Kysyisin erityisesti kokemuksia nauticat 385 vanhemmasta 39 ja uudemmasta 42 onko omistajille tullut millaisia ongelmia vastaan kyseisten veneiden kanssa. Miten veistämö on suhtautunut ongelmiin ym.? Harkinnassa on nykyisen Najad 38 vaihto Nauticattiin.
Kokemuksia Nauticateista
62
4489
Vastaukset
- Shipmate3
Kysymys kuuluisi moottorivenepalstalle.
- hfdkjhgdj
Lue vaikkapa Vene-lehden vertailu, jossa oli NC 39. Taidat elää vielä 70-lukua ?
- Asioidentuntija
On se kumma miten kateus ajaa torpedoimaan ihan asiallisen keskustelunavauksen.
- nhib
Asioidentuntija kirjoitti:
On se kumma miten kateus ajaa torpedoimaan ihan asiallisen keskustelunavauksen.
on se kumma, ettei ole uusia ideoita, esim. palstaa nimeltä moottoripurret.
- kiiturii
nautikatit kuuluu tänne palstalle tai museoon. kaameen näkösii törppöjä
- Kaamee ???
kiiturii kirjoitti:
nautikatit kuuluu tänne palstalle tai museoon. kaameen näkösii törppöjä
http://www.nauticatyachtsaustralia.com.au/photos/385/385.jpg
- Moottoripurjehtija
spiidii kirjoitti:
Mitähän tämä tarkoitti? Eikö sama valmistaja voi mitenkään valmistaa erilaisia veneitä? Otetaan nyt sitten ihan lonkalta sen enempää valikoimatta:
http://www.sunfast3200.com/
http://www.jeanneau.fr/2007/?r=yacht&p=boat&n=503&nl=2
Mitä väliä sillä on mihin kategoriaan joku vene laitetaan, kunhan sellaisen omistajat ovat tyytyväisiä veneeseen. - gfedrub
Moottoripurjehtija kirjoitti:
Mitähän tämä tarkoitti? Eikö sama valmistaja voi mitenkään valmistaa erilaisia veneitä? Otetaan nyt sitten ihan lonkalta sen enempää valikoimatta:
http://www.sunfast3200.com/
http://www.jeanneau.fr/2007/?r=yacht&p=boat&n=503&nl=2
Mitä väliä sillä on mihin kategoriaan joku vene laitetaan, kunhan sellaisen omistajat ovat tyytyväisiä veneeseen.Pähkinä: mikä puuttuu listalta:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/18
"Veneilystä löytyy omat keskustelut purjehtijoille, moottoriveneilijöille, soutuveneilijöille ja melojille" - tietysti
spiidii kirjoitti:
Uudemmat Nauticatit on kelpo purjeveneitä. Monen mielestä varmaan enemmänkin kuin monet muut purjeveneet.
- csdcv
tietysti kirjoitti:
Uudemmat Nauticatit on kelpo purjeveneitä. Monen mielestä varmaan enemmänkin kuin monet muut purjeveneet.
kovin on vähän purjealaa edelleen verrattuna massaan, esim nc 37, 8t/72m2. Vaikka tuota markkinoivat "performance" termillä.
- liian vähän?
csdcv kirjoitti:
kovin on vähän purjealaa edelleen verrattuna massaan, esim nc 37, 8t/72m2. Vaikka tuota markkinoivat "performance" termillä.
Perinteisessä matkapurressani on mielestäsi varmaan myös liian vähän purjealaa, mutta kummasti vaan purjeilla mennään lähes aina, ja niin usein todetaan että enemmän purjealaa omaavat ajavat koneella.
- Hki - Vancouver
csdcv kirjoitti:
kovin on vähän purjealaa edelleen verrattuna massaan, esim nc 37, 8t/72m2. Vaikka tuota markkinoivat "performance" termillä.
"Performance" saattaa tarkoittaa siinä jotakin muuta kuin raivota 3 m/s tuulessa ympäri Suvisaaristoa....
- Aabeles
csdcv kirjoitti:
kovin on vähän purjealaa edelleen verrattuna massaan, esim nc 37, 8t/72m2. Vaikka tuota markkinoivat "performance" termillä.
saa pinta-alaa, Vene -lehden 2003 testaamassa oli 83,5 neliötä.
- Epätietoisena
gfedrub kirjoitti:
Pähkinä: mikä puuttuu listalta:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/18
"Veneilystä löytyy omat keskustelut purjehtijoille, moottoriveneilijöille, soutuveneilijöille ja melojille"Vesiskootterit, katamaraanit, vesipolkupyörät, vesitasot...
