Välittäjän tietämys

ruikutustako

Olen ostamassa omakotitaloa eri paikkakunnalta, missä nyt asun. Olen hakenut netistä kohteita, jotka kiinnostavat, koska välimatka on yli 100km. Ongelmaksi on muodostunut puhelimitse tiedustellessani, että välittäjä ei osaa kertoa, mitä remontteja on tehty ja milloin (katto, putket, sähköt ym.) Kaikki muistavat kyllä sanoa, että mahdollisessa ostovaiheessa voidaan tehdä kuntotarkastus, mikä maksetaan puoliksi. Muita asioita, kuten sijaintia, tontin kokoa ja sillä olevaa kasvillisuutta korostetaan erityisesti.
Miksi muuten kuntotarkastusta ei voi tehdä ennen kuin talo pannaan myyntiin? Olisi reilumpaa!

7

999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkeäpäähän

      Ok. Kuntotarkastus tehdään myyjän toimesta ennen myyntiin laittoa. Kuka tahansa voi esiintyä kuntotarkastajana, pätevyysvaatimuksia ei ole. Kuntotarkastaja ei ole missään vastuussa lausunnostaan talon kunnosta. Myyjä tyrkkää pari sataa kouraan ja talo on PRIIMAKUNNOSSA. (home jää huomaamatta).
      Olishan se reilumpaa!

      Luottaisitko sinä tälläiseen 'kuntotarkastukseen' ? Parasta on tarkastaa talo itse huolellisesti, ja jos taidot ei riitä, kannattaa itse palkata tunnettu ammattilainen avuksi. Talon osto on kuitenkin yleensä ihmisen suurin ja tärkein taloudellinen päätös koko elämässä. Ei kannata liian helpolla mokata.

    • klmonty

      laittaa välittäjän hoidettavaksi ennen kuin talo pannaan myyntiin ja hinnan voisi lisätä myyntihintaan. Näin välittäjänkin vastuu kasvaisi ja hyväkuntoisten talojen kaupanteko nopeutuisi.
      Tarkastuspöytäkirja on voimassa viisi kuukautta, kyllä siinä ajassa kunnon talo tulee myydyksi, välittäjäthän tekevät yleensä max neljän kuukauden myyntitoimeksiannon.
      Jos kauppa jää tekemättä, myyjä maksaa tarkastuksen.

      • oleoleppa

        Syy miksi kuntotarkastu halutaan tehdä vasta sitten kun olet tehnyt tarjouksen on se että sinun on vaikeampi psyykkisesti perua kauppa, kun olet jo kertonut perheellesi ja sukulaisille, ja olet ehkä ihastunut taloon ja ympäristöön, vaikka jotain pientä löytyykin. Ostoa mietittäessä kannaatta tarkastaa talo itse, ja perusteellisesti, eli katsoa mitä on ostamassa ja mitä sillä rahalla saa. Jos talo on ok, ei kukaan estä sinua mahdollisena ostajana tarkistaa ostettava "tuote". Hyvä kiinteistövälittäjä kyllä auttaa ostajaakin, sillä se edesauttaa myyntiä, joka on plussaa kaikille. Siis kuntotarkastus kertoo vain siitä mitä on tarkistettu, ja paljon jää yleensä tarkistamatta, syystä että "oli paljon lunta, ei voitu tarkistaa sokkelia". Tällaisilla lausunnoila ei tee mitään, vaan kannattaa tarkastaa talo itse tai olla mukana joku joka pystyy talon tarkastamaan.
        Se ettei välittäjä osaa kertoa kohteesta tai ei viitsi ottaa selvää, on ammattitaidottomuutta ja laiskuutta. Ehkä hänellä menee liian hyvin? Ehkä sellaiselta ei kannata ostaa? Hyviäkin välittäjiä on.


    • fgdfdfgdffd

      Kysy muuten myös ehdottomasti tiedot rakennusvalvonnalta. Voit joko yllättyä positiivisesti tai negatiivisesti (useimmiten) mm. siitä miten talo on rakennettu/olisi pitänyt rakentaa, neliöistä jne jne. Selvitä myös ehdottomasti rasitteet.

      Ihan helvetin paljon NEGATIIVISIA asioita jättävät välittäjät kertomatta jotta saisivat käärittyä rahansa. VITUN KUSIPÄÄT.

    • kale_

      Kuntokartoitus (tai -tutkimus) ehdottomasti vasta sitten, kun ostotarjous on hyväksytty. Hyvät välittäjät tajuaa tämän, huonommat ei.
      Ostajan on tärkeää olla paikalla kun kartoitusta tehdään. Siinä voi kartoituksen tekijälle esittää kysymyksiä ja mikä tärkeintä näkee miten huolellisesti se tehdään. Onhan näitä tapauksia, jossa kuntokartoittaja on vähän luukusta taskulampulla vilkaissut alapohjaan ja todennut sen hyväksi vaikka se oikeasti on aivan laho, minkä olisi huomannut, jos kartoittaja olisi vaivautunut menemään luukkua pidemmälle.

      Ylipäätään olen sitä mieltä, että välittäjät eivät tiedä myytävistä kohteista juuri mitään. Usein tulee mieleen, että ovatko välittäjät paikalla vahtimassa ettei kukaan varasta maljakkoa.
      Kysyy mitä tahansa, jota ei ole myyntiesitteessä, saa vastauksen, että täytyy kysyä myyjältä ja palata asiaan.

      Kokeilkaapa vaikka kysyä paljonko sähkönkulutus on kWh:na. 1% välittäjistä sen tietää, vaikka kaikista kohteista olisi saatavissa sähkönkulutusraportti sähköfirmalta. Moni kyllä tietää paljonko kulutus on euroissa kuukaudessa, mutta kun kWh:t suhteuttaa talon/asunnon kokoon, saa käsityksen onko sähkönkulutus keskimääräistä suurempi, pienempi vai normaali.
      Minua ainakin kiinnostaa sähkönkulutus 150 neliön talossa näillä sähkönhinnoilla.

    • vastauksia

      Taisit saada vastauksia kysymyksen vierestä:), pistä ihmeessä välittäjä selvittämään asiat, jotka haluat tietää. Sehän on yhtä lailla osa välittäjän tehtäviä. Älä pyydä vaan vaadi, saat varmasti vastauksia. Reilua on tietenkin kertoa, että asut kaukana ja siksi haluat tietää, saat parempaa palvelua. Välittäjä ei ole selvännäkijä ja jos vain kyselet tietoja, hän saattaa ajatella, että viirupää, kun ei vaivaudu paikalle katsomaan...

    • Partnevia

      Pyydä tiedot kirjallisena ja YKSILÖIDYSTI. Sähköposti on nykyään ihan luotettava aineistolähde kirjallisen rinnalla. Aloita sähköpostiviestisi näin:
      "Hei. Olen kiinnostunut teillä myynnissä olevasta Matkanpääntie 5432 omakotitalosta. Pitkästä välimatkasta johtuen haluaisin seuraaviin kysymyksiin vastaukset ennen tarjouksen jättämistä: (sitten luettelet kysymykset)"
      Miksi näin? Maakaari 2. luku 20 §: "Muun kuin myyjän antamat tiedot: Jos myyjän puolesta on toiminut kiinteistönvälittäjä tai joku muu edustaja, myyjä vastaa myös hänen antamistaan tiedoista sekä tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä. ---"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2689
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2577
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2337
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe