Äiti tuuppasi meille 12-vuotiaan pikkukoiran, kun ei itse pysty enää sitä hoitamaan sairautensa vuoksi. Ja meillä ennestään on jo iso koira joka ei tule toimeen toisen uroksen kanssa. Tämä pikkukoira on meillä nyt asustellut vähän aikaa ja ongelmana on että en sitä ehdi hoitaa. Minulla on kädet täynnä jo tuon isomman kanssa.
Tällä hetkellä järjestelynä niin että kun iso koira on ulkona tarhassa saa pikkukoira olla irti sisällä, illat ja yöt joutuu olla metallihäkissä (kylläkin isossa sellaisessa 120x80) kun iso koira on irti. Alkaa käydä hankalaksi kun erikseen pitää koirat lenkittää ym. eikä se mukava koirillekkaan ole.. Mutta mihin laittaa tuommoinen jääräpäinen vanhus koira? millään ei viitsisi enää uutta kotia noin vanhalle etsiä.. vai täytyykö vain yrittää jotenkin selvitä?! olisko vinkkejä, mitä tehdä? Tai mitä itse tekisitte tälläisessä tilanteessa?
Asiallisia vastauksia kiitos :)
mitä tehdä pikkukoiralle?
9
306
Vastaukset
- perheen isä
a)Joten jaa vastuu ja tekeminen. b) jos sisä elämä ei suju, niin sinun täytyy tehdä ratkaisu siitä. Miksi koira ei sopeutuisi uuteen kotiin, jos terveys on hyvä? Parempi vaihtoehto, kuin nykyinen järjestely.
- sui sui
Toivottavasti kukaan ei moralisoi, koska tilanne on teillä selvästikin vaikea. Koirat saisi ehkä tulemaan toimeen mutta vaatisi aikaa ja ammattiapua. Se ei siis vaihtoehtona kai käy.
Tuttavapiiristäkö ei löydy ketää, joka koiran ottaisi? Edes siksi aikaa, että uusi koti löytyisi? Koiralle olisi varmasti parempi se, että se joutuisi vielä pari kertaa vaihtamaan kotia ja löytäisi sitten loppuelämän kodin kuin se, että se on teillä/sinulla jos sinulla ei aika riitä toiselle koiralla.
Jos ei tuttavapiirissä ole kotia niin sitten ilmoitus vaikkapa Apulaan, joudut kyllä jonkin aikaa koiraa varmasti vielä pitämään, koska uusi koti ei ehkä helpolla löydy. Mutta luulen, että kyllä vanhallekin koiralla löytyy vielä koti.
Entäs paikallinen eläinsuojeluyhdistys? Voi olla ikävää laittaa koira sinne, mutta jos ei muutakaan ole.
Ja viimeisenä koiran lopetus, en ehdota sitä, sillä se on rankka päästös ja varsinkin jos koira on terve, mutta se on yksi vaihtoehto.
Teidän tapauksessa kuulostaa siltä, että aika ei riitä koirien totuttamiseen, joten se kannattaa sitten unohtaa kokonaan ja alkaa etsiä koiralle uutta kotia. Itse koittaisin saada koiran jollekin tutulle ainakin väliaikaisesti, että kotona tilanne toisen koiran kanssa normalisoituu ja sitten etsisin aktiivisesti toiselle koiralle kotia. Toivotan teille kaikkea hyvää ja toivottavasti pääsette johonkin ratkaisuun pian. - oldlady...
On selvää, ettei nykyinen järjestely ole hyvä. Kirjoituksestasi tulee mielikuva, että pikkukoira on pitkiäkin aikoja "illat ja yöt" metallihäkissä. Jos ymmärsin kirjoituksesi oikein, niin tuo kuulostaa lähes eläinrääkkäykseltä. Anteeksi ilmaukseni, jos ymmärsinkin väärin, mutta häkittäminen ei ole asiallista, olipa syy mikä hyvänsä.
Koska koira on äitisi, tunnet sen varmaan jotenkin ennestään? Sen perusteella, mitä tiedät ja mitä äitisi kanssa voit keskustella, pystyt miettimään, tuleeko koira oppimaan uuden kodin tavoille. Joku koira saattaa oppiakin, mutta mitä omista tuohon ikään ehtineistä vanhuksistani päättelen, niin ei se välttämättä helppoa olisi. Puhumattakaan, että voi olla vaikea löytää uutta hyvää kotia vanhalle koiralle, koska uusien omistajien roolina on vain elää ikääntyvän koiran kanssa ja kenties maksella kasvavia eläinlääkärikuluja jne. Oman vuosia rinnalla kulkeneen ystävänsä eteen moni on valmis tekemään mitä vaan, mutta mistäpä löytää yhtä avarasydäminen uusi koti eläkeläiselle?
Jos perheen isän mainitsema hoitamisurakan jakaminen asuinkumppanisi kanssa ei onnistu, tai koirat eivät opi tulemaan toimeen keskenään, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Omalta kohdaltani sanoisin, että saattaisin harkita vanhan päästämistä arvokkaasti sinne, missä se voi taas juosta kuin nuori koira konsanaan, koirien taivaaseen... En todennäköisesti uskaltaisi ottaa riskiä, etten löytäisi vanhukselle riittävän hyvää uutta kotia, jollei sattuisi jonkun luotettavan tuttavan luota sitä löytymään. Tämä on huono vaihtoehto ja moni varmaan sitä kritisoi, mutta rodusta riippuen 12-vuotias on jo vanha tai hyvin vanha, eikä siten ehkä tehtäisi sille enää hirvittävää vääryyttä. - manna1984
kiitos asiallisista vastauksista. Koira on tosiaan terveydeltään vielä todella hyvässä kunnossa eikä minkäänlaisia vanhuuden merkkejä ole havaittavissa. Mutta silti tuntuu kurjalta että se joutuisi opetella uudet tavat uudessa ja oudossa paikassa. Meillä koira on ollut aiemmin lyhyitä aikoja hoidossa ja muuten on kotiutunut hyvin. Miehestä ei ole apua, koska on tehnyt selväksi ettei häntä koirat kiinnosta.
Kurjaltahan tuo häkittäminen tuntuu minustakin, joten ratkaisu tähän olisi tehtävä nopeasti. Häkissä koira siis joutuu olla n.klo18-8, onneksi häkki mahtuu olohuoneeseen joten edes näkee ja kuulee mitä tapahtuu.. ja tietenkin toinen koira joutuu olla sitten muut ajat tarhassa pihalla. Yritän vielä soitella kaikki tutut ja sukulaiset läpi jos koti löytyisi..- ....................
Kuudesta aamukahdeksaan vai iltakahdeksaan? Toivon että tarkoitit jälkimmäistä.. vaikkei sekään niin hyvä ole.
- zxxxxxzxzxxx
Kyllä se ratkaisu varmasti löytyy kaikkien parhaaksi ja onhan kyse äitisi rakkaasta joten jutelkaa miten saisitte parhaiten hoidettua koiraa..eikö koiraa voi rajata mieluummin oviaidalla vaikka keittiöön kun iso on sisällä.
uusi koti tuossa iässä ei ole minusta ratkaisu ellei ole lähipiiristänne ja lopetus ei ole varsinkaan se oikea ratkaisu. Koira elää pari vuotta maksimissaan enään. :(
itse yrittäisin kaikkeni ja onneksi sinäkin tunnut samanlaiselta sen suhteen.
Noh,hankala tilanne.
Olis hyvä tietää rotu,eli jos vaikka osviittaa tyypillisestä eliniästä.Tuo 12kin on jo vanha,mutta jotkut tirrit saattaa tosiaan elää muutamiakin vuosia vielä hyvin.
Ei tuon ikäinen pitkiä lenkkejä yleensä tarvi.Ja olisiko mahdollista,että ainakin hyvinä ilmoina voisi vuorotella myös tarhassa? Tosin siinä voi olla se,että eipä tuon ikäinen enää paljon viitsi hoppuilla,joten se liikkuminen tarhassakaan ei ehkä ihmeempää olisi.
Riippuu vaan nyt omasta ajastasi ja viitseliäisyydestä,josko pitää sen vanhuksen kuitenkin,vaikka työtä enemmän teettääkin,varsinkin liikuttelut.
Tuo häkkioleminen ei ole kyllä hyvä juttu.Eikö voi eristää vaikka tiheällä portilla pikkukaverille jonkun huonetilan.Ja sitten vaan yrittää katsoa,että kummatkin saa riittävän huomion.Voihan nuorempaakin välillä pitää siellä rajatussa tilassa.Itseasiassa noin menee joissakin perheissä,kun koirat ei tule keskenäään toimeen.
Tosin ikävä hommahan tuo on,jos ei ole sellaista alunperin "kaavaillut" ottavansa.
Uusi koti voisi olla myös vaihtoehto,riippuen kaverin luonteesta.Jos hyvän kodin saa,ihan hyvin voi vielä sopeutua.Ja on ihmisiä,jotka ottaa vielä vanhuksen.Yleensähän nuot kun on suht vaivattomia,eikä vaadi enää paljon.
Eläinsuojeluyhdistykselle voisi kokeilla soittaa,vaikkei olekaan itseasiasta kyse.Heillä kun saattaa olla listoillaan ihmisiä,jotka hyvinkin voisi ottaa vielä eläkeläisen kaverikseen,varsinkin jos on siis terve pikkukaveri.Jos mahdollista,niin voisi tarvittaessa vaikka avittaa vähän rahallisesti,jos jotain sairaskuluja jossain vaiheessa ilmenee,kun kuitenkin vähän ehtoopuolella kuitenkin ollaan.
Pilvenreunalle en itse kovin helposti voisi laittaa.Mutta vaikea juttu,ja itse täytyy vaan miettiä,mikä olisi paras vaihtoehto.- manna1984
kyllä siis tarkoitan ihan iltakuudesta aamu kahdeksaan.. toki välillä pihalle pääsee!! Pieni kämppä kun on ainut mahdollisuus mihin huoneeseen laittaa on pesuhuone tai makuuhuone mistä ei näe olkkariin ja alkaa vinkua siellä, ennemmin sitten taas pidän häkissä olohuoneessa jossa näkee ihmisiä..
Jos sopivaa kotia ei lähipiiristä sattumoisin löydy niin ei kait se auta kun yrittää poikia alkaa sopeuttaa toisiinsa. Ehkä yhteislenkeistä olis hyvä aloittaa..
Vanha koira on russeli-mix ja tuo meidän isompi kaveri on rotikka. Ja molemmilla virtaa riittää vaikka muille jakaa..- vaikea tilanne ,,,,,
voisi hankkia hoitajan ja koira olisi äitisi luona vaikka viikot? vai onko liian pitkä matka kuljetella?
oliko koira alunperin sinun kun asuit vielä kotona ja sitten jäi äitisi luokse?
aika julmaa jotenkin vanhaa koiraa sijoittaa vielä uuteen kotiin ja toisaalta kuka noin vanhan ottaa kun ajattelee että vanhalle koiralle saattaa tulla sairauksia ja el.lääkärikulut on isoja. tuon ikäisellä ei varmaan vakuutustakaan ole enään.
miksi koira ei saa olla makuuhuoneessa öitä niin ei tarvitse olla häkissä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711111
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489- 49477
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45472