Myös moottoriveneosaston voisi jakaa plaanaaviin ja uppouumarunkoisiin, mutta mihin sitten laitettaisiin puoliplaanaavat???
Paljon on siis puutteita! - 15
gfedrub kirjoitti:
Pähkinä: mikä puuttuu listalta:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/18
"Veneilystä löytyy omat keskustelut purjehtijoille, moottoriveneilijöille, soutuveneilijöille ja melojille"Kun täällä näyttää olevan todellisia tietäjiä, niin mikä on tarkkaraja purjepinta-alan ja painon suhteelle, jolloin voidaan alkaa puhua purjeveneestä? Lasketaanko ko. suhde täyteen lastatulla veneellä, vai tyhjänä? Vai ratkaiseeko asian mahdollisesti syväys, maston pituus?
- 4235
Hki - Vancouver kirjoitti:
"Performance" saattaa tarkoittaa siinä jotakin muuta kuin raivota 3 m/s tuulessa ympäri Suvisaaristoa....
no eip 8 tonnikeiju pahemmin plaanaa atlantin ylikään. Bavaria 37:aa se vastaa purjehdusominaisuksiltaan.
- -Mika-
15 kirjoitti:
Kun täällä näyttää olevan todellisia tietäjiä, niin mikä on tarkkaraja purjepinta-alan ja painon suhteelle, jolloin voidaan alkaa puhua purjeveneestä? Lasketaanko ko. suhde täyteen lastatulla veneellä, vai tyhjänä? Vai ratkaiseeko asian mahdollisesti syväys, maston pituus?
Purjeveneen erottaa moottoripurjehtijasta sama sääntö kuin ennekin: Jos sillä voi tehdä vastakäännöksen purjeilla, se on purjevene.
Sellanen, joka ei kykene vendaan ilman koneen apua, on sitten moottoripurjehtija.
En vastannut kysymykseesi, mutta tällainen se määritelmä kuitenkin on. Purjepinta/painosuhteella ei ole asian kanssa tekemistä. Taitaapa Hai-venekin jäädä noille cateille tuossa suhteessa. Ja onko joku sitä mieltä, että Hai olisi moottoripurjehtija? - 67h
15 kirjoitti:
Kun täällä näyttää olevan todellisia tietäjiä, niin mikä on tarkkaraja purjepinta-alan ja painon suhteelle, jolloin voidaan alkaa puhua purjeveneestä? Lasketaanko ko. suhde täyteen lastatulla veneellä, vai tyhjänä? Vai ratkaiseeko asian mahdollisesti syväys, maston pituus?
purjealapainosuhde muuttuu huonompaan suuntaan, mitä isommasta aluksesta on kysymys. Wikipedian mukaan purjehdus tarkoittaa tuulen voimalla etenemistä, niin purjevene etenee purjein 1 m/s - myrskylukemat, joten vene joka ei liiku purjein 1 -3 m/s, ei ole purjevene.
- Wrb9
gfedrub kirjoitti:
Pähkinä: mikä puuttuu listalta:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/18
"Veneilystä löytyy omat keskustelut purjehtijoille, moottoriveneilijöille, soutuveneilijöille ja melojille"Veneettömien nillittäjien oma palsta näyttäisi myös puuttuvan.
- sitten voi
-Mika- kirjoitti:
Purjeveneen erottaa moottoripurjehtijasta sama sääntö kuin ennekin: Jos sillä voi tehdä vastakäännöksen purjeilla, se on purjevene.
Sellanen, joka ei kykene vendaan ilman koneen apua, on sitten moottoripurjehtija.
En vastannut kysymykseesi, mutta tällainen se määritelmä kuitenkin on. Purjepinta/painosuhteella ei ole asian kanssa tekemistä. Taitaapa Hai-venekin jäädä noille cateille tuossa suhteessa. Ja onko joku sitä mieltä, että Hai olisi moottoripurjehtija?tämänkin jonninjoutavan pohdinnan lopettaa, olen tehnyt vastakäännöksen monta kertaa -74 pitkäkölisellä NC33:lla - ja aion tehdä edelleen, ilman kenenkään lupaa. Joskus tuntuu että purjehtimisen varaan itsetuntonsa rakentanut ihminen ei saa unta jos NC33 on purjevene ;)
- nkatti
sitten voi kirjoitti:
tämänkin jonninjoutavan pohdinnan lopettaa, olen tehnyt vastakäännöksen monta kertaa -74 pitkäkölisellä NC33:lla - ja aion tehdä edelleen, ilman kenenkään lupaa. Joskus tuntuu että purjehtimisen varaan itsetuntonsa rakentanut ihminen ei saa unta jos NC33 on purjevene ;)
Hieno kuulla ! NautiCatit on niin pirun kalliita, että närää tulee kait sen takia. Itse olen moottoriveneilijä (ehkä joskus vielä NC-omistaja...) ja yleensäkin ihmetyttää kun tuollaiset raaserin näköiset purret vetää koneella ihan kunnon kelissä. Aika harvoin toki näkee näillä pitkäkölisillä Nauticateilla myöskään purjeita, mutta kun näkee se on aika komea näky !
