Lapsiveden meno, mistä tietää?

Vesimenijä

Olen vkolla 36, ensisynnyttäjä. Kaipailisin jo synnyttäneiden kertomuksia lapsiveden menosta. Lähinnä itseäni pelottaa, että voiko se mennä huomaamatta esim. wc-käynnin yhteydessä? Ilmeisesti lapsivesi ei kuitenkaan mene niinkuin elokuvissa :)

3

1193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti*2

voi mennä tihkumalla tai sitten se menee "lorisemalla". Itselläni mennyt kummallakin tavalla ja kyllä sen runsaan menon huomasi, sitä ei voinut olla huomaamatta kun kaupassa pitkin jalkoja valui lapsivettä, aikasmoinen lammikko lattialle:))) Tihkuttaminen selvitettiin testillä, menin polille kun sitä epäilin.

Mitä tarkoitat "niinkuin elokuvissa"?

"Lapsivedenmeno

Lapsivedenmeno on selkeä syy lähteä sairaalaan. Mutta aina vettä ei tule runsaasti ja joskus sitä ei näy lainkaan. Kuitenkin, jos epäilet lapsivettä valuvan, lähde sairaalaan. Jos neuvolassa tai äitiyspoliklinikalla on kerrottu, että vauvan pää on kiinnittynyt lantioon, voit mennä sairaalaan omalla autolla. Ellei sinulla ole vielä supistuksia ja vettä tulee, ei sairaalaan menolla ole kiirettä, vaan lähtövalmistelut voi tehdä rauhassa.

Jos tiedät, että vauvan pää on liikkuvana tai lapsesi on perätilassa, täytyy sairaalaan mennä ambulanssilla, eikä vedenmenon jälkeen saa enää olla pystyssä. Odota ambulanssia kylkiasennossa maaten, tällöin napanuoran esiin luiskahtamisen vaara pienenee.

Joskus lapsivesikalvot puhkeavat ylempää, eikä aivan kohdunsuulta. Tällöin puhutaan korkeasta vedenmenosta. Myös korkean vedenmenon vuoksi on lähdettävä sairaalaan.

Normaali lapsivedenmäärä on n. 0.5 - 1 l, mutta se ei tule kerralla ulos. Lapsivettä voi valua ulos kalvoihin syntyneestä reiästä pikku hiljaa tai hulahtaa kerralla iso määrä. Tällöinkään lapsi ei jää kohtuun täysin ilman lapsivettä ja uutta muodostuu edelleen synnytykseen saakka. Lapsivettä valuu ulos kalvojen puhkeamisen jälkeen lapsen syntymään asti.

Normaalisti lapsivesi on väritöntä tai hennosti punertavaa ja imelänhajuista ja sen seassa saattaa olla höytyviä lapsenkinasta. Jos lapsivesi on keltaista tai vihreää, lapsi on ulostanut siihen ja sairaalaan täytyy lähteä viipymättä. Samoin on tehtävä, jos vesi on veristä. Sikiön tila vaatii silloin sairaalaseurantaa."

• fisutt

Itselläni ne meni ihan niin kuin elokuvissa, sohvalla ollessa tunsin kuinka vatsassa "repesi" ja kun nousin ylös niin vedet valahti oikein kunnolla housuille. Ei ollut epäilystäkään etteikö olisi ollut menoa :) myös ystävälläni meni vedet yöllä nukkuessa sänkyyn niin kuin elokuvissa eli kunnolla lorahtamalla.

• ...

aivan yhtäkkiä lorisemalla, kuin ämpärillinen vettä olisi kaadettu jalkojen välistä. Laitoin pari paksua pyyhettä vaipaksi ja menin synnärille, silti oli matkan aikana housut ehtineet kastua täysin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe