/Dollareita, paikallista valuuttaa vaan
2 viikon reissulla 2 henkilöä kulutti 260e toisin emme katsoneet yö-elämää ja puoli-hoito
Hotellissa, käytiin snorklaus reissulla, yrittäkää kirjoitella asiallisesti tänne palstalle, asiallinen tieto ennen matkalle kelpaa, hauskaa matkaa kaikille Egyptiin - tipit??
2 viikkoa kirjoitti:
El Dahar - Keskustaan 8-10 puntaa (Triton Empire hotellin kohdalta)
Metro ruoka kauppassa hintalaput, lasku oli oikein, ei tarvi tinkiä
Hotellissa kanattaa vaihtaa punnat kurssi 7,9-------> 100e 790 puntaa (16/10-2010)
tipit yleensä jokainen antaa/ei, eikä mitään Euroja/Dollareita, paikallista valuuttaa vaan
2 viikon reissulla 2 henkilöä kulutti 260e toisin emme katsoneet yö-elämää ja puoli-hoito
Hotellissa, käytiin snorklaus reissulla, yrittäkää kirjoitella asiallisesti tänne palstalle, asiallinen tieto ennen matkalle kelpaa, hauskaa matkaa kaikille EgyptiinKyseisen matka-toimiston oppaassa tippiä pitäisi jattää 10e-15e viikko siivoojalle, eli 1kk palkka siivoojalle.
- EgyptFun
tipit?? kirjoitti:
Kyseisen matka-toimiston oppaassa tippiä pitäisi jattää 10e-15e viikko siivoojalle, eli 1kk palkka siivoojalle.
Ai tuollainen lukee edelleenkin Finnmatkojen paikallisopasohjeissa tänä talvena?
No, ei tuo 10e-15e/vko/2hh huone tee vielä kuukauden palkkaa egyptiläiselle! Pientä rajaa... koska sehän jaetaan KOKO henkilökunnan kesken jaa sitähän on joka hotellissa tosipaljon!
Lue kirjoitukseni tästä samasta kejusta: VIIME VUONNA LUKI...
-jota täytynee korjata sen verran, että silloin luki, että 100 Puntaa(13e)/VIIKKO 2hh huoneesta olisi soveliasta antaa tippiä hotellin Boxiin jaettavaksi koko henkilökunnan kesken.
Minä taisin kirjoittaa virheellisesti, että tuo summa on 2 viikosta/2hh huone.
-
Tästä olisi mielestäni tehtävä valitus Finnmatkoille, koska katson, että charter-matkat hotellimajoitus normaali-siivouksineen pitää kuulua kokonaishintaan!
Erikoispalveluista hotellivieras antaa tippiä/bakshiis'ja saamiensa palvelujen/erikoispalvelujen mukaan, joita usein annetaan suoraan palvelujen tekijöille (mm. siivoojille) tai viimeistään viikon/kahden loputtua sinne hotellin boxiin, kun luovutetaan huoneen avain respaan?
Lue myös kirjoitukseni tästä samasta kejusta: MAASSA MAAN TAVALLA! jossa kerrottu paljon egyptiläisestä hinnoittelusta/palkoista, mutta Finnmatkojen matkahinnoitteluthan ovat suomalaista tasoa!
Samoin bussikuljetuksesta Hurghadan lentokenttä-hotellit Finnmatkat VELOITTAA uskomattomat 12e/hlö jokaisesta erikseen!
Ottaessasi taxi-kuljetuksen lentokentältä hotelliin maksaa taksikuljetus 30 -40 Puntaa/suunta = 4- max 6 Euroa koko taksilta! (Taxithan joutuvat maksamaan lentokenttämaksun 5 Puntaa, joten hinta hieman korkeampi kuin ajeleminen taxilla koko rannikon El Dahar'sta - Sahl Hashish'iin, 5 tähden hotellialueille saakka, mutta lentokenttähän on siinä puolivälissä.)
Kannattaisi myös lukea KOKO ketjun kirjoitukset, niin pääsee kokonaiskäsitykseen, mistä on kysymys ja miten pitäisi itse toimia? - ja muuta
EgyptFun kirjoitti:
Ai tuollainen lukee edelleenkin Finnmatkojen paikallisopasohjeissa tänä talvena?
No, ei tuo 10e-15e/vko/2hh huone tee vielä kuukauden palkkaa egyptiläiselle! Pientä rajaa... koska sehän jaetaan KOKO henkilökunnan kesken jaa sitähän on joka hotellissa tosipaljon!