- sedrsedr
spiidii kirjoitti:
Eipä ole nykysilmään sopiva, mutta aikoinaan hulppea peli:)
Tuon puukantisen jälkeen malli hiukan muuttui ja tuli lasikuitukansi,
tämäkin on jo jäänyt historiaan ja nykyinen 33 kulkee nimellä 331
ja kansi on taas erilainen. Joka tapauksessa yli 1300 kappaletta on mennyt maailmalle.
En ihmettele jos tällä palstalla kirjoittelevat luulevat 2000 luvun NC:n esittämäsi kaltaisiksi.
Kannattaa käydä Nauticatin sivuilla katsomassa millainen vene NC tänään on.
Ylpeyden aihe suomalaiselle veneenrakennus perinteelle. - 4567uh
sedrsedr kirjoitti:
Eipä ole nykysilmään sopiva, mutta aikoinaan hulppea peli:)
Tuon puukantisen jälkeen malli hiukan muuttui ja tuli lasikuitukansi,
tämäkin on jo jäänyt historiaan ja nykyinen 33 kulkee nimellä 331
ja kansi on taas erilainen. Joka tapauksessa yli 1300 kappaletta on mennyt maailmalle.
En ihmettele jos tällä palstalla kirjoittelevat luulevat 2000 luvun NC:n esittämäsi kaltaisiksi.
Kannattaa käydä Nauticatin sivuilla katsomassa millainen vene NC tänään on.
Ylpeyden aihe suomalaiselle veneenrakennus perinteelle.käyty on, nc 37 on moottoripursi, kevyen tuulen ja avotuulen ominaisuudet ovat kuin bavaria 37:lla.
- En ole
4567uh kirjoitti:
käyty on, nc 37 on moottoripursi, kevyen tuulen ja avotuulen ominaisuudet ovat kuin bavaria 37:lla.
kateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinenkateellinen
- NC35
4567uh kirjoitti:
käyty on, nc 37 on moottoripursi, kevyen tuulen ja avotuulen ominaisuudet ovat kuin bavaria 37:lla.
Asia selvä, mutta mitä sitten, jos NC37 on mielestäsi moottoripursi?
Eiköhän Nauticatin ostajalla ole ainakin suurinpiirtein tiedossa, mitä hän on ostamassa. Ehkä hän ei olekaan hakemassa kilpavenettä Helsinki-Tallinna-Raceen. - 567i7
NC35 kirjoitti:
Asia selvä, mutta mitä sitten, jos NC37 on mielestäsi moottoripursi?
Eiköhän Nauticatin ostajalla ole ainakin suurinpiirtein tiedossa, mitä hän on ostamassa. Ehkä hän ei olekaan hakemassa kilpavenettä Helsinki-Tallinna-Raceen.olisi syytä, ellei sitten väkisin halua höperöityä mooottoriajolla ja mökkeilyllä.
- NC35
567i7 kirjoitti:
olisi syytä, ellei sitten väkisin halua höperöityä mooottoriajolla ja mökkeilyllä.
En minä tietääkseni ole vielä höpertynyt! Eli tietämättömänä on kiva elää! Toki olen omalla NC35:lla ajanut koneellakin - ehkä jopa enemmänkin kuin keskiverto purjehtija. Toisaalta, kyllä minä olen purjehtinutkin tällä tonnikeijullani mielestäni ihan merkittäviäkin matkoja vannoutuneen purjehtijankin mittapuulla. Edellinen veneeni oli ns. perinteinen hyvin purjehtiva ihan oikea purjevene. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyinen ven tarjoaa MINULLE paljon enemmän.
Kysyn kuitenkin edelleen, mitä se muille kuuluu millä muotoa olen päättänyt liikkua? - 45y6778
NC35 kirjoitti:
En minä tietääkseni ole vielä höpertynyt! Eli tietämättömänä on kiva elää! Toki olen omalla NC35:lla ajanut koneellakin - ehkä jopa enemmänkin kuin keskiverto purjehtija. Toisaalta, kyllä minä olen purjehtinutkin tällä tonnikeijullani mielestäni ihan merkittäviäkin matkoja vannoutuneen purjehtijankin mittapuulla. Edellinen veneeni oli ns. perinteinen hyvin purjehtiva ihan oikea purjevene. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyinen ven tarjoaa MINULLE paljon enemmän.
Kysyn kuitenkin edelleen, mitä se muille kuuluu millä muotoa olen päättänyt liikkua?Netin kautta tuo näyttäisi kuuluvan. Tässä vähän ajatusta, mitä esim. 60-vuotiaana voi tehdä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Elvstrøm - Typerä keskustelu.
4235 kirjoitti:
no eip 8 tonnikeiju pahemmin plaanaa atlantin ylikään. Bavaria 37:aa se vastaa purjehdusominaisuksiltaan.
Bava 37:ssa ole kuin 68 m2 purjeita...
- 325
Typerä keskustelu. kirjoitti:
Bava 37:ssa ole kuin 68 m2 purjeita...
Typerää on ostaa veneitä ilman tarkkoja suorituskykytietoja. Veneeni orc club gph on 632.8, mites teillä?
- larse
325 kirjoitti:
Typerää on ostaa veneitä ilman tarkkoja suorituskykytietoja. Veneeni orc club gph on 632.8, mites teillä?
Kuka niillä mitään tekee, mä ainakin haluan vaan nauttia merellä olostas.
- NC33
Ei kannattane kysyä täältä. Ota yhteyttä veistämöön ja pyydä yhteystietoja joillekin omistajille. Heillä on tällaisia kontakteja. Jos jääviys epäilyttää, näitä on maailmalla myynnissä. Kaiva yhteystietoja esille ja kysy.
Täällä riiteleville ei ole valjennut, mitä Nauticatin ostaja hakee.- riihikoski
Siltalalla autetaan mielellään ja tietyn myynni9ssä olevan käytetyn yksilön runkonumeron perusteella he kertovat k.o. veneen oikeat valmistustiedot sekä historiaa niin pitkälle kuin tietävät. Onnea etsintään !
- 433567
ei ainakaan purjehtimista moottoripurren ostaja hae, joten on todellakin väärä palsta tämä koko aiheelle. Irvikuvia purjehdukselle kaikki koneella enimmäkseen ajelevat tonnikeijut.
- -
433567 kirjoitti:
ei ainakaan purjehtimista moottoripurren ostaja hae, joten on todellakin väärä palsta tämä koko aiheelle. Irvikuvia purjehdukselle kaikki koneella enimmäkseen ajelevat tonnikeijut.
ei ne uudemmat puheenaolevat nc:t edes ole moottoripursia
- pipoasi
433567 kirjoitti:
ei ainakaan purjehtimista moottoripurren ostaja hae, joten on todellakin väärä palsta tämä koko aiheelle. Irvikuvia purjehdukselle kaikki koneella enimmäkseen ajelevat tonnikeijut.
esim tällä minä lähtisin ihan minne tahansa purjeillakin, vaikka joulukuussa..
http://www.nauticat.no/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=42
Et varmaan astuisi jalallasikaan tuohon tonnikeijuun? - 3456gtty7
pipoasi kirjoitti:
esim tällä minä lähtisin ihan minne tahansa purjeillakin, vaikka joulukuussa..
http://www.nauticat.no/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=42
Et varmaan astuisi jalallasikaan tuohon tonnikeijuun?tuollaisia koppeja voi rakentaa oikeisiin purjeveneisiin. Valmis konsepti on esim intime 40. Myöskin ulkoilmalajista on purjehduksesta kyse ja nykyasusteet hyviä, joten ei ole mikään pulma lähteä merelle ilman koppiakin joulukuussa.
- 18
3456gtty7 kirjoitti:
tuollaisia koppeja voi rakentaa oikeisiin purjeveneisiin. Valmis konsepti on esim intime 40. Myöskin ulkoilmalajista on purjehduksesta kyse ja nykyasusteet hyviä, joten ei ole mikään pulma lähteä merelle ilman koppiakin joulukuussa.
Voihan vaikka Hai-veneelläkin lähteä joulukuussa purjehtiin, mutta kaikki ei vain pidä sitä miellyttävänä ratkaisuna.
- csd4
18 kirjoitti:
Voihan vaikka Hai-veneelläkin lähteä joulukuussa purjehtiin, mutta kaikki ei vain pidä sitä miellyttävänä ratkaisuna.
todella huono asenne purjehdukseen on, että purjehduksen aina pitäisi olla miellyttävää.
http://www.youtube.com/watch?v=RyaY4SJFwuc - nununun
3456gtty7 kirjoitti:
tuollaisia koppeja voi rakentaa oikeisiin purjeveneisiin. Valmis konsepti on esim intime 40. Myöskin ulkoilmalajista on purjehduksesta kyse ja nykyasusteet hyviä, joten ei ole mikään pulma lähteä merelle ilman koppiakin joulukuussa.
Intime 40 on rakennettu 1 kpl. Innostaako tilata nro 2?. Pelle, kuten myös nämä väärän palstan sölköttäjät. Menkää nostamaan ne jeanneaunne ylös.
- 23
csd4 kirjoitti:
todella huono asenne purjehdukseen on, että purjehduksen aina pitäisi olla miellyttävää.
http://www.youtube.com/watch?v=RyaY4SJFwucpitäisi tykätä epämiellytävistä olosuhteista? Vaikeuksista ja ikävästä olosta tykkääviä kutsutaan masokisteiksi, joita taas noin yleensä pidetään vinksahtaneina.
- TI-äijä
nununun kirjoitti:
Intime 40 on rakennettu 1 kpl. Innostaako tilata nro 2?. Pelle, kuten myös nämä väärän palstan sölköttäjät. Menkää nostamaan ne jeanneaunne ylös.
tosi harmi toi. Telakoiden ym. alihankkija päätti suunnitella oman veneen, mut minkäs teet jollei kauppa
käy. Olen ollut tekemisissä Paattimaakareiden kanssa kun tein omaa venettä, teetätin siellä vaikeimmat
tiikkiosat. Mukavaa porukkaa, toiv. jatkossa nappaa kun vaikka kehittävät venettä eteenpäin ? - 22
23 kirjoitti:
pitäisi tykätä epämiellytävistä olosuhteista? Vaikeuksista ja ikävästä olosta tykkääviä kutsutaan masokisteiksi, joita taas noin yleensä pidetään vinksahtaneina.
Miksi puhutaan pullamössösukupolvesta?
- ei ihan vielä
22 kirjoitti:
Miksi puhutaan pullamössösukupolvesta?
Nauticatin yksi ideoista onkin, että se antaa mahdollisuuden.
Voit leikkiä piinkovaa pallonkiertäjää siellä sitloodassa / taikka sitten istua ateriossa, siemailla vähä viskiä ja antaa paatin viedä (ja katella samalla maisemia) ! - 54rfg
ei ihan vielä kirjoitti:
Nauticatin yksi ideoista onkin, että se antaa mahdollisuuden.
Voit leikkiä piinkovaa pallonkiertäjää siellä sitloodassa / taikka sitten istua ateriossa, siemailla vähä viskiä ja antaa paatin viedä (ja katella samalla maisemia) !harvemmin nc:lla palloa kierrettään muuta kuin mielikuvituksessa. selvästi useammin esmes vor vene kiertää pallon. kovat ovat puheet moottoripurjehtijoilla, mutta teot jäävät johonkin arc eskaaderiin.
- 45678
nununun kirjoitti:
Intime 40 on rakennettu 1 kpl. Innostaako tilata nro 2?. Pelle, kuten myös nämä väärän palstan sölköttäjät. Menkää nostamaan ne jeanneaunne ylös.
mene itse sinne pikku koppiisi höperöitymään, prosessi on jo hyvällä mallilla.
- Endeavour345
Nyt kun liitot yhdistyvät, kaikki moottorilla varustetut veneet katsastetaan moottoriveneiksi. Vain pelkillä purjeilla varustetut veneet hyväksytään purjevenekategoriaan. Vastakäännöksestä ei tarvitse enää väitellä ja Nauticatteja kehua ylisanoin.
- vgvgvgvgvgvgvgvgvgvg
Eipä ole ongelmia. Kaikkiin löytyy vastaus veistämöltä suoraan.
Sarjanumerot on tallessa ja saat vaikka vuosimalliin -87 uudet patjat mittatilaustyönä
vaikka vene olisi Austraaliassa. Ja sopii paikoilleen. Niin vanhaa Kattia ei maailmalta löydy
ettei Nauticat toimittaisi varaosia. Täällä palstalla olevat eivät tunne koko venettä.
