Toivottavasti moni It-alla irtisanotuksi tullut tietää, että työsuhdelainsäädännössä on olemassa kohta ja määrittelee irtisanovan yrityksen takaisinottovelvollisuudesta, jossa pitää ensisijaisesti tarjota uutta työtä irtisanotuille ja lomautetuille.
Monia firma it-alla on laittanut väkeä pihalle, mutta samalla hyvin pian palkannut uusia taloon. Yritykset pyrkivät laittomasti kiertämään tätä väittämällä, että hakijan ammattitaito ei vastaa kaikkia haettuja ominaisuuksia, mutta työlainsäädännön mukaan ei tarvitse täysin vastatakaan, kunhan henkilöllä on sopiva koulutus ja kokemusta vastaavan tyyppisistä hommista, hänet voidaan/pitää kouluttaa uuteen työpaikkaan.
Miten hyvin tämä on toiminut irtisanottujen keskuudessa ja oletteko pitäneet huolta perusoikeudestanne saada työpaikka takaisin?
IT-yt ja takaisinottovelvollisuus
2
941
Vastaukset
- huhheijaa
Minä olen saanut takaisinottovelvollisuuden piirissä kaksi tarjousta, toinen juristiksi ja toinen asiakasneuvojaksi tuntitöinä. Harmi vaan, kun en ole juristi ja asiakasneuvojan työ olisi ollut Kuusamossa ja minä Helsingissä. Työ olisi ollut 3kk sijaisuus 20h/vko. Velvollisuuden piirissä tarjottiin paikkoja, joita ei kukaan irtisanottu pystynyt ottamaan vastaan. Sen sijaan esimerkiksi työ, johon olisin ollut 100% pätevä, koska johdin sen ryhmä kehitystä, olikin kesäharjoittelijan paikka, johon haluttiin opiskelija 1800e palkalla. Sitähän ei voitu antaa irtisanotulle, koska sille olisi pitänyt maksaa normaali palkka. Ammattiliiton mukaan ei ole laitonta irtisanoa ja laittaa paikka auki harjoittelijan tittelillä. Minusta tuo on kusetusta. Työhän ei ole silloin vähentynyt, eikä loppunut. Minun työtehtävä "lakkautettiin".
Laki takaisinotosta muuten ei koske kuulemma kesätöitä ja jos titteliin vielä laitetaan sana "harjoittelija", se ei koske irtisanottua. Mutta harjoittelijaltakin saatetaan vaatia työkokemusta ja ainakin 90% valmista tutkintoa.
Irtisanottu kolleega sanoi, että hänen paikkansa oli tullut uudelleen hakuun heti, kun hänen viimeinen työpäivä oli ohi. Se laitettiin sisäiseen hakuun ja vaatimukseksi ylempikorkeakoulututkinto. Hänelle oli sanottu suoraan, että kun et enää täytä vaatimuksia, ei meillä ole velvollisuutta takaisinottoon. Paikan sai pomon suosikki.
Ammattiliitot muuten eivät tee tälläisissä asioissa mitään. Pitää olla enemmän kärsijöitä, kuin vain yksittäinen ihminen. Siksi en enää kuulu ammattiliittoon. En saanut apua oma tapauksessa, joten en maksakkaan 700e/vuodessa tyhjästä. - sskekee
Minä en ainakaan menisi takaisin yritykseen joka on kerran antanut potkut. Työmotivaatiota ei vaan enää olisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770