Lue kirjoitukseni tästä samasta kejusta: VIIME VUONNA LUKI...
-jota täytynee korjata sen verran, että silloin luki, että 100 Puntaa(13e)/VIIKKO 2hh huoneesta olisi soveliasta antaa tippiä hotellin Boxiin jaettavaksi koko henkilökunnan kesken.
Minä taisin kirjoittaa virheellisesti, että tuo summa on 2 viikosta/2hh huone.
-
Tästä olisi mielestäni tehtävä valitus Finnmatkoille, koska katson, että charter-matkat hotellimajoitus normaali-siivouksineen pitää kuulua kokonaishintaan!
Erikoispalveluista hotellivieras antaa tippiä/bakshiis'ja saamiensa palvelujen/erikoispalvelujen mukaan, joita usein annetaan suoraan palvelujen tekijöille (mm. siivoojille) tai viimeistään viikon/kahden loputtua sinne hotellin boxiin, kun luovutetaan huoneen avain respaan?
Lue myös kirjoitukseni tästä samasta kejusta: MAASSA MAAN TAVALLA! jossa kerrottu paljon egyptiläisestä hinnoittelusta/palkoista, mutta Finnmatkojen matkahinnoitteluthan ovat suomalaista tasoa!
Samoin bussikuljetuksesta Hurghadan lentokenttä-hotellit Finnmatkat VELOITTAA uskomattomat 12e/hlö jokaisesta erikseen!
Ottaessasi taxi-kuljetuksen lentokentältä hotelliin maksaa taksikuljetus 30 -40 Puntaa/suunta = 4- max 6 Euroa koko taksilta! (Taxithan joutuvat maksamaan lentokenttämaksun 5 Puntaa, joten hinta hieman korkeampi kuin ajeleminen taxilla koko rannikon El Dahar'sta - Sahl Hashish'iin, 5 tähden hotellialueille saakka, mutta lentokenttähän on siinä puolivälissä.)
Kannattaisi myös lukea KOKO ketjun kirjoitukset, niin pääsee kokonaiskäsitykseen, mistä on kysymys ja miten pitäisi itse toimia?oppaassa oli edelleen näin ja kukakohan ne tipit korjaa?
mitä kuljetukseen tulee on parempi että pysyt kotona, jos ei rahasi riitä 12e kuljetukseen, olisit mennyt taxilla hotelliisi, mitä kirjoituksiisi tulee aikaisemmin pidä mölyt mahassasi, mitä matkan järjestänjän hinnoitteluun tulee, sehän on ihan selvää että on Suomalaista tasoa, eihän ole pakko mennä, mitä taxi maksaa kentälle pääsystä (5 Puntaa) alle 10 senttiä, heh, heh. kysehän oli tipeistä johon vähän lisäsin muita aiheita,
ilmeisesti itse olet toiminut väärin. - EgyptFun
ja muuta kirjoitti:
oppaassa oli edelleen näin ja kukakohan ne tipit korjaa?
mitä kuljetukseen tulee on parempi että pysyt kotona, jos ei rahasi riitä 12e kuljetukseen, olisit mennyt taxilla hotelliisi, mitä kirjoituksiisi tulee aikaisemmin pidä mölyt mahassasi, mitä matkan järjestänjän hinnoitteluun tulee, sehän on ihan selvää että on Suomalaista tasoa, eihän ole pakko mennä, mitä taxi maksaa kentälle pääsystä (5 Puntaa) alle 10 senttiä, heh, heh. kysehän oli tipeistä johon vähän lisäsin muita aiheita,
ilmeisesti itse olet toiminut väärin.Oletko sinä tuo tipit?? nimimerkki, jolle vastasin?
Vastauksesi on vähän sekavasti kirjoitettu...
Ensinnäkin 5 Puntaa = 63 centtiä, jonka taksit joutuvat maksamaan ylimääräistä tullessaan lentokentälle. Siksi taksit lentokentälle/lentokentältä maksavat hieman enemmän kuin muuta ajelut.
Olen USEIN kulkenut taksilla lentokentälle/lentokentältä taksilla hotelliin tai asunnolleni käydessäni lentäen Kairossa Egypt Air'in lennoilla - ja maksanut 4-5 euroa/suunta, mutta se hintahan olisi myös sama, jos yksityistaksissa olisi neljäkin henkilöäkin.