On kaksi eri asiaa puhua -70 luvun kuin -90 tai jopa 2000 luvun kateista.
NC 39 ja 385 ovat suht lähellä toisiaan, makuasia 385 uudempi malli.
NC 42 on sitten jo ihan muuta. Tilava. Mielestäni kokonaisuutena parempi.
Jos minulla olisi varaa ja nuo vaihtoehdot, niin ehdottomasti NC 42 en epäröisi hetkeäkään.
molempia löytyy sluuppina tai ketsinä. Mitään tyyppiongelmia noissa veneissä ei ole ollut.
Tutustu NC clubiin Suomalaisilta omistajilta voit kysellä käytännön jutuista.
Suosittelen. Laatutyötä ja arvo säilyy.- ä.klöiue
Hyvä että täällä kommentoi joku joka oikeasti tietää mistä on kysymys.
Yksi lisäys tähän asialliseen kommenttiin. Nauticatin tilaaja voi valita useista riki-ja purjeoptioista mieleisensä, joten kyllä se paino-/purjepinta-ala suhdekin saadaan ihan varmasti kuntoon.
Uudemmat purjeveneiksi suunnitellut Catit purjehtivat todella hyvin, enkä ole koskaan ymmärtänut miksi sisäohjausmahdollisuus voisi pilata veneen purjehdusominaisuudet. Isommassa veneessä ratkaisu ei käytännössä vaikuta isopurjeen pinta-alaan millään tavalla ja kansisalongin teoriassa painopistettä nostava vaikutus kumnotaan asentamalla kone mahdollisimman alas salongin alle. - ncatti
ä.klöiue kirjoitti:
Hyvä että täällä kommentoi joku joka oikeasti tietää mistä on kysymys.
Yksi lisäys tähän asialliseen kommenttiin. Nauticatin tilaaja voi valita useista riki-ja purjeoptioista mieleisensä, joten kyllä se paino-/purjepinta-ala suhdekin saadaan ihan varmasti kuntoon.
Uudemmat purjeveneiksi suunnitellut Catit purjehtivat todella hyvin, enkä ole koskaan ymmärtänut miksi sisäohjausmahdollisuus voisi pilata veneen purjehdusominaisuudet. Isommassa veneessä ratkaisu ei käytännössä vaikuta isopurjeen pinta-alaan millään tavalla ja kansisalongin teoriassa painopistettä nostava vaikutus kumnotaan asentamalla kone mahdollisimman alas salongin alle.Nythän joku NC-ummikko väittää seuraavaksi, että se koppi ottaa luovilla vastaan. Katsotaan vielä kerran
tuota kuvaa ja mietitään asiaa........
http://www.nauticatyachtsaustralia.com.au/photos/385/385.jpg - Wannabe-NC
ncatti kirjoitti:
Nythän joku NC-ummikko väittää seuraavaksi, että se koppi ottaa luovilla vastaan. Katsotaan vielä kerran
tuota kuvaa ja mietitään asiaa........
http://www.nauticatyachtsaustralia.com.au/photos/385/385.jpgMistä lähtien Siltala on laittanut veneisiin ce-kilven, jos vaikka innostuisi tuomaan ameriikkalasta käytetyn neljänelosen?
- 12
Itselläni ei ole kokemusta kuin niistä vähän vanhemmista malleista (NC 33/44). "Oikeisiin" purjeveneisiin tottuneena oli lyhyen tuttavuuden jälkeen päällimmäisenä kritiikin kohteena veneen ohjaus purjehdittaessa. Ruorituntuma oli kovin erilainen (tai sitä ei itse asiassa ollut) ja johtui ilmeisesti siitä, että välitys oli hydraulinen. Miten on näissä uudemmissa? Edelleen hydraulinen? Jos ohjaa ulkoa, niin pyöriikö sisäruori mukana? Onko pienemmissä sisäohjaus ratkaistu pelkästään kauko-ohjatulla autopilotilla?
- purkkulainen
12 kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta kuin niistä vähän vanhemmista malleista (NC 33/44). "Oikeisiin" purjeveneisiin tottuneena oli lyhyen tuttavuuden jälkeen päällimmäisenä kritiikin kohteena veneen ohjaus purjehdittaessa. Ruorituntuma oli kovin erilainen (tai sitä ei itse asiassa ollut) ja johtui ilmeisesti siitä, että välitys oli hydraulinen. Miten on näissä uudemmissa? Edelleen hydraulinen? Jos ohjaa ulkoa, niin pyöriikö sisäruori mukana? Onko pienemmissä sisäohjaus ratkaistu pelkästään kauko-ohjatulla autopilotilla?
No niillähän ajelevat tukkulaiset vuorineuvokset jotka palkaavat ammattipurjehtijat viemään venhosensä väälimerhelle, jossa sorbas on halpaa ja aarinko paistaa :)
- turkuneuvos
purkkulainen kirjoitti:
No niillähän ajelevat tukkulaiset vuorineuvokset jotka palkaavat ammattipurjehtijat viemään venhosensä väälimerhelle, jossa sorbas on halpaa ja aarinko paistaa :)
No sehän on oikein hyvä systeemi jos poijjaat kuskaa vittumaisen legin. Ei ole mitään hienoa kärsiä kaikkia kärsimyksiä itse. Vaikken olisikaan turkulainen neuvos vaan vaikka ihan tavallinen neuvos niin tekisin itsekin juuri noin. Älä kateile.
- Wannabe-NC
turkuneuvos kirjoitti:
No sehän on oikein hyvä systeemi jos poijjaat kuskaa vittumaisen legin. Ei ole mitään hienoa kärsiä kaikkia kärsimyksiä itse. Vaikken olisikaan turkulainen neuvos vaan vaikka ihan tavallinen neuvos niin tekisin itsekin juuri noin. Älä kateile.
Keksin loistavan idean. Tykkään nauticateista kovasti. Kunhan ostan sellaisen niin maalaan keulapurjeeseen kiinteästi sen päivämerkki-karton niin ei tarvitse erikseen nostaa semmoista saalinkiin.
- 75 donaa
Wannabe-NC kirjoitti:
Keksin loistavan idean. Tykkään nauticateista kovasti. Kunhan ostan sellaisen niin maalaan keulapurjeeseen kiinteästi sen päivämerkki-karton niin ei tarvitse erikseen nostaa semmoista saalinkiin.
Niin, mistä lähtien Nauticatit on veistämöltä lähteneet ce-kilvellä varustettuna jotta semmoisen voisi käytettynä tuoda takaisin Amerikkalasta kun ne on siellä edullisia.
http://www.yachtworld.fi/veneet/1984/Nauticat--2202207/country.yhdysvallat - Runko 52
Wannabe-NC kirjoitti:
Mistä lähtien Siltala on laittanut veneisiin ce-kilven, jos vaikka innostuisi tuomaan ameriikkalasta käytetyn neljänelosen?
Et tarvitse CE kilpeä, vene kun on rakennettu Suomessa alunperin niin saat vapaasti tuoda takaisin. Oman 44 kuunarini toin.
- nc rock
Runko 52 kirjoitti:
Et tarvitse CE kilpeä, vene kun on rakennettu Suomessa alunperin niin saat vapaasti tuoda takaisin. Oman 44 kuunarini toin.
Kas kas, piti oikein kaivaa esille NC kuunarina, ja löytyihän tämmöinen.
http://www.yachtworld.fi/veneet/1981/Nauticat-Pilothouse--Schooner-2161153/country.yhdysvallat
Olisihan tuo paljon totisempi merenkävijä kuin jokin ketsi. Setien peli tuo kuunari.
Mahtaako ihan pykälien mukaan mennä tuo ce-vaatimus noin?
Hienoa jos toimii, silloinhan vanhemmat Najadit ja HR:t voisi myös tuoda jenkeistä ilman ongelmia.
- Kissaihiminen
Ihan en päässyt selvyyteen, miten se 385 nyt sitten purjehtii?
- Venettaetsimassa
Ottamatta nyt suoraan kantaa kysyjän esittämiin NC mallivaihtoehtoihin niin omasta puolestani totean, että NC on varsin merikelpoinen ja laadukas kulkupeli miellyttävään venematkailuun pidemmäksikin mentäessä lähes mallista riippumatta kun puhutaan niistä veneistä mitä Gustafssonin perheen toimesta on kehitetty ja valmistettu sen jälkeen kun Siltala siirtyi syrjään ja keskittyi tarvikekauppaan Nautivarusteessa.
Kaikkihan nyt eivät NC veneiden mallista pidä, eikä itseänikään niin kovasti innosta keikkuminen peräkannen korkeuksissa mutta laadullisesti pidän näitä veneitä ihan ykkösluokkaan kuuluvina. Kaikki rakenne ja tekniikkaratkaisut on tarkoin mietitty myös galvaanisen korroosion kysymykset, rungoilla voi ajaa jäässä, sähköt on tehty laadulla ja puutyön laatu on hienoa ja tilaratkaisut varsin mallikkaat.