Kyllä ihmiset, matkakumppanit ovat olleet pöyristyneitä Finnmatkojen ohjeistuksesta antaa tippiä hotellille 26 Euroa (=200 Puntaa)/2hh huone/2 viikkolta jaettavaksi koko henkilökunnan kesken.
Edelleenkin aion kulkea taxilla lentokentältä/lentokentälle asumukseeni sekä Kairossa, että Hurghadassa.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että kyllä bussikuljetuksen kohteessa pitäisi sisältyä charter-matkan hintaan. - vastaus Puntiin
EgyptFun kirjoitti:
Oletko sinä tuo tipit?? nimimerkki, jolle vastasin?
Ensinnäkin 5 Puntaa = 63 centtiä, jonka taksit joutuvat maksamaan ylimääräistä tullessaan lentokentälle. Siksi taksit lentokentälle/lentokentältä maksavat hieman enemmän kuin muuta ajelut.
Olen USEIN kulkenut taksilla lentokentälle/lentokentältä taksilla hotelliin tai asunnolleni käydessäni lentäen Kairossa Egypt Air'in lennoilla - ja maksanut 4-5 euroa/suunta, mutta se hintahan olisi myös sama, jos yksityistaksissa olisi neljäkin henkilöäkin.
Kyllä ihmiset, matkakumppanit ovat olleet pöyristyneitä Finnmatkojen ohjeistuksesta antaa tippiä hotellille 26 Euroa (=200 Puntaa)/2hh huone/2 viikkolta jaettavaksi koko henkilökunnan kesken.
Edelleenkin aion kulkea taxilla lentokentältä/lentokentälle asumukseeni sekä Kairossa, että Hurghadassa.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että kyllä bussikuljetuksen kohteessa pitäisi sisältyä charter-matkan hintaan.10 senttiä vai 60 senttiä, kyseessä pieni summa taxeille, rahaa niillä löytyy maksaa lentokenttä maksu 5 Puntaa.
- EgyptFun
vastaus Puntiin kirjoitti:
10 senttiä vai 60 senttiä, kyseessä pieni summa taxeille, rahaa niillä löytyy maksaa lentokenttä maksu 5 Puntaa.
oletko jostain landelta, kun et ymmärrä kirjoitettua suomen kieltä, etkä asiaa, mistä tässä keskustelussa on ollut kysymys?
Ei viidestä Punnasta! - ihme tyyppi saatana
EgyptFun kirjoitti:
oletko jostain landelta, kun et ymmärrä kirjoitettua suomen kieltä, etkä asiaa, mistä tässä keskustelussa on ollut kysymys?
Ei viidestä Punnasta!Me sä vanha kotka jakaan persettä kauppatorille!
- EgyptFun
ihme tyyppi saatana kirjoitti:
Me sä vanha kotka jakaan persettä kauppatorille!
lokit, jotka tekee niin!
Ai sinähän oletkin Se tyyppi, joka hermostui tuossa toisessa keskustelussa, kun kerroin, ettei Islamin uskonto hyväksy homoja! Totta se on.
Voit kyllä keskustelupalstalla käyttää omaa, samaa nimimerkkiä kirjoitteluissasi. - juuri sinulle
EgyptFun kirjoitti:
Ei viidestä Punnasta!Koitahan opetella käyttäytymään täällä, kaikkihan tietää että tipeistä, mutta asia voi mennä asiallisesti asian viereenkin, infoa kaikille EGYPTIIN matkaileville.
ilmeisesti sinulla on ymmärtämis vaikeuksia EgyptFun, ilmeisesti olet kaksi kielinen. - pihisaita
EgyptFun kirjoitti:
Oletko sinä tuo tipit?? nimimerkki, jolle vastasin?
Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että kyllä bussikuljetuksen kohteessa pitäisi sisältyä charter-matkan hintaan.onkin mega hotellissa sitten hankalampi juttu, tosin jos tykkään tyypistä tyrkkään hynät kouraan muuten voi käydä niin että, teidän lempisiivoja ei olekkaan vuorossa ja toinen vie kaiken, tai kuten thaimassa kuulema johtaja joka sitten jättää ehkä jonkunkun pikku setelin.
- ????
Ymmärrän että laukunkantajaa, ja siivoojaa tipataa ja ravintolassa, mutta missä muualla.
Jos käy ostamassa vaikka kaksi kokista rantabaarista, jotka siis yhteishinnaltaan ovat pienet pitääkö silloinkin tipata ?
Anteeksi mutta mulle ei oikein tuttua ole kuin tuo ravintolatippaus.- Linda1959
Jos rantabaarilla tarkoitat, hotellin rantabaaria. Hotellien ravintola-hinnat sisältävät verot ja palvelurahat.
Hotellien baarien tiskiltä hakiessasi et siis ole tarvinnut ylimääräistä, erikoispalvelua - ei "tipata"!
Mutta lomalla Egyptissä on aivan ihanaa antaa palveluhenkilökunnan oikeen passata, kun tekevät sen niin pienillä tipeillä ja jos osaat ottaa sen vastaan?
Suomalaisethan eivät nykyisin ole tottuneet palvelijoihin, kun sellaisen hinta täällä Suomessa on noussut "arvoon arvaamattomaan". Lue lisää yllä kirjoitukset.
Al inc hotelleissahan on tapana, että periaatteessa normaalipalvelu sisältyy jo maksetun matkan hintaan, mutta sielläkin monet antavat HYVÄSTÄ palvelusta bakshiish'ja.
Ja kyllähän niitä bakhsiish'ien pyytäjiä löytyy joka mutkasta, jo kun tuot itse laukkusi lentoasemalta bussille, niin matkalaukun bussin tavaratilaan heittäjä osaa pyytää: bakhsiish !
Heitin sileän punnan setelin (13 Cent) eikä ollut ollenkaan pahoillaan. Vastaahan ostovoimaltaan egyptiläiselle yhtä euroa. Eikä sellaisestakaan olisi tarvinnut välttämättä siinä tilanteessa.
Useathan hämmentyy jo heti lentokentälle saapuessaan tällaisessa ja alkaa tunkea euroja tipeiksi, kun ei vielä ole paikallista valuuttaa vaihdettuna.
1 Euro = 7,95 Punta! En anna euroja tipeiksi... - Reissussa ollut
Valuuttalaskuri:
http://www.iltalehti.fi/matkailu/matkaajankasikirja/valuuttalaskuri/?ref=kn - Hurhghada1
Linda1959 kirjoitti:
Jos rantabaarilla tarkoitat, hotellin rantabaaria. Hotellien ravintola-hinnat sisältävät verot ja palvelurahat.
Hotellien baarien tiskiltä hakiessasi et siis ole tarvinnut ylimääräistä, erikoispalvelua - ei "tipata"!
Mutta lomalla Egyptissä on aivan ihanaa antaa palveluhenkilökunnan oikeen passata, kun tekevät sen niin pienillä tipeillä ja jos osaat ottaa sen vastaan?
Suomalaisethan eivät nykyisin ole tottuneet palvelijoihin, kun sellaisen hinta täällä Suomessa on noussut "arvoon arvaamattomaan". Lue lisää yllä kirjoitukset.
Al inc hotelleissahan on tapana, että periaatteessa normaalipalvelu sisältyy jo maksetun matkan hintaan, mutta sielläkin monet antavat HYVÄSTÄ palvelusta bakshiish'ja.
Ja kyllähän niitä bakhsiish'ien pyytäjiä löytyy joka mutkasta, jo kun tuot itse laukkusi lentoasemalta bussille, niin matkalaukun bussin tavaratilaan heittäjä osaa pyytää: bakhsiish !
Heitin sileän punnan setelin (13 Cent) eikä ollut ollenkaan pahoillaan. Vastaahan ostovoimaltaan egyptiläiselle yhtä euroa. Eikä sellaisestakaan olisi tarvinnut välttämättä siinä tilanteessa.
Useathan hämmentyy jo heti lentokentälle saapuessaan tällaisessa ja alkaa tunkea euroja tipeiksi, kun ei vielä ole paikallista valuuttaa vaihdettuna.
1 Euro = 7,95 Punta! En anna euroja tipeiksi...Ymärrän molempia osapuolia,tunisiassa käyneenä kyllähän se joskus rupeaa oikeen potuttamaan, kun on makasanut tippiä vessaan ,porttieerille, bussikuskille ,taksikuskille ,baarimikolle ,siivojalle, laukunkantajalle ,tarjoilijalle ,rantapojalle ja silti ei välttämättä saa parempaa palvelua kun se toinen joka ei anna latiakaan,toi laatikkohan onki hauska sinnehän voikin sitten pistää vaikka loput hilut jos oikeen ketuttaa kun loma on loppu=)
- 5+17
Hyvää keskustelua ja niitä näitä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs162577100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151