Olen käynyt veistämöllä pariinkin otteeseen ja tutustunut siellä veneiden valmistukseen, ideologiaan ja Gustafssonien palveluasenteeseen ja voin sanoa, että kuuntelevat erittäin herkällä korvalla asiakkaan näkemyksiä. Veistämön osaaminen on myös ensiluokkaista ja asiakas voi luottaa veistämön ammattitaitoon laadullisissa kysymyksissä vaikkei itsellä olisikaan laajaa perspektiiviä ao. teemojen arviointiin.
Jos NC:n ostaa niin voi olla varma, että laatupelin saa toki sillä olettamalla, että ymmärtää mihin venekategoriaan NC kuuluu ja on sinut asian kanssa. Esimerkiksi Najadiin verraten NC ei todellakaan ole mikään raketti, mitä ei myöskään Najad ole verrattuna esimerkiksi FG:hen tai X:ään noin matkavenekategoriasta puhuttaessa. - ariel371
Veneet kannattaa tilata korkeammilla mastoilla. Omassa 37 -mallissa masto on 17,5 metrin sijasta 18,6 metriä merenpinnasta, neliöitä 75 sijasta 82,5 kun puomikin on vielä laskettu sprayhoodin sallimaan korkeuteen. Näillä eväillä kulku keskituulissa ja siitä ylöspäin on samaa kuin tavallisissa cruisereissa yleensä.
Kisoihin en tällä veneellä ole osallistunut, mutta joitain kokemuksia on vene venettä -vastaan seilaamisista. Kovan tuulen slöörissä uusi Oceanis 37 ei pysynyt mukana vauhdissa, mutta se saavutti aina kun tuuli hiukan hellitti. Kevyen tuulen tiukassa kryssissä FG 38 saavutti ja ohitti. Tuulen auetessa tilanne tasoittui, eli kyse oli pitkälti tuuleennousukyvystä. Vakiomastoinen 385 jäi keskisivutuulella hiukan jälkeen.
Noissa kaikissa kolmessa veneessä oli osaavat miehistöt, eikä yritystä takuulla puuttunut. Tuntemattomista miehistöistä en osaa sanoa miten he ovat ajaneet, mutta yleisesti on vaadittu pykälää suuremmat ranskalaiset tai saksalaiset cruiser-veneet että ne ovat minut ohittaneet. 33 -jalkaiset cruiserit eivät kestä mukana vauhdissa lainkaan.
Kevyissä tuulissa meno on nihkeää, veneet (37 ja 385) sentään painavat yli yhdeksän tonnia purjehduskunnossa. Kryssillä jo 5 m/s tuuli alkaa kuitenkin viemään venettä kohtuudella ja siitä ylöspäin suhteessa odotuksiin aina vain paremmin.
Korkeammalla mastolla varustettuun veneeseen olisi hyvä ottaa isopurje jossa on joko kolme reiviriviä tai jos kaksi, ne tavanomaista ylempänä. Minulla on läpilaoitettu iso laakerivaunuin ja se toimii hyvin.
385 on matalaperäinen, 37:ssä taas korkean perähytin takia ulkotila on korkealla. Hyvää tässä on se, että laituroinnissa keulan näkee hyvin, purjehdittaessa taas näkee aallot ihan istualtaan. Skuuttivnssit ovat kaikki ruorimiehen ulottuvilla ja sinne taakse voi hyvin johtaa myös ison jaluksen. Ulkotila on kuiva, pärskeet eivät oikeastaan koskaan yllä sinne. 385 saattaa olla astetta märempi.
Suurimmat erot tavanomaisiin veneisiin tulevat isommasta koneesta, 56 hp, isoista tankeista ja akustosta, näkyvyydestä sisältä ulos ja mahdollisuudesta ajaa sateessa ja öisin sisältä. 37:ssä lisänä tuohon tilava ja korkea peräkajuutta jossa tätäkin nyt kirjoitan.
Olen ostanut veistämöltä sekä aiemman että nykyisen veneeni, eikä veistämön toiminnasta ole koskaan löytynyt pienintäkään moitittavaa. Viat ovat olleet vähissä.
Veneeni on nyt myynnissä. http://www.yachtworld.com/boats/2003/Nauticat-37-2897689/Lagos/Portugal#.WMl53rPrK5l
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315376- 363711
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112525
- 292112
- 122047
- 1631876
- 1051352
- 141338
- 